Hankinta, puitejärjestely, sisäilmatekniset sekä muut rakennusten kuntotutkimukset ja asiantuntijatehtävät 2023-2025, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-002518
More recent handlings
Case 7. / 80 §

Sisäilmateknisiä sekä muita rakennusten kuntotutkimuksia ja asian-tuntijatehtäviä koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2023 - 2025 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään sisäilmateknisiä sekä muita rakennusten kuntotutkimuksia ja asiantuntijatehtäviä koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1: Lämpökamerakuvaukset

1. Sirate Group Oy

2. Sweco Finland Oy

3. AFRY Buildings Finland Oy

Osa-alue 2: Merkkiainekokeet ja ilmatiiveysmittaukset

1. AFRY Buildings Finland Oy

2. Sirate Group Oy

Osa-alue 3: Kosteusmittaukset

1. Ramboll Finland Oy

2. Sitowise Oy

3. AFRY Buildings Finland Oy

Osa-alue 5: Julkisivujen, vesikaton ja yläpohjan kuntotutkimukset

1. Ramboll Finland Oy

2. AFRY Buildings Finland Oy

3. Ideastructura Oy

4. Sitowise Oy

Osa-alue 6: Kuntotutkimukset

1. Ramboll Finland Oy

2. Ideastructura Oy

3. AFRY Buildings Finland Oy

4. Sirate Group Oy

5. Sweco Finland Oy

6. Sitowise Oy

Osa-alue 7: Erittäin vaativat kuntotutkimukset

1. Ramboll Finland Oy

2. Ideastructura Oy

3. AFRY Buildings Finland Oy

4. Sirate Group Oy

5. Sweco Finland Oy

6. A-Insinöörit suunnittelu Oy

Osa-alue 8: Kosteus- ja sisäilmatekniset asiantuntijatehtävät

1. AFRY Buildings Finland Oy

2. Ideastructura Oy

3. Ramboll Finland Oy

4. Sweco Finland Oy

5. Sitowise Oy

6. A-Insinöörit suunnittelu Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti keskeyttää hankinnan osa-alueen 4 Kuntoarviot osalta, koska osa-alueelle saatiin vain yksi hyväksyttävä tarjous.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueilta 1, 2 ja 5, koska A-Insinöörit Suunnittelu Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Sitowise Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 1, koska Sitowise Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Polygon Finland Oy:n osa-aluetta 3 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Sweco Finland Oy:n osa-aluetta 3 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 15 250 000 euroa (enimmäisarvo 26 000 000 euroa ) jakautuen osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 250 000 euroa (enimmäisarvo 500 000 euroa).

Osa-alue 2: 250 000 euroa (enimmäisarvo 500 000 euroa).

Osa-alue 3: 250 000 euroa (enimmäisarvo 500 000 euroa).

Osa-alue 5: 2 000 000 euroa (enimmäisarvo 3 500 000 euroa).

Osa-alue 6: 4 500 000 euroa (enimmäisarvo 8 000 000 euroa).

Osa-alue 7: 5 000 000 euroa (enimmäisarvo 8 000 000 euroa).

Osa-alue 8: 3 000 000 euroa (enimmäisarvo 5 000 000 euroa).

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 30.9.2025. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan erityyppisiä kuntoarvioita, kosteus- ja sisäilmateknisiä kuntotutkimuksia sekä rakennusteknisiä kuntotutkimuksia, kosteusvaurioihin ja sisäilmastoon liittyviä korjaussuunnittelutehtäviä ja muita rakennusfysiikkaan sekä sisäilmastoon liittyviä asiantuntijatehtäviä.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 30.9.2025 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu 8 osa-alueeseen seuraavasti:

1: Lämpökamerakuvaukset

2: Merkkiainekokeet ja ilmatiiveysmittaukset

3: Kosteusmittaukset

4: Kuntoarviot

5: Julkisivujen, vesikaton ja yläpohjan kuntotutkimukset

6: Kuntotutkimukset

7: Erittäin vaativat kuntotutkimukset

8: Kosteus- ja sisäilmatekniset asiantuntijatehtävät

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista. Puitejärjestelyn osa-alueeseen 1 valitaan 3, osa-alueeseen 2 valitaan 4, osa-alueeseen 3 valitaan 3, osa-alueeseen 5 valitaan 4, osa-alueeseen 6 valitaan 6, osa-alueeseen 7 valitaan 6 ja osa-alueeseen 8 valitaan 6 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 9.5.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-002518. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 11.5.2023 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 14.6.2023 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 12 tarjoajaa (suluissa osa-alueet, joita tarjous koskee):

  • AFRY Buildings Finland Oy (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8)
  • A-Insinöörit Suunnittelu Oy (1, 2, 3, 5, 6, 7 ja 8)
  • FCG Finnish Consulting Group Oy (4 ja 6)
  • Ideastructura Oy (4, 5, 6, 7 ja 8)
  • Polygon Finland Oy (3 ja 6)
  • Rakennuttajatoimisto Castek Oy (4)
  • Raksystems Insinööritoimisto Oy (4 ja 6)
  • Ramboll Finland Oy (1, 3, 5, 6, 7 ja 8)
  • Sirate Group Oy (1, 2, 6 ja 7)
  • Sitowise Oy (1, 3, 5, 6, 7 ja 8)
  • Sweco Finland Oy (1, 3, 5, 6, 7 ja 8)
  • WSP Finland Oy (6).

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

A-Insinöörit Suunnittelu Oy oli ilmoittanut käyttävänsä voimavara-alihankkijoita osa-alueella 1 ja 2 ja nimennyt laadunarviointikaavakkeilla osa-alueelle 1 kaksi (2) lämpökuvaajaa ja osa-alueelle 2 kaksi (2) merkkiainekokeentekijää, joiden osalta oli epäselvää, täyttääkö nimetyt henkilöt vaatimuksen siitä, että heillä on suora työsuhde tarjoajayritykseen tai ryhmittymään tai ovat osakkaana tarjoajayrityksessä tai ryhmittymässä. A-Insinöörit Suunnittelu Oy:tä pyydettiin täsmentämään, mihin yritykseen nimetyt henkilöt ovat työsuhteessa tai osakkaana. Tarkastusvaiheessa ja saatujen lisäselvitysten perusteella todettiin, että A-insinöörit Suunnittelu Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia osa-alueilla 1 ja 2, koska nimetyt lämpökamerakuvaajat ja merkkiainekokeentekijät eivät olleet suorassa työsuhteessa A-Insinöörit Suunnittelu Oy:öön tai osakkaana yrityksessä.

A-Insinöörit Suunnittelu Oy oli nimennyt laadunarviointikaavakkeella osa-alueelle 5 vesikaton kuntotutkijaksi 1 henkilön, jonka koulutukseksi on ilmoitettu filosofian maisteri (FM). Tarkastusvaiheessa todettiin, että A-Insinöörit Suunnittelu Oy ei täytä osa-alueelle 5 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, jonka mukaan vesikaton kuntotutkijaksi nimetyllä henkilöllä tulee olla soveltuva talonrakennusalan tutkinto vähintään teknikko-tasolta (rakennusmestari).

Näin ollen A-Insinöörit Suunnittelu Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueilta 1, 2 ja 5 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Sitowise Oy oli nimennyt osa-alueen 1 laadunarviointikaavakkeelle lämpökamerakuvaajaksi 2 henkilön, jonka työkokemusvuoksiksi on ilmoitettu kaksi (2) vuotta. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Sitowise Oy ei täytä osa-alueelle 1 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, jonka mukaan nimetyllä lämpökamerakuvaajalla tulee olla vähintään kolmen (3) vuoden työkokemus lämpökuvaustekniikasta.

Näin ollen Sitowise Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 1 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Polygon Finland Oy oli toimittanut tarjouksen liitteenä osa-aluetta 3 koskevan malliraportin, joka kohdistui Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 2018 mukaan luokkaan 01 asuinrakennukset. Tarkastusvaiheessa todettiin, että osa-aluetta 3 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, jonka mukaan raportin tulee kohdistua Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 2018 mukaan joihinkin seuraavista luokista: 03 Liikerakennukset, 04 Toimistorakennukset, 05 Liikenteen rakennukset, 06 Hoitoalan rakennukset, 07 Kokoontumisrakennukset, 08 Opetusrakennukset tai 13 Pelastustoimen rakennukset.

Näin ollen Polygon Finland Oy:n tarjous tulee hylätä osa-alueen 3 osalta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Sweco Finland Oy oli toimittanut tarjouksen liitteenä osa-aluetta 3 koskevan malliraportin, joka oli näytepalamittausmenetelmällä tehty rakennekosteusmittausraportti. Tarkastusvaiheessa todettiin, että osa-aluetta 3 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, jonka mukaan raportin on oltava porareikämenetelmällä tehty rakennekosteusmittausraportti.

Näin ollen Sweco Finland Oy:n tarjous tulee hylätä osa-alueen 3 osalta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankinnan keskeyttäminen osa-alue 4

Tarjousten tarkastuksessa ilmeni, että osa-alueelle 4 Kuntoarviot saatiin vain yksi hyväksyttävä, tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä tarjous. Hankintayksikkö katsoo, että puitesopimuksen tekeminen vain yhden puitesopimustoimittajan kanssa ei takaisi puitejärjestelyn tehokasta täytäntöönpanoa ottaen huomioon puitejärjestelyn suunniteltu kesto ja laajuus.

Afry Finland Oy:n, Ideastructura Oy:n ja Rakennuttajatoimisto Castek Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet asiantuntijoilta edellytettyjä pätevyyden vähimmäisvaatimuksia kaikilta osin. Raksystems Insinööritoimisto Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Hankinta voidaan hankintalain 125 §:n mukaan keskeyttää vain todellisesta ja perustelusta syystä. Hankinnan keskeyttämiselle on hankintalaissa tarkoitettu perusteltu syy. Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan osa-alueen 4 (Kuntoarviot) uudelleen omana erillisenä puitejärjestelynä.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • Osa-alueiden 1-3 tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 60 % ja laadun 40 %
  • Osa-alueiden 5-8 tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 35 % ja laadun 65 %.

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista vertailu- ja laadunarviointitaulukoista sekä laadun pisteytyskriteereistä.

Tarjoushinnat ilmoitettiin tarjouspyynnön liitteenä olevalla erillisellä Hintaliite -nimisellä Excel-taulukolla yksikköhintoina osa-alueittain. Tarjoajan tuli täyttää Hintaliite tarjoamiensa osa-alueiden osalta ja ladata se tarjouksen liitteeksi. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu osa-alueittain hankittavalla määrällään kerrottujen yksikköhintojen summasta.

Laatutekijät oli esitetty osa-alueittain tarjouspyynnön liitteinä olevilla laadunarviointikaavakkeilla sekä laadunarviointikriteerit-lomakkeella.

Tarjoajan tuli täyttää tarjoamiensa osa-alueiden laadunarviointikaavakkeet ja ladata ne tarjouksen liitteeksi.

Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että osa-alueilla 1-3 halvin tarjous (a) saa 60 hintapistettä (= osa-alueiden 1-3 max. hintapisteet) ja osa-alueilla 5-8 halvin tarjous saa 35 hintapistettä (= osa-alueiden 5-8 max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat osa-alueittain näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*osa-alueen max. hintapisteet.

Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten laatupisteistä siten, että osa-alueilla 1-3 parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 40 laatupistettä (= osa-alueiden 1-3 max. laatupisteet) ja osa-alueilla 5-8 parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 65 laatupistettä (= osa-alueiden 5-8 max. laatupisteet). Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*osa-alueen max. laatu-pisteet.

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista vertailussa käytettävistä hintapisteistä ja laatupisteistä siten, että par-haat yhteenlasketut pisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten pisteet muodostuvat näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatu-pisteistä (y) kaavalla y/x*100.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Lämpökamerakuvaukset

  1. Sirate Group Oy
  2. Sweco Finland Oy
  3. AFRY Buildings Finland Oy

Osa-alue 2: Merkkiainekokeet ja ilmatiiveysmittaukset

  1. AFRY Buildings Finland Oy
  2. Sirate Group Oy

Osa-alue 3: Kosteusmittaukset

  1. Ramboll Finland Oy
  2. Sitowise Oy
  3. AFRY Buildings Finland Oy

Osa-alue 5: Julkisivujen, vesikaton ja yläpohjan kuntotutkimukset

  1. Ramboll Finland Oy
  2. AFRY Buildings Finland Oy
  3. Ideastructura Oy
  4. Sitowise Oy

Osa-alue 6: Kuntotutkimukset

  1. Ramboll Finland Oy
  2. Ideastructura Oy
  3. AFRY Buildings Finland Oy
  4. Sirate Group Oy
  5. Sweco Finland Oy
  6. Sitowise Oy

Osa-alue 7: Erittäin vaativat kuntotutkimukset

  1. Ramboll Finland Oy
  2. Ideastructura Oy
  3. AFRY Buildings Finland Oy
  4. Sirate Group Oy
  5. Sweco Finland Oy
  6. A-Insinöörit suunnittelu Oy

Osa-alue 8: Kosteus- ja sisäilmatekniset asiantuntijatehtävät

  1. AFRY Buildings Finland Oy
  2. Ideastructura Oy
  3. Ramboll Finland Oy
  4. Sweco Finland Oy
  5. Sitowise Oy
  6. A-Insinöörit suunnittelu Oy

Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen osa-aluekohtaisen prosenttijakauman perusteella. Prosenttijakauma muodostuu seuraavasti: tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puite-järjestelyyn valittujen tarjoajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja.

Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.

Prosenttijakauman mukaisesta toimeksiantojen tilaamisesta voidaan poiketa sopimusehdoissa mainituilla perusteilla.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

This decision was published on 28.08.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Riitta Karjalainen, johtava sisäilma-asiantuntija, puhelin: 09 310 37598

riitta.karjalainen@hel.fi

Katri Kuusinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 39163

katri.kuusinen@hel.fi

Anna Saarinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 33196

anna.saarinen@hel.fi

Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438

anniina.tolonen@hel.fi

Attachments

1. Laadunarviointitaulukko osa-alue 1
The attachment will not be published on the internet.
3. Laadunarviontitaulukko osa-alue 2
The attachment will not be published on the internet.
5. Laadunarviontitaulukko osa-alue 3
The attachment will not be published on the internet.
6. Vertailutaulukko osa-alue 3
The attachment will not be published on the internet.
7. Laadunarviontitaulukko osa-alue 5
The attachment will not be published on the internet.
9. Laadunarviontitaulukko osa-alue 6
The attachment will not be published on the internet.
11. Laadunarviontitaulukko osa-alue 7
The attachment will not be published on the internet.
13. Laadunarviontitaulukko osa-alue 8
The attachment will not be published on the internet.
15. Laadun pisteytyskriteerit
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.