Hankinta, lääkäripalvelut pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Lääkäripalvelujen hankinta pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon yksiköihin Helsingissä (yksityinen tehostettu palveluasuminen, Helsingin kaupungin seniorikeskukset ja palvelutalot)
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella lääkäripalvelujen hankinnan Lääkäripalvelujen hankinta pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon yksiköihin Helsingissä (yksityinen tehostettu palveluasuminen, Helsingin kaupungin seniorikeskukset ja palvelutalot) seuraavat
palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:
1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
2. Terveytesi Palvelut Oy
Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hylätä seuraavien tarjoajien tarjoukset:
- Medikosketus Oy
- Medimatkat Oy
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0 prosenttia) sopimuskaudella mahdollinen optiokausi huomioiden on 10 000 000 euroa.
Sopimuskausi on 1.5.2024– 30.04.2027. Hankintaan sisältyy tilaajan niin päättäessä enintään yhden (1) vuoden optiokausi.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2023-005279 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 15.8.2023 § 129 ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta ja sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Lääkäripalvelujen hankinnasta pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon yksiköihin Helsingissä (yksityinen tehostettu palveluasuminen, Helsingin kaupungin seniorikeskukset ja palvelutalot) järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 19.9.2023 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 28.9.2023 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 11.10.2023. Kysymyksiä esitettiin 43 kappaletta.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kilpailutuksessa oli yksi hankinnan osa-alue, jonka puitejärjestelyyn valitaan kaksi (2) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa.
Hankinnan kohteena olevien yksiköiden hoito jaetaan valituille palveluntuottajille suhteessa 65 % / 35 % siten, että tarjouskilpailun voittaja saa hoitoonsa 65 % ja toiseksi tullut 35 %. Valituiksi tulleet palveluntuottajat voivat ennen sopimuskauden alkua esittää toiveita niistä yksiköistä, jotka tulevat heidän hoitoonsa. Päätöksen yksikköjaosta tekee palvelunostaja ja palveluntuottajien tulee sitoutua tähän päätökseen. Jaossa pyritään noudattamaan mahdollisimman tarkkaan em. prosenttijakoa, kuitenkin siten, että yksittäistä asumisyksikköä ei lähtökohtaisesti jaeta kuin yhdelle palveluntuottajalle. Myös eri profiilin omaavat yksiköt (esimerkiksi muistisairaat, ruotsinkieliset, alle 65-vuotiaiden yksiköt jne.) pyritään jakamaan mahdollisimman tarkkaan samassa suhteessa palveluntuottajille.
Sopimuskauden aikana mahdollisesti perustettavien uusien yksiköiden lääkäripalvelut ohjataan valituille palveluntuottajille samassa etusijajärjestyksessä kuin tarjouspyynnössä määritellyt liitteen mukaiset asumisyksiköt jaetaan puitesopimuskauden alussa (2:1). Uusien yksiköiden tarjoamisessa huomioidaan yksikkökoko ja asukasmäärä. Uudet yksiköt tarjotaan kahden suhteessa yhteen aloittaen tarjouskilpailun voittajasta. Palveluntuottajan tulee ottaa vastaan tarjotut yksiköt.
Saadut tarjoukset ja tarjousten tarkastaminen
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 16.10.2023 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:
- Medikosketus Oy
- Medimatkat Oy
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Solo Health Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.
Hankintayksikkö tarkisti tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Perustelut tarjousten hylkäämiselle
Tarjouspyynnön vaatimuksen mukaisesti palvelusta vastaavan lääkärin tulee olla geriatrian erikoislääkäri tai riittävän kokemuksen omaava yleislääketieteen erikoislääkäri. Medikosketus Oy:n tarjous hylätään, koska tarjouksella esitetty palvelusta vastaava lääkäri ei ollut erikoislääkäri.
Tarjouspyynnöllä esitetyssä referenssivaatimuksessa edellytettiin, että tarjoajalla tulee olla yhtä useampi aiempi kokemus lääkäripalvelun järjestämisestä tehostetun palveluasumisen yksiköissä. Medimatkat Oy:n tarjous hylätään, koska toinen tarjouksella esitetyistä kahdesta referenssikohteista ei ollut toteutunut tehostetun palveluasumisen yksikössä.
Muiden tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousten vertailu tehtiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo on 80 prosenttia ja laadun 20 prosenttia. Hintavertailupisteet muodostuivat tarjoajan antaman lääkäripalvelun hinnan perusteella. Hinta tuli antaa yhdelle asukaspaikalle per vuorokausi. Hinnaltaan halvin tarjous sai vertailussa 80
pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutettiin halvimpaan kaavalla (halvin hinta / verrattava hinta) x 80.
Laatuvertailupisteet muodostuivat tarjoajan antamasta sopimuskauden laatutasoon sidotusta laatuprosenttimäärästä. Laatupisteet annettiin seuraavasti:
laatutakuu 5 prosenttia - 0 pistettä
laatutakuu 6 prosenttia - 5 pistettä
laatutakuu 7 prosenttia - 10 pistettä
laatutakuu 8 prosenttia - 15 pistettä
laatutakuu 9 prosenttia - 20 pistettä.
Puitejärjestelyyn valittiin kaksi (2) palveluntuottajaa. Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 1. Valitut palveluntuottajat asetettiin etusijajärjestykseen tarjoajan tarjousten hinnasta ja laadusta saamien kokonaisvertailupisteiden mukaisesti.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimus ajalle 1.5.2024–30.04.2027. Hankintaan sisältyy tilaajan niin päättäessä enintään yhden (1) vuoden optiokausi.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
This decision was published on 28.11.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Jonne Sirola, ylilääkäri, puhelin: 09 310 76430
Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241