Kymp-talon toiminnallinen muutos ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnon muutto osoitteeseen Työpajankatu 8

HEL 2023-007782
More recent handlings
Case 10. / 120 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnon tilojen tarveselvityksestä ja lausunto osoitteessa Työpajankatu 8 sijaitsevien toimistotilojen toiminnallisten muutosten hankesuunnitelmasta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti

a. hyväksyä tarveselvityksen osoitteessa Työpajankatu 8 sijaitsevien kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnon käyttöön tulevien tilojen toiminnallisista muutoksista

b. antaa puoltavan lausunnon 2.6.2023 päivätystä osoitteeseen Työpajankatu 8 toteutettavien toiminnallisten muutosten hankesuunnitelmasta (liite 1).

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä edistää tehokasta ja tarkoituksenmukaista työntekoa.

Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita hyvästä tilatehokkaasta ja monimuotoisesta toimintaympäristöstä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa Kymp-talon toiminnallinen muutos hankesuunnitelmasta 2.6.2023. Kohde sijaitsee osoitteessa Työpajankatu 8, 00580 Helsinki, Kalasataman kaupunginosassa. Kaskon hallinto toimii nykyään Vallilassa osoitteessa Töysänkatu 2 ja tilat palvelevat tällä hetkellä noin 500 hallinnon työntekijää. Hallinnon nykyiset tilat luovutetaan elokuussa Konepajan lukio ja aikuislukion käyttöön. Tämä edesauttaa lukion kasvavan oppilasmäärän tilatarpeen toteuttamisen ja mahdollistaa nykyisistä lukion lisätiloista luopumisen osoitteessa Rusthollarintie 1 (A ja C), 00910 Helsinki.

Hallinnon uudet tilat Kalasatamassa on mitoitettu 481 työntekijän ja 240 työpisteen mukaan (50 % käyttöastemitoitus). Osaan kiinteistöstä jää toimialan toimintoja kuten arkistotilat, jotka on hiljattain peruskorjattu vastaamaan arkistoinnin tilatarpeita ja vaatimuksia.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinto siirtyy pois osoitteen Töysänkatu 2 tiloista kesäkuun 2023 aikana. Suunnitellut tilat osoitteessa Työpajankatu 8 otetaan muutostöiden jälkeen käyttöön kalustettuna vaiheittain kesäkuun ja marraskuun 2023 välissä.

Toiminnallisten tilamuutosten tarpeellisuus

Tilamuutosten tavoitteena on tehostaa hallintotilojen käyttöastetta kaupunkitasoisesti. Tehostamisen seurauksena osoitteeseen Työpajankatu 8 siirtyy kesällä 2023 noin 500 työntekijää kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnosta ja noin 140 työntekijää kanslian strategiaosastolta.

Usean toimialan käytössä oleva työympäristö tarjoaa mahdollisuuksia synergiaetujen löytämiseen eri toimialojen yhteisten toimitilojen ja kohtaamisen kautta. Uudessa työympäristössä korostuu monipaikkaisen ja joustavan työn merkitys.

Osoitteessa Työpajankatu 8 sijaitseviat tilat muutetaan palvelemaan kasvavan henkilöstömäärän tarpeita mm. lisäämällä kiintokaluasteita ja rakentamalla tiloihin kasvatus- ja koulutuslautakunnan käyttöön toinen lautakuntasali. Työpisteiden lukumäärä osoitteessa Työpajankatu 8 säilyy ennallaan.

Kaupunkitasoisesti tehostamalla hallinnon tilankäyttöä saadaan säästöjä kaupunkiympäristön toimialan vuokrakuluissa noin 2 100 000 € vuodessa ja käyttäjäpalveluissa noin 400 000 € vuodessa.

Kanslian strategiaosaston nykyisistä vuokratiloista Ympyrätalossa ja Rahatoimistossa luovutaan.

Tilat osoitteessa Työpajankatu 8 toimivat jatkossa kaupunkiympäristötoimialan, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnon, kanslian strategiaosaston, Helsingin Asumisoikeus Oy:n, Kiinteistö Oy Helsingin toimitilojen sekä Digi Helsinki Oy:n toimitilana. Talossa tulee työskentelemään yhteensä noin 2 330 henkeä.

Hankkeen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Toiminnallisen muutostyön investointikustannus on 1 400 000 euroa. Hankesuunnitelman mukainen kokonaisvuokra-arvio kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osalta on 136 397 euroa/kk eli 1 636 764 euroa vuodessa. Lopullinen vuokra tarkentuu hankkeen toteutuneiden kustannusten mukaan hankkeen valmistuttua.

Päävuokrasopimus lasketaan toimialan Työpajankadulla työskentelevän henkilöluvun mukaisesti, kustannukset arvioveloitetaan kuukausittaan ja tasataan vuoden vaihteessa. Kaskon hallinnon henkilöluku on 481 henkilöä sopimuksen tekohetkellä.

Vuokran lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinto maksaa yhdessä Kanslian kanssa Työpajankadun tilojen käyttäjäpalveluista yhteensä noin 400 000 euroa vuodessa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnon nykyinen vuokra on 1 894 000 euroa vuodessa sekä siivouskulut 97 300 euroa vuodessa. Muuton ja toiminnallisten tilamuutosten seurauksena kasvatuksen ja koulutuksen hallinnon vuokrakulut laskevat 257 236 euroa vuodessa.

Aikaisemmat päätökset, osallistaminen ja muu valmistelu

Hankesuunnitelma on menossa Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostoon 15.6.2023.

Hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristön ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialojen sekä kaupunginkanslian strategiaosaston yhteistyönä.

Close

This decision was published on 22.06.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 111, 112, 113, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 129 ja 143 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 114, 115, 120 ja 128 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Ask for more info

Veijo Hertell, projektiarkkitehti, puhelin:

veijo.hertell@hel.fi

Attachments

1. Hankesuunnitelma Kymp-talon tilamuutokset 230602

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.