Vuokraus, Apollon yhteiskoulun ja lukion väistötilat, Laajalahdentie 23/Tietokuja 2, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-006752
More recent handlings
Case 7. / 72 §

Tilojen vuokraaminen KOy Tietokuja 2:lta Apollon yhteiskoulun väistötilakäyttöön osoitteessa Laajalahdentie 23, Helsinki

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti

A
vuokrata 1.6.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti Munkkiniemessä, osoitteessa Laajalahdentie 23 sijaitsevan, Kiinteistö Oy Tietokuja 2 omistuksessa olevan 3 439,5 htm² laajuisen tilan Apollon yhteiskoulun väistötilaksi 1.1.2024 alkaen toistaiseksi siten, että arvonlisäveroton, indeksikorjaamaton tilavuokra neljän vuoden ajalta on yhteensä enintään 3 470 000 euroa kustannustasossa maaliskuu 2023.

B
oikeuttaa Kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön allekirjoittamaan Kiinteistö Oy Tietokuja 2:n kanssa tehtävän vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Tarve

Apollon Yhteiskoulu toimii Malminkartanon ja Konalan alueen yläkouluikäisten lähikouluna 260 oppilaalle. Apollon Yhteiskoulussa on myös 210 oppilaan lukio. Apollon Yhteiskoulun ylläpitäjänä on Apollon Yhteiskoulun Kannatusyhdistys ry. Koulu on Helsingin kaupungin sopimuskoulu.

Apollon Yhteiskoulu on vuonna 2020 siirtynyt AEL:ltä vuokrattuihin väistötiloihin osoitteessa Kaarnatie 4, koska Apollon yhteiskoulun silloisissa tiloissa osoitteessa Arentinpolku 1 todettiin sisäilmaongelmia, jotka edellyttivät pikaista siirtymistä väistötiloihin. Näiden tilojen vuokrasopimuksen on omistaja irtisanonut päättymään 31.12.2023, joten koululle tarvitaan uudet väistötilat.

Väistötilat tarvitaan, kunnes koulun pysyvät tilat valmistuvat. Uusia, pysyviä tiloja selvitetään.

Vuokrattavat tilat

Uudet väistötilat on tarkoitus järjestää vuokraamalla KOy Tietokuja 2:n omistamasta, Munkkiniemessä osoitteessa Laajalahdentie 23 sijaitsevasta IBM-talosta yksityiseltä koululta vapautumassa olevat 3 439,5 htm² laajuiset tilat kiinteistön 4. ja 6. kerroksissa. Rakennuksessa on tällä hetkellä väistössä Helsingin kaupungin omia kouluja.

Yksityisen koulun käytössä olleet tilat eivät edellytä suuria muutos- ja korjaustöitä. Tilojen käyttötarkoitus on valmiiksi opetustila, jolloin ei tarvitse hakea käyttötarkoituksen muutosta. Rakennuksessa on myös valmiit keittiötilat ja tilaa ruokasalille. Pihan yhteiskäyttö ja toiminnallisuus muiden kiinteistössä sijaitsevien koulujen kanssa huomioidaan suunnittelussa.

Vuokrakustannukset

Tiloista tehdään toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus 12 kuukauden irtisanomisajalla.

Tilavuokra sopimuskauden alkaessa on 21 euroa/htm²/kk, 72 230 euroa/kk. Neljälle vuodelle laskettuna tilavuokra arvonlisäverottomana ja indeksikorjaamattomana on 3 470 000 euroa kustannustasossa maaliskuu 2023.

Tilavuokra sisältää omistajan teettämiä, sujuvan opetustoiminnan ja turvallisen käytön edellyttämiä muutostöitä 150 000 eurolla (alv. 0 %). Nämä käsittävät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, tiloihin tarvittavat muutostyöt, tilaturvallisuuden vaatimat sähkö- ja lvi-työt sekä rakennuttajan erillishankinnat.
Tilavuokra sisältää myös vastuunjakotaulukon mukaisesti kiinteistöhuollon ja ylläpidon. Tilavuokra tarkistetaan elinkustannusindeksin mukaisesti vuosittain tammikuussa.

Tilavuokran lisäksi vuokranantaja laskuttaa vuokralaista sähköstä kulutuksen mukaisesti. Mikäli vuokralaisen oman sähkösopimuksen tekeminen ja vuokralaisen käyttämän sähkön mittaaminen on teknisesti mahdotonta, laskutetaan sähkömaksua 0,70 euroa/m²/kk. Sähkömaksu sidotaan elinkustannusindeksiin.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan kiinteistön omistajalle maksamasta tilavuokrasta, kaupunkiympäristön toimialan yleiskustannuksesta sekä erikseen laskutettavasta sähköstä.

1.1.2024 alkaen väliaikaisista tiloista aiheutuva arvonlisäverollinen tilavuokra Apollon yhteiskoululle on 91 869 euroa/kk (26,71 euroa/m²/kk), 1 102 428 euroa/vuosi.

Lausunnot

Apollon Yhteiskoulu on 13.6.2023 vahvistanut hyväksyvänsä vuokrattavat tilat suunniteltuine muutoksineen ja tilakustannukset.

Rahoitus ja toteutus

Kiinteistön omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista. Tilavuokra laskutetaan Apollon yhteiskoulun kannatusyhdistys ry:ltä.

Kiinteistön omistaja vastaa muutostöiden toteutuksesta sekä rakennuksen ylläpidosta vastuunjakotaulukon mukaan.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.

Kaupunginhallitus on päätöksellään 18.9.2017, § 865 vahvistanut kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle hallintosäännön 16 luvun 3 §:ssä tarkoitetun erityisen toimivallan rajat siten, että jaosto tai sen määräämä viranomainen päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa tai kun sopimus tehdään toistaiseksi enintään yhden vuoden irtisanomisajoin ja sopimuksen kaupunginhallituksen hyväksymien tilahankeohjeiden mukainen kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa.

Close

This decision was published on 03.07.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Arja Törmä, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 20458

arja.torma@hel.fi

Sanna Rautajärvi, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32554

sanna.rautajarvi@hel.fi

Timo Vierelä, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 26165

timo.vierela@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet
3. Vuokrasopimusluonnos liitteineen KOy Tietokuja 2

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.