Virkasuhteen täyttäminen, Hietakummun ala-asteen koulu, luokanopettaja, KASKO-01-1487-22

HEL 2023-002289
More recent handlings
Case 16. / 108 §

Oikaisuvaatimus luokanopettajan virkaan ottamisesta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt perusopetuksen aluepäällikön 24.3.2023 (§ 23) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

********** on tehnyt 5.4.2023 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen perusopetuksen aluepäällikön 24.3.2023 (§ 23) tekemästä päätöksestä, jolla perusopetuksen aluepäällikkö on ottanut Hietakummun ala-asteen kouluun sijoitettuun luokanopettajan virkaan 1.8.2023 lukien toistaiseksi musiikin maisteri ********** ja ensimmäiselle varasijalle kasvatustieteen maisterin **********

Perusopetuksen aluepäällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 30.6.2021 (§ 90) tekemään päätökseen perustuen peruskoulujen opettajat toistaiseksi ottaa perusopetuksen aluepäällikkö.

Hakuprosessista

Hietakummun ala-asteen koulun sijoitetun luokanopettajan virka on ollut julkisesti haettavana 5.1. - 30.1.2023.

Tehtävään haki hakuajan kuluessa yhteensä 15 henkilöä, joista kaikki täyttivät opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset.

Hakuilmoituksessa haettiin luokanopettajaa. Lisäksi eduksi luettiin musiikinopettajan pätevyys.

Perusopetuksen aluepäällikön päätöksen mukaan videohaastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella 12 kelpoisuusvaatimukset täyttänyttä hakijaa, joilla oli selkeästi useamman kuukauden yhtäjaksoista kokemusta luokanopettajan työstä ja jotka toivat ansiokkaasti

hakemuksessa esille ryhmänhallintataitojaan ja taitojaan

toimia erilaisten oppilaiden kanssa. Päätöksen mukaan videohaastattelun perustella yksilöhaastatteluun kutsuttiin viisi hakijaa mukaan lukien oikaisuvaatimuksen tekijä.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan aluepäällikön päätöksen kumoamista, koska se on lainvastainen eikä se ole tarkoituksenmukainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että hänet valitaan ansioituneempana hakijana ko. virkaan.

Oikaisuvaatimuksessa todetaan mm., että aluepäällikön päätökseen ei ole kirjattu oikaisuvaatimuksen tekijän lähes 20 vuoden pituista työuraa yliopisto-opettajana. Oikaisuvaatimuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on toiminut yliopisto-opettajana monialaisessa ympäristössä sekä ala- että yläkoulujen rajapinnassa kehittäen musiikkikasvatuksen pedagogiikkaa huomioiden eri oppijoiden tarpeet. Hän katsoo mm, että näitä ansioita ei ole tuotu päätöksessä asianmukaisesti esille ja, että hänen työkokemuksensa on kattavampi kuin valitulla henkilöllä. Hän myös epäilee, että valinnassa on tapahtunut ikään kohdistuvaa syrjintää.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Perusopetuksessa luokanopettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 4 §:ssä.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Asian arviointi

Virkaan valittu on valmistunut vuonna 2008 musiikin maisteriksi. Hän on samana vuonna suorittanut luokanopettajan monialaiset opinnot. Virkaan valitun hakemuksen, aluepäällikön päätöksen ja lausunnon mukaan hän on työskennellyt luokanopettajana alakouluissa yli 14 vuotta erityisesti musiikin painotetussa opetuksessa.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut kasvatustieteiden maisteriksi vuonna 1994 (luokanopettaja). Lisäksi hän on suorittanut musiikin aineopinnot vuonna 2004. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksen, aluepäällikön päätöksen ja lausunnon mukaan hän on työskennellyt yli 8 vuotta luokan- ja musiikinopettajana perusopetuksessa ja eri luokka-asteilla. Lisäksi hän on, kuten itsekin oikaisuvaatimuksessa toteaa toiminut yliopisto-opettajana lähes 20 vuotta.

Virkaan valitulla ja oikaisuvaatimuksen tekijällä on virassa vaadittava muodollinen kelpoisuus.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan. Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi siksi, että hänellä on esimerkiksi pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla.

Aluepäällikön lausunnon ja päätöksen mukaan molemmilla on pitkä kokemus perusopetuksessa opettamisesta, virkaan valitulla se on vielä pidempi kuin oikaisuvaatimuksen tekijällä, jolla puolestaan on melkein 20 vuoden kokemus yliopistossa opettamisesta.

Aluepäällikön lausunnon mukaan kummallakin on kokemusta luokanopettajan työstä. Edelleen kummallakin on koulutustaustansa myötä tehtävässä vaadittavaa vahvaa pedagogista osaamista sekä taitoa toimia oppilaslähtöisesti ja käytännönläheisesti luoden turvallista oppimisympäristöä luokanopettajan tehtävässä. Lisäksi molemmat toivat esiin halukkuuttaan kehittyä ammatillisesti ja kehittää koulun toimintaa. Sekä oikaisuvaatimuksen tekijällä, että virkaan valitulla on kokemusta yhteistyöstä eri tahojen kanssa, ja he toivat hyvin esille yhteistyötaitojaan ja ratkaisukeskeisyyttään.

Perusopetuksen aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valittu valittiin hänen erityisesti haastatteluissa esille tulleiden vahvuuksien perusteella. Aluepäällikön lausunnon todetaan mm., että virkaan valitulla oli vahva ymmärrys luokanopettajan kokonaisvaltaisesta työnkuvasta. Virkaan valittu kuvasi ansiokkaasti opettajan perustehtävää, vastuita ja vaatimuksia. Aluepäällikön lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijän vastaukset jäivät tältä osin kapeimmiksi. Edelleen lausunnon mukaan virkaan valittu toi haastattelussa muita selkeämmin esille osaamistaan sekä halukkuuttaan toimia koulun toimintaa kehittävissä tiimeissä ja tehtävissä. Lausunnon mukaan virkaan valittu toi oikaisuvaatimuksen tekijää jäsennellympää ja taidokkaampaa näkemystä jakaa opetuksen resurssia tehokkaasti oppilaan etua ajatellen ja ammattitaidostaan tukea kaikenlaisia oppijoita. Hän kuvasi yksityiskohtaisesti toimintatapojaan oppimisen tilanteissa, joissa oppilaalla on tarkkaavuuden, käyttäytymisen tai oppimisen pulmaa. Myös osaaminen toimia opetuksessa S2-oppilaiden kanssa oli vastausten perusteella oikaisuvaatimuksen tekijää vahvempaa ja hänen vastauksensa jäivät näiltä osin heikommiksi.

Aluepäällikön lausunnon mukaan haastattelussa virkaan valittu kuvasi taidokkaasti erityisesti inklusiivista ajatteluaan. Helsingin kaupungin perusopetuksen arvopohjan mukaisesti koulussa edistetään kaikessa toiminnassa tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta edistäen inklusiivista toimintaympäristöä. Lausunnon mukaan tämä on osa hakuilmoituksessakin mainittua oppilaslähtöisyyttä ja kaikkien kaupungin koulujen yhteinen tavoite. Lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijän vastaukset aiheeseen liittyen jäivät heikommiksi kuin virkaan valitun.

Aluepäällikön lausunnon mukaan kaikki haastateltavat tulevat haastattelutilanteeseen erilaisista elämäntilanteista, eikä tälle voida antaa vaikutusta. Lausunnon mukaan jokaista hakijaa kohdeltiin tasa-arvoisesti, yhdenvertaisesti ja arvostaen. Aluepäällikön lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijälle annettiin mahdollisuus siirtää haastattelua seuraavalle viikolle, mutta hän itse halusi pitää haastattelun sovittuna päivänä.

Haastattelussa esiin tulleista seikoista virkaan valitun ja oikaisuvaatimuksen tekijän välillä on todettu tarkemmin aluepäällikön lausunnossa, joka on tämän esityksen liitteenä. Se sisältää myös haastatteluista tehdyn pisteytyksen, jossa virkaan valitun pisteet ovat korkeammat. Kuten edellä on todettu, hakijoita on kohdeltu yhdenvertaisesti, eikä oikaisuvaatimuksessa väitettyä ikään kohdistuvaa syrjintää ole tapahtunut hakuprosessin aikana eikä päätöksenteossa.

Esittelijä toteaa, kuten aluepäällikön lausunnossa ja päätöksessäkin on todettu, että luokanopettajan virkaan liittyvää valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Aluepäällikön lausunnon ja päätöksen mukaan ja kuten edellä on todettu, valinta on perustunut erityisesti haastattelussa esiin tulleisiin seikkoihin. Esittelijä katsoo perusopetuksen aluepäällikön valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen luokanopettajan virkaan.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Perusopetuksen aluepäällikkö on ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet voinut valita koulutuksen, työkokemuksen, haastattelun ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella soveliaimmaksi arvioimansa hakijan luokanopettajan virkaan toistaiseksi. Edellä todetun perusteella perusopetuksen aluepäällikkö ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan iän perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että perusopetuksen aluepäällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja perusopetuksen aluepäällikön lausuntoon ja päätökseen viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Close

This decision was published on 05.06.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Ask for more info

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Attachments

1. Perusopetuksen aluepäällikön päätös
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
3. Perusopetuksen aluepäällikön lausunto
The attachment will not be published on the internet.
4. Hakuilmoitus
The attachment will not be published on the internet.
5. Virkaan valitun hakemus
The attachment will not be published on the internet.
6. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.