Katusuunnitelma, Porkkalankatu välillä Länsisatamankatu-Länsiväylä 31855/1, Länsisatama
Porkkalankatu, katusuunnitelma, Länsisatama
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Katariina Verkamo. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Katri Penttisen ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Porkkalankatu välillä Länsisatamankatu−Länsiväylä katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 31855/1.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Porkkalankatu on nykyinen olemassa oleva alueellinen kokoojakatu, jolla on puukaista, jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie eteläreunalla ja yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie pohjoisreunalla. Ajoradalla on linja-autokaistat ja kaksi ajokaistaa suuntaansa
Kadun suunnittelun tavoitteena on parantaa kadun liikennejärjestelyjä jalankulun ja pyöräilyn osalta sekä vehreyttää nykyistä katutilaa. Samanaikaisesti kadun rakenteita, kuivatusta ja kunnallistekniikkaa peruskorjataan.
Katusuunnitelma pohjautuu voimassa oleviin asemakaavoihin nro 10490 ja nro 10590. Suunnittelussa on myös otettu huomioon liikennesuunnitelman nro 6965 mukaiset periaatteet, päivätty 11.6.2019. Katusuunnitelmassa on tarkennettu liikennesuunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja jalankulun ja pyöräilyn osalta kadun eteläisen tonttiliittymän kohdalla sekä Länsisatamankadun risteyksessä.
Suunnitelma
Porkkalankatu välillä Länsisatamankatu-Länsiväylä piirustus nro 31855/1, jota on muutettu 5.10.2023 (liite 2)
Porkkalankatu Länsisatamankadun ja Länsiväylän välillä on nykyinen alueellinen kokoojakatu. Nykyisiä ajoratoja kavennetaan ja linja-autokaistat poistetaan. Ajokaistoja on suuntaansa kaksi. Pohjoisreunalle rakennetaan uusi erotuskaista puuriveineen ja pensaineen linja-autokaistan tilalle. Kadun eteläreunan erotuskaistaa levennetään, puuriviä täydennetään ja istutetaan pensaita. Keskisaarekkeita levennetään ja myös niihin istutetaan pensaita. Pyörätiet muutetaan yksisuuntaisiksi ja risteysalueen ylityksiä parannetaan ja rakennetaan pitkän kääntymisen mahdollistavat odotusalueet.
Porkkalankadun ja Länsisatamankadun risteykseen on lisätty jalankulkijoille uusi suojatie risteyksen länsipuolelle. Samalla muutettiin risteysalueen ajokaistojen linjauksia, sekä keskisaarekkeen leveyttä.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31866/1, jota on muutettu 5.10.2023 (liite 1).
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 15.3. - 28.3.2023 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu kadun varren kiinteistöihin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Jätkäsaari-Ruoholahti - lehdessä ja Helsingin Uutisissa.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 3.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 17. - 30.5.2023 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutuksen johdosta katusuunnitelmaehdotukseen lisättiin nähtävillä olon jälkeen uusi suojatie Porkkalankadun ja Länsisatamankadun risteysalueen länsipuolelle. Samalla muutettiin risteysalueen ajoratojen reunakivien ja ajokaistojen linjauksia, sekä keskisaarekkeeseen tehtiin suojatien lisäämisen edellyttämät muutokset.
Muutoksista johtuen katusuunnitelmaehdotus laitettiin uudelleen sähköisesti nähtäville kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteeseen ja Helsingin kaupungin verkkosivuille 25.10. - 7.11.2023 väliseksi ajaksi. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla. Katusuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa ja mahdollisuutta jättää muistutus jatkettiin 14.11.2023 asti aiemmassa ilmoituksessa olleen virheellisen muistutuksen jättöpäivämäärän johdosta. Suunnitelman nähtävillä olon ja mahdollisuudesta muistutuksen antamisen ajan pidennyksestä ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona.
Muistutuksen käsittely
Suunnitelmasta jätettiin 1 muistutus 17.5. - 30.5.2023 nähtävillä olon aikana.
Suunnitelmasta ei ole jätetty muistutuksia 25.10. - 14.11.2023 uudelleen nähtävillä olon aikana.
Muistutus 1
Muistutuksessa esitetään, että Salmisaarenkadun ja Länsisatamankadun risteyksessä tulisi kävelyliikenne huomioida paremmin ja suojatie tulisi lisätä myös risteyksen länsipuolelle, josta nykyisin suojatie puuttuu.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Porkkalankadun ja Länsisatamankadun risteysalueen länsipuolelta puuttuu nykyisin suojatie. Suojatien lisäämistä risteysalueen länsipuolelle ei ollut esitetty katusuunnitelmaehdotuksen lähtökohtana olleessa liikennesuunnitelmassa nro.6965, eikä Porkkalankadun voimassa olleessa katusuunnitelmassa 31215/1 (Kaupunkiympäristölautakunnan päätös § 26/25.9.2020). Suojatien lisäämisen mahdollisuuksia tutkittiin muistutuksen jälkeen yhdessä alueen liikennesuunnittelijan ja liikennevalo-ohjauksen suunnittelijoiden kanssa. Suojatie voidaan lisätä katusuunnitelmaan aiheuttamatta merkittävää muutosta risteysalueen nykyisiin valo-ohjausjärjestelyihin tai liikenteen sujuvuuteen.
Muistutuksen perusteella tehtiin muutos katusuunnitelmaehdotukseen nro 31855/1 ja asetettiin suunnitelma uudelleen nähtäville.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä 1 890 000 euroa, 150 euroa/m² (alv. 0 %).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 53 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 10 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa aikaisintaan vuodesta 2025 alkaen. Hankkeen rakentamisen ajoitusta tarkennetaan lähivuosina ja toteutusajankohdassa huomioidaan muut keskustan alueen suuret hankkeet.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 Uudisrakentaminen.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
This decision was published on 19.12.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Katariina Verkamo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 20706