Avustuksen myöntäminen, työllisyyden järjestöavustukset vuodelle 2023

HEL 2023-002409
More recent handlings
§ 14
This decisionmaker is no longer active

Työllisyydenhoidon järjestöavustukset vuodelle 2023

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

Päätös

Va. maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti avustamiseen varatun määrärahan jakamisesta liitteen 1 mukaisesti.

Avustukset myönnetään ehdolla, että

- avustus tulee käyttää vuoden 2023 aikana helsinkiläisiin kohdistuvana toimintana liitteessä 1 määriteltyyn tarkoitukseen,
- avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys seuraavan vuoden avustushakemuksen yhteydessä tai jos tätä ei tehdä, erillisellä kirjallisella selvityksellä avustusvuotta seuraavan vuoden kesäkuun loppuun mennessä (30.6.2024),
- avustuksen saajan tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa Helsingin kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 2 olevia avustusohjeita sekä liitteessä 3 mainittuja työllisyysavustuksen käyttöä koskevia lisäohjeita.

Avustukset maksetaan talousarviokohdasta työllisyys 14001, sisäinen tilaus 1817100004 työllisyysavustukset.

Päätöksen perustelut

Haettavana olleet avustukset

Työllisyydenhoidon järjestöavustukset vuodelle 2023 julistettiin haettavaksi seuraavasti:

Työllisyysavustusta myönnetään yhdistyksille ja säätiöille, joiden toiminta edistää työttömien helsinkiläisten työllistymismahdollisuuksia.

Avustusta myönnetään seuraaviin tarkoituksiin:

Toiminta-avustus

Avustus myönnetään yleisavustuksena järjestöjen toimintaan. Myöntämisessä otetaan ensisijaisesti huomioon vuositasolla toteutettavat työkokeilupäivät. Työkokeilulla tarkoitetaan TE-palveluna järjestettävää työpaikalla tapahtuvaa työkokeilua. Lisäksi otetaan huomioon työttömille tarjottavat työllistymistä edistävät koulutukset sekä muu työllistymistä edistävä ryhmätoiminta. Edellytyksenä on toiminnan kohdistuminen kaupungin työllisyydenhoidon painopisteryhmiin (pitkään työttömänä olleet, nuoret, maahanmuuttajat) sekä toiminnan suuntautuminen tavoitteellisesti kohti avoimia työmarkkinoita tai koulutukseen.

Avustuksen myöntämiseen vaikuttavat hakijan toiminnan tulokset ja laajuus, palvelujen laatu sekä yhteisön asiantuntemus. Avustusta myönnettäessä huomioidaan toiminnasta aiheutuvat kustannukset, esimerkiksi palkkaus- ja tilakustannukset suhteutettuna toiminnan laajuuteen, sekä edellisten vuosien tavoitteiden toteutuminen.

Toiminnan kehittämisavustus

Avustus myönnetään työttömille tarkoitetun järjestötoiminnan kehittämiseen, järjestöjen sisäisen osaamisen lisäämiseen, viestinnän vahvistamiseen, palveluiden kehittämiseen ja lisäämiseen sekä uusien yhteistyöpolkujen avaamiseen. Kehittämisavustusta voidaan myöntää myös useammalle järjestölle yhteisestä hakemuksesta.

Kuulutus haettavana olevasta työllisyysavustuksesta julkaistiin osana kaupungin avustusten yhteiskuulutusta 2.12.2022 Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa. Hakemukset tuli jättää kaupungin sähköiseen asiointipalveluun 16.12.2022 klo 16.00 mennessä. Hakuohje hakemuksen laatimisen tueksi oli saatavilla sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen jätti 27 hakijaa.

Nykyiset myöntämisperusteet ovat olleet voimassa vuodelle 2017 kohdistuvasta avustushausta lähtien. Avustuksen myöntämisen taloudellisena tavoitteena on työmarkkinatuen kustannuksiin vaikuttaminen. Strategian mukaisesti kaupungin työllisyydenhoidon painopisteitä ovat nuoret, pitkään työttömänä olleet sekä maahanmuuttajat. Avustuksella ei tueta sellaista työllistymistä edistävää toimintaa, johon myönnetään muuta suoraa kaupungin tukea.

Kansliapäällikkö on 26.4.2021 § 101 päättänyt siirtää toimivallan kaupunginkanslian elinkeino-osaston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisessa elinkeino-osaston maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtajalle.

Hakemusten käsittely

Avustushakemusten käsittelyssä on noudatettu kaupungin avustusten yleisohjeita sekä työllisyysavustuksen myöntämiselle asetettuja lisäehtoja.

Ensisijaisesti on arvioitu hakijan mahdollisuuksia ja edellytyksiä tarjota työkokeilupaikkoja helsinkiläisille työttömille. Lisäksi on arvioitu toiminnan aikana tapahtuvaa tavoitteellista poluttamista avoimille työmarkkinoille tai koulutukseen, hakijan tarjoamia koulutuksia ja ryhmätoimintaa sekä hakijan kokonaisuudessaan toteuttamaa helsinkiläisten työttömien työllistymistä edistävää toimintaa ja sen laatua. Laadullisten edellytysten sekä toimintakyvyn arvioinnin tarkastelussa on kiinnitetty huomiota mm. hakijan rooliin, aktiivisuuteen ja näkyvyyteen työllisyydenhoidon toimintakentällä sekä taloudellisen ja hallinnollisen toiminnan asianmukaisuuteen ja läpinäkyvyyteen. Valmistelussa on lisäksi kiinnitetty huomiota hakijan taloudellisiin toimintaedellytyksiin sekä siihen, että tuettava toiminta edistää kaupungin työllisyydenhoidon tavoitteiden toteutumista.

Aikaisemmin avustusta saaneiden hakijoiden osalta arviointiin on vaikuttanut edellisten vuosien avustusten käyttö. Kaikki aikaisemmin työllisyysavustusta saaneet ja vuodelle 2023 hakemuksensa jättäneet ovat antaneet hyväksyttävän selvityksen edellisen avustuksen käytöstä.

Valtiontukisääntelyn soveltuminen

SEUT 107(1) mukaan jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Vuodelle 2023 myönnettävien työllisyydenhoidon järjestöavustusten päätösvalmistelussa on arvioitu, soveltuuko SEUT 107(1) artiklan mukainen valtiontukisääntely kyseisiin toimenpiteisiin. Valtiontukiarviointi on tehty kunkin avustushakemuksen osalta erikseen.

Avustusta hakeneiden yhdistysten toiminta on yleisesti hyödyllistä. Kaikkien hakijoiden osalta arvioinnin lopputulos on, että joko hakija ei ole SEUT 107(1):ssa tarkoitettu yritys tai hakijalle myönnettävä tuki ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Ensin mainittuun ryhmään kuuluvat hakijat eivät harjoita taloudellista toimintaa tarjoamalla tuotteita tai palveluita markkinoilla. Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi (komission tiedonanto EUVL [2016] C 262/01, kohta 6). Jälkimmäiseen ryhmään kuuluvien hakijoiden osalta myönnetty tuki on myönnetty sellaista toimintaa varten, joka palvelee ensisijaisesti paikallisia asiakkaita ja joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista EU:n jäsenvaltioista. Tuen vaikutus rajat ylittävien investointien tai sijoittautumisen edellytyksiin on korkeintaan marginaalinen (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohta 196). Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi.

Ennakkotieto vuoden 2024 avustusten hakemisesta

Ennakkotietona vuoden 2024 avustusten hakemisesta ilmoitetaan, että työllisyysavustus vuodelle 2024 on haettavana 17.11.-14.12.2023 ja hakuaika päättyy 14.12.2023 klo 16.00, ellei toisin ilmoiteta.

This decision was published on 28.02.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sari Rasanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43978

sari.rasanen@hel.fi

Decisionmaker

Annukka Sorjonen
va. maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja