Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 30.5.2023 § 246, 34-0872-23-A

HEL 2023-008830
More recent handlings
Case 5. / 132 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden lupayksikkö 1:n arkkitehdin rakennuslupapäätökseen 30.5.2023 § 246, Ripusuontie

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tutkia tontin ********** omistajan ********** oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalveluiden arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 30.5.2023 § 246 (lupatunnus 34-0872-23-A).

Ympäristö- ja lupajaosto lisäsi lupapäätökseen seuraavan ehdon: Rakennuspaikan naapuritontin ********** uudisrakentamisen yhteydessä tulee toteuttaa voimassa olevan asemakaavan vaatima yhteispiha naapurintontin ja rakennuspaikan välille ilman raja-aitoja tai -pensaita.

Muilta osin ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä oikaisuvaatimuksen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon.

Päätösehdotuksen perustelut

Lupapäätös

Rakennusvalvontapalveluiden arkkitehti on päätöksellään 30.5.2023 § 246 myöntänyt rakennusluvan kolmekerroksisen asuinkerrostalon sekä talousrakennuksen rakentamiselle ja vanhan rakennuksen purkamiselle Länsi-Pakilassa sijaitsevalle tontille ********** Lupapäätöksen mukaan Pakilantien ympäristön täydennysrakennuskaava-alueella sijaitsevalle tontille rakennetaan kolmekerroksinen ja kellarillinen, hirsirakenteinen luhtikerrostalo sekä pihavarastorakennus. Asuntoja toteutetaan 10 kpl. Uudisrakennuksen tieltä puretaan tontilla sijaitseva vanha asuinrakennus.

Oikaisuvaatimus

Rakennuspaikan Ripusuontien eteläpuolella sijaitsevan naapuritontin ********** omistaja on jättänyt rakennusluvasta oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että 1) rakennusluvasta huomauttaneille jaetaan luvan hakijan vastaukset sekä päivitetyt piirustukset huomautuksiin viipymättä,2) rakennusvalvontaviranomainen vaati kaikumittauksia/meluanalyysiä ja selvittää voiko kasvillisuuden/puiden avulla vähentää melun kertautumista kerrostalon seinästä esimerkiksi toteuttamalla seinien pintarakenteet niin, että ne vaimentavat melua,3) suunnitelmia muutetaan siten, että ikkunoita ei sijoiteta niin, että niistä muodostuu esteetön näkymä oikaisuvaatimuksen tekijän rakennuksen WC-tiloihin,4) rakennuspaikka merkitään asianmukaisesti ja Helsingin kaupunki asianmukaisesti valvoo määräysten toteutumista, ja5) selvennetään sitä, miten varmistetaan tonttien ********** yhteistä piha- ja leikkialuetta ja aitaamattomuutta koskeva kaavamääräyksen toteutuminen, kun naapuritontin rakentaminen alkaa.

Oikaisuvaatimusta on perusteltu muun ohella seuraavasti:

Luvan hakija ei vastannut oikaisunhakijan huomautuksiin, muutettuja piirustuksia ei toimitettu nähtäväksi eikä huomautusten asianmukaisesta käsittelystä ole siten voitu varmistua.

Kerrostalon laaja korkea seinäpinta toimii meluheijastimena muun muassa liikennemelun suhteen. Suunnitelmissa eikä luvassa ole tarkasteltu uudisrakennuksen ympäristölle aiheuttamaa välillistä meluhaittaa.

Havainnekuvissa asuinrakennuksen etelänpuoleiset ikkunat sijoittuvat niin, että pääosan vuodesta - lehdettömään aikaan tyypillisesti loka-huhtikuun aikana - ikkunoista on lähes esteetön näköala oikaisunhakijan WC-tiloihin aiheuttaen yksityisyysongelman.

Sähköisessä lupahakemuksessa väitetään, että rakennuspaikalla olisi ollut kyltti 2.1.2023 alkaen. Tällaista kylttiä ei kuitenkaan 10. huhtikuuta tehdyn tarkastuksen mukaan paikalla ole. Kesäkuun 16. päivä tehdyn uuden tarkastuksen myötä merkintöjä ei edelleenkään ole.

Rakennusluvassa on todettu, että kaavan vaatimaa yhteisaluetta ei toistaiseksi toteuteta eikä siinä aseteta ehtoa siitä, että se tulisi toteuttaa myöhemmin. Katsomme, että rakennuslupa on tältä osin asemakaavan vastainen. Lisäksi tonttien ********** väliselle rajalle on merkitty asemapiirustuksessa kaavamääräysten vastaisesti pensasaita.

Lisäksi oikaisunhakija haluaa varmistaa omaisuuden arvon säilymisen sekä vaalia alkuperäisen Pakilan ainutlaatuista puutarhamaista ja turvallista asuinympäristöä. Lopuksi oikaisunhakija toteaa, että suunnitellut värisävyt eivät istu ympäröivään rakennuskantaan ja kahden vierekkäisen kerrostalon kaava Ripusuontiellä tulee lisäämään merkittävästi autojen pysäköintiä kadun varressa.

Oikaisuvaatimuskirjelmä perusteluineen on kokonaisuudessaan esityslista-asian liitteenä.

Luvan hakijan vastine

Luvan hakijalle on annettu mahdollisuus määräajassa vastineen antamiseen oikaisuvaatimuksen johdosta. Luvan hakija ei ole käyttänyt tätä mahdollisuutta.

Oikeudellinen arvio

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 133 §:n mukaan rakennuslupahakemuksen vireille tulosta on ilmoitettava naapurille, jollei ilmoittaminen hankkeen vähäisyys tai sijainti taikka kaavan sisältö huomioon ottaen ole naapurin edun kannalta ilmeisen tarpeetonta. Naapurilla tarkoitetaan viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajaa ja haltijaa. Samanaikaisesti on asian vireilläolosta sopivalla tavalla tiedotettava myös rakennuspaikalla. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 65 §:n 1 momentin mukaan rakennuspaikalla tarvittavasta asian vireilläolosta tiedottamisesta huolehtii rakennushankkeeseen ryhtyvä.

Kuulemisen tarkoitus on tiedottaa naapureita vireille tulleesta rakennuslupahakemuksesta ja antaa naapureille mahdollisuus lausua mielipiteensä tulevasta hankkeesta ja suunnitelmista. Oikaisuvaatimuksen tekijä käytti tätä mahdollisuutta ja toimitti huomautuksensa hankkeesta (päivätty 11.4.2023).

Luvan hakijalla on puolestaan mahdollisuus antaa vastine naapureiden huomautuksen johdosta. Luvan hakija toimitti rakennusvalvontaan oman vastineensa naapureiden huomautuksiin (päivätty 3.5.2023).

Naapureiden huomautukset ja luvan hakijan vastine on asianmukaisesti huomioitu lupahakemusta käsitellessä. Naapurikuulemisesta, huomautuksista ja vastineesta on kerrottu lupapäätöksessä erillisessä sitä koskevassa osiossa.

Koska kyseessä olevassa tapauksessa luvan hakemisen aikana suunnitelmia ei ole naapurin edun kannalta oleellisella tavalla muutettu, ei kuulemista ole suoritettu uudestaan päivitetyillä suunnitelmilla. Luvan ja suunnitelmien lopullinen sisältö ilmenevät lupapäätöksestä.

MRL 142 §:n mukaan lupapäätös toimitetaan hakijalle. Lisäksi lupapäätös tai sen jäljennös on toimitettava lisäksi asetuksella säädettäville viranomaisille ja niille, jotka ovat sitä huomautuksessa tai erikseen pyytäneet. Helsingin rakennusvalvonnan tapana on ollut lähettää lupapäätös kaikille huomautuksen tehneille naapureille riippumatta siitä, onko sitä erikseen pyydetty. Lupapäätösote on toimitettu oikaisuvaatimuksen tekijälle. Lisäksi hänelle on toimitettu oikaisuvaatimusasian valmistelun yhteydessä luvan leimatut pääpiirustukset ja luvan hakijan vastine naapurihuomautuksiin.

Rakennuspaikalle sijoitettava rakennuslupahakemuksen vireille tulosta kertova ilmoitus ei ole sellainen juridinen muotovaatimus, joka mahdollisesti puuttuessaan estäisi rakennusluvan myöntämisen.

MRL 141 §:n mukaan lupapäätökseen voidaan ottaa tarpeelliset määräykset. Kansallisen meluselvityksen (2022) mukaan rakennuspaikka ja oikaisunhakijan tontti eivät sijaitse melualueella. Sen johdosta erilliset oikaisunhakijan vaatimat selvitykset tai niitä koskevat lupamääräykset melun suhteen eivät ole asiassa tarpeellisia.

Rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen eikä kaavaan liity erityisiä ikkunoiden sijoittamista koskevia määräyksiä. Rakennuspaikan etelärajan ja oikaisunhakijan omistaman rakennuksen etäisyys on noin 25 metriä ja niiden välissä on Ripusuontie. Lisäksi uudisrakennuksen asuntojen oleskelutilat avautuvat pääasiallisesti tontin länsipuoleiselle oleskelupihalle. Ei ole katsottavissa, että suunnitelma aiheuttaisi sellaista tarpeetonta haittaa oikaisunhakijalle, että suunnitelmia tulisi tästä syystä muuttaa (MRL 135 § 1 momentti 6 kohta).

Lupapäätökseen lisätään ehto yhteispihaa ja aitaamisen kieltämistä koskevan asemakaavamääräyksen toteuttamiseksi: Rakennuspaikan naapuritontin 91-34-163-28 uudisrakentamisen yhteydessä tulee toteuttaa voimassa olevan asemakaavan vaatima yhteispiha naapurintontin ja rakennuspaikan välille ilman raja-aitoja tai -pensaita.

Lopuksi todetaan, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia näkökohtia, joita ei olisi tutkittu jo alkuperäistä lupapäätöstä tehtäessä tai joiden perusteella lupaa ei tulisi myöntää. Rakentamisen määrä, kerrosluku ja sijoittuminen on ratkaistu asemakaavassa. Lupapäätökseen lisättävä yhteispihaa koskeva määräys huomioiden hanke on asemakaavan mukainen ja täyttää MRL:n 135 §:ssä rakennusluvan myöntämiselle asetetut edellytykset ja lupa on myönnettävä.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 §, 133 §, 135 §, 141 § ja 142 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 65 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

MRL 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

MRL 192 §:n mukaan valitusoikeus rakennuslupapäätöksestä on:
1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
4) kunnalla; sekä
5) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakennuslupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

MRL 187 §:n 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Rakennuslupapäätös 30.5.2023 § 246 on annettu julkipanon jälkeen 2.6.2023 jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Viimeinen muutoksenhakupäivä päätökseen on ollut 16.6.2023.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on rakennuspaikan naapurikiinteistön ********** omistaja. Naapurikiinteistön omistajana oikaisuvaatimuksen tekijä on asianosainen asiassa ja hänellä on oikaisuvaatimusoikeus.

Oikaisuvaatimus on saapunut sähköpostitse 16.6.2023 eli säädetyssä määräajassa.

Oikaisuvaatimus on tutkittava.

Close

This decision was published on 06.09.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Eemi Mäntymaa, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 36665

eemi.mantymaa@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus Ripusuontie
2. Karttaliite ja ilmakuva_Rakennuspaikka ja oikaisunhakija_Ripusuontie
3. Asemakaava 12233
4. Rakennuslupapäätös 30.5.2023 § 246, 34-0872-23-A
5. ASEMAPIIRROS 34-0872-23-A
6. ASUINRAKENNUS JULKISIVUT 34-0872-23-A
7. ASUINRAKENNUS LEIKKAUKSET 34-0872-23-A
8. ASUINRAKENNUS POHJAPIIRROKSET 34-0872-23-A
9. PIHARAKENNUS- POHJAPIIRROS- JULKISIVUT JA LEIKKAUS 34-0872-23-A
10. LIITE YHDISTELMAJULKISIVUT 34-0872-23-A

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.