Maksuhyvitys, alueenkäyttömaksu, kaivulupa, Kalasataman pizza & burger
Muistutus kadulla ja yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista (työn tunnusnumero KP2202773)
Päätös
Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hylätä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisista maksuista tehdyn muistutuksen laskusta nro 2830102583.
Päätöksen perustelut
Muistutuksen kohteena oleva maksu
Työstä vastaavalle Kalasataman Pizza & Burger on määrätty 30.03.2023 päivätty maksu (laskun nro 2830102583). Lasku sisältää maksun kadun tai yleisen alueen käyttämisestä työmaana ajalla 22.11.2022 - 16.1.2023, työn käsittely- ja valvontamaksun sekä 4 x 70 euron suuruisen maksun ylimääräisestä valvontatyöstä.
Työ on suoritettu osoitteessa Capellan puistotie 11 tunnusnumerolla KP2202773.
Muistutus
Työstä vastaava on tehnyt maksusta muistutuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungille 25.4.2023 eli määräajassa.
Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 2 ja 3 momenttien perusteella määrätystä maksusta. Ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle.
Muistutuksen mukaan alueenkäyttömaksua tulisi periä vain ajalta 22.11.2022 - 4.12.2022 eli yhteensä 13 x 50 = 650 euroa. Lisäksi muistutuksessa pyydetään laiminlyöntejä koskevien lisämaksujen (yhteensä 280 euroa) kohtuullistamista, sillä laiminlyönnit ovat johtuneet urakoitsijoiden toiminnasta. Lisäksi työstä vastaava kertoo muistutuksen täydennyksessä, että on joutunut työtä suorittaneen yrityksen huijaamaksi. Työstä vastaava on maksanut urakoitsijalle ennakkoon kaivutyön suorittamisesta, mutta urakoitsija ei ole tehnyt sovittua ja maksettua työtä loppuun.
Kunnan oikeus periä maksu
Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b § 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida.
Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.
Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päätöksellä 17.02.2022 § 28 päättänyt kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta.
Kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.
Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa. Työaika päättyy, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.
Mikäli kaivutöiden talvityökaudella 1.12.–14.5. työmaa on saatettu toiminnalliseen kuntoon ja siitä on tehty ilmoitus, alueenkäyttömaksu katkeaa talvityöajaksi. Toiminnallinen kunto tarkoittaa, että alue on saatettu suostumuksessa edellytettyyn kuntoon (mm. alue on päällystetty suostumuksessa hyväksytyllä tilapäisellä päällysteellä) ja palautettu yleiseen käyttöön. Alueenkäyttömaksun veloitus jatkuu, kun työ jatkuu työmaalla, tai viimeistään 15.5. alkaen, mikäli aluetta ei ole hyväksytysti vastaanotettu sitä ennen. Poikkeavissa sääolosuhteissa talvityöaika määritellään erikseen.
Asiassa saatu selvitys
Työstä vastaava on tehnyt 17.11.2022 ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalla 21.11.2022 - 21.12.2022. Ilmoituksen perusteella on annettu 24.11.2022 päivätty päätös yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalle 22.11.2022- 14.5.2023.
Valvontakäynnillä 1.12.2022 on havaittu, että työalue on ollut aidattuna ja työ alueella kesken, joten työalue ei ole ollut toiminnallisessa kunnossa. Valvontakäynnillä 16.1.2023 on todettu, että työalueella on väliaikainen päällyste, minkä johdosta alueenkäyttömaksun laskutus on päätetty tähän päivämäärään. Valvontakäynneillä 16.1.2023 ja 25.01.2023 on kuitenkin havaittu, että päällysteen pinta on epätasainen ja vaatii korjausta, mistä on lähetetty valvontaraportti työstä vastaavalle.
Valvontakäynneillä 12.4.2023 ja 10.5.2023 on havaittu, että työalueella on ollut väliaikainen päällyste, jonka kunnossa on ollut puutteita. Koska työalueella ei ole ollut lopullista päällystettä, alueenkäyttömaksun laskutus on alkanut uudestaan 15.5.2023. Työalue on todettu riittävällä tavalla ennallistetuksi 22.9.2023, joten myös alueenkäyttömaksu on laskutettu tähän asti.
Perustelut koskien muistutuksessa esitettyjä asioita
Muistutus on kohdistettu vain 30.03.2023 päivättyyn laskuun nro
2830102583, mutta koska koko työn laskutus vaikuttaa maksujen kohtuullisuuteen, otetaan tämän päätöksen yhteydessä selvyyden vuoksi kantaa laskutukseen koko työn ajalta.
Alueenkäyttömaksu
Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu.
Kunnossapitolaki edellyttää työstä vastaavaa saattamaan alueen työtä edeltäneeseen kuntoon. Kaivualueen uudelleenasfaltointi ja muu ennallistaminen ovat olennainen osa kaivutyötä. Alueenkäyttömaksun kertyminen ei lähtökohtaisesti katkea siksi ajaksi, kun kaivualue odottaa ennallistamista. Alueen ei voida katsoa olevan tänä aikana kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla yleisessä käytössä, sillä alueella on keskeneräinen työmaa eikä se ole käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa. Alueenkäyttömaksun kertymisen katkeaminen työaikana johtaisi myös kunnossapitolain tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukaiseen tilanteeseen, joka kannustaisi jättämään kaivutöiden jäljiltä kadut ja muut yleiset alueet keskeneräisiksi pitkiksikin ajoiksi.
Muistutuksen mukaan alueenkäyttömaksua tulisi periä vain ajalta 22.11.2022 - 4.12.2022 eli yhteensä 13 x 50 = 650 euroa. Tämän osalta todetaan, että työalue on ollut hyväksyttävässä toiminnallisessa kunnossa (eli päällystetty väliaikaisella päällysteellä) vasta 16.1.2023, ja ennallistettu työtä edeltäneeseen kuntoon vasta 22.9.2023. Alueenkäyttömaksua tulee siis periä kunnossapitolain ja taksapäätöksen mukaisesti aikaväleiltä 22.11.2022 - 16.1.2023 ja 15.5.2023 - 22.9.2023.
Muistutuksessa kerrotaan lisäksi, että työstä vastaavan palkkaama urakoitsija on toiminut epärehellisesti ja jättänyt sovitun työn kesken. Tämän osalta todetaan, että kunnossapitolaki velvoittaa jättämään maksun perimättä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida. Työstä vastaavasta riippumattomasta ja ennakoimattomasta syystä, jonka vuoksi alueenkäyttömaksu ei peritä, on hallituksen esityksessä annettu esimerkiksi muinaismuisto, jonka olemassa oloa ei ole tiedetty ja joka on suojeltu. Hallituksen esityksessä annetuista esimerkeistä ilmenee, että työstä vastaavasta riippumattomalla syyllä tarkoitetaan ensisijaisesti sellaista syytä, joka ei liity työstä vastaavan oman työn suorittamiseen, vaan täysin työn ulkopuoliseen seikkaan. Tämän vuoksi työstä vastaavan omien sopimuskumppaneiden toimintaan liittyviä syitä ei voida pitää kunnossapitolain tarkoittamina työstä vastaavasta riippumattomina syinä, joita ei voida ennakoida.
Työn valvontamaksu
Muistutuksessa pyydetään laiminlyöntejä koskevien lisämaksujen (yhteensä 280 euroa) kohtuullistamista, sillä laiminlyönnit ovat johtuneet urakoitsijoiden toiminnasta.
Työn valvontamaksu perustuu kunnossapitolain mukaisesti kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Valvontamaksulla ei siten ole samankaltaista yhteyttä työn suorittamiseen (kuten työalueen laajuuteen tai työstä vastaavasta riippumattomaan syyhyn) kuin alueenkäyttömaksulla, vaan kunnalla on oikeus periä työstä vastaavalta maksu, joka vastaa valvontatyöstä aiheutuneita kustannuksia.
Ympäristö- ja lupajaoston päättämän taksan mukaan ylimääräisestä käsittely- ja valvontatyöstä peritään maksua 70 euroa / tunti. Maksu perustuu kaupungille yhden tunnin työstä aiheutuneisiin kustannuksiin. Ylimääräistä valvontatyötä voi aiheutua esimerkiksi puutteellisista liikennejärjestelystä, keskeneräisestä ennallistamisesta tai puutteista työtä koskevissa ilmoituksissa.
Käsillä olevassa työssä kaupungin tarkastaja on tehnyt ylimääräistä valvontatyötä seuraavasti:
- Valvontakäynti 1.12.2022: liikennejärjestelyt puutteelliset ja työalue ei vastaa ilmoitusta
- Valvontakäynti 16.1.2023: epätasainen päällyste
- Valvontakäynti 25.01.2023: epätasainen päällyste
- Valvontakäynti 17.2.2023: epätasainen päällyste
- Sähköposti 28.2.2023: epätasainen päällyste
- Sähköposti 15.3.2023: epätasainen päällyste
- Valvontakäynti 12.4.2023: epätasainen päällyste.
Työalue on sijainnut vilkkaasti liikennöidyllä alueella, joten epätasainen ja painunut päällyste on ollut turvallisuusriski. Sellaista ylimääräistä valvontatyötä, jota tavanomainen 210 euron käsittely- ja valvontamaksu ei kata, on siis perustellusti aiheutunut vähintään viiden tunnin ajalta. Siten yhteensä viiden ylimääräisen 70 e suuruisen valvontamaksun (joista neljä muistutuksen kohteena olevalla laskulla 2830102583 ja viides laskulla 2830092475, johon muistutus ei kohdistu) periminen on ollut kunnossapitolain ja kaupungin taksapäätöksen mukaista.
Kunnossapitolain mukaisista maksuista vastaa työstä vastaava eli se, jonka lukuun työtä tehdään. Sillä, että ylimääräinen valvontatyö on aiheutunut urakoitsijan toiminnasta, ei siis ole vaikutusta maksun määräytymiseen.
Lopputulos
Alueenkäyttömaksua on peritty kunnossapitolain ja kaupungin taksapäätöksen mukaisesti siihen asti, kun maksuvelvollinen on ennallistanut alueen hyväksyttävällä tavalla. Aika, jolta alueenkäyttömaksua on peritty, ei näin ollen ole virheellinen, vaan se on perustunut työn tosiasialliseen kestoon. Lisäksi työn valvontamaksu vastaa kunnossapitolain ja taksapäätöksen mukaisesti kaupungille aiheutuneita kustannuksia. Asiassa ei ole tullut ilmi kunnossapitolakiin tai kaupungin taksapäätökseen perustuvia syitä alentaa maksuja.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön asiakkuusjohtajan päätöksen 09.11.2023 § 25 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisiin maksuihin liittyvien muistutusten käsittelystä päättää alueiden käyttö ja valvonta -yksikön yksikön päällikkö.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 14 a §, 14 b §, 18 §
This decision was published on 08.05.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Katri Lindman, lakimies, puhelin: 09 310 28693