Vuokraus, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varastotilat, Koivuvaarankuja 2, Vantaa, Sagax Oy

HEL 2023-006627
More recent handlings
Case 8. / 73 §

Tilojen vuokraaminen Sagax Finland Holding 4 Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varastotiloiksi osoitteessa Koivuvaarankuja 2, Vantaa

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti

A
vuokrata Sagax Finland Holding 4 Oy:n omistaman, Vantaalla osoitteessa Koivuvaarankuja 2 sijaitsevan 2 086 m² laajuisen varastotilan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kalustevarastoksi 15.5.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaan toistaiseksi siten, että arvonlisäveroton vuokra neljän vuoden ajalta on yhteensä enintään 1 115 000 euroa (elinkustannusindeksi 1/23).

B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön allekirjoittamaan Sagax Finland Holding 4 Oy:n kanssa tehtävän vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Tarve

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyrkii kaupungin strategian mukaan edistämään hiilineutraalisuutta uusiokäyttämällä irtokalusteita ja varusteita mahdollisimman paljon. Kalustekierrättäminen edistää myös irtokalustehankintojen kustannustehokkuutta sekä vähentää toimialan jätekustannuksia.

Tällä hetkellä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on kalustevarastoja hajallaan useassa eri paikassa; Vanhalla Helsingintiellä, Seconin varastoissa, konteissa ja Töysänkatu 2:n kellaritiloissa. Osa tiloista on käyttötarkoitukseltaan opetustilaa. Kaikista tiloista ei ole voimassa olevaa sisäistä vuokrasopimusta.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tarvitsee tarkoituksenmukaiset varastotilat työturvallisuuden sekä kalusteiden ja verhojen saatavuuden varmistamiseksi. Lisäksi kalustevarastolla varmistetaan toimivat varatilat YO-kirjoituksiin ja sujuvoitetaan kalusteiden saatavuutta kiireellisissä oppijamäärämuutostilanteissa.

Vuokrattavat tilat

Koska kaupungin omasta tilakannasta ei löytynyt riittävän suurta, kalusteiden säilytykseen ja pieniin huoltotöihin soveltuvaa varastotilaa, tarvittava tila on tarkoitus hankkia vuokraamalla Sagax Finland Holding 4 Oy:ltä Vantaalla osoitteessa Koivuvaarankuja 2 sijaitsevasta rakennuksesta 2 086 m² laajuinen varastotila, joka rajataan erilliseksi alueeksi.

Tilaan toteutetaan varastohyllyt, jotka kiinteistön omistaja tilaa ja asennuttaa Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiantuntijoiden suunnitelmien mukaisesti. Lisäksi tilan valaistus uusitaan, henkilöstölle tehdään taukotila (wc ja minikeittiö) sekä kalustevaraston työskentelyyn soveltuva tila.

Tilat vuokrataan toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella. Molemminpuolinen irtisanomisaika on 12 kuukautta.

Vuokrasopimusluonnoksen mukaan arvonlisäveroton tilavuokra on 18 774 euroa/kk (9,00 euroa/htm²/kk) eli 225 288 euroa/vuosi ja 901 152 euroa/4 vuotta. Tilavuokra sisältä ylläpidon vastuunjakotaulukon mukaisesti.

Tarvittavista muutostöistä maksetaan ajalla 1.8.2023 - 31.7.2026 (36 kk) lisävuokraa 3 632,74 euroa/kk (1,74 euroa/htm²/kk), eli yhteensä 130 779 euroa (alv. 0 %).

Vuokraa korotetaan elinkustannusindeksin mukaisesti kerran vuodessa alkaen 1.1.2024 (perusindeksi on 1/2023, pisteluku 2 249). Mikäli ylläpitovuokran perusteena olevien ylläpitokulujen määrä olennaisesti nousee tai laskee, on vuokranantajalla oikeus tarkistaa ylläpitovuokran osuutta.

Vuokranmaksuvelvollisuus alkaa, kun hyllyt on asennettu ja sopimuksenmukaiset muutostyöt on tehty, viimeistään 1.9.2023. Vuokranmaksuvelvollisuus voi alkaa jo hyllyjärjestelmän valmistuttua (noin 1.8.2023), taukotila- ja työpistemuutosten ollessa vielä kesken, mikäli vuokralainen alkaa muuttamaan tällöin tavaraa sisään. Tällöin sovelletaan vuokrasopimusluonnoksen mukaista hinnan alennusmenettelyä.

Kustannukset

Päätettävä enimmäishinta 1 115 000 euroa (alv. 0 %, 1/23) sisältää tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan lasketun tilavuokran 4 vuoden ajalta (901 152 euroa), lisävuokran 36 kuukauden ajalta (130 779 euroa) sekä varautumisen käyttäjän erityistarpeisiin (83 069 euroa).

Tilakustannus käyttäjälle

Varastotilan tilakustannus kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle on 26 909 euroa/kk (12,9 euroa/m²/kk) elinkustannusindeksissä 1/23. Tästä tilavuokra on 9,0 euroa/m²/kk, ylläpitovuokra (Kymp) 1,49 euroa/m²/kk, yleiskustannus (Kymp) 0,67 euroa/m²/kk ja muutostöistä johtuva lisävuokra 1,74 euroa/m²/kk. Lisävuokra on määräaikainen, sitä maksetaan 36 kuukautta.

Lausunnot

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 13.6.2023 hyväksynyt osoitteesta Koivuvaarankuja 2 vuokrattavien varastotilojen tarveselvityksen (§ 19).

Aikataulu

Tavoitteena on hyllyjärjestelmän valmistuminen siten, että varastotilat ovat käytettävissä elokuussa 2023. Taukotila- ja työpistemuutokset ovat valmiit 1.9.2023 mennessä edellyttäen, että käyttäjä vahvistaa suunnitelmat 15.7.2023 mennessä.

Rahoitus

Omistajalle ulos maksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toteutus ja ylläpitovastuu

Muutostöiden toteuttamisesta vastaa kiinteistön omistaja. Tilojen ylläpidosta vastaa kiinteistön omistaja ja kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukon mukaisesti.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa.

Close

This decision was published on 03.07.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Timo Vierelä, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 26165

timo.vierela@hel.fi

Päivi Etelämäki, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet
The attachment will not be published on the internet.
3. Vuokrasopimusluonnos liitteineen
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.