Hankinta, minikilpailutus, irtokalusteet, Kuninkaantammen koulu ja päiväkoti

HEL 2023-004026
More recent handlings
§ 47

Kuninkaantammen koulun ja päiväkodin irtokalustehankinta, minikilpailutus

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti, että Kuninkaantammen koulun ja päiväkodin irtokalusteita hankitaan seuraavilta toimittajilta:

Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input Interior Oy
Isku Interior Oy
Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara Trading TTR Oy

Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti hylätä tarjoukset seuraaviin toimisto- ja julkitilakalusteiden tuotteisiin niiden ollessa tarjouspyynnön vastaisia:
- Input Interior Oy:n ST1 ja St1.1
- Modeo Oy:n So1 ja SP3, ryhmä 5: TS2 ja TS3 ja ryhmä 6: TT1.1, TT1.2 ja TT1.3
- AJ Tuotteet Oy:n VT1
- Martela Oyj:n ryhmä 6: TT1.1, TT1.2 ja TT1.3
- Tavara Trading TTR Oy:n ryhmä 6: TT1.1, TT1.2 ja TT1.3

Oppilaskalusteet:
Isku Interior Oy
Kuopion Woodi Oy
Martela Oyj
Lekolar-Printel Oy
Tevella Oy

Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti hylätä tarjoukset seuraaviin oppilaskalusteiden tuotteisiin niiden ollessa tarjouspyynnön vastaisia:
- AJ Tuotteet Oy:n JA1
- Isku Interior Oy:n ryhmä 1: IR1, So2 ja So2.1

Lisäksi suoritettiin arvonta oppilaskalusteiden tuotteen OP5 valinnan osalta tasapistetilanteeseen päätyneiden tarjoajien Isku Interior Oy ja Lekolar-Printel Oy kesken. Arvonnassa ensimmäiseksi sijoittui Lekolar-Printel Oy.

Päiväkotikalusteet:
AJ Tuotteet Oy
Kuopion Woodi Oy
Lekolar-Printel Oy
Tevella Oy

Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti hylätä tarjoukset seuraaviin päiväkotikalusteiden tuotteisiin niiden ollessa tarjouspyynnön vastaisia:
- Lekolar-Printel Oy:n AT1, Tar1, Tar16, Tar20, Tar7.2 ja K-Var2
- AJ Tuotteet Oy:n Tar20
- Kuopion Woodi Oy:n Tar8
Isku Interior Oy:n K-Var3.1

Hankinnan kokonaisarvo on noin 359 000 euroa, alv 0 %.

Lisäksi toimialajohtaja valtuuttaa hankintapäällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat heinäkuussa 2023.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Kuninkaantammen koulun ja päiväkodin irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemien puitejärjestelyjen sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena:

H066-20/HEL 2020-012513 / Toimisto- ja julkitilakalusteet
H029-21/HEL 2021-005362 / Oppilas- ja päiväkotikalusteet

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.

Määräaikaan 11.04.2023 klo 13:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:

AJ Tuotteet Oy (FI06430095)
Arvo Piiroinen Oy (0139391-8)
Input interior Oy (2447489-2)
Isku Interior Oy (FI18314972)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (FI01148912)
Modeo Oy (20282674)
Tavara Trading TTR Oy (FI14640754)
Tevella Oy (2575744-8)

Tarjousten tuote/ryhmäkohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.

Tuote/ryhmäkohtaiset valinnat ja hylkäykset perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä.

Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:

Toimisto- ja julkitilakalusteet, tilausten arvot:
Input Interior Oy - 5 557,50 euroa
Isku Interior Oy - 24 227,84 euroa
Martela Oyj - 28 500,00 euroa
Modeo Oy - 25 824,00 euroa
Tavara Trading TTR Oy - 29 502,00 euroa

Lisäksi hylätään toimisto- ja julkitilakalusteiden Input Interior Oy:n tarjoukset tuotteista ST1 ja St1.1, Modeo Oy:n tarjoukset tuotteista So1 ja SP3, ryhmä 5: TS2 ja TS3 ja ryhmä 6: TT1.1, TT1.2 ja TT1.3, AJ Tuotteet Oy:n tarjous tuotteesta VT1, Martela Oyj:n tarjoukset tuotteista ryhmä 6: TT1.1, TT1.2 ja TT1.3 sekä Tavara Trading TTR Oy:n tarjoukset tuotteista ryhmä 6: TT1.1, TT1.2 ja TT1.3, näiden ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Modeon tarjoukset tuotteista SP3 ja ryhmä 5: TS3 joudutaan hylkäämään, koska tuotteiden hintoja ei oltu tarjouksessa ilmoitettu. Muut yllä mainitut hylättävät tuotteet eivät vastaa määrityksiä mittojen osalta.

Oppilaskalusteet, tilausten arvot:
Isku Interior Oy - 11 490,51 euroa
Kuopion Woodi Oy - 912,60 euroa
Martela Oyj - 57 952,00 euroa
Lekolar-Printel Oy - 22 070,00 euroa
Tevella Oy - 16 764,00 euroa

Lisäksi hylätään oppilaskalusteiden AJ Tuotteet Oy:n tarjous tuotteesta JA1 ja Isku Interior Oy:n tarjous tuotteista ryhmä 1: IR1, So2 ja So2.1, näiden ollessa tarjouspyynnön vastaisia. AJ Tuotteet Oy ei ole oppilaskalusteiden sopimustoimittaja, jonka takia heidän tarjouksensa tuotteesta JA1 joudutaan hylkäämään. Isku Interior Oy:n tarjous ryhmän 1 tuotteista So2 ja So2.1 joudutaan hylkäämään, sillä ne eivät vastaa määrityksiä mittojen osalta.

Lisäksi suoritettiin arvonta tuotteen OP5 valinnan osalta. Arvonta suoritettiin arpomalla tasapistetilanteeseen päätyneiden tarjoajien, Isku Interior Oy:n ja Lekolar-Printel Oy:n kesken sija, jonka perusteella tarjoaja valikoitui tarjouskilpailun voittajaksi. Arvonta suoritettiin Helsingissä 24.4.2023 klo 15.20 Teamsin välityksellä ja paikalla olivat hankintasuunnittelija Viivi Riikonen ja sisustusarkkitehti Nelli Niemi. Arvonta suoritettiin arpomalla suljetuilla lapuilla tarjoajille sija, missä järjestyksessä tarjoajat valikoidaan. Arvonnassa ensiksi tullut tarjoaja valikoitui tarjouskilpailun voittajaksi. Toiseksi tullut tarjoaja sijoittautui
sijajärjestykselle kaksi. Arvonnassa ensimmäiseksi sijoittui Lekolar-Printel Oy ja toiseksi Isku Interior Oy.

Päiväkotikalusteet, tilausten arvot:
AJ Tuotteet Oy - 413,00 euroa
Kuopion Woodi Oy - 61 919,09 euroa
Lekolar-Printel Oy - 14 049,38 euroa
Tevella Oy - 59 756,00 euroa

Lisäksi hylätään päiväkotikalusteiden Lekolar-Printel Oy:n tarjoukset tuotteista AT1, Tar1, Tar16, Tar20, Tar7.2 ja K-Var2, AJ Tuotteet Oy:n tarjous tuotteesta Tar20, Kuopion Woodi Oy:n tarjous tuotteesta Tar8 ja Isku Interior Oy:n tarjous tuotteesta K-Var3.1, näiden ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Lekolar-Printel Oy:n tarjous tuotteesta Tar1 ei vastaa määrityksiä kuivaustasojen määrän osalta. Isku Interior Oy ei ole päiväkotikalusteiden sopimustoimittaja, jonka takia heidän tarjouksensa tuotteesta K-Var3.1 joudutaan hylkäämään. Muut yllä mainitut hylättävät tuotteet eivät vastaa määrityksiä mittojen osalta.

Päätöksen liitteenä on valintataulukko (Liite 1).

Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut toimialajohtajan päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa alittavista hankinnoista (HEL 2021-013274, 14.12.2021 §394).

This decision was published on 10.05.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Viivi Riikonen, hankintasuunnittelija, puhelin: 0931037131

viivi.riikonen@hel.fi

Decisionmaker

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja