Hankinta, Laivalahden ja Lohiapajalahden laituriponttoneiden uusiminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-002818
More recent handlings
Case 17. / 336 §

Hankintaoikaisu hankintapäätökseen ja hankintapäätös, Laivalahden ja Lohiapajalahden laituriponttooneiden uusiminen

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Suomen Vesityö Oy:n oikaisuvaatimuksen ja samalla kumoaa yksikön päällikön päätöksen 14.4.2023 § 33, (rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus, projektirakennuttaminen -yksikkö) jolla urakoitsijaksi valittiin Suomen Laituritukku Oy.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti valita Laivalahden ja Lohiajajalahden laituriponttooneiden uusimisen tekijäksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen Suomen Vesityö Oy:n. Hankinnan arvo on 438 700,00 euroa (alv 0 %).

Kaupunkiympäristölautakunta valtuutti rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden projektirakennuttamisen yksikön yksikönpäällikön tekemään hankintasopimuksen.

Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Yksikönpäällikön 14.4.2023 § 33 tekemä hankintapäätös perusteluineen sekä muutoksenhakuohjeineen annettiin tarjoajille tiedoksi sähköpostitse 14.4.2023.

Suomen Vesityö Oy on tehnyt päätöksestä hankintayksikölle hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 27.4.2023, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Laivalahden ja Lohiapajalahden laituriponttooneiden uusiminen, urakoitsijan valinta julkaistiin kansallinen hankintailmoitus. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 6.3.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-002818. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Tarjouskilpailussa saatiin neljä tarjousta.

Yksikönpäällikkö teki 14.4.2023 päätöksen § 33. Päätöksessä Suomen Laiturityö valittiin urakoitsijaksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjoajana. Päätöksen mukaan kaikki neljä saatua tarjousta täyttivät tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset.

Hankintaoikaisuvaatimus

Suomen Vesityö Oy vaatii päätöksen oikaisemista tarjouspyynnön soveltuvuuusvaatimusten täyttymättä jättämisen vuoksi, koska valittu tarjoaja ei täyttänyt sovelvuusvaatimuksina olleita a) liikevaihtovaatimusta ja b) kolmea referenssiurakkaa.

a) Hankinnassa on tarjoajien soveltuvuusvaatimuksena edellytetty, että tarjoajilla on ollut liikevaihtoa vahvistetun tilinpäätöksen mukaan vähintään 500 000 euroa jokaiselta kolmelta edelliseltä vuodelta. Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan valittu tarjoaja ei ole täyttänyt tätä ehtoa.

b) Tarjouspyynnössä on ollut tarjoajan soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksena referenssivaatimus kolmesta referenssiurakasta, joissa laituripaikkoja on tullut olla vähintään 50 kappaletta yhdessä laiturissa. Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan valittu tarjoaja ei ole täyttänyt vaatimusta.

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Kuulemispyyntö on lähetetty 19.5.2023 asianosaisille eli Suomen Laituritukku Oy:lle, Suomen Laiturikauppa Oy:lle ja Top Marine Oϋ:lle.

Suomen Laiturikauppa Oy:lle lähetettiin tietopyyntö liikevaihtovaatimuksen täyttymisestä vuodelta 2022 sekä Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Tyrvään Investointipalvelu Oy:n osalta, johon yritykset vastasivat (liitteet 3 ja 4).

Lisäksi Suomen Laituritukku Oy on antanut vastineen Suomen Vesityö Oy:n hankintaoikaisuvaatimukseen (liite 2).

Muut asianosaiset eivät ole lausuneet asiasta.

Suomen Laituritukku Oy:n vastaus tiedusteluun liikevaihdosta

Liikevaihtovaatimuksen osalta Suomen Laituritukku Oy lähetti tilinpäätöstiedot ryhmittymän molemmilta yrityksiltä. Näiden perusteella Suomen Laituritukku Oy:n tilinpäätös vuodelta 2022 on päiväämätön, eikä sitä ole vahvistettu. Tyrvään Investoinpalvelut Oy:n tilinpäätös on allekirjoitettu 27.4.2023 ja tilintarkastajan tarkastama 12.5.2023.

Suomen Laituritukku Oy:n vastine oikaisuvaatimuksee

Liikevaihtovaatimuksen osalta Suomen Laituritukku Oy vetoaa ryhmittymään, tarjous jätetty ryhmittymänä Tyrvään Investointipalvelu Oy:n kanssa.

Vastineessaan Suomen Laituritukku toteaa, että on toimittanut yhdellä n. 300 asiakaspaikkaisen kokonaisurakan, joka on koostunut kuudesta eri satamasta. Urakasta n. 200 paikkaa on toimitettu n. 50 paikkaisista kokonaisuuksista. Loput n. 100 paikkaa ovat koostuneet n. 20 paikkaisista yksiköistä.

Oikaisuvaatimuksessa esitettyjen väitteiden arviointia

Lähtökohtaisesti hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajien esittämien tietojen paikkaansa pitävyyteen. Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintayksikkö on tarkastanut voittaneen tarjoajan ilmoittamat tiedot soveltuvuusvaatimusten täyttymisestä tarkemmin.

Suomen Laituritukku Oy on jättänyt tarjouksensa ryhmittymänä, yhdessä Tyrvään Investointipalvelu Oy:n kanssa. Tieto siitä, että tarjous on jätetty ryhmittymänä on jäänyt pois alkuperäisestä päätöksestä.

Vahvistetut tilinpäätökset tulee rekisteröidä kuuden (6) kuukauden sisällä tilikauden päättymisestä kaupparekisteriin. Koska tietoja ei näkynyt kaupparekisteristä, hankintayksikkö pyysi Suomen Laituritukku Oy:ltä ja Tyrvään Investointipalvelu Oy:ltä viimeisiä vahvistettuja tilinpäätöksiä. Vuoden 2022 tilinpäätöksiä ei oltu vahvistettu ennen tarjouspyynnössä määrättyä viimeistä tarjousten jättöpäivää.

Hankinnassa on tarjoajien soveltuvuusvaatimuksena edellytetty, että tarjoajilla on ollut liikevaihtoa vahvistetun tilinpäätöksen mukaan vähintään 500 000 euroa jokaiselta kolmelta edelliseltä vuodelta. Suomen Laituritukku Oy:n ja Tyrvään Investointipalvelun muodostaman ryhmittymän ilmoittama liikevaihdot vuodelta 2022 eivät olleet vahvistetut ennen tarjouspyynnön jättämisen määräaikaa, joten vuoden 2022 liikevaihtoja ei voida ottaa huomioon soveltuvuusvaatimusta arvioitaessa. Ryhmittymän liikevaihto täytti vaatimuksen vuosilta 2021 ja 2020, mutta vuodelta 2019 liikevaihto ei täyttänyt vaatimusta. Näin soveltuvuusvaatimus vähintään 500 000 euron liikevaihdosta kolmelta viimeiseltä vahvistetulta tilikaudelta on jäänyt täyttymättä.

Tarjouspyynnössä on ollut referenssivaatimus kolmesta referenssiurakasta, joissa laituripaikkoja on tullut olla vähintään 50 kappaletta yhdessä laiturissa. Suomen Laituritukku Oy oli ilmoittanut referensseinään useamman eri laiturin rakentamisen urakat (yhteensä 500 laituripaikkaa), mutta nämä laiturit oli tehty samalla sopimuksella, ja täten ne eivät ole olleet eri urakoita, vaan yksi kokonaisuus.

Lisäksi on huomioitava, että vaikka yhdellä sopimuksella voitaisiin tehdä useampi eri satama, Suomen Laituritukku ei ole yksilöinyt, mitkä osiot kokonaisuudesta ovat olleet soveltuvuusvaatimuksena olleen vähimmäisvaatimuksen "yli 50 paikkaa" -ehdon täyttäviä. Vastineen "n. 50 paikkaa" ei täytä vähimmäisvaatimusta, jossa hyväksyttävän referenssin vähimmäismäärä on ollut 50 paikkaa.

Tarjoajien tasapuolisen ja yhdenvertaisen kohtelun perusteella ryhmittymänä tarjouksen jättäneen Suomen Laituritukku Oy:n ja Tyrvään Investointipalvelu Oy:n tarjous tulee hylätä, koska tarjous ei täyttänyt vähimmäisvaatimuksina olleita soveltuvuusvaatimuksia.

Hankintapäätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 6.3. päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-002818. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Hankinnasta on julkaistu kansallinen hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 7.4.2023 klo 13:00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat soveltuvuusvaatimukset täyttäneet tarjoajat:

Suomen Vesityö Oy 438 700,00 euroa
Suomen Laiturikauppa Oy 460 069,56 euroa
Top Marine Oϋ 498 850,00 euroa

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tilaajan asettamat vaatimukset.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella, sillä laadulliset vaatimukset oli asetettu vähimmäisvaatimuksiksi.

Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Suomen Vesityö Oy.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Johtopäätökset

Hankintaoikaisuvaatimus hyväksytään, aiempi hankintapäätös kumotaan, ja hankinnan kokonaisurakoitsijaksi valitaan Suomen Vesityö Oy.

Sovellettavat säännökset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 25.2, 32, 68, 79, 93, 123, 126, 127, 132 ja 133 §

Hallintolaki (1397/2016) 34.1, 43, 44 ja 45 §

Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Yleiset alueet -palvelu Projektirakennuttaminen-yksikkö Yksikön päällikkö 14.04.2023 § 33

Päätös

Yksikön päällikkö hyväksyi Suomen Laituritukku Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Suomen Laituritukku Oy:n kanssa tehdään Laivalahden ja Lohiapajalahden laituriponttoneiden uusiminen, kokonaisurakkaa koskeva hankintasopimus. Hankinnan arvo on 334 000 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Hankinnan kohteena on otsikon mukaisissa venesatamissa ja Vasikkasaaressa olevat kelluvat laituriponttonit. Niiden uusiminen ja perusparantaminen.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 6.3. päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-002818. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Hankinnasta on julkaistu kansallinen hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 7.4.2023 klo 13:00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Suomen Laituritukku Oy
334 000,00 euroa
Suomen Vesityö Oy
438 700,00 euroa
Suomen Laiturikauppa Oy
460 069,56 euroa
Top Marine Oϋ
498 850,00 euroa

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tilaajan asettamat vaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Taloudelliset ja rahoitukselliset vähimmäisvaatimukset:

1. Liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta oltavainfraurakoinnissa vähintään 500000 €/tilikausi (tilikauden pituus 12 kk). Jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettävä liikevaihtoa koskeva vaatimus. Mikäli tarjouksen tekijänä on ryhmittymä, rakennuttaja edellyttää, että jokainen ryhmittymän osakasyritys osallistuu yhteisvastuullisesti urakan käytännön töihin.

2. Tarjoajan tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet on oltava kunnossa. [Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)]

2.1 Rakennuttaja tarkistaa kilpailutuksen voittajan liikevaihdon ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot Vastuu Group Oy:n Luotettava kumppani -raportista. Mikäli tarjouksen tekijänä on ryhmittymä, tarkistaa rakennuttaja liikevaihdon ja tilaajavastuulain mukaiset selvitykset kaikilta ryhmittymän osakasyrityksiltä.

tai vaihtoehtoisesti

2.2 Rakentamisen Laatu RALA ry:n pätevyysraportti sekä lisäksi:

- kaupparekisteriote, josta selviää yrityksen rekisteriin merkitsemisaika, toimiala, hallitus, muu johto, nimenkirjoittajat, tilintarkastajat, vastuuhenkilöiden henkilötiedot sekä onko viimeisimmät tilinpäätösasiakirjat toimitettu lainmukaisesti rekisteriviranomaisille sekä merkintä tai selvitys ettei yritystä tai sen toimihenkilöitä ole määrätty liiketoimintakieltoon.

Mikäli kolmen viimeisen päättyneen tilikauden tilinpäätöstiedot eivät ole RALA:n pätevyysraportissa, on näiden tilinpäätöstietojen oltava tarjouksessa mukana erikseen.

tai vaihtoehtoisesti

2.3 Mikäli kilpailutuksen voittaja ei ole liittynyt Vastuu Group Oy:n Luotettava Kumppani

-palveluun tai kilpailutuksen voittajan tilinpäätöstiedot eivät ole Vastuugroup.fi Luotettava kumppani

-raportissa tai Rakentamisen Laatu RALA ry:n pätevyysraportissa mukana, pyytää rakennuttaja erikseen ennen hankintapäätöksen tekoa seuraavat selvitykset:

- selvitys, siitä että yritys on merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisävelvollisten rekisteriin.

- kaupparekisteriote, josta selviää yrityksen rekisteriin merkitsemisaika, toimiala, hallitus, muu johto, nimenkirjoittajat, tilintarkastajat, vastuuhenkilöiden henkilötiedot sekä onko viimeisimmät tilinpäätösasiakirjat toimitettu lainmukaisesti rekisteriviranomaisille sekä merkintä tai selvitys ettei yritystä tai sen toimihenkilöitä ole määrätty liiketoimintakieltoon.

- todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus tai selvitys siitä, että verovelkaa koskeva veronsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty.- todistukset eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkemaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusopimus on tehty.

- todistus tapaturmavakuutuksen ottamisesta ja tapaturmavakuutusmaksujen maksamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä tapaturmavakuutusmaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusopimus on tehty.

- selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.

- selvitys noudatettavasta työehtosopimuksesta.

- tilinpäätöstiedot kolmelta viimeiseltä tilikaudelta.

Jos kilpailutuksen voittaja ei ole rekisteröitynyt tilaajavastuulain mukaisiin rekistereihin, pyytää rakennuttaja selvityksen rekisteröitymättömyyden perusteista.

Ulkomaisen kilpailutuksen voittajan on toimitettava pyynnöstä tilaajalle suomenkieliset tilaajavastuulain mukaisia selvityksiä vastaavat tiedot sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisteriotteella tai vastaavalla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla. Selvitykset on toimitettava sekä lähtömaasta että Suomesta.

Edellä mainitut selvitykset saavat olla enintään kolme (3) kuukautta vanhoja niiden rakennuttajalle jättämispäivästä laskettuna.

Suomessa tehtävä työ on vakuutettava Suomessa, poikkeuksena EU/ETA-alueelta lähetetyt työntekijät, joilla on A1- tai E101-todistus.

Tarjoajan on täytettävä seuraavat teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevat soveltuvuusvaatimukset:

1. Urakoitsijan pätevyysvaatimuksena pidetään 3 kpl valmistunutta ja vastaanotettua referenssiurakkaa pääurakoitsijana toimimisesta vähintään 50 paikkaisen venesataman rakentamisesta meriolosuhteisiin viimeisen 5 vuoden aikana tarjouspyynnön julkaisuajankohdasta laskettuna.

2. Urakoitsijan vastuullisella työnjohtajalla tulee olla vähintään rakennusmestarin koulutus. Hänellä tulee olla valmistumisen jälkeen vähintään 3 vuotta vastuullisen työnjohtajan työkokemusta. Vastuullisen työnjohtajan tulee olla suorassa työsuhteessa urakoitsijaan. Vastuullisella työnjohtajalla tulee olla näyttöä siitä, että hän tuntee Suomen rakentamismääräykset ja viranomaisvaatimukset sekä yleiset sopimusehdot YSE 98 siinä laajuudessa mitä vastuullisen työnjohtajan tehtävien hoitaminen edellyttää.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella.

Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Suomen Laituritukku Oy.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.12.2022 § 711 mukaan yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Lisätiedot

Jussi Mäkinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 87806

jussi.makinen2@hel.fi
Close

This decision was published on 12.06.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkuja 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Ask for more info

Julle Keihänen, lakimies, puhelin: 09 310 89498

julle.keihanen@hel.fi

Liisa Taskila, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 15368

liisa.taskila@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus_Suomen_Vesityö Oy_27.4.2023
2. Suomen Laituritukku Oy tilinpäätös 2022
3. Vastine_oikaisuvaatimukseen_Suomen Laituritukku Oy
4. Tyrvään_Investointipalvelut_tilinpäätös_2022

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.