Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, kaupunkitietopalveluiden päällikkö, työavain KANSLIA-08-5-23

HEL 2023-007507
More recent handlings
§ 94

Kaupunkitietopalveluiden päällikön virkaan ottaminen

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö ottaa valtiotieteiden tohtori Heikki Pursiaisen kaupunkitietopalveluiden päällikön vakinaiseen virkaan 1.8.2023 lukien. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Koska virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Kaupunkitietopalveluiden päällikön virka

Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 13 momentin mukaan kaupunginhallitus päättää viran perustamisesta. Kaupunginhallitus päätti 13.3.2023, 171 §, perustaa kaupunginkansliaan kaupunkitietopalveluiden päällikön viran.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 9 kohdan mukaan kansliapäällikkö, ellei ole siirtänyt tehtävää toiselle viranhaltijalle, ottaa palvelukseen kaupunginkanslian viranhaltijat ja työntekijät. Lisäksi hän 2 momentin 12 kohdan mukaan päättää muista kaupunginkanslian viranhaltijoiden virkasuhteisiin liittyvistä asioista.

Kaupunginkanslian strategiaosaston organisaatiota uudistettiin 1.1.2023 alkaen ja se koostuu strategia-, digitalisaatio- ja kaupunkitietopalvelut yksiköistä. Uudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena oli tietoon ja tutkimukseen pohjautuvan verkosto- ja matriisimaisen toimintamallin vahvistaminen. Kaupunkitietopalvelut -yksikön tehtäviä, vastuita, tavoitteita ja resursseja tarkistettiin tässä yhteydessä uudelleen.

Kaupunginkanslian toimintasäännön 5 luvun 5.1. kappaleen mukaan kaupunkitietopalvelut -yksikköä johtaa kaupunkitietopalveluiden päällikkö. Päällikön tehtävään liittyy yksikön sekä kaupungin tiedolla johtamisen kyvykkyyksiin ja toimintatapaan liittyvää muutosjohtamista.

Yksikön tehtävä on tuottaa tutkimusta, selvityksiä, analyysejä ja vaikutusten arviointia Helsingin kaupungin strategiaan, toimintaympäristöön, toimintaan ja päätöksentekoon liittyen. Yksikkö vastaa osaltaan kaupunkiyhteisten data-, tilasto- ja tutkimusaineistojen käytettävyydestä, sekä suunnittelee ja toimeenpanee yhdessä toimialojen kanssa kaupunkiyhteistä tiedolla johtamista parantavia uudistuksia ja hankkeita.

Kaupunkitietopalveluiden päällikön virka oli julkisesti haettavana 15.3.–5.4.2023 kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa. Hakuilmoitus oli esillä myös TE-palveluiden, Joblyn, Oikotien ja Duunitorin työnhakusivustoilla sekä LinkedInin työpaikkajulkaisuissa. Näiden lisäksi virkahaun markkinoinnissa hyödynnettiin Duunitori.fi:n sekä Helsingin Sanomien ja Kauppalehden digitaalista näkyvyyttä.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:ssä säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kaupunginkanslian toimintasäännön 11 luvun mukaan kaupunkitietopalvelut -yksikön päällikön viran kelpoisuusvaatimus on ylempi korkeakoulututkinto. Muodollisen kelpoisuusvaatimuksen lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin hakijalta vähintään viiden vuoden kokemusta vaativista asiantuntijaorganisaatioiden johtamis- ja esihenkilötehtävistä sekä todennettua kokemusta analyyseihin ja tutkimukseen pohjautuvien selvitysten ja vaikutusarviontien tekemisestä, organisoimisesta ja saattamisesta käytännön toimenpidesuosituksiksi. Lisäksi edellytettiin tavoitteelliseen tutkimus- ja selvitystyön johtamiseen tarvittavaa vahvaa osaamista ohjelmien, hankkeiden ja projektien johtamisesta. Kielitaitovaatimuksena edellytettiin erinomaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, sujuvaa englannin kielen taitoa ja tyydyttävää ruotsin kielen taitoa.

Kaupungin johdon tehtävissä sovelletaan kokonaispalkkajärjestelmää. Palkka määräytyy tehtävän vaativuuden sekä tehtävässä menestymisen edellyttämän kokemuksen mukaan. Hallintosäännön 12 luvun 3 §:n 3 kohdan mukaan henkilöstöjohtaja päättää tehtävien vaativuusluokittelusta ja tarkastusjohtajaa lukuun ottamatta siihen perustuvasta palkasta. Henkilöstöjohtaja on rekrytointiprosessin yhteydessä päättänyt kaupunkitietopalveluiden päällikön kokonaispalkaksi 7 500 euroa kuukaudessa.

Hakijat ja rekrytointiprosessi  

Virkaa haki hakuajan kuluessa 21 henkilöä, joista yksi on sittemmin perunut hakemuksensa. Hakijoista viisi ei täyttänyt viran kelpoisuusvaatimusta koulutuksen osalta. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Haun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna, johon kutsuttiin kahdeksan hakijaa. Hakijoilta pyydettiin vastaukset kaupungin rekrytointijärjestelmän videohaastattelutyökalulla 6.–11.4.2023 välisenä aikana. Vastauksia arvioivat strategiajohtaja Markus Kühn, maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen kaupunkiympäristön toimialalta ja rekrytointiasiantuntija Riitta Hellman kaupunginkanslian henkilöstöosastolta.

Videovaiheen jälkeisiin lähihaastatteluihin kutsuttiin seitsemän hakijaa, joilla arvioitiin olevan viran kannalta riittävä kokemus asiantuntijaorganisaatioiden esihenkilönä toimimisesta, todennettua kokemusta tietopohjaisten selvitysten ja vaikutusarviontien toteuttamisesta ja johtamisesta sekä yleistä näkemystä monimutkaisten yhteiskunnallisten kysymysten pohtimiseen ja ratkomiseen. Kaikki lähihaastatteluun kutsutut täyttivät viran kelpoisuusvaatimukset. Haastatelluista yksi on sittemmin perunut hakemuksensa.

Hakijat ********** haastateltiin 18.4.-27.4.2023 välisenä aikana. Hakijoita haastattelivat pormestari Juhana Vartiainen, strategiajohtaja Markus Kühn, maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen sekä rekrytointiasiantuntija Riitta Hellman.

Hakija 2 **********

Hakemuksen, haastattelun ja käytännön näyttöjen perusteella on katsottava, että hakija tuntee syvällisesti **********

Hakija 10 **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että hakijalla on vahvaa kokemusta **********

Hakija 11 **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että **********

Hakija 12 on väitellyt valtiotieteiden tohtoriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2005 pääaineenaan taloustiede. Hän on työskennellyt vuodesta 2022 Ellun Kanat Oy:ssä pääekonomistina vastaten konsulttitoimiston yhteiskunnallisen analyysin ja omien mediasisältöjen tuotannon johtamisesta. Tätä ennen hän on työskennellyt muun muassa Valtion taloudellisessa tutkimuskeskuksessa, Ajatuspaja Liberan toiminnanjohtajana sekä yhteiskunnallisen MustRead -digimedian osakkaana ja vastaavana päätoimittajana, vastaten toimituksen johtamisesta ja liikkeenjohdollisista tehtävistä.

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että hakijalla on niin akateemisesta maailmasta kuin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin puolelta hankittua kattavaa osaamista paitsi yhteiskunnallisesta ja taloustieteellisestä tutkimuksesta, myös monipuolisesta sisällöntuotannosta eri medioihin, julkisesta esiintymisestä ja liiketoiminnan operatiivisesta johtamisesta. Hänellä on hyvää kokemusta asiantuntijoiden esihenkilönä toimimisesta monimuotoisissa ympäristöissä, joissa toiminnan edistäminen perustuu vaikuttamiseen ja yhdessä tekemiseen.

Hakija 14 **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella voi todeta, **********

Hakija 15 **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, **********

Kaikilla haastatelluilla arvioitiin olevan kokemusta tutkimusyhteisöjen, -laitosten tai vastaavanlaisten organisaatioiden toiminnan johtamisesta sekä vahvaa näyttöä laajojen tietopohjaisten selvitysten ja vaikutusarviointien toteuttamisesta ja johtamisesta. Hakijoista kolmella nähtiin olevan lisäksi erityisen monipuolisia ajatuksia yksikön toiminnan uudistamisesta ja sen näkyvyyden ja verkostoyhteistyön vahvistamisesta, sekä lisäksi vahvaa taloustieteellistä ja kvantitatiivisen tutkimuksen osaamista, joka on koko yksikön osaamisen kehittämisen tärkeä ja tunnistettu painopiste. Tällä perusteella nämä kolme hakijaa kutsuttiin henkilöarviointeihin ja toiselle haastattelukierrokselle. Heistä yksi on sittemmin perunut hakemuksensa.

Henkilöarvioinnit toteutti Psycon Oy ajalla 2.–5.5.2023 ja toinen haastattelukierros pidettiin 17.5.2023. Toisessa haastattelussa hakijoita haastattelivat pormestari Juhana Vartiainen, kansliapäällikkö Sami Sarvilinna, strategiajohtaja Markus Kühn, maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen sekä rekrytointiasiantuntija Riitta Hellman.

Arviointi

Kaupunginkanslian strategiaosaston kaupunkitietopalveluiden päällikkö johtaa yksikköä, jonka tehtävänä on tuottaa tutkimusta, selvityksiä, analyysejä ja vaikutusten arviointia Helsingin kaupungin strategiaan, toimintaympäristöön, toimintaan ja päätöksentekoon liittyen. Yksikkö vastaa myös kaupungin eri toimijoiden tiedolla johtamisen kyvykkyyden uudistamisesta ja kehittämisestä yhteistyössä toimijoiden itsensä sekä yliopistojen ja yritysten kanssa.

Yksikön palveluihin kohdistuu odotuksia kaupungin tietopohjaisen johtamisen ja päätöksenteon vahvistamiseksi niin toimialojen suunnalta, kuin myös kaupungin poliittisesta johdosta. Muun muassa siksi yksikön päällikön tulee olla toimintatavaltaan asiakaslähtöinen, verkostoituva ja uudistamiskykyinen. Hänellä tulee olla myös kyky tehdä tehokasta ja tuloksellista yhteistyötä ja käydä vuoropuhelua kaupungin poliittisen ja virkamiesjohdon lisäksi laajan asiantuntijajoukon kanssa.

Kaupunkitietopalveluiden henkilöstö koostuu yli 40 kokeneesta asiantuntijasta, mikä tarkoittaa, että yksikön päälliköllä tule olla taito ja halu johtaa ihmisiä asiantuntijuutta arvostaen. Päällikön vastuulla tulee olemaan merkittäviä tavoitteita yksikön toiminnan, yhteistyömallin ja viestinnän uudistamiseksi, mikä tarkoittaa, että tehtävään liittyy myös huomattava muutoksen läpiviemisen tarve, niin henkilöstön kuin muiden sidosryhmien suuntaan. Siksi virkaan valittavan tulee olla esihenkilönä innostava ja hänellä tulee olla kykyä, halua ja keinoja osallistaa henkilöstö mukaan suunnittelemaan ja omaksumaan uusia tapoja toimia ja ajatella.

Lopullinen vertailu tehtiin kahden kärkihakijan, ********** ja Heikki Pursiaisen välillä.

Kummallakin kärkiehdokkaalla on riittävä kokemus erilaisten asiantuntijaorganisaatioiden toiminnan johtamisesta ja esihenkilönä toimimisesta. Kummallakin on myös todennettua kokemusta analyyseihin ja tutkimukseen pohjautuvien hankkeiden, selvitysten ja vaikutusarviontien toteuttamisesta yhteistyössä ylimmän johdon ja asiantuntijoiden kanssa, sekä selvitysten organisoimisesta ja saattamisesta käytännön toimenpidesuosituksiksi.

Akateemisen asiantuntijuuden näkökulmasta molemmilla on vahvaa osaamista kvantitatiivisesta tutkimuksesta, taloustieteistä ja datan hyödyntämisestä päätöksenteossa. Molemmilla on meriittiä työskentelystä yhteiskunnallisesti merkittävien, kaupungin kehittymiseen ja johtamiseen liittyvien kysymysten parissa. ********** Pursiainen taas on taloustieteen oppiaineesta väitellyt tohtori, jolla on vakuuttava tausta muun muassa taloustieteen tutkijana, ajatuspajan johtajana, mediayrittäjä-journalistina ja yhteiskunnallisena keskustelijana.

Kumpaakin kärkihakijaa yhdistääkin myös yhteiskunnallisesti ja poliittisesti merkittävien kehityssuuntien tunnistaminen ja rohkea toimeen ryhtyminen, yrittäjyys ja vaikuttamistyö. Kumpikin on todennetusti saanut aikaan paljon proaktiivisella toiminnallaan, aktivismillaan ja verkostotyöskentelyllään. ********** Hänen kokemuksensa operatiivisesta henkilöstön päivittäisjohtamisesta ja perinteisen organisaation hallinnollisena esihenkilönä toimimisesta on kuitenkin hieman niukempi.

Heikki Pursiaisen vahvuutena voidaan pitää hänen näkemyksiään ja näyttöjen pohjalta myös kykyä vahvistaa kaupungin tiedolla johtamisen kyvykkyyttä sekä uudistaa kaupunkitietopalvelut -yksikön toimintaa. Hänellä on vahvat näytöt verkostoyhteistyöstä sekä viestinnällisten keinojen hyödyntämisestä tutkimustyön vaikuttavuuden lisäämisessä. Hänen ammatillinen taustansa on monipuolinen yhdistelmä taloustieteellistä tutkimusta, yhteiskunnallista vaikuttamista sekä yrityselämän puolelta hankittua pragmaattista johtamiskokemusta.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuen on katsottava, että Heikki Pursiaisella on parhaat edellytykset kaupunkitietopalveluiden päällikön virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen.

Arvioinneissa erityistä huomioita on kiinnitetty taloustieteellisen osaamisen ja yhteistyövalmiuksien ohella näkemyksiin yksikön uudistustarpeista ja niihin liittyvistä ratkaisuvaihtoehdoista. Lisäksi arvioitiin johtamistapaa ja operatiivisia esihenkilövalmiuksia sekä kokemusta muutosten läpiviejänä ja verkostovaikuttajana.

Pursiaisen valintaa puoltaa hänen näkemyksensä ja halunsa luoda uudenlaista yhteistyön mallia ja toimintakulttuuria niin yksikköön kuin kaupunkiyhteiseen tiedolla johtamiseen laajemmin. Hänen ajatuksensa yksikön yhteiskunnallisen profiilin nostosta esimerkiksi viestinnän, julkisen keskustelun ja tutkimustiedon levittämisen ja popularisoinnin keinoin ovat inspiroivia. Tässä on hyötyä paitsi hänen tutkimusviestinnällisestä osaamisestaan, myös monipuolisesta kokemuksestaan sisällöntuottajana eri medioissa, sekä yhteiskunnallisena keskustelijana ja ajattelijana. Hänen laaja-alaisuudestaan ja ennakkoluulottomuudestaan kertoo myös hänen menestyksekäs työkokemuksensa hyvin erilaista organisaatioista, akatemian puolelta valtion virastoihin ja tutkimuslaitoksiin ja päätyen ajatuspajojen kautta muutosta kirittävään konsulttitoimistoon.

Pursiaisen johtamisote on määrätietoinen ja selkeä, mutta samalla ihmisläheinen ja asiantuntijuutta arvostava. Hänellä on rekrytointiprosessin aikana kerätyn tiedon pohjalta hyvät valmiudet asiantuntijoiden johtajana toimimiseen ja erinomaiset edellytykset johtaa kaupunkitietopalveluiden uudistumista, osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun Helsingin edustajana sekä tätä kautta tukea yksikön roolin kehittämistä ja kasvattamista kumppanina Helsingin päätöksenteon vaikutusten arvioinnissa.

This decision was published on 06.06.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Riitta Hellman, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 32950

riitta.hellman@hel.fi

Decisionmaker

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja

Attachments

1. Hakijaluettelo
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.