Hankinta, Laakson yhteissairaalan huolto-/lämpökeskuksen purkaminen, rakennus 9, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-005581
More recent handlings
§ 86

Laakson yhteissairaalan huolto-/lämpökeskuksen purkaminen, Rakennus 9

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä Laakson sairaala-alueen huolto-/lämpökeskusrakennuksen purkamisen osoitteessa Lääkärinkatu 8, 00250 Helsinki. Kiinteistötunnus 91-18-626-2.

Päätöksen perustelut

Yhteissairaalahankkeeseen sisältyvä uudisrakentaminen edellyttää Laakson sairaalan nykyisen huolto-/lämpökeskusrakennuksen (rakennus 9) purkamisen. Purettavan rakennuksen laajuus on yhteensä 1240 brm2. LYS hankkeen uuden tekniikkarakennuksen rakentamisen vuoksi purkutyö suoritetaan kahdessa osassa, josta ensimmäinen osapurku toteutetaan 6/2023 ja toinen osapurku vuonna 2027.

Purkutyöt ja niiden tarve on esitetty Laakson yhteissairaalan 12.2.2020 päivätyssä kaupunginvaltuuston 10.6.2020 §157 ja HUSin hallituksen 6.4.2020 §44 hyväksymässä hankesuunnitelmassa.

Laakson yhteissairaalan toteuttaminen on edellyttänyt asemakaavan muutoksen. Kaupunginvaltuusto on 19.1.2022, 13 § päättänyt alueen asemakaavan muutoksesta. Päätetyn kaavaehdotuksen mukaisen rakentamisen edellytyksenä on tämän päätöksen mukainen purkaminen alueella.

Purettavalle rakennukselle ei ole osoitettu suojelumerkintää voimassa olevassa asemakaavassa eikä asemakaavan muutoksessa.

Purkulupa on myönnetty ja päätös on lainvoimainen 12.4.2023. Purkulupatunnus LP-091-2022-10704.

Kustannukset

Laakson yhteissairaalan purkuhankkeen urakkavaiheen (UKA 5.4.2022) arvioidut kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa 2/2022 arvonlisäverottomina yhteensä 5 140 185 euroa, johon huolto-/lämpökeskuksen purkaminen, Rakennus 9 purkutyöurakka sisältyy. SRV Rakennus Oy on valittu päätoteuttajaksi teknisen johtajan päätöksellä 23.4.2021 §104.

Rahoitus

Purkutyöt ovat osa Laakson yhteissairaalan tontin rakentamiskelpoiseksi saattamista. Hanke toteutetaan esirakentamishankkeena ja rahoitetaan talousarvion alakohdasta 8 01 03 01.

Aikataulu

Työ on suunniteltu aloitettavaksi 6 kk/2023 ja valmistuvaksi 7 kk/2023.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta.

This decision was published on 25.04.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jarmo Metsälä, projektipäällikkö, puhelin: 09 31038703

jarmo.metsala@hel.fi

Decisionmaker

Kari Pudas
tekninen johtaja

Attachments

1. Kustannusarvio (UKA)

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.