Virkasuhteen täyttäminen, Hietakummun ala-asteen koulu, erityisopettaja, KASKO-01-1485-22

HEL 2023-002286
More recent handlings
Case 17. / 109 §

Oikaisuvaatimus erityisopettajan virkaan ottamisesta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt perusopetuksen aluepäällikön 24.3.2023 (§ 22) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

********** on tehnyt 6.4.2023 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen perusopetuksen aluepäällikön 24.3.2023 (§ 22) tekemästä päätöksestä, jolla perusopetuksen aluepäällikkö on ottanut Hietakummun ala-asteen kouluun sijoitettuun erityisopettajan virkaan 1.8.2023 lukien toistaiseksi kasvatustieteen maisteri **********

Perusopetuksen aluepäällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 30.6.2021 (§ 90) tekemään päätökseen perustuen peruskoulujen opettajat toistaiseksi ottaa perusopetuksen aluepäällikkö.

Hakuprosessista

Hietakummun ala-asteen koulun sijoitetun erityisopettajan virka on ollut julkisesti haettavana 5.1. - 30.1.2023.

Tehtävään haki hakuajan kuluessa yhteensä 18 henkilöä, joista 16 täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset.

Hakuilmoituksessa haettiin erityisopettajaa.

Perusopetuksen aluepäällikön päätöksen mukaan videohaastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella 11 kelpoisuusvaatimukset täyttänyttä hakijaa, joilla oli selkeästi yli vuoden kokemus erityisopettajan työstä. Päätöksen mukaan tämän jälkeen videohaastattelun perustella yksilöhaastatteluun kutsuttiin viisi hakijaa mukaan lukien oikaisuvaatimuksen tekijä. Kaksi haastatteluun kutsutuista vetäytyivät rekrytointiprosessista.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan aluepäällikön päätöksen kumoamista, koska se on lainvastainen eikä se ole tarkoituksenmukainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että hänet valitaan ansioituneempana hakijana ko. virkaan.

Oikaisuvaatimuksessa todetaan mm., että oikaisuvaatimuksen tekijän 20 vuoden kokemus erityisluokanopettajana on tuonut hänelle vankkaa taitoa toimia erityisopettajan tehtävässä. Edelleen oikaisuvaatimuksen mukaan virkaan valitulla on haastatelluista lyhyin ja suppein työkokemus. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että päätös ei ole ollut tarkoituksenmukainen, sillä oikaisuvaatimuksen tekijä on hakijoista ansioitunein pisimmän erityisopetuskokemuksen ja tätä työtä tukevan monipuolisen koulutuksen vuoksi. Oikaisuvaatimuksen tekijä epäilee, että valinnassa on tapahtunut ikään kohdistuvaa syrjintää. Oikaisuvaatimuksen liitteenä on koulun entisen rehtorin lausunto.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Perusopetuksessa erityisopetusta antavan opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 8 ja 8 a §:ssä.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Asian arviointi

Virkaan valittu on valmistunut vuonna 2017 kasvatustieteiden maisteriksi pääaineena erityispedagogiikka. Virkaan valitun hakemuksen mukaan hän on työskennellyt Helsingin kaupungilla erityisopettajana lukuvuoden 2020 alusta alkaen. Tätä ennen hän on toiminut kolme vuotta erityisluokanopettajana.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut kasvatustieteiden maisteriksi vuonna 1992 (luokanopettaja). Hän on saanut erityisopettajan kelpoisuuden vuonna 1999. Valmistumisen jälkeen hän on ensin toiminut lukuvuodesta 1992 alkaen luokanopettajana. Hakemuksen mukaan hän on toiminut suurimman osan työurasta erityisluokanopettajana. Elokuusta 2021 alkaen hän on työskennellyt laaja-alaisena erityisopettajana.

Virkaan valitulla ja oikaisuvaatimuksen tekijällä on virassa vaadittava muodollinen kelpoisuus.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan. Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi siksi, että hänellä on esimerkiksi pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla.

Aluepäällikön lausunnon ja päätöksen mukaan molemmilla, sekä virkaan valitulla, että oikaisuvaatimuksen tekijällä on 2 vuoden ja 6 kuukauden kokemus kelpoisena erityisopettajana, jota tehtävässä haettiin. Molemmilla on kokemusta erityisluokanopettajan tehtävästä. Aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valittu on toiminut erityisluokanopettajana 2 vuotta 11 kuukautta ja oikaisuvaatimuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä 20 vuotta. Kuten edellä on todettu, tätä ennen oikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut kokemusta kelpoisena luokanopettajana.

Aluepäällikön lausunnon mukaan hakijavertailuun nostettiin esiin haettavaan tehtävään vaikuttava oleellinen työkokemus erityisopettajan tehtävästä sekä muu opettajakokemus peruskoulusta. Työkokemus tuotiin päätökseen sellaisenaan hakemuspohjasta, jonka hakija itse oli täyttänyt. Aluepäällikön lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä lisäsi sähköpostitse rehtorille tarkennuksen 30.1.2023 klo 15.34 (eli hakuajan sisällä) työkokemuksestaan erittelemällä tarkemmin kouluja ja tehtäväänsä kouluissa. Aluepäällikön lausunnon mukaan työvuosissa erittely ei eroa päätöksen tiedoista, jotka perustuivat hakemuspohjan tietoihin, joten tietoja ei ole esitetty tarkoituksenmukaisesti häivyttävästi toisin kuin oikaisuvaatimuksessa on todettu.

Esittelijä toteaa, että kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi siksi, että hänellä on esimerkiksi pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Kysymyksessä olevassa virkavalinnassa oikaisuvaatimuksen tekijän työkokemus on pidempi, mutta virkaan valitulla on yhtä paljon kokemusta erityisopettajan tehtävästä kuin oikaisuvaatimuksen tekijällä. Lisäksi myös virkaan valitulla on useamman vuoden kokemus erityisluokanopettajan tehtävästä.

Kuten aluepäällikön päätöksessä ja lausunnossa todetaan kaikilla haastatelluilla, kuten myös oikaisuvaatimuksen tekijällä, on tehtävässä vaadittavaa vahvaa pedagogista osaamista sekä taitoa toimia oppilaslähtöisesti ja käytännönläheisesti erityisopettajan tehtävässä opetuksessa sekä konsultoivana erityisopettajana. Edelleen aluepäällikön päätöksen mukaan jokaisella haastateltavalla oli vahvaa osaamista oppimisen tuen toteuttamisesta. Haastatelluista jokainen toi esiin halukkuuttaan kehittyä ammatillisesti ja kehittää koulun toimintaa. Lisäksi jokaisella haastatelluista on kokemusta yhteistyöstä erilaisissa koulun tiimeissä, ja he toivat esille yhteistyötaitojaan kattavasti.

Aluepäällikön lausunnon mukaan hakemusten ja videohaastattelujen jälkeen tehdyllä haastattelulla oli tavoitteena saada tehtyä hakijavertailua kärkihakijoista, jotka kaikki ovat osaavia ja taitavia työssään aikaisempien hakemusvaiheiden perusteella.

Aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valittu valittiin hänen erityisesti haastatteluissa esille tulleiden vahvuuksien perusteella. Aluepäällikön lausunnon todetaan mm., että virkaan valitulla oli vahva ymmärrys erityisopettajan kokonaisvaltaisesta työnkuvasta. Hän mm. kuvasi ansiokkaasti erityisopettajan perustehtävää, vastuita ja vaatimuksia. Lausunnon mukaan virkaan valittu toi esille useamman kysymyksen yhteydessä kattavasti näkemyksensä koulun tekemästä hyvinvointityöstä, johon kuuluu oleellisesti oppimisen tukeminen ja erityisopettajan rooliin tässä kokonaisuudessa. Aluepäällikön päätöksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijän ydinosaaminen oli tukitoimissa, mutta hänen näkemyksensä kokonaisvaltaisesta työnkuvasta jäi kapeammaksi kuin virkaan valitulla. Lausunnon mukaan virkaan valitun ansioksi nousi myös hänen kokemuksensa nykyisessä koulussaan koulutasolla tekemästään kolmiportaisen tuen koordinaatiotyöstä.

Aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valittu kuvasi konkreettisemmin ja kattavammin toimintatapojaan oppimisen tilanteissa, joissa oppilaalla on tarkkaavuuden, käyttäytymisen tai oppimisen pulmaa. Hänen vastauksensa toivat näkyviin vahvan osaamisen toimia kaikenlaisten oppijoiden kanssa oppilasta ammattitaitoisesti tukien. Lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijän vastaukset jäivät tässä kohtaa heikommiksi.

Edelleen aluepäällikön lausunnon mukaan haastattelussa virkaan valittu kuvasi taidokkaasti erityisesti inklusiivista ajatteluaan. Helsingin kaupungin perusopetuksen arvopohjan mukaisesti koulussa edistetään kaikessa toiminnassamme tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta edistäen inklusiivista toimintaympäristöä. Tämä on osa hakuilmoituksessakin mainittua oppilaslähtöisyyttä ja kaikkien kaupungin koulujen yhteinen tavoite. Lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijän vastaukset aiheeseen liittyen eivät olleet yhtä hyviä.

Haastattelussa esiin tulleista seikoista virkaan valitun ja oikaisuvaatimuksen tekijän välillä on todettu tarkemmin aluepäällikön lausunnossa, joka on tämän esityksen liitteenä. Se sisältää myös haastatteluista tehdyn pisteytyksen, jossa virkaan valitun pisteet ovat korkeammat. Edelleen aluepäällikön lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksessa väitettyä ikään kohdistuvaa syrjintää ei ole tapahtunut hakuprosessin aikana eikä päätöksenteossa. Rekrytointiprosessi ja sen eri vaiheet on tuotu avoimesti esille kaikille hakijoille.

Esittelijä toteaa, kuten aluepäällikön lausunnossa ja päätöksessäkin on todettu, että erityisopettajan virkaan liittyvää valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Aluepäällikön lausunnon ja päätöksen mukaan ja kuten edellä on todettu, valinta on perustunut erityisesti haastattelussa esiin tulleisiin seikkoihin. Esittelijä katsoo perusopetuksen aluepäällikön valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen erityisopettajan virkaan.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Perusopetuksen aluepäällikkö on ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet voinut valita koulutuksen, työkokemuksen, haastattelun ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella soveliaimmaksi arvioimansa hakijan erityisopettajan virkaan toistaiseksi. Edellä todetun perusteella perusopetuksen aluepäällikkö ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan iän perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että perusopetuksen aluepäällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja perusopetuksen aluepäällikön lausuntoon ja päätökseen viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Close

This decision was published on 05.06.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Ask for more info

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Attachments

1. Perusopetuksen aluepäällikön päätös
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
3. Oikaisuvaatimuksen liite
The attachment will not be published on the internet.
4. Perusopetuksen aluepäällikön lausunto
The attachment will not be published on the internet.
5. Hakuilmoitus
The attachment will not be published on the internet.
6. Virkaan valitun hakemus
The attachment will not be published on the internet.
7. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.