Hankinta, tilahankkeiden konsepti- ja viitesuunnittelu, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-006428
More recent handlings
§ 235

Tilahankkeiden konsepti- ja viitesuunnittelun hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella tilahankkeiden konsepti- ja viitesuunnitteluun seuraavat palveluntuottajat:

Osa-alue 1: seniorikeskusten, perhekeskusten ja terveys- ja hyvinvointikeskustentilojen konsepti- ja viitesuunnittelu

Uki Arkkitehdit Oy
Projekt Kuubis OÜ
Raami Arkkitehdit Oy

**********

Osa-alue 2: vammaispalvelun tilojen ja lastensuojelun laitostilojen konsepti- ja viitesuunnittelu

Projekt Kuubis OÜ

Osa-alue 3: pelastuslaitoksen kohteiden konsepti- ja viitesuunnittelu

Projekt Kuubis OÜ
Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy
Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy

Lisäksi toimialajohtaja päätti, että Osa-alueelta 1, AFRY Finland Oy, Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy ja PES-arkkitehdit Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta, osa-alueelta 2, AFRY Finland Oy, Arco Architecture Company Oy sekä Tähti-Set Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta sekä osa-alueelta 3, AFRY Finland Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Valinnat on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1. Vertailutaulukko).

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0 prosenttia) on 1 900 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi tilahankkeiden konsepti- ja viitesuunnittelun hankinnan HEL 2023-006428 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 20.6.203 § 122 ja päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan seniorikeskusten, perhekeskusten ja terveys- ja hyvinvointikeskusten, erityis- ja tukiasumisen, lastensuojelun laitosten sekä pelastuslaitoksen hankkeiden esisuunnitteluvaiheen konsepti- ja viitesuunnittelu. Konseptisuunnittelun tarkoituksena on kehittää ja luoda toiminnallisia malleja, jotka palvelevat uusien sekä olemassa olevien tilojen toiminnallista suunnittelua parhaiten. Viite- ja konseptisuunnittelu sisältävät tilasovituksia, tontin soveltuvuuden ja saavutettavuuden arviointia ja viitesuunnitelman ja ulkoalueiden toimivuuden varmistamista siten, että siinä noudatetaan viranomaisohjeita. Suunnittelussa vaaditaan varmistamaan palvelun vaatiman logistiikan toteutettavuus, kuten esimerkiksi huolto, pysäköintijärjestelyt ja asiakasliikenne. Tilahankkeiden suunnittelussa on huomioitava toiminnan erityisvaatimuksien lisäksi sekä asiakkaan että henkilökunnan näkökulma.

Hankinta koskee edellä mainittuja esiselvitystehtäviä ja viitesuunnittelua asemakaavoituksen laatiman tonttisuunnitelman mukaan tai asemakaavamuutoksenpohjaksi. Viitesuunnittelussa laaditaan toiminnallinen mitoitus ja tonttisovitus, jonka perusteella arvioidaan alueen muut jatkosuunnittelutarpeet ja -vaiheet. Hankkeet ovat uudisrakennuksia tai peruskorjauskohteita, joilla vastataan Helsingissä lisääntyvään palvelutarpeeseen. Konsepti- ja viitesuunnittelu ei sisällä hankkeiden jatkosuunnittelua. Varsinainen tarveselvitys ja hankesuunnitteluvaihe kilpailutetaan erikseen rakennuttajan toimesta.

Hankinnassa oli kolme osa-aluetta, jotka olivat

osa-alue 1: seniorikeskusten, perhekeskusten ja terveys- ja hyvinvointikeskusten tilojen konsepti- ja viitesuunnittelu
osa-alue 2: vammaispalvelun tilojen ja lastensuojelun laitostilojen konsepti- ja viitesuunnittelu
osa-alue 3: pelastuslaitoksen kohteiden konsepti- ja viitesuunnittelu.

Hankintamenettely

Tilahankkeiden konsepti- ja viitesuunnittelun hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 20.7.2023 julkaistulla tarjouspyynnöllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut yrityksen referenssivaatimukset ja kyseiseen osa-alueeseen nimettyjen suunnittelijoiden ammatillinen pätevyys ja suunnittelukokemukseen liittyvät referenssit. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 16.8.2023 klo 12.00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 13 kappaletta ja niihin vastattiin julkisesti 22.8.2023.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 7.9.2023 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

AFRY Finland Oy (Osa-alueet 1,2 ja 3)
ARCO Architecture Company Oy (Osa-alueet 1 ja 2)
Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy (osa-alue 1)

**********

Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy (osa-alueet 1 ja 3)
Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy (osa-alue 3)
Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy (osa-alue 1 ja 2)
AW2 Architects Oy (osa-alue 1)
PES-arkkitehdit Oy (osa-alue 1)
Projekt Kuubis OÜ (osa-alueet 1,2 ja 3)
Raami Arkkitehdit Oy (osa-alue 1)
Uki Arkkitehdit Oy (osa-alue 1)
Verstas Arkkitehdit Oy (osa-alue 1)

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 7.9.2023 klo 14.23 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjoavalla yrityksellä tuli olla viimeisen kahdeksan (8) vuoden ajalta vähintään kuusi (6) referenssiä julkisten rakennusten suunnittelusta, viitesuunnittelusta, konseptisuunnittelusta tai tarveselvitys- ja hankesuunnitteluvaiheesta, joista vähintään kolme (3) tuli olla uudisrakennuksia. Yksittäisen referenssin sopimuksen arvo tuli olla vähintään 15 000 euroa.

Hankintayksikkö pyysi täsmennystä yrityksen referenssien osalta ********** yhden referenssiksi esitetyn kohteen toimeksiannon sisällöstä sekä PES-arkkitehdit Oy:lta, jolta kysyttiin yhden referenssiksi esitetyn kohteen nimeä. Molemmat täsmennykset hyväksyttiin yritysten referenssien osalta.

Lisäksi tarjoajien tuli nimetä jokaiseen tarjottuun osa-alueeseen kaksi suunnittelijaa. Osa-alueille nimettyjen suunnittelijoiden tuli olla koulutukseltaan arkkitehtejä (ylempi korkeakoulututkinto). PES-arkkitehdit Oy:lta pyydettiin täsmennystä nimetyn arkkitehdin koulutuksesta. PES-arkkitehdit Oy vastasi täsmennykseen esittämällä kyseisen henkilön tutkinnosta Opetushallitukselta pyydetyn päätöksen, jossa todettiin hakijan suorittama tutkinto rinnastettavan laajuudeltaan, vaativuudeltaan ja suuntautumiseltaan alempaan korkeakoulututkintoon johtavaan korkeakouluopintojen kokonaisuuteen. Täsmennyksen perusteella hankintayksikkö hylkäsi PES-arkkitehtien tarjouksen.

Lisäksi nimetyillä suunnittelijoilla tuli olla vähintään kaksi (2) referenssiä kyseisen osa-alueen suunnittelusta.

Osa-alueella 1 nimettyjen suunnittelijoiden referenssit tuli olla seniorikeskusten ja/tai perhekeskusten ja/tai terveys- ja hyvinvointikeskusten tilojen suunnittelusta. AFRY Finland Oy:n ja Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy:n tarjoukset hylättiin, koska osa-alueelle 1 nimettyjen suunnittelijoiden kaikki esitetyt referenssit eivät olleet seniorikeskusten ja/tai perhekeskusten ja/tai terveys- ja hyvinvointikeskusten tilojen suunnittelusta.

Lisäksi hankintayksikkö pyysi täsmennystä Arco Achitecture Company Oy:lta, Kuubis OÜ:lta ja Raami arkkitehdit Oy:lta referenssien suunnittelun sisällön osalta. Saatujen täsmennysten perusteella Arco Achitecture Company:n, Kuubis OÜ:n ja Raami arkkitehdit Oy:n tarjoukset hyväksyttiin tarjousvertailuun.

Osa-alueella 2 nimetyillä suunnittelijoilla tuli olla vähintään kaksi (2) referenssiä vammaistyön ja/tai lastensuojelun laitosten tilojen suunnittelusta. Afry Finland Oy ja Arco Achitecture Company hylättiin esitettyjen referenssien perusteella, koska kaikki tarjouksessa ilmoitettujen, nimettyjen suunnittelijoiden referenssit eivät olleet vammaistyön ja/tai lastensuojelun laitosten tilojen suunnittelusta.

Tähti-Set Oy:lta pyydettiin täsmennystä yhden nimetyn suunnittelijan referenssin kohteen osalta, mutta Tähti-Set Oy ei vastannut täsmennyspyyntöön pyydettyyn määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö hylkäsi Tähti-Set Oy:n tarjouksen osa-alueella 2 tarjouskilpailusta.

Osa-alueella 3 nimetyillä suunnittelijoilla tuli olla vähintään kaksi (2) referenssiä pelastuslaitoksen tilojen suunnittelusta. Afry Finland Oy:lta pyydettiin täsmennystä referenssin sisällöstä, mutta saadusta täsmennyksestä ei selvinnyt, täyttääkö referenssi tarjouspyynnölle asetetun referenssivaatimuksen. Hankintayksikkö hylkäsi Afry Finland Oy:n tarjouksen.

Muut tarjoajat ja tarjoukset täyttivät asetetut vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Osa-alueen 1 tarjousvertailuun hyväksyttiin mukaan Arco architecture Company, Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy, AW2 Architects Oy, ********** Projekt Kuubis OÜ, Raami arkkitehdit, Tähti-Set Oy, Uki arkkitehdit ja Verstas arkkitehdit Oy.

Osa-alueelle 2 tarjousvertailuun hyväksyttiin Projekt Kuubis OÜ.

Osa-alueelle 3 tarjousvertailuun hyväksyttiin Davidsson Tarkela Oy, projekt Kuubis OÜ ja Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Hinnan kokonaisvertailupisteitä käytetään vertailuperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä ja ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu.

Kukin osa-alue vertailtiin erikseen. Tarjousten vertailussa tarjouksen osa-aluekohtaiset pisteet jakautuvat seuraavasti: Hinta, max. 100 pistettä. Hintojen vertailussa huomioitiin kullekin tarjouspyynnön kohteelle (SKOL-luokalle) annettu yksikköhinta. Kullekin kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo, jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät. Esimerkiksi, kun kohteen painoarvo hinnan maksimipisteistä oli 10 %, kohde voi saada korkeintaan 0,1*100 = 10 pistettä hintavertailussa. Kunkin kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta saa kyseisen kohteen hinnan maksimipisteet, muut suhteutetaan tähän kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Kun kunkin kohteen hinnat oli vertailtu ja pisteytetty, tarjoajan tarjouksen kaikkien kohteiden saamat hintapisteet laskettiin yhteen. Tarjouksen saamat osa-aluekohtaiset kokonaisvertailupisteet muodostuivat siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista hintapisteistä.

Jokaiselle osa-alueelle valittiin enintään neljä (4) palveluntuottajaa. Mikäli tarjouspyynnönmukaisia tarjouksia ei ollut neljää (4) kyseisellä osa-alueella, palveluntuottajia valittiin vähemmän.

Sopimus

Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 21.1.2024–20.1.2026. Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden optiokauden käyttöönottoon.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

This decision was published on 21.11.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 235 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 235 §.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anne Jaakkola, arkkitehti, puhelin: 09 310 24504

anne.jaakkola@hel.fi

Keijo Mäki, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 31110

keijo.maki@hel.fi

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.