Hankinta, sairaanhoitajatyövoiman vuokraus tilapäisiin, kriittisiin tarpeisiin Helsingin sairaalaan, seniorikeskuksiin ja kotihoitoon ajalle 1.10.2023 - 30.9.2025

HEL 2023-002695
More recent handlings
§ 47

Sairaanhoitajatyövoiman vuokrauksen hankinta tilapäisiin, kriittisiin tarpeisiin Helsingin sairaalaan, seniorikeskuksiin ja kotihoitoon

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia sairaanhoitajatyövoiman vuokrausta Helsingin sairaalaan, seniorikeskuksiin ja kotihoitoon etusijajärjestyksen mukaisesti seuraavilta toimijoilta:

1. Hoiwa Oy
2. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
3. Kotipalvelu Eve Oy
4. FenixCare Oy
5. Med Group Oy
6. Solo Health Oy.

Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hylätä seuraavien tarjoajien tarjoukset:

- Sema Henkilöstöpalvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy
- Koti-Medi Oy
- Kultaiset Hoitajat Oy
- Frank Hoiva
- Sam’s Care Oy
- Cinco Care Oy
- Chagua Oy.

Palvelua hankitaan ajalle 1.10.2023–30.9.2025. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 4 000 000 euroa (alv 0 %) kahden (2) vuoden perussopimuskauden ja yhden (1) vuoden optiokauden ajalle.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Hankinnan kohteena on sairaanhoitajatyövoiman vuokraaminen tilapäisiin, kriittisiin tarpeisiin. Kriittinen henkilöstötarve voi syntyä erittäin vaikean henkilöstön saatavuusongelman takia tai epidemiatilanteen vaatiman lisähenkilökunnan tarpeen vuoksi.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 14.3.2023 § 44 hyväksynyt sairaanhoitajatyövoiman vuokrauksen tilapäisiin, kriittisiin tarpeisiin Helsingin sairaalaan, seniorikeskuksiin ja kotihoitoon hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttanut sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään asiasta päätöksen.

Vuokrattavat sairaanhoitajat työskentelevät Helsingin sairaalassa, seniorikeskuksissa ja kotihoidossa ajalla 1.10.2023–30.9.2025.

Hankinnan arvioitu vuosittainen kokonaismäärä on 28 henkilötyövuotta.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on hankintalain luvun 12 tarkoittama sosiaali- ja terveyspalvelu. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 31.3.2023 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 3.5.2023 klo 14:00.

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia kysymyksiä 14.4.2023 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 48 kappaletta. Määräaikaan mennessä esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 21.4.2023.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui 18 tarjousta.

Tarjouksen jättivät seuraavat toimijat:
- Chagua Oy
- Cinco Care Oy
- Dream Team AH Oy
- Esperi Terveyspalvelut Oy
- FenixCare Oy
- Frank Hoiva
- Hoiwa Oy
- Hyvän Hoidon palvelut oy
- Koti-Medi Oy
- Kotipalvelu Eve Oy
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- Kultaiset hoitajat Oy
- Med Group Oy
- Sam's Care Oy
- Sema henkilöstöpalvelut Oy
- Solo Health Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy.

Hankintayksikkö tarkisti tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi. Kaikki tarjoukset täyttivät nämä vaatimukset.

Perustelut tarjousten hylkäämiselle

Tarjouspyynnöllä edellytettiin, että tarjoajalla on kaksi (2) sisällöltään hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä eli aiempaa toimitusta, joista vähintään yksi (1) referenssi on sairaalaan ja toinen referenssi joko sairaalaan, kotihoitoon tai seniorikeskuksiin tuotetusta sairaanhoitajavuokrauksesta. Rokotustyötä ei katsota vastaavaksi referenssiksi. Yhdellä referenssillä tarkoitetaan yhdelle tilaajalle (esim. kunta) tehtyä sairaanhoitajavuokrausta. Vuokratun sairaanhoitajahenkilöstön määrä on vähintään 30 henkilötyökuukautta (henkilötyökuukausi = yhden kokoaikaisesti työskentelevän sairaanhoitajan työpanos kuukauden aikana) / yksi referenssi.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä tilaaja pyysi viideltä (5) tarjoajalta täsmennyksiä referenssin sisällöstä. Täsmennykset pyydettiin seuraavilta tarjoajilta:
- Koti Medi Oy
- Kotipalvelu Eve Oy
- Kultaiset Hoitajat Oy
- Med Group Oy
- Solo Health Oy.

Tilaaja sai täsmennykset neljältä (4) tarjoajalta asetetussa määräajassa.

Yhdeltä (1) tarjoajalta ei saatu täsmennystä referenssistä määräaikaan mennessä, minkä vuoksi seuraava tarjous hylätään:
- Koti Medi Oy.

Puutteellisten referenssien vuoksi hylätään seuraavien tarjoajien tarjoukset:
- Sema Henkilöstöpalvelut Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu henkilötyökuukausien määrä toteutui vain yhdessä referenssissä.
- Terveytesi Palvelut Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu henkilötyökuukausien määrä toteutui vain yhdessä referenssissä.
- Kultaiset Hoitajat Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu henkilötyökuukausien määrä toteutui vain yhdessä referenssissä.
- Sam’s Care Oy:n tarjous hylätään, koska referenssi sairaalaan puuttui.
- Cinco Care Oy:n tarjous hylätään, koska referenssi sairaalaan puuttui.
- Frank Hoiva:n tarjous hylätään, koska referenssiliitteestä puuttui pyydetyt tiedot.
- Chagua Oy:n tarjous hylätään, koska hankintayksiköllä ei ole mahdollisuutta tarkistaa referenssin paikkansapitävyyttä.

Valintaperusteet

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Vertailu tehtiin sairaanhoitajan tuntihinnan ja voimassa olevan I.V.- lääkehoitoluvan omaavan sairaanhoitajan tuntihinnan yhteenlasketun kokonaishinnan mukaan.

Tarjouspyynnössä oli määritelty, että tilaaja valitsee puitejärjestelyyn palveluntuottajia tarpeensa mukaisesti, kuitenkin vähintään kuusi (6) palveluntuottajaa. Tilaaja arvioi palveluntuottajien valintamäärän tarjoajien ilmoittaman arvioitujen kokoaikaisten, samanaikaisesti työskentelevien hoitajien määrän mukaisesti. Arvioiden mukaan Tilaaja katsoo, että kuusi (6) palveluntuottajaa on riittävä määrä täyttämään tarve.

Tilaaja tekee tilaukset ensisijaisesti etusijajärjestyksen ensimmäiseltä palveluntuottajalta. Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla ei ole tarjota tarjouspyynnön vaatimukset täyttäviä työntekijöitä tilaajan tilauksessaan määrittelemässä aikataulussa, tilaaja tekee tilauksen toissijaiselta palveluntuottajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa vain kiiretilanteissa: jos puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä toisena tai kolmantena olevan palveluntuottajan vasteaika työntekijän toimitukseen on lyhempi kuin ensisijaisen palveluntuottajan, voidaan tilaus tehdä tältä tilaajan valitsemalta palveluntuottajalta.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hyväksytyt tarjoajat ja kokonaishinnan mukainen etusijajärjestys käyvät ilmi liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1). Liitteessä ei ole mukana hylättyjen tarjoajien tietoja.

Sopimus

Sopimuskausi on 1.10.2023–30.9.2025. Sopimusta on mahdollista jatkaa enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

This decision was published on 14.06.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkuja 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Decisionmaker

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja