Hankinta, puitejärjestely, pakettiautot vuodeksi 2024, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-008731
More recent handlings
Case 4. / 109 §

Pakettiautojen hankinta ajaksi 1.1. – 31.12.2024

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään puitesopimukset pakettiautojen hankinnasta ajaksi 1.1. - 31.12.2024 esityslistatekstin liitteessä mainittujen toimittajien kanssa ko. liitteessä mainituista automerkeistä ja -malleista (liite 2).

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan tekemään sopimuskauden aikana puitesopimukseen perustuvia tilauksia tarpeidensa mukaan hankinnan arvioidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on enintään 2,8 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitukset HILMA- ja TED-verkkosivustoilla 30.6.2023, sekä hankintailmoitukset 12.9.2023. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena on pakettiautojen hankinta Staralle.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 29.9.2023 kello 23.59 mennessä. Hankintaan esitettyihin kysymyksiin vastattiin 2.10.2023 tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjat, sekä kysymykset ja vastaukset ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli 13.10.2023 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen määräaikaan mennessä jättivät: Adampolis Finland Oy, Autokeskus Oy, Automyymälä Helsinki Oy, Hedin Automotive Finland Oy, Iveco Finland Oy, K Auto Retail Oy, Metroauto Oy ja Veho Oy Ab.

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymistä varten hankintayksikkö tarkastaa toimittajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimus tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajaksi valittua rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjottavat autot oli nettohinnoiteltava tarjouslomakkeella sisältäen nk. perusvarustelun, joka on tarjottavien autojen varusteluvaade. Nettohinnoittelun on perustuttava yleisesti käytössä oleviin hinnastoihin ja niistä myönnettäviin alennuksiin (hinnasto ./. myönnetty alennus, %). Autoveron osuus pyydettiin ilmoittamaan erikseen ja siihen oli sisällytettävä lisävarusteiden mahdollinen autoveron osuus. Hintatietojen lisäksi tarjouslomakkeella pyydettiin ilmoittamaan tarjottavien dieselkäyttöisten auton WLTP mittauksen mukaiset hiilidioksidipäästöt (CO2), ja täyssähköautoissa WLTP mittauksen mukainen kantama (km), sekä muita auton teknisiä tietoja.

Kaikki tarjotut autot ovat tarjouspyynnön vaateiden mukaisia.

Päätöksen tekemisen perusteet dieselkäyttöisissä autoissa on kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti (hinta ja ympäristötekijät). Täyssähköpakettiautojen kokonaistaloudellisen edullisuuden peruste on halvin hinta. Tarjousvertailuhinta on arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen tarjouspyynnön mukaisen varustelun.

Tarjousvertailu on esityslistatekstin liitteenä (liite 1). Tarjousvertailussa punaisella pohjavärillä ja valkoisella fontilla ovat myös ne autot, joista on saatu useita tarjouksia.

Samanlaisina autoina pidetään myös tarjottujen autojen sisarmalleja, joita tarjousvertailussa ovat
Citroën Berlingo, Toyota Proace City
Nissan Primastar ja Renault Trafic
Nissan Interstar ja Renault Master
Mercedes-Benz Citan, Nissan Townstar, Renault Kangoo

Puitejärjestelyyn valittavat toimittajat, automerkit ja -mallit ovat esityslistatekstin erillisenä liitteenä (liite 2).

Laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021), eli nk. puhtaiden ajoneuvojen laki, edellyttää hankintayksiköitä hankkimaan ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita ajoneuvoja.

Puitejärjestelyn perusteella Staran logistiikka hankkii vuokralleottajien käyttöön täyssähköpakettiautoja aina kun ne soveltuvat käyttöön. Dieselkäyttöisiä pakettiautoja hankitaan esimerkiksi, jos pakettiauton vuokralleottajalla ei ole ajoneuvon latausmahdollisuutta.

Pakettiautojen saatavuudessa on ollut vaikeuksia vuosien 2021 – 2023 aikana. Vuonna 2024 saatavuus ja toimitusajat ovat todennäköisesti samankaltaiset kuin aikaisempina vuosina. Edellä mainitusta syystä kuhunkin tarjouspyynnön kohtaan on valittava useampia automerkkejä ja -malleja, jolla pyritään varmistamaan autojen saatavuutta sopimuskauden aikana.

Staran logistiikan pakettiautojen vuokralleottajien tarpeet ovat erilaisia, jonka takia puitesopimukseen on valittava vaihtoehtoja, joista on mahdollista valita käyttötarpeet huomioon ottaen tapauskohtaisesti teknisiltä ja toiminnallisilta ominaisuuksiltaan parhaiten soveltuvat pakettiautot. Valinnassa on otettava huomioon mm. etu- ja takavetoisten autojen, sekä erilaisten akselivälien saatavuus, kuten myös autojen kantavuudet ja tavaratilan koko.

Sopimusehtojen mukaan autoja tilattaessa valintaperusteena auton valintaan vaikuttavat kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen lisäksi toimitusaika, käyttöominaisuudet (esim. ulkomitat, sisätilat, tavaratilan koko, nostokorkeus tavaratilaan) ja tekniset ominaisuudet (esim. automaattivaihteisto, vetotapa).

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Close

This decision was published on 10.11.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 78571

sami.aherva@hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963

heikki.halonen@hel.fi

Attachments

1. Tarjousvertailu
The attachment will not be published on the internet.
2. Toimittajat, automerkit ja -mallit
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.