Hankinta, yleisten alueiden kunnossapidon asiantuntijapalvelut 2024-2026, kaupunkiympäristön toimiala
Yleiset alueet-palvelun asiantuntijapalveluja koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2024 – 2026 (optiokausi 1 + 1 vuotta)
Päätös
Infrapäällikkö hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja päätti, että seuraavien tarjoajien kanssa tehdään Yleiset alueet-palvelun asiantuntijapalvelut puitejärjestelyä koskevat puitesopimukset.
Osa-alue 1, Tutkimus-, ennakointi- ja arviointitehtävät
1. Ramboll CM Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
1. Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
2. Marjetas Academy Oy
3. WSP Finland Oy
Osa-alue 2, Toiminnan suunnittelu- ja valmistelutehtävät
1. Marjetas Academy Oy
2. WSP Finland Oy
3. Ramboll Finland Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
3. Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Osa-alue 3, Valvonta- tarkastus- ja varmistustehtävät
1. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
2. Ramboll Finland Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
2. Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 1 600 000 euroa.
Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 28.2.2026. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella 1 vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvan optiokauden.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste. Lisäksi ennen hankintasopimuksen tekemistä valituksi tulleilta tarjoajilta tullaan tarkistamaan tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” laatupisteytystä koskevat sertifikaatit.
Päätöksen perustelut
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan erinäiset asiantuntijapalvelut Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan Yleiset alueet- palvelun Kunnossapito -yksikön ja Omaisuudenhallinta -yksikön tarpeisiin.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.2.2026 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.
Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu kolmeen osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1, Tutkimus-, ennakointi- ja arviointitehtävät
Osa-alue 2, Toiminnan suunnittelu- ja valmistelutehtävät
Osa-alue 3, Valvonta- tarkastus- ja varmistustehtävät
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.
Puitejärjestelyn osa-alueille 1 ja 2 valitaan neljä (4) sopimustoimittajaa ja osa-alueelle 3 kolme (3) sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 8.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-008124. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on 8.11.2023 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 11.12.2023 klo 13:00 mennessä tarjouksen jätti yhteensä 4 tarjoajaa, osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1, Tutkimus-, ennakointi- ja arviointitehtävät
Ramboll CM Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
Marjetas Academy Oy
WSP Finland Oy
Osa-alue 2, Toiminnan suunnittelu- ja valmistelutehtävät
Marjetas Academy Oy
WSP Finland Oy
Ramboll Finland Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Osa-alue 3, Valvonta- tarkastus- ja varmistustehtävät
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Ramboll Finland Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Täsmennystä pyydettiin kahdelta toimijalta, koskien teknisiä vähimmäisvaatimuksia. Saatujen täsmennysten avulla todettiin, että tarjoajien tarjouksessa antamat vastaukset pitivät paikkansa, eikä ne siten vaikuttaneet ratkaisuun.
Marjetas Academy Oy:ltä pyydettiin täydennystä osa-alueiden 1 ja 2 nimettyjen henkilöiden osalta projektipäälliköksi nimetyn henkilön tietojen osalta. Tarjouksessa annetun vastauksen tiedot eivät selvinneet liitelomakkeilta. Kokemusvaatimus viiden (5) vuoden ajalta jäi epäselväksi, kokemusta oli esitetty liitteessä vain noin kolmen (3) vuoden ajalta. Saadun täsmennyksen perusteella tarjouksessa annettu vastaus todettiin paikkansa pitäväksi.
Rakennuttamistoimisto HTJ Oy:ltä pyydettiin täydennystä osa-alueelle 2 nimetyn henkilön tutkinnon osalta. Tarjouksessa annetun vastauksen tiedot eivät selvinneet liitelomakkeelta. Vaatimus suoritetusta vähintään alemmasta korkeakoulututkinnosta jäi epäselväksi. Saadun täsmennyksen perusteella tarjouksessa annettu vastaus todettiin paikkansa pitäväksi.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- hinta, painoarvo 90 %
- laatu, painoarvo 10 %
Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Puitejärjestelyyn valikoitavien tarjoajien sijoitus sekä etusijajärjestys määräytyy vertailupisteiden mukaisesti.
Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Lisäksi ennen hankintasopimuksen tekemistä valituksi tulleilta tarjoajilta tullaan tarkistamaan tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” laatupisteytystä koskevat sertifikaatit.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Toimeksiannot tilataan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen prosenttijakauman perusteella:
Osa-alue 1:
1. sija: 50 – 70 %, Ramboll CM Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
1. sija: 50 – 70 %, Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
2. sija: 30 – 50 %, Marjetas Academy Oy
3. sija: 0 – 20 %, WSP Finland Oy
Osa-alue 2:
1. sija: 45 – 65 %, Marjetas Academy Oy
2. sija: 25 – 45 %, WSP Finland Oy
3. sija: 10 – 25 %, Ramboll Finland Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
3. sija: 10 – 25 %, Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
4. sija: 0 – 10 %, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Osa-alue 3:
1. sija: 40 – 80 %, Rakennuttamistoimisto HTJ Oy
2. sija: 20 – 60 %, Ramboll Finland Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu nimi, NCR/15.2.2024
2. sija: 20 – 60 %, Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan Infrapäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 2 000 000,00 euron suuruisiin hankintoihin. Infrapäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 26.01.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Tero Koppinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 78342