Lausuntopyyntö, Circulation Oy, ympäristölupa, Helsingin kierrätyslaitos, toiminnan ja luvan muutos, aloittamislupa, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

HEL 2023-001897
More recent handlings
§ 28

Lausunto Etelä-Suomen AVI:lle hakemuksesta kierrätyslaitoksen toiminnan ja ympäristöluvan muuttamiseksi

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi Etelä-Suomen aluehallintovirastolle Circulation Oy:n hakemuksesta kierrätyslaitoksen toiminnan ja ympäristöluvan muuttamiseksi seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunki puoltaa ympäristöluvan myöntämistä Circulation Oy:lle edellyttäen, että jäljempänä esitetyt täydennys- ja selvitystarpeet huomioidaan lupakäsittelyssä.

Voimassa olevassa asemakaavassa (12480) hankealue on merkitty teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi (T). Hakemuksessa kuvattu toiminta on asemakaavassa osoitetun maankäytön mukaista.

Helsingin kaupunki on vuokrannut kiinteistön 91-38-171-32 Kiinteistö Oy Helsingin Masuunikujalle, joka on sulautunut Kiinteistö Oy Vantaan Macoon. Vuokrasopimuksen mukaan vuokralaisella ei ole oikeutta vuokranantajaa kuulematta siirtää maanvuokraoikeutta. Vuokranantajaa ei ole kuultu asiassa. Hakijan tulee täydentää hakemustaan ja esittää selvitys hallintaoikeudesta alueeseen.

Lupahakemuksen mukaan kierrätyslaitoksella vastaanotetaan puhtaita ja pilaantumattomia ylijäämämaa-aineksia, joiden haitta-ainepitoisuudet alittavat valtioneuvoston asetuksen maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnista (VNA 214/2007) mukaiset alemmat ohjearvot. Hakemuksesta ei ilmene, tarkoitetaanko puhtailla ja pilaantumattomilla ylijäämämaa-aineksilla myös kynnysarvopitoisuudet ylittäviä maa-aineksia. Pilaantumattomia maa-aineksia on tarkoitus välivarastoida ennen toimittamista hyödynnettäväksi maarakennuskohteisiin. Mikäli alueella varastoidaan kynnysarvomaita, tulee arvioida niistä aiheutuvat riskit ja mahdolliset riskinhallintatoimenpiteet erityisesti kulkeutuvimpien ja haihtuvien yhdisteiden osalta. Lisäksi on huomioitava, että kynnysarvomaita ei voi vapaasti hyödyntää eri maarakennuskohteissa.

Hakemuksesta ei ilmene koskeeko maa-ainesten hyödyntäminen rakenteiden ylläpidossa myös kynnysarvomaita. Kynnysarvomaiden hyötykäytön tulee olla suunnitelmallista. Vaikutukset on tarkasteltava ja tiedot hyötykäytöstä on toimitettava myös kiinteistön omistajalle.

Lupahakemuksen mukaan betonimursketta hyödynnetään laitoksen omiin kenttärakenteisiin. Kiinteistöllä tapahtuvasta betonimurskeen hyödyntämisestä tulee toimittaa toteutuneet määrä- ja sijaintitiedot kiinteistön omistajalle.

Anifix Oy:lle myönnetty ympäristölupa sisältää betonijätteen hyödyntämisen alueella. Hakemuksessa hyötykäyttöä ei kuitenkaan ole käsitelty yhtä kattavasti kuin aiemmassa luvassa eikä siitä selviä onko luvan mukaista hyötykäyttöä toteutettu lupa-alueella. Lisäksi tulee varmistaa, että aiempaa hyötykäyttöä koskevat määräykset ja velvoitteet tulevat tarvittavilta osin otetuksi huomioon myös uudessa korvaavassa luvassa.

Toiminnasta ei saa levitä haitallisia aineita, roskia tms. ympäristöön ja on varmistettava ettei aiheudu maaperän pilaantumista. Lisäksi tulee esittää miten päällystämättömillä alueilla varmistetaan, ettei maaperään kulkeudu haitallisia aineita.

Lupahakemuksessa esitetään kertavarastoitavien jätteiden maksimimääräksi 44 885 tonnia. Tämä on huomattavasti enemmän kuin aiemmissa luvissa. Varastomäärän kasvaessa tulee päivittää aiemmin laadittu vakavuustarkastelu tai teettää muu geotekninen selvitys alueen kantavuuden ja stabiliteetin varmistamiseksi. Tarvittaessa on tehtävä uusia pohjatutkimuksia. Vakavuustarkastelussa on maapohjan murtumisen lisäksi huomioitava myös muut kuormituksesta aiheutuvat liikkeet maapohjassa ja tarkastelut on ulotettava Lahdenväylän perustuksien ja muiden mahdollisten alttiiden rakenteiden alueelle asti.

Alueella varastoitavien massojen määrää tulee tarkkailla. On seurattava varastoitavia massamääriä ja mahdollisia massamäärien ylityksiä riittävän luotettavasti siten, että voidaan ehkäistä omille ja muille rakenteille (esim. ojat, johdot, väylärakenteet ym.) aiheutuvat haitalliset siirtymät.

Toiminnanharjoittajan tulee asettaa toiminnan laajuuteen nähden riittävä vakuus.

This decision was published on 22.03.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Decisionmaker

Juhana Vartiainen
pormestari

Attachments

1. Lausuntopyynto 9.2.2023
2. Lausuntopyyntö 9.2.2023, lupahakemus-2095019-2022-12-05-11.21 www
3. Lausuntopyyntö 9.2.2023, liite 03. Sijaintikartta
4. Lausuntopyyntö 9.2.2023, liite 05. Kartat lähimmistä asutuksista, herkistä kohteista ja suojelukohteista
5. Lausuntopyyntö 9.2.2023,, liite 06. Perustilaselvitys www
6. Lausuntopyyntö 9.2.2023, liite 07. Melumallinnus www
7. Lausuntopyyntö 9.2.2023, liite2_Johtokartta www

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.