Sääntöohjaus, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtamis- ja organisaatiouudistus 1.9.2023 alkaen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtamis- ja organisaatiouudistus 1.9.2023 alkaen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveys- ja päihdepalvelujen palvelukokonaisuuden psykiatria- ja päihdepalvelut jakautuu 1.9.2023 alkaen kahteen palveluun, jotka ovat:
- asumis-, kriisi- ja päihdepalvelut
- psykiatria.
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:
Hylkäysehdotus 1:
Jäsen Pentti Arajärvi: Henkilön tulee mahdollisesta päihderiippuvuudestaan huolimatta saada tarvitsemiaan psykiatrisia palveluja. Integraation varmistamiseksi näissä tilanteissa ei toimintoja tule erottaa, joten esitämme organisaatioehdotuksen hylkäämistä.
Kannattaja: jäsen Sinikka Vepsä
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Hylkäysehdotus 1 (jäsen Pentti Arajärvi)
Jaa-äänet: 11
Eva Biaudet, Maaret Castrén, Kati Juva, Laura Korpinen, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Matti Niiranen, Mikko Paunio, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Meri Valkama
Ei-äänet: 2
Pentti Arajärvi, Sinikka Vepsä
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Äänestys 1
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Henkilön tulee mahdollisesta päihderiippuvuudestaanhuolimatta saada tarvitsemiaan psykiatrisia palveluja. Integraation varmistamiseksi näissä tilanteissa ei toimintoja tule erottaa, joten esitämme organisaatioehdotuksen hylkäämistä.
Member | Political group |
---|---|
Biaudet, Eva | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Castrén, Maaret | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Korpinen, Laura | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Niinimäki, Touko | No council group |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Paunio, Mikko | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Silvennoinen, Oula | Vihreä valtuustoryhmä |
Valkama, Meri | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Arajärvi, Pentti | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Vepsä, Sinikka | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
No council group | 1 | 0 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Nykyisen organisaation taustaa
Psykiatria- ja päihdepalvelut on toiminut yhtenä palveluna 1.1.2013 alkaen. Nykyisessä organisaatiorakenteessa psykiatria- ja päihdepalveluihin kuuluu yksikköinä asumisen tuki, ensilinjan palvelut, mielialahäiriöpalvelut, psykoosipalvelut, päihdepalvelut ja sosiaali- ja kriisipäivystys.
Strategian painopisteet
Nykyinen psykiatria- ja päihdepalvelut on kooltaan suuri ja palvelutarjonnaltaan hyvin laaja ja kirjava. Rakenne tekee kokonaisuudesta vaikeasti ohjattavan, eikä se tue riittävästi kaupunkistrategiassa tärkeäksi nostetun kokonaisuuden keskittynyttä ja tehokasta johtamista.
Helsingin kaupunkistrategiaan 2021–2025 on kirjattu tavoitteiksi päihdepalvelujen vahvistaminen, mielenterveyspalvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen sekä psykiatrisista palveluista huolehtiminen tarjoamalla vahvempaa psykiatrista ja monialaista hoitoa. Toimenpiteinä muun muassa lisäämme varhaisen vaiheen mielenterveyspalvelujen ja lyhytpsykoterapian saatavuutta ja saavutettavuutta, laajennamme matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita ja jatkamme lasten ja nuorten mielenterveyspalveluketjun parantamista yhteistyössä HUSin kanssa. Myös vahvempaa psykiatrista ja monialaista hoitoa tarvitsevien hoitomahdollisuuksista huolehditaan.
Tavoitteena on vahvistaa päihdepalveluja niin, että huumeriippuvuudesta kärsiville on tarjolla riittävästi, helposti ja nopeasti saavutettavia palveluita.
Helsinki on lisäksi sitoutunut vähentämään asunnottomuutta ja tavoitteena on asunnottomuuden poistaminen vuoteen 2025 mennessä.
Uudistusesitys
Nykyinen psykiatria- ja päihdepalvelujen kokonaisuus jaetaan kahdeksi palveluksi. Asumisen tuki, päihdepalvelut ja sosiaali- ja kriisipäivystys muodostavat asumis-, kriisi- ja päihdepalvelun. Ensilinjan palvelut, mielialahäiriöpalvelut ja psykoosipalvelut muodostavat psykiatrian.
Nuorisoasema jaetaan päihde- ja mielenterveysnuorisoasemiksi. Vakavasti päihdeongelmaisia syrjäytymisvaarassa olevia tai syrjäytyneitä nuoria palveleva nuorisoaseman osa kuuluu asumis-, kriisi- ja päihdepalveluihin ja keskivaikeiden mielenterveysongelmien hoitoon keskittyvä nuorisoaseman osa kuuluu psykiatriaan osaksi nuorten mielenterveystyön kokonaisuutta. Myös lasten erityisvastaanotto Leppis siirtyy terveysasemat ja sisätautien poliklinikka -palvelusta psykiatriaan. Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelut sekä psykiatria kuuluvat edelleen terveys- ja päihdepalvelujen palvelukokonaisuuteen. Palvelujen yksikkötasoisesta organisaatiosta määrätään toimialan toimintasäännössä, jonka hyväksyy hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisesti toimialajohtaja.
Johtamista vahvistetaan ja selkeytetään. Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen nykyinen yksikkötaso jatkaa toimintaansa nykyisten päälliköiden johdolla ja palvelun johtajana jatkaa nykyinen psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja. Psykiatriaan perustetaan uusi palvelun johtajavakanssi, jonka nimike on johtajapsykiatri. Psykiatrian sisäiseen yksikköorganisaatioon ei tässä yhteydessä tehdä muutoksia.
Esityksen asiakkaisiin kohdistuvat vaikutukset
Asiakas on palvelujen keskiössä. Uudistuksella tuetaan palvelujen kehittämistä kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisesti helsinkiläisten eduksi. Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelun ja psykiatrian organisaatiorakenteen ja johtamisen selkeyttäminen vahvistaa palvelujen johtamista ja kehittämistä. Tavoitteiden saavuttamiseksi palvelujen välillä tehdään tiivistä rakenteellista yhteistyötä.
Integroitu hoito ja palvelu
Helsingin palvelujen uudistamisen keskeinen toiminta-ajatus on se, että asiakas saa tarvitsemansa palvelun siten, että hänen tarpeidensa ratkaisemiseksi kootaan yhteen oikeat ammattilaiset. Tavoitteena on siirtyä organisaatiolähtöisestä toimintamallista asiakaslähtöiseen toimintamalliin siten, että asiakkaan ei tarvitse itse huolehtia palvelujensa yhteensovittamisesta, vaan palvelut tuotetaan integroituna kokonaisuutena. Integraatiota ohjaa yhteyshenkilö, joka valikoituu eri ammattilaisista asiakkaan merkittävimmän tarpeen mukaan. Tätä periaatetta on onnistuneesti jo useamman vuoden ajan Helsingissä toteutettu ja tämä toimintamalli jatkuu myös tässä uudistuksessa. Psykiatria ja päihdepalvelut ovat osa terveys- ja hyvinvointikeskusta. Yhtäaikainen psykiatrinen ja päihdehoito jatkuvat ennallaan, samoin moniammatillisen tiimin muut palvelut ovat käytettävissä terveys- ja hyvinvointikeskuksessa.
Kaksi uutta palvelua säilyvät edelleen terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuudessa ja aiempi yksikköjako psykiatrian linjoihin ja päihdepalvelut-linjaan säilyy ennallaan. Nuorisoaseman jako psykiatria- ja päihdeyksiköiksi on ollut jo pidempään suunnitteilla ja tässä uudistuksessa myös tämä pystytään toteuttamaan, samoin kuin lasten erityisvastaanotto Leppiksen siirtyminen toiminnan sisällön kannalta oikeampaan paikkaan. Molempien, erityisesti nuorisoaseman psykiatrisen toiminnan, resursointi varmistetaan strategian mukaisesti.
Esityksen henkilöstöön kohdistuvat vaikutukset
Vaikka organisaatio ja johtaminen uudistuvat, palvelutoiminta säilyy muutoksessa pääasiassa ennallaan. Henkilöstö pysyy nykyisissä tehtävissään nykyisillä palvelussuhteen ehdoilla, eikä muutos aiheuta työntekijöiden irtisanomisia. Henkilöstöön vaikuttavat asiat käsitellään yhteistoiminnassa. Uudistukselle on laadittu erillinen henkilöstösuunnitelma, joka on käsitelty henkilöstön edustajien kanssa. Uudistuksesta ja valmistelun vaiheista viestitään henkilöstölle monikanavaisesti. Henkilöstö pidetään ajan tasalla uudistuksen etenemisestä ja heille tarjotaan mahdollisuus osallistua uusien käytäntöjen suunnitteluun.
Organisaatiorakenteen ja johtamisen selkeytymisellä ja vahvistumisella arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia henkilöstölle. Toiminnan sisällölliselle johtamistyölle vapautuu enemmän aikaa. Palvelujen jakaminen kahdeksi kaupunkistrategiassa tärkeäksi nostettuun kokonaisuuteen mahdollistaa nykyistä keskittyneemmän ja tehokkaamman johtamisen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä henkilökunnan toimintamahdollisuuksien ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Toimivalta
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta päättää toimialan palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiosta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää siten terveys- ja päihdepalvelujen palvelukokonaisuuden palvelujen organisaatiorakenteesta.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Organisaatiouudistuksen tarkoitus on parantaa asiakkaiden palvelujen saatavuutta sekä vahvistaa hoidon ja palvelun laadullista kehittämistä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 25.04.2023 § 77
This decision was published on 12.05.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Leena Turpeinen, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 52481