Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 20.11.2022, Kehä 1
Vahingonkorvausvaatimus, liukastuminen
Päätös
Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti korjata lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksessä 31.7.2023 § 24 olleen asiavirheen. Tämä päätös korvaa lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksen 31.7.2023 § 24.
Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakijan vaatimus
Hakija on 6.2.2023 esittänyt kaupungille määrältään 9 813,95 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija liukastui juoksulenkillä 20.11.2022 klo 18.12 kevyen liikenteen väylällä Kehä 1 eteläpuolella, heti Vihdintien jälkeen idän puolella. Vaatimuksen mukana on toimitettu kartta, johon on merkitty tarkka vahinkopaikka. Vaatimuksen mukaan vahinkopaikka oli aurattu mutta sitä ei ollut hiekoitettu, ja aurauksen johdosta syntynyttä peilijäistä pintaa ei ollut nähtävissä.
Hakija on 8.8.2023 vaatinut oikaisua vahingonkorvauspäätökseen. Hakija on toimittanut oikaisuvaatimuksen mukana valokuvia, jotka hakijan mukaan on otettu 18.11.2022 ja 19.11.2022. Oikaisuvaatimuksen mukaan ilmoitetut kunnossapitotoimenpiteet 17.11.2022 eivät pidä paikkaansa, koska valokuvista on nähtävissä, että Helsinki on ollut täysin lumeton ja jäätön, eikä Kehä 1 kevyen liikenteen väylälle ole tehty hiekoitusta. Vaatimuksen mukaan vahinkopaikka oli aurattu noin 200 metrin matkalta, joka oli peilijäässä, paikalla ei ollut vanhaa sepeliä, ja väylää ei ollut karhennettu.
Koska lakipalvelut-yksikön päällikön päätös 31.7.2023 § 24 poistetaan tällä päätöksellä, raukeaa samalla hakijan tekemä oikaisuvaatimus. Hakijan oikaisuvaatimuksessa esitetyt tiedot on otettu tässä päätöksessä huomioon.
Sovellettavat normit ja ohjeet
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.
Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, jota kunnossapidetään A-luokan mukaisesti.
A-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 4 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.
Vahingonkorvausvastuun edellytykset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.
Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.
Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Ensimmäisen selvityksen mukaan vahinkopaikka oli hiekoitettu edellisen kerran ennen vahinkoa 17.11.2022, ja aurattu vahinkopäivänä 20.11.2022 klo 16 lumisateen takia kulkuväylän pinnan karhentavalla verkkoterällä, joka nostaa vanhan sepelin esiin. Saadun selvityksen mukaan tehtyjen toimenpiteiden jälkeen kelissä ei ollut tapahtunut talvikunnossapitotarvetta aiheuttavia muutoksia ennen vahingon tapahtumisajankohtaa.
Hakijan vaadittua oikaisua päätökseen kävi ilmi, että vahinkopaikalla ei ollut tehty hiekoitusta 17.11.2022, vaan tuolloin on tarkistettu hiekoituksen tarve. Saadun selvityksen mukaan 17.11.2022 oli talven ensimmäiset pakkaskelit, ja kunnossapito teki tämän takia hiekoitustarpeen tarkistukset. Pääsääntöisesti keli oli ollut kuiva, ja hiekoitukset tehtiin paikkoihin, jotka olivat saattaneet jäätyä. Hiekoituksia oli tehty esimerkiksi puusilloille ja alikulkutunneleihin. Saadun lisäselvityksen mukaan vahinkopaikan auraus 20.11.2022 klo 16 on tehty kalustolla, joka auraa ja hiekoittaa tarvittaessa samanaikaisesti. Työmaapäiväkirjan mukaan vahinkopaikalla ei ole ollut 20.11.2022 mainittavaa liukkautta.
Forecan Helsingin Kumpulan mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan 17.11.2022 lumen syvyys on ollut 0 cm ja lämpötila on vaihdellut klo 10 saakka -1,6 °C ja -0,1 °C välillä, ja klo 10 jälkeen 0,3 °C ja 1 °C välillä. Saman päivän aikana on esiintynyt vähäistä lumisadetta, mutta lumen syvyys ei ole noussut. Seuraavana päivänä 18.11.2022 lämpötila on ennen klo 8 vaihdellut -0,1 °C ja 0,7 °C välillä. Tämän jälkeen lämpötila on pysynyt vahinkohetkeen 20.11.2022 klo 18 saakka pakkasen puolella vaihdellen -3,7 °C ja -0,1 °C välillä. Vahinkoa edeltävänä päivänä, 19.11.2022 on esiintynyt vähäisiä sateita, jotka ovat sataneet lumena ja vetenä. Vahinkopäivänä 20.11.2022 klo 0.00 lumen syvyys on ollut 2 cm. Vahinkopäivänä on esiintynyt lumisateita, joiden takia lumen syvyys on noussut päivän aikana ennen aurausta ja ennen vahinkoa 4 cm. Vahinkohetkellä 20.11.2022 klo 18.12 lämpötila on ollut -1,8 °C ja lumen syvyys on ollut 6 cm.
Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia, ja kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista ennen vahinkotapahtumaa.
Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät
Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)
Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Saatujen selvitysten perusteella vahinkopaikan kevyen liikenteen väylää on kunnossapidetty kaupungin normien mukaisesti. Vahinko on tapahtunut loppuvuoden 2022 ensimmäisten liukkaiden kelien aikaan. Vahinkopaikalla on tehty hiekoitustarpeen tarkistus kolme päivää ennen vahinkoa, 17.11.2022, ja todettu, että tarvetta hiekoitukseen ei ole. Tämän jälkeen vallineet keliolosuhteet eivät ole aiheuttaneet talvikunnossapidon tarvetta ennen vahinkoa edeltäneitä lumisateita, ja vahinkopäivänä 20.11.2022 tehtyä aurausta.
Talvikelillä jalankulkijan on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta, koska aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. Vaatimuksesta käy ilmi, että hakija on ollut vahingon tapahtumishetkellä juoksulenkillä.
Vallitseva oikeuskäytäntö, asiassa saadut selvitykset ja vallinneet sääolot huomioon ottaen kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseessä on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.
Sovelletut säännökset
Hallintolaki (434/2003) 50 §, 52 §
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §
Tieliikennelaki (729/2018) 3 §
Toimivalta
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 15 000 euroa.
This decision was published on 21.09.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957