Hankinta, Etelä- ja Pohjoisesplanadin kalusteet, materiaali, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-003166
More recent handlings
§ 21

Toimitusjohtajan suorahankintapäätös, Etelä- ja Pohjoisesplanadin hiekkavalualumiinikalusteet

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hyväksyä Etelä- ja Pohjoisesplanadin hiekkavalualumiinikalusteiden toimittajaksi Viher-Aitta / Tilamahdollisuudet Oy:n (jäljempänä Viher-Aitta) sen 5.3.2023 antaman tarjouksen perusteella.

Samalla toimitusjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan tilauksen.

Hankinnan mukainen enimmäisarvo on 390 931,00 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun tilaaja on tehnyt tilauksen.

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen toimitetaan tiedoksiantona päätöksestä asianosaiselle.

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä pääosin kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja.

Tämä hiekkavalualumiinikalusteiden hankinta on tyypillinen erikoismateriaalihankinta, jossa on välttämätöntä käyttää tällaisiin materiaaleihin keskittynyttä toimittajaa. Hankinta sisältyy Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tilaamaan rakennuskohteeseen ja se rahoitetaan tilaajan kohteelle varaamista määrärahoista.

Hankintayksikkö lähetti Viher-Aitalle 22.2.2023 tarjouspyynnön ja 3.3.2023 uuden, täydentävän tarjouspyynnön. Molemmissa tarjouspyynnöissä pyydettiin ilmoittamaan tilauksen toimitusaika. Tarjous tuli toimittaa kokonaisuudessaan 8.3.2023 mennessä. Molemmat tarjouspyynnöt ovat tämän hankintapäätöksen liitteinä.

Viher-Aitta toimitti tarjouksensa 5.3.2023.

Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Vakiintuneen markkinaoikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on laaja harkintavalta päättää, miten hankinnan kohde määritellään.

Hankintayksikön vaatimuksia ei voida lähtökohtaisesti pitää syrjivinä, vaikka alalla olisi vain yksi vaatimukset täyttävä tarjoaja. Hankintayksiköllä ei myöskään ole velvollisuutta sopeuttaa tarjouspyynnön ehtoja vastaamaan olemassa olevaa tarjontaa, jos hankinnassa perustellusti pyritään hankintayksikön tarpeita vastaavaan kokonaisuuteen.

Käsillä olevassa hankinnassa on olemassa vain yksi toimittaja, joka kykenee toimittamaan halutut tuotteet.

Ottaen huomioon Esplanadien ja Esplanadinpuiston keskeisen sijainnin ja historiallisen sekä kulttuurillisen arvon kaupunkikuvassa on perusteltua ylläpitää tiettyä estetiikkaa sinne tehtävissä kalustehankinnoissa. Hankintayksikkö on näin ollen voinut perustellusti asettaa hankittaville tuotteille sellaisia hankittavan tuotteen ominaisuuksiin, kuten valmistusmateriaaleihin, ulkonäköön ja kiinnitystoiminnallisuuksiin liittyviä vaatimuksia, jotka ovat rajanneet mahdolliset toimittajat vain yhteen.

Viher-Aitan maahantuomat ruotsalaisen valmistajan Byarums Brukin tuotteet ovat perinteistä käsityötä, ja kalusteiden tukiosat valmistetaan hankintayksikön tarpeita vastaavasti kierrätetystä alumiinista hiekkavaluna. Byarums Brukin kalusteilla on erityinen korkealuokkaisuus, kestävyys ja ajattomuus. Kun otetaan huomioon, että Byarums Brukin kalusteet edustavat ulkonäöltään ja istuinmukavuudeltaan ainutlaatuista designia, ei tuotteita olisi näin ollen voinut korvata muilla vastaavilla tuotteilla.

Hankintamenettely on alkanut työnsuunnitteluvaiheessa tehdyillä tarjouspyynnöillä "Esplanadien kävelyalueiden toimenpiteet" -asiakirjojen mukaisista yhtenäisistä hiekkavalualumiinikalusteista.

Hankintayksikkö on tarkistanut toimittajan soveltuvuuden sekä sen, ettei tarjoaja, sen omistajat, vastuuhenkilöt ja/tai lähipiiri, taikka tarjoajan käyttämät alihankkijat kuulu Euroopan unionin asettamalle pakotelistalle.

This decision was published on 27.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eila Hägg, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 70042

eila.hagg@hel.fi

Ilkka Koivula, projektipäällikkö, puhelin: +358931039821

ilkka.koivula@hel.fi

Decisionmaker

Ilpo Laitinen
toimitusjohtaja

Attachments

1. Tarjouspyyntö 22.2.2023, Esplanadit, kalusteet, Viher-aitta
2. Tarjouspyyntö 3.3.2023, Esplanadit, Erikoiskaluste, Viher-aitta

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.