Valtuustoaloite, sähköautojen latauspalveluoperaattorin valinnan vapauttaminen
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mirita Saxbergin ym. valtuustoaloitteesta koskien sähköautojen latauspalveluoperaattorin valinnan vapauttamista
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa edellytetään, että myös Helen/Liikennevirta Oy:n latauspalveluissa ja latauslaitteissa on mahdollisuus vapaasti kilpailuttaa ja valita latauspalveluoperaattori.
Helsingissä kilpailutetaan yleisille alueille sijoitettavat sähköautojen latauspaikat ja kilpailutukseen voi osallistua markkinoilla toimivat latauspalvelua tarjoavat yritykset. Kaupunkiympäristön toimiala ei voi määrittää vapailla markkinoilla toimivien osakeyhtiöiden kolmansille osapuolille tarjottavien palveluiden sisältöä. Helsingin kaupunginhallituksen päätöksen (HEL 2014-015106 T 00 00 02) mukaisesti kaupunki myötävaikuttaa julkisten latausasemien syntymiseen yleisille alueille kaupalliselta pohjalta.
Kaupunki edistää julkisten latausasemien toteutumista laatimansa latausasemien yleissuunnitelman avulla.
Tällöin kaupunki vuokraa toimijoille kaikille avoimen kilpailutuksen perusteella katutilaa lataustoimintaa varten ja myöntää tarvittavat luvat latauslaitteiden sijoittamiseen kaupungin omistamille yleisille alueille. Kaupunki ei osallistu latausasemien, eikä niihin liittyvien investointien rahoittamiseen tai toteuttamiseen muulla tavoin.
Toimiala kilpailuttaa operaattorit ja kilpailutus perustuu lataustoimintaan varattujen pysäköintiruutujen vuokrahintaan. Ihan alkuvaiheen kokeiluja lukuun ottamatta Helsingin kaupunki on kilpailuttanut yleiset sähköautojen latausasemansa. Nämä latausasemat ovat kaikkien käytettävissä, sillä operaattorien on edellytetty tarjoavan kertamaksumahdollisuutta. Nämä yleisillä katualueilla sijaitsevat latausasemat on vuokrattu määräajaksi, jonka jälkeen ne kilpailutetaan avoimesti uudestaan.
Kaupunkiympäristön toimialan seuraavissa yleisille katualuilla olevien sähköautojen latausasemien kilpailutuksien valmistelussa tutkitaan mahdollisuuksia monipuolistaa palvelutarjoajien valintaa, esimerkiksi pilkkomalla kilpailutusta pienempiin osiin. Sähköautojen latausasemien investointikustannukset ovat suuret ja nämä investointikustannukset on operaattorin katettava sähkön myynnillä kyseisellä asemalla.
Kuluttajan kannalta yksi suurimpia ongelmia on latauksen hinnoittelun sekavuus. Tähän asiaan on tulossa korjaus, kun Euroopan unionissa valmisteltu ns. AFIR-asetus tulee sovellettavaksi myös Suomessa muutaman vuoden päästä. Markkinoilla on myös erilaisia järjestelyitä, joilla yksittäisen kuluttajan maksama hinta latauksesta vaihtelee saman palveluntarjoajan asemilla.
Helsingissä sijaitsevista kaikista latausasemista noin 10 % on julkisia latausasemia. Näiden lisäksi kaupungissa on yksityisiä ja puolijulkisia latausasemia. Julkiset latausasemat voivat täyttää vain osan sähköautojen latauksen kokonaistarpeesta.
Yksityiset ja puolijulkiset toimijat kuten kiinteistöt, kauppakeskukset, toimitilat tai taloyhtiöt voivat myös kilpailuttaa omat operaattorinsa ja siten valita itselleen sopivimman palvelun tarjoajan.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Mirita Saxberg ja 24 muuta valtuutettua ovat tehneet 1.3.2023 seuraavan valtuustoaloitteen:
"Sähköautojen latauspalveluoperaattorin valinnan vapauttaminen
Helsingin on mahdollistettava useampia tapoja, joilla sähkö- ja hybridiautojen lataus toteutetaan. Mm. julkisissa tiloissa ja taloyhtiöissä on kasvava tarve lisätä latauspaikkoja nopeasti ja kustannustehokkaasti. Hallitun ja turvallisen autojen latauksen yleisenä vaatimuksena on älykäs kuormanhallinnalla toimiva latauslaite. Tämä edellyttää, että laite toimii latauspalveluoperaattorin tarjoamalla alustalla (ns virran alusta).
Nyt Helsingissä on yleisesti käytössä yhden toimittajan, Liikennevirta Oy:n, latauspalveluoperaattori. Virran pääomistaja on Helsingin kaupungin yhtiö Helen. Ennalta valittua operaattoria ei ole tilan käyttäjän mahdollista valita tai vaihtaa, eli Virtaa käyttävä kiinteistö, kuten esim. kauppakeskus, toimitila tai taloyhtiö, on lukittu vain tämän latauspalveluoperaattorin palveluun ja sen hinnoitteluun.
Kaupungin omistamien toimijoiden lisäksi alalla on kuitenkin myös muita latauspalveluoperaattoreita, jotka voivat mahdollistaa laajemmin eri tarpeisiin sopivien latausratkaisujen toteuttamisen. Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus valita kuhunkin tarpeeseen sopiva latauspalveluoperaattori, aivan samoin kuin matkapuhelimen käyttäjällä on vapaus valita omia tarpeitaan vastaava verkko-operaattori. Valinnan vapauden lisääminen voi parantaa myös kilpailua sekä markkinahintojen kehitystä.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme kaupungin edellyttävän, että myös Helen/Liikennevirta Oy:n latauspalveluissa ja latauslaitteissa on mahdollisuus vapaasti kilpailuttaa ja valita latauspalveluoperaattori."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 7.6.2023 mennessä.
This decision was published on 15.05.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Petri Arponen, projektinjohtaja: 09 310 38955