Hankinta, digitaalinen hammasimplanttien suunnittelujärjestelmä, Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Digitaalinen hammasimplanttien suunnittelujärjestelmä
Päätös
Johtajahammaslääkäri päätti hankkia SMOP-merkkisen, digitaalisen hammasimplanttien suunnitteluohjelman Implantona Oy:ltä.
Lisäksi johtajahammaslääkäri päätti hyväksyä SMOP-suunnitteluohjelman käytön Helsingin kaupungin tietoturvalinjauksesta poiketen perustuen alla esitettyihin perusteluihin.
Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on 28 225,76 euroa (alv 0 %). Arvo on laskettu 48 kuukauden arvon perusteella. Hinta muodostuu suunnitteluohjelman käyttäjäkohtaisista lisenssimaksuista.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Suun erikoishoidon yksikössä (Sehyk Helsinki) annetaan erikoishammaslääkäritasoista hoitoa muun muassa kirurgiassa ja protetiikassa.
Digitaalinen suunnitteluohjelma helpottaa erikoishammaslääkärien (protetiikan ja purennan kuntoutuksen ja suu- ja leukakirurgien) implanttihoitoihin liittyvää suunnittelua. Lisäksi ohjelma tarjoaa mahdollisuuden ohjattuun kirurgiaan, jolloin kirurginen toimenpide on sekä tekijälle että potilaalle selkeästi helpompi (toimenpideaika lyhenee ja komplikaatiot vähenevät). Suunnitteluohjelmaa tarvitaan erityisesti haasteellisissa, esteettiseen protetiikkaan ja siihen liittyvään kirurgiaan (implantointiin) liittyvissä hoidoissa.
Sehykissä on pilotoitu ajalla 1.6.2021-31.5.2023 Implantonan digitaalista implanttien suunnittelujärjestelmää (SMOP).
Käyttäjiltä saatujen kommenttien perusteella järjestelmä on koettu helppokäyttöiseksi ja yhteistyö palveluntuottajan kanssa on toiminut hyvin. SMOP:n avulla on pystytty ratkaisemaan ongelmallisimpia implanttihoitoja. Suunnitteluohjelma lisää työn ennustettavuutta niin kirurgian kuin protetiikankin osalta. Vaativissa potilastapauksissa implanttiohjurin avulla saadaan implantti asennettua hyvään asentoon, lopputulos on parempi, hoitokertoja ja erikoisosia säästyy. Kirurgin työn osalta hoidon riskit pienenevät ja implantin hyvällä asemoinnilla saadaan paras mahdollinen kattaus proteettiselle työlle. SMOP:n avulla on päästy tekijää ja potilasta tyydyttävään hyvään kiinteään ja esteettiseen hoitotulokseen.
Vuonna 2020 tavoitteena oli kilpailuttaa suunnittelujärjestelmä vuonna 2022. Päätös hankkia suunnitteluohjelma toistaiseksi voimassa olevana Implantona Oy:ltä ei sulje pois mahdollisuutta kilpailuttaa tai ottaa lisäksi jokin muu tai muita suunnittelujärjestelmiä sopimuskauden aikana.
Tietoturva ja tietosuoja
Kaupungin tietosuojavastaava on 24.4.2020 antamassaan ohjeessa todennut, että tietosuojaa koskevista ohjeista poikkeamisesta tulee tehdä päätös toimivaltaisen viranhaltijan toimesta.
SMOP-implanttisuunnitteluohjelman vaikutustenarviointi ja riskianalyysi on tehty 16.4.2021 yhdessä suun terveydenhuollon, Implantona Oy:n ja sosiaali- ja terveystoimialan tietosuojalakimiehen ja tietotekniikkapalveluiden kesken. Vaikutustenarvioinnissa todettiin, että henkilötietoja käsitellään Amazon aws pilvipalvelimessa sekä tietojenkäsittelyn ylläpitotehtävissä EU/ETA-alueen ulkopuolella (Ukrainassa), mikä on kaupungin tietoturvalinjausten vastaista.
Potilaasta pilvipalveluun kryptattuna siirtyvät tiedot ovat Helsingin suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmän potilas-ID, hampaiston pintatieto sekä röntgenkuva (kktt). Potilas-ID:n pystyy kääntämään nimeksi ja henkilötunnukseksi vain kirjautumalla Helsingin suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmään, johon vaaditaan yksilöllinen käyttäjätunnus ja salasana. Tietojenkäsittelyn ylläpitotehtävissä ei ole pääsyä potilasdataan, ellei käyttäjä sitä erikseen myönnä.
Arvioinnissa todettiin, ettei Amazon aws pilvipalvelimelle siirtyvien tietojen perusteella ole mahdollista tunnistaa henkilöä.
Mikäli tietosuojavastaava päivittää tietoturvaan tai -suojaan liittyvää ohjeistusta, huomioidaan mahdolliset, tähän sopimukseen vaikuttavat linjaukset sopimuskauden aikana tekemällä tarvittavat toimenpiteet.
Hankinnan arvo
Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on 28 225,76 euroa. Arvo on laskettu 48 kuukauden perusteella, koska hankinnasta solmittava sopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevaksi.
Vuosihinta koostuu käyttäjäkohtaisesta Pro-lisenssistä yhdeksälle käyttäjälle ja Smart-lisenssistä viidelle käyttäjälle. Pro-lisenssin vuosihinta ilman arvonlisäveroa on 645,16 euroa ja Smart-lisenssin 250,00 euroa.
Suunnitteluohjelman avulla mahdollisesti hankittavien poraohjaimien kustannuksia ei ole huomioitu hankinnan arvossa, koska niiden kustannukset eivät liity suunnitteluohjelmiston hankintaan, vaan kuuluvat hammaslaboratoriokustannuksiin.
Kyseessä on pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksesta (1397/2016).
Sopimus
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 17 vuorokauden kuluttua siitä, kun palveluntuottaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Hankinnasta solmitaan sopimus toistaiseksi voimassa olevaksi. Sopimuskauden on suunniteltu alkavan 1.6.2023. Molemmilla osapuolilla on mahdollisuus irtisanoa sopimus päättymään kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla.
Hankintavaltuudet
Johtajahammaslääkärin valtuus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.
This decision was published on 11.05.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539