Toimenpidepyyntö, Suurmetsä

HEL 2023-009728
More recent handlings
Case 7. / 134 §

Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen toimenpidepyyntö koskien tontin pihamaan siisteyttä, Maratontie

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** toimenpidepyynnössä esitetyn vaatimuksen pientalotontin ********** pihamaalla sijaitsevien konttien poistamisesta ja pihamaan siistimisestä.

Ympäristö- ja lupajaosto kehoitti kiinteistön ********** osaomistajia ********** sekä ********** olemaan lisäämättä tavaran määrää pihalla nykyisestä sekä suojaamaan pressulla nykyiset tavarat.

Päätösote saantitodistuksin toimenpidepyynnön tekijälle sekä tontin ********** muille osaomistajille.

Päätösehdotuksen perustelut

Toimenpidepyynnön käsittely rakennusvalvonnassa

Toimenpidepyynnön tekijä ********** ilmoitti kirjallisesti 15.9.2021 rakennusvalvontapalveluihin ********** toiselle puoliskolle tuodusta rikkinäisestä ja epämääräisestä rakennustavarasta. Lisäksi toimenpidepyynnön tekijä ilmoitti tontille tuoduista sementtisäkeistä, pakoputkesta, rikkinäisistä sängyistä, kioskin kylteistä, eurolavoista ja muusta tavarasta.

Toimenpidepyynnön tekijä itse omistaa ilmoittamastaan tontista määräosan kolmen muun osaomistajan kanssa.

Rakennusvalvontapalveluiden valvontayksikön rakennusmestari pyysi kirjallisesti 10.1.2022 toimenpidepyynnön tekijältä lisätietoja. Lisätietopyyntöön toimenpidepyynnön tekijä vastasi 8.2.2022.

Rakennusmestari merkitsi toimenpidepyynnön käsitellyksi 15.2.2022 sen johdosta, että toimenpidepyynnön tekijä ei ollut esittänyt hallintolain mukaisia vaatimuksia asiassa.

Toimenpidepyynnön tekijä tiedusteli toimenpidepyynnön käsittelytilannetta rakennusvalvontapalveluista uudelleen 24.4.2023. Tiedustelun johdosta toimenpidepyynnön tekijää pyydettiin 26.4.2023 yksilöimään ne toimenpiteet, mitä asiassa vaaditaan tehtäväksi ja millä perusteilla. Lisäksi pyydettiin toimittamaan tontin hallinnanjakosopimus asian käsittelyä varten.

Toimenpidepyynnön tekijä vastasi tiedusteluun saman päivän aikana toistamalla aiemmin kertomansa ja totesi tilanteen muuttuneen sillä tavoin, että tontille oli tuotu merikontteja ja lahoavia puunippuja, jotka ovat kaupungin omistaman kiinteistön puolella. Aiemmin tontilla ollut pienkonekuormain oli toimenpidepyynnön tekijän mukaan viety pois. Toimenpidepyynnön tekijä vetosi järjestyssäännöksiin, jätelain säännöksiin sekä siihen, että merikontit tarvitsevat toimenpideluvan.

Tämän jälkeen toimenpidepyyntö ohjattiin 27.4.2023 rakennusvalvontapalveluista jätteitä koskevan väitteen osalta hallintolain 21 §:n nojalla ympäristöpalvelujen käsiteltäväksi ja merikonttien sijoittamista kaupungin omistamalle maalle koskevan väitteen osalta alueiden käyttö- ja valvontayksikölle.

Ympäristöpalvelujen ympäristötarkastaja totesi 4.5.2023 muun ohella, että paikalla käynnin ja asukkaan lähettämien kuvien perusteella alueella oleva tavara näyttää valtaosin olevan erilaisia rakennustarvikkeita eli kyse on ulkovarastoinnista. Samalla on todettu, että tavaran huonokuntoisuus ei automaattisesti tee siitä jätettä. Ympäristöpalveluiden näkökulmasta kyse ei ole jätteestä ja siten heillä ei ole asiassa toimivaltaa.

Toimenpidepyynnön tekijälle vastattiin 28.4.2023 rakennusvalvonnan osalta muun ohella seuraavasti:

Kyse on isosta yli 1600 neliömetrin suuruisesta pientalotontista, joka on suurimmaksi osaksi rakentamatta. Tontilla on useita omistajia ja tontille on tehty hallinnanjakosopimus, jota rakennusvalvonnalla ei ole kuitenkaan käytettävissä. Tontin toiset osaomistajat ovat sijoittaneet tämän ison tontin länsireunalle mahdollisimman kauaksi tontin itäreunalla olevasta pientalosta kaksi hyväkuntoista konttia.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 169 §:n 2 momentin mukaan asemakaava-alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen, jollei asemakaavasta muuta johdu.

Käytettävissä olevien tietojen ja valokuvien perusteella arvioituna ei ole nähtävissä, että kaksi hyväkuntoista konttia aiheuttaisivat sellaista häiriötä tai rumennusta tai muuta vaikutusta, kuin mitä edellä mainittu MRL 169 §:n 2 momentti tarkoittaa. Asiassa ei siten voida velvoittaa poistamaan kontteja tontilta.

Vaatimus valituskelpoisesta päätöksestä

Toimenpidepyynnön tekijä ilmoitti kirjallisesti 28.4.2023 vaativansa asiassa valituskelpoisen päätöksen, jonka johdosta asia on saatettu ympäristö- ja lupajaoston käsiteltäväksi. Käsittelyä varten kiinteistö käytiin kuvaamassa 17.5.2023.

Kuvat 17.5.2023 suoritetulta paikalla käynniltä ovat esityslista-asian liitteenä.

Kuuleminen

Koska toimenpidepyyntö kohdistuu kiinteistöön, jolla on useampi osaomistaja, on muille osaomistajille annettu mahdollisuus tulla asiassa kuulluksi.

Kiinteistön kaksi muuta osaomistajaa toimitti kuulemisen johdosta yhteisen selvityksen. Selvityksessä todetaan muun ohella seuraavaa:

Tontti on pääasiassa tyhjillään eikä se aiheuta häiriötä tai rumennusta taikka muuta sellaista mitä MRL:n 169 §:n 2 momentissa kiellettäisiin. Lisäksi selvityksessä kerrotaan tontilla vireillä olleesta rakennuslupahakemuksesta ja pyydetään, että rakennusvalvontaviranomainen tämän asian selvittämisen yhteydessä ratkaisi asian niin, että rakennusluvalle annettaisiin mahdollisuus menestyä.

Myös toimenpidepyynnön tekijä ja tontin yksi osaomistaja toimittivat kuulemisen johdosta yhteisen selvityksen. Selvityksessä todetaan muun ohella seuraavaa:

Kyse on jatkuneesta tietoisesta ympäristön sotkemisesta. Riippumatta kiinteistön koosta, kaikkien tulee ylläpitää sitä hyvässä kunnossa ja sopeutua ympäristöön. Kiinteistön sijainti ei ole peruste sivuuttaa ympäristöongelmia tai epäasianmukaista toimintaa. Kaupungin tulisi toimia oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti kaikilla alueillaan, puuttuen rikkomuksiin riippumatta tontin koosta tai sijainnista.

Selvitykset perusteluineen ovat kokonaisuudessaan esityslista-asian liitteinä.

Oikeudellinen arvio

Toimenpidepyynnön kohteena oleva pientalotontti on iso (1678 m2) ja sillä sijaitsee yksi pientalo (131 m2). Suurilta osin tontti rakentamaton. Tontti on määräosin omistettu ja se on jaettu hallinnanjakosopimuksella hallinta-alueisiin 1 ja 2. Toimenpidepyynnön tekijä hallitsee pienempää aluetta 1. Tontin hallinta-alueelle 2 on ollut aikomus rakentaa uudisrakennus. Hankkeeseen on aiemmin palkattu arkkitehti sekä sitä koskevia suunnitelmia on esitetty rakennusvalvonnalle. Hanke ei tästä huolimatta ole edennyt.

Tontin länsi- ja pohjoisrajalla ei ole naapuriasutusta. Paikalla käynnin perusteella kasvukautena kasvillisuus peittää näkymää tontille Porvoonväylältä johtavalta rampilta. Osin kasvillisuus peittää näkymää tontille myös Maratontieltä.

Paikalla käynnin 17.5.2023 perusteella on havaittavissa, että tontin hallinta-alueelle 2 tontin länsiosiin on tuotu erinäisiä rakennustarvikkeita, kuten sementtisäkkejä, lautatavaraa, hiekkakasoja, sekä kaksi konttia. Lisäksi tontin länsiosiin on tuotu muun ohella pressuja ja huonekaluja. Ympäristöpalvelujen ympäristötarkastaja on katsonut tavaran koostuvan valtaosin rakennustarvikkeista eikä jätteistä. Tavaraa ei ole tällä hetkellä merkittävästi eikä tontin voida katsoa tässä tapauksessa olevan MRL:n 166 §:n ja 167 §:n tarkoittamalla tavalla epäsiisti.

Konttien osalta todetaan, että rakennusvalvontapalveluiden suorittaman paikalla käynnin perusteella arvioituna ei ole katsottavissa, että kaksi hyväkuntoista konttia aiheuttaisivat sellaista häiriötä tai rumennusta tai muuta vaikutusta ympäristöön, kuin mitä MRL:n 166 §, 167 § tai 169 §:t tarkoittavat.

Edellä lausuttu huomioiden rakennusvalvonnan ei tule yleisen edun kannalta ryhtyä asiassa jatkotoimenpiteisiin.

Päätös koskee ainoastaan MRL:n mukaista toimenpidepyyntöä eikä rakennusvalvonnalla ole toimivaltaa ratkaista kiinteistön osaomistajien välisiä yksityisoikeudellisia erimielisyyksiä.

Sovelletut oikeusohjeet

MRL 166 §:n 1 momentin mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.

MRL 167 §:n 1 momentin mukaan rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa.

MRL 169 §:n 2 momentin mukaan asemakaava-alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen, jollei asemakaavasta muuta johdu.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hallintolain 11 §:n mukaan hallintoasiassa asianosainen on se, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee.

Kyse MRL:n mukaisen hallintoasian käsittelemisestä ja toimenpidepyyntö koskee toimenpidepyynnön tekijän osaomistamaa tonttia. Sen johdosta toimenpidepyynnön tekijällä on asianosaisasema ja oikeus saada asiassa valituskelpoinen päätös.

Close

This decision was published on 06.09.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Eemi Mäntymaa, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 36665

eemi.mantymaa@hel.fi

Attachments

1. Asian käsittelyä rakennusvalvonnassa
The attachment will not be published on the internet.
2. Toimenpidepyynnön tekijän sähköpostin 26.4.2023 valokuvat
The attachment will not be published on the internet.
3. Kahden muun osaomistajan selvitys asiassa kuulemisen johdosta
The attachment will not be published on the internet.
4. Toimenpidepyynnön tekijän ja yhden osaomistajan selvitys kuulemisen johdosta_Peit
The attachment will not be published on the internet.
5. Kiinteistö kartalla Maratontie
The attachment will not be published on the internet.
6. Kuvakooste Maratontie 17.5.2023
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.