Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, Ari Derrick Oy / Souriana

HEL 2023-003643
More recent handlings
§ 8

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen Ari Derrick Oy/Souriana

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

Ari Derrick Oy, Kasteholmantie 2, 00900 Helsinki, y-tunnus 3143286-9

Elintarvikehuoneisto

Souriana, Kasteholmantie 2, 00900 Helsinki

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

  1. Elintarvikehuoneistolla on oltava omavalvontajärjestelmä ja siihen liittyvä kirjanpito tulee olla tarkastettavissa.
  2. Palvelumyyntitiskin yhteydessä tulee olla toimiva vesipiste käsienpesuun. Käsienpesupisteet tulee olla varusteltu asianmukaisesti kertakäyttöpyyhkein ja nestesaippualla.
  3. Siivousvälineiden säilyttämistä ja huoltamista varten on järjestettävä asianmukainen ratkaisu elintarvikehuoneistossa.
  4. Elintarvikehuoneiston rikkinäiset ja kuluneet pinnat on korjattava.
  5. Elintarvikehuoneisto on siivottava perusteellisesti.
  6. Elintarvikehuoneiston toimintaan kuulumattomat tavarat tulee poistaa huoneistosta.
  7. Pakkaamattomien elintarvikkeiden esilläpito tulee järjestää siten, ettei ristikontaminaation vaaraa aiheudu, ja että allergeenejä ja intoleransseja sisältävät tuotteet erotellaan selkeästi muista ja käsitellään omilla kauhoilla.
  8. Pakatuissa elintarvikkeissa tulee olla lainsäädännön mukaiset pakkausmerkinnät suomen ja ruotsin kielellä.
  9. Elintarvikehuoneistossa on oltava kirjalliset tiedot pakkaamattomina myytävien elintarvikkeiden sisältämistä allergeeneista ja intoleransseja aiheuttavista ainesosista asiakkaiden nähtävillä tai tiedote asiakkaille näiden tietojen saamisesta henkilökunnalta pyydettäessä.
  10. Elintarvikkeet on oltava jäljitettävissä.
  11. Viimeisin Oiva-raportti on laitettava asiakkaiden nähtäville elintarvikehuoneistoon.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava kohtien 1-11 osalta 5.5.2023 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Sourianaan on tehty valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 20.12.2022 (Liite 1 Tarkastuskertomus Souriana 20.12.2022). Tällöin on havaittu, että omavalvontajärjestelmä ja siihen liittyvä kirjanpito eivät olleet. Tilojen soveltuvuutta koskien on havaittu, että palvelumyyntitiskin yhteydessä ei ollut vesipistettä eikä siivousvälineille ollut asianmukaista järjestelyä. Tiloissa on havaittu huonokuntoisuutta pintamateriaaleissa sekä siisteydessä ja järjestyksessä on havaittu epäkohtia, kuten likaisuutta. Lisäksi on havaittu, että toimijan maahantuomien ja myymien elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä on oleellisia epäkohtia sekä elintarvikkeista annettavissa tiedoissa on ollut puutteita. Myymälän elintarvikkeet eivät olleet jäljitettävissä. Lisäksi laitteiden kunnossa ja elintarvikkeiden riskienhallinnassa on ollut pieniä epäkohtia. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 27.2.2023 mennessä ja korjaussuunnitelmaa on pyydetty lähettämään 20.2.2023 mennessä elintarviketarkastajalle. Toimija ei lähettänyt korjaussuunnitelmaa määräajassa, mutta on 24.2.2023 ottanut yhteyttä puhelimitse ja pyytänyt lisäaikaa uusintatarkastukselle 1-2 viikkoa mm. käsienpesualtaan remontin vuoksi.

Sourianaan on tehty uusintatarkastus 13.3.2023, jolloin on todettu, ettei epäkohtia ole korjattu määräajassa ja remontti oli kesken. Uusintatarkastuksella todettiin myös, ettei toimija ole laittanut 20.12.2022 tehdyn tarkastuksen Oiva-raporttia asiakkaiden nähtäville ja käsienpesupisteen varustelussa on vakavia epäkohtia. (Liite 2 Tarkastuskertomus Souriana 13.3.2023).

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 21.3.2023 päivätyllä kirjeellä. (Liite 3)

Toimija ei ole antanut vastinetta määräaikaan mennessä.

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta Ari Derrick Oy ei ole korjannut tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska Ari Derrick Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:
1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai
2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.
Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Elintarvikelain (297/2021) 15 §:n mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. Maa ja metsätalousministeriön asetuksen elintarvikehygieniasta (318/2021) 4 luvun 22 §:n mukaan elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnankirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.

Sourianassa ei ollut esittää omavalvontajärjestelmää ja siihen liittyvää kirjanpitoa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen elintarvikehygieniasta ((EY) N:o 852/2004) liitteen II, luvun I, II ja IX mukaan elintarvikehuoneistot on pidettävä puhtaina ja hyvässä kunnossa. Elintarvikehuoneistojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti. Tiloissa tulee voida voidaan torjua likaantuminen, joutuminen kosketuksiin myrkyllisten materiaalien kanssa, hiukkasten variseminen elintarvikkeisiin ja kosteuden tiivistyminen ja haitallisen homeen muodostuminen pinnoille. Tiloissa on oltava riittävä määrä asianmukaisesti sijoitettuja ja käsienpesuun tarkoitettuja pesualtaita. Käsienpesualtaissa on oltava kylmä ja kuuma juokseva vesi sekä käsienpesuun ja hygieeniseen kuivaamiseen tarvittavat aineet. Lattia- ja seinäpinnat on pidettävä hyvässä kunnossa, ja niiden on oltava helposti puhdistettavat ja tarvittaessa desinfioitavat. Työvälineiden ja laitteiden puhdistamiseen, desinfiointiin ja säilyttämiseen on oltava tarvittaessa asianmukaiset tilat. Nämä tilat on rakennettava ruostumattomasta materiaalista, ne on voitava puhdistaa helposti ja niissä on oltava riittävä kuuman ja kylmän veden saanti. Elintarvikealan yrityksessä varastoidut raaka-aineet ja kaikki valmistusaineet on säilytettävä sellaisissa olosuhteissa, että niiden haitallinen huonontuminen estyy ja ne ovat suojassa saastumiselta. Elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä.

Sourianassa oli rikkonaisia pintamateriaaleja, joiden remonttia ei oltu aloitettu. Myymälän ja takatilan lattiassa oli likaisuutta ja irtoroskia (mm. elintarvikkeita), joita oli kertynyt varsinkin rikkonaiseen lattiamateriaaliin. Myymälässä oli remonttitavaraa elintarvikkeiden säilytyksen yhteydessä. Henkilökunnan WC oli likainen ja lattialla oli vettä. Pintamateriaaleissa, kuten ovissa oli likaroiskeita ja lattiassa maaliroiskeita. Palvelutiskin käsienpesuallas ei ollut toimintakunnossa ja kaikista elintarvikehuoneiston vesipisteistä puuttuivat käsienpesuun tarvittavat välineet, kuten saippua sekä kertakäyttöiset käsipyyhkeet. Siivousvälineille ei ollut asianmukaista säilytystilaa vaan niitä säilytettiin myymälän puolella eri paikoissa. Souriana myymälässä käsiteltiin allergeenejä ja intoleranssia aiheuttavia ainesosia sisältäviä pakkaamattomia elintarvikkeita samoilla ottimilla sekä puutteellisesti erotettuna toisistaan.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (834/2014) elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle 4 §:n mukaan valmiiksi pakatun elintarvikkeen pakolliset pakkausmerkinnät on kaksi kielisessä kunnassa myytäviin tai muuten luovutettaviin elintarvikkeisiin tehtävä ainakin suomen ja ruotsin kielellä.

Souriana myymälän pakatuista elintarvikkeista puuttui suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (834/2014) elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle 6 §:n mukaan pakkaamattomista elintarvikkeista on elintarvikkeen luovutuspaikassa annettava loppukuluttajalle tieto kaikista elintarvikkeen valmistuksessa käytetyistä ja lopullisessa elintarvikkeessa edelleen jossain muodossa olevista ainesosista, jotka ovat elintarviketietoasetuksen ((EU) N:o 1169/2011) 9 artiklan 1 kohdan c alakohdan tarkoittamia allergioita ja intoleransseja aiheuttavia aineita tai tuotteita. Ainesosat on ilmoitettava elintarvikkeen nimellä niin, että käy ilmi elintarviketietoasetuksen liitteessä II mainitun aineen tai tuotteen nimi. Pakkaamattomasta elintarvikkeesta on vähittäismyynti paikassa annettava loppukuluttajalle 6 §:ssä tarkoitettujen tietojen lisäksi seuraavat tiedot:
1) elintarvikkeen nimi;
2) elintarvikkeen ainesosat siten kuin elintarviketietoasetuksessa säädetään tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla;
3) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin elintarviketietoasetuksessa;
tai sen nojalla säädetään tai siten kuin muussa Euroopan Unionin lainsäädännössä säädetään;
4) tarvittavat käyttö- ja säilytysohjeet.

Sourianassa ei ollut esillä pakkaamattomien elintarvikkeiden ainesosatietoja, allergeeneja ja intoleransseja eikä tiedotetta tietojen saamisesta henkilökunnalta. Henkilökunnalla ei ollut ainesosatietoja kirjallisena tai sähköisenä.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 18 artiklan mukaan kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muu mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun. Elintarvike- ja rehualan toimijoiden on voitava tunnistaa luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on toimittanut niille elintarvikkeen, rehun, elintarviketuotantoon käytettävän eläimen tai sellaisen aineen, joka on tarkoitettu tai jonka voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun. Tätä varten toimijoilla on oltava käytössä tähän tarkoitetut järjestelmät ja menettelyt, joiden avulla toimivaltaiset viranomaiset saavat nämä tiedot pyynnöstä käyttöönsä.

Souriana myymälä ei toimittanut pyydettyjä jäljitettävyysasiakirjoja annetussa aikataulussa, jonka vuoksi jäljittävyydestä ei voitu varmistua.

Elintarvikelain (297/2021) 16 §:n mukaan elintarviketoiminnan tarkastuksesta annetun viimeisimmän raportin on oltava helposti saatavilla elintarvikealan toimijan internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla. Lisäksi elintarvikehuoneistossa, jossa kuluttajat asioivat, raportin on oltava esillä sisäänkäynnin yhteydessä tai muussa kuluttajalle helposti havaittavassa paikassa.

Sourianassa ei ollut viimeisintä Oiva-raporttia esillä.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 15, 16, 55, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta
(318/2021) 22 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus (834/2014) elintarviketietojen
antamisesta kuluttajalle 4, 6 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, Yleinen
elintarvikehygienia-asetus), liite II luvut I, II, IX
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002 18 ar [1] tikla
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1169/2011 elin [1] tarviketietojen antamisesta kuluttajille, 9 artikla, liite II

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Mikäli epäkohtia ei ole korjattu määräaikaan mennessä, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle voidaan esitellä päätösehdotus, jossa elintarviketurvallisuusyksikön päällikön antamaan määräystä tultaisiin tehostamaan uhkasakolla. Uhkasakon suuruus voisi olla 10 000 euroa.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Ari Derrick Oy:lle.

This decision was published on 13.04.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Riikka Pennanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 20996

riikka.pennanen@hel.fi

Decisionmaker

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Attachments

1. Tarkastuskertomus Souriana 20.12.2022
2. Tarkastuskertomus 13.3.2023 Souriana
3. Ari Derrick Oy:n kuuleminen 21.3.2023

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.