Vuokraus, vuokrasopimuksen jatkaminen, Ilmattarentie 32, väliaikainen tilaelementeistä koostuva paviljonki, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Vuokraus, vuokrasopimuksen jatkaminen, Ilmattarentie 32, väliaikainen tilaelementeistä koostuva paviljonki, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti
A
jatkovuokrata 15.3.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Ilmattarentie 32 sijaitsevan, yhteensä 1 044 htm² laajuisen paviljongin Parmaco Oy:lta kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatuksen väistötilaksi toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella vähintään 56 kuukaudeksi ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 31.1.2028 ja irtisanomisajan 6 kuukautta siten, että arvonlisäveroton tilavuokra on yhteensä enintään 1 356 000 euroa. Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.
B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön
tekemään jatkovuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia sekä allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa jatkovuokrasopimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tarve
LPK Käpylinnan päiväkotipaviljonki on ollut kasvatuksen ja koulutuksen toimialan väistötilakäytössä vuodesta 2019. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan 120 lapselle mitoitettu LPK Käpylinnan paviljonki tarvitaan edelleen palvelemaan Käpylän aluetta, kunnes alueelle saadaan pysyvä päiväkotiratkaisu.
Vuokrattavat tilat
Tarkoitus on jatkovuokrata osoitteessa Ilmattarentie 32 sijaitseva, tilaelementeistä koostuva, 1044 htm² laajuinen päiväkotipaviljonki Parmaco Oy:lta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.5.2018 (64 §) päättänyt hyväksyä Ilmattarentie 32 sijaitsevalle tontille rakennettavan päiväkotipaviljongin hankesuunnitelman arvonlisäverottoman enimmäishintaan 2 464 200 euroa 3/2018 kustannustasossa sisältäen investointikustannuksia 712 200 euroa (alv. 0 %) ja vuokrakustannuksia 1 752 000 euroa (alv. 0 %). Hankkeen enimmäislaajuus on 1 200 brm².
Vuokraus ulkoiselta toimijalta
Paviljongin nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 30.11.2023. Sitä on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevana niin, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta on 31.1.2028 ja irtisanomisaika 6 kuukautta, jolloin vuokra-aika on vähintään 56 kuukautta.
Tilojen nykyinen tilavuokra on 27,97 euroa/htm²/kk. Uusi tilavuokra on 23,18 euroa/htm² (1 044 m²). Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuujakotaulukon mukaisesti.
Kohteen tilavuokra tarkastetaan vuosittain. Vuosittainen korotus 2 %, alkaen 1.12.2024.
Tilojen rakennuslupa on voimassa 30.9.2023 asti. Jatkorakennuslupaa haetaan kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Vuokrasopimuksen ehtona on, että tiloille saadaan jatkolupa.
Muut kustannukset
Tiloihin ei tehdä muutoksia, jotka aiheuttaisivat investointikustannuksia.
Tilakustannus käyttäjälle
Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan paviljonkitoimittajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta- ja yleiskustannuksesta.
Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 26,81 euroa/htm²/kk, josta tilavuokran osuus on 23,18 euroa htm²/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 2,96 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk.
Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 25,76 euroa/htm²/kk, josta tilavuokran osuus on 22,13 euroa/htm²/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 2,96 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk.
Lausunnot
Jatkovuokrauksesta pyydetään lausunto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.
Tilojen käyttöönottoaikataulu
Tila on ollut päiväkotikäytössä vuodesta 2019.
Rahoitus ja toteutus
Paviljongin omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella kaupunkiympäristönlautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa.
This decision was published on 24.04.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429