Jätehuoltosuunnitelma, Lauttasaaren Veneilijät Ry

HEL 2023-006772
More recent handlings
§ 80

Päätös Lauttasaaren Veneilijät ry:n jätehuoltosuunnitelmasta koskien Lemislahden venesatamaa osoitteessa Lahnalahdentie 3, 00200 Helsinki

Yksikön päällikkö

Päätös

Sataman pitäjä

Lauttasaaren Veneilijät ry
Y-tunnus 0275991-8

**********

Asian vireilletulo ja toimivalta

Jätehuoltosuunnitelma on jätetty vireille Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 12.5.2023.

Merenkulun ympäristönsuojelulain (1672/2009) 9 luvun 6 §:n mukaan huvivenesataman jätehuoltosuunnitelma on esitettävä arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi sen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle, jonka alueella huvivenesatama sijaitsee.

Helsingissä Merenkulun ympäristönsuojelulain mukaisena kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii ympäristö- ja lupajaosto, joka on 10.11.2022 tekemällään päätöksellä §195 siirtänyt ympäristönseuranta- ja -valvontayksikön päällikölle päätösvallan hyväksyä huvivenesataman jätehuoltosuunnitelma.

Jätehuoltosuunnitelman sisältö

Sekajätteet
Sekajätteet kerätään satama-alueella kolmeen 660 litraiseen sekajäteastiaan.

Vaaralliset jätteet
Vaarallisista jätteistä satama-alueella kerätään kiinteät öljyiset jätteet, pilssivedet, jäähdytysnesteet, voiteluöljyt, maalit, liimat ja akut.

Käymäläjätevedet
Satama-alueella on septitankin tyhjennyspiste, joka on liitetty Helsingin kaupungin viemäriverkostoon.

Satamaa ei koske merenkulun ympäristönsuojelulain 10 luvun 3 §:n mukainen velvoite antaa alukselle jätteen toimittamista koskeva tosite.

Suunnitelmasta kuuleminen ja tiedottaminen

ELY-keskusta ja sataman käyttäjiä on tiedotettu jätehuoltosuunnitelman laatimisesta. ELY-keskuksen lausuntopyyntö on lähetetty 12.5.2023 ja jätehuoltosuunnitelma on ollut nähtävillä sataman ilmoitustaululla toukokuussa 2023. Lisäksi jätehuoltosuunnitelma oli sähköisesti nähtävillä ja kommentoitavana kerhon jäsenillä. Jätehuoltosuunnitelmasta ei ole annettu lausuntoja tai mielipiteitä.

Tarkastus

Satamaan tehtiin tarkastus 6.9.2023. Tarkastuksella havaitut puutteet on korjattu määräaikaan mennessä.

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Lauttasaaren Veneilijät ry:n jätehuoltosuunnitelman koskien Lemislahden venesatamaa osoitteessa Lahnalahdentie 3 alla olevilla ehdoilla. Suunnitelman hyväksymisestä tehdään merkintä ympäristönsuojelulain (527/2014) 222 §:ssä tarkoitettuun ympäristönsuojelun tietojärjestelmään.

  1. Satamassa on noudatettava jätehuoltosuunnitelmaa sen jälkeen, kun se on hyväksytty. Lisäksi jätehuollon toteuttamiseksi tarpeellisia toimia ja vastaanottolaitteiden kuntoa on seurattava, havaitut puutteet korjattava viivytyksettä ja jätehuollon toimia jatkuvasti kehitettävä.
  2. Muualla kuin satama-alueella olevan jätteenvastaanottopaikan käyttöoikeutta koskevasta järjestelystä, vastaanottopaikan sijainnista ja aukioloajasta on tiedotettava huvivenesataman käyttäjiä. Vastaanottopaikkaa koskevat yksityiskohtaiset tiedot on oltava jätteiden vastaanottopaikalla tai muualla satamassa nähtävillä.
  3. Sataman pitäjän tulee saattaa satamaa käyttävien alusten jätehuollosta vastaavien ja heidän edustajiensa saataville sataman jätehuoltojärjestelyitä koskevat ajantasaiset tiedot sähköisesti ja siten, että kaikki sataman merkittävät käyttäjäryhmät saavat niistä tiedon.
  4. Sataman pitäjän on päivitettävä ja esitettävä jätehuoltosuunnitelma toimivaltaisen viranomaisen arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi vähintään viiden vuoden välein. Lisäksi suunnitelma on päivitettävä ja esitettävä toimivaltaisen viranomaisen arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi, jos sataman toiminta tai satamaan jätettävien jätteiden laatu, määrä tai jätehuolto muuttuu merkittävästi.

Käsittelymaksu

Jätehuoltosuunnitelman hyväksymisestä peritään 268 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 24.11.2022, 205 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 6 §:n mukaan sataman jätehuoltosuunnitelma on hyväksyttävä, jos jätteiden vastaanotto ja vastaanottolaitteet täyttävät Merenkulun ympäristönsuojelulain luvun 9 ja 10 sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset.

Mainitun lain 9 luvun 1 §:n mukaan sataman pitäjän on huolehdittava siitä, että satamassa on riittävät vastaanottolaitteet, joihin voidaan ottaa vastaan kyseistä satamaa tavanomaisesti käyttävistä aluksista peräisin olevat jätteet, ottaen huomioon:

  1. sataman käyttäjien toiminnalliset tarpeet;
  2. sataman koon ja maantieteellisen sijainnin;
  3. satamassa käyvien alusten tyypin;
  4. 10 luvun 5 §:ssä säädetyt mahdolliset vapautukset.

9 luvun 4 §:n mukaan huvivenesataman pitäjän on huolehdittava siitä, että huvivenesatamassa on riittävät erilliset vastaanottolaitteet vähintään käymäläjätevesille ja sekalaiselle yhdyskuntajätteelle. Huvivenesataman, jossa alukset ovat kiinnittyneinä pääsääntöisesti pidempään kuin kolme yötä, pitäjän on kuitenkin huolehdittava siitä, että huvivenesatamassa on riittävät erilliset vastaanottolaitteet ainakin seuraaville jätelajeille:

  1. öljypitoiset jätteet;
  2. käymäläjätevedet;
  3. sekalainen yhdyskuntajäte;
  4. vaaralliset jätteet.

9 luvun 4 §:n 4 momentin mukaan huvivenesataman pitäjä voi järjestää jätteiden vastaanoton myös sopimalla kohtuullisella etäisyydellä lähialueella olevan vastaanottolaitteen käyttöoikeudesta. Tällöin huvivenesatamassa on oltava sen käyttäjien helposti saatavilla tieto tällaisesta järjestelystä sekä kyseisen vastaanottolaitteiston sijainnista ja aukioloajoista. Tiedotusvelvoitteella varmistetaan asianmukainen jätehuolto ja että oikea vastaanottopaikka on aina käyttäjien tiedossa.

Lauttasaaren Veneilijät ry:n ylläpitämä Lemislahden venesatamaa ottaa vastaan sekajätteitä, kiinteitä öljyisiä jätteitä, pilssivesiä, jäähdytysnesteitä, voiteluöljyjä, maaleja, liimoja ja akkuja. Satamalla on oma septitankin tyhjennyspiste.

Sataman jätehuoltosuunnitelma on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 ja 10 luvun mukainen.

Määräysten perustelut

Toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tai kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi jätehuoltosuunnitelmaa hyväksyessään antaa määräyksiä tarvittavista vastaanottolaitteista ja siitä, millä kielillä tiedot on annettava satamaa käyttävien alusten jätehuollosta vastaaville ja heidän edustajilleen, sekä muista suunnitelman toteuttamisen kannalta tarpeellisista seikoista.

Yksilöidyt lupamääräysten perustelut

  1. Jätehuoltosuunnitelmaa on noudatettava ja jätehuoltoa kehitettävä Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 5 §:n perusteella.
  2. Määräys muualla kuin satama-alueella olevan jätteenvastaanottopaikan käyttöoikeutta koskevasta järjestelystä ja sitä koskevasta tiedottamisesta on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 4 §:n 4 momentin mukaisia.
  3. Määräys on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 7 §:n mukainen.
  4. Määräys jätehuoltosuunnitelman uudelleen arvioimisesta on Merenkulun ympäristönsuojelulain 9 luvun 5 §:n mukainen.

Sovelletut säännökset

Merenkulun ympäristönsuojelulaki (1672/2009), 9 luku ja 10 luku. Merenkulun ympäristönsuojeluasetus (76/2010), 7 luku. Jätelaki (646/2011) 13 §.

This decision was published on 17.11.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Isla Hahl, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 54712

isla.hahl@hel.fi

Vesa Ruponen, ympäristötarkastaja, puhelin: 040 6164375

vesa.ruponen@hel.fi

Decisionmaker

Katariina Serenius
yksikön päällikkö