Päätös, hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta, Herttoniemi

HEL 2023-010063
More recent handlings
§ 33

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon alla eritellyn päävelvoitteen tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämät asiat vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.

Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi.

Pelastusviranomainen asettaa 2000,00 € (kahden tuhannen euron) kiinteän uhkasakon. Päävelvoitteen noudattamista tarkastellaan seuraavan kerran 27.09.2023 klo 10:00, ellei asianosainen ilmoita päävelvoitteen noudattamisesta Pelastuslaitokselle tätä aikaisemmin.

Päätöksen perustelut

PÄÄVELVOITE 1

Korjausmääräys: Huoneiston tavaramäärää on vähennettävä. (Pelastuslaki 379/2011 4 §, 9 § ja 10 §)

Korjausmääräys on annettu palotarkastuspöytäkirjalla 2.9.2021, pöytäkirjan numero 85 439. Korjausmääräys on lainvoimainen.

Asunnon tavaramäärää on vähennettävä, jotta pelastuslain 4 §, 9 § ja 10 § vaatimukset täyttyvät.
Pelastuslain 4 §:n mukaan Jokaisen on oltava huolellinen tulipalon tai muun onnettomuuden vaaran ja vahingon välttämiseksi. Jokaisen on mahdollisuuksiensa mukaan valvottava, että hänen määräysvaltansa piirissä noudatetaan tulipalon ja muun onnettomuuden ehkäisemiseksi ja henkilöturvallisuuden varmistamiseksi annettuja säännöksiä ja määräyksiä.

Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että:
1) tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen;
2) rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin;
3) pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista;
4) pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon.
Pelastuslain 10 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti.

PERUSTELUT

Asianosaisen on vähennettävä tavaramäärä asianmukaiselle tasolle niin, ettei tavaramäärä haittaa turvallista poistumista asunnosta tai vaikeuta mahdollisten pelastustoimien suorittamista onnettomuus- tai sairauskohtaustilanteissa. (Pelastuslaki 379/2011 4, 9 ja 10 §)

Laiminlyönti havaittiin 2.9.2021 suoritetun asunnon palotarkastuksen aikana. Pelastusviranomainen määritti korjausmääräyksen määräajaksi 26.10.2021. Tämän jälkeen pelastusviranomainen suoritti kohteeseen jälkitarkastuksen 26.10.2021, tällöin asianosaista kuultuaan pelastusviranomainen määritti korjausmääräyksen uudeksi määräajaksi 30.11.2021. Huoneistoon suoritettiin lisäksi jälkivalvontaa 16.12.2021, 31.1.2022, 2.3.2022, 7.4.2022, 22.8.2022, 30.11.2022 sekä 4.4.2023. Jokaisella jälkivalvontakerralla laiminlyönti oli korjaamatta, eikä asianosaisella ollut esittää konkreettista suunnitelmaa tai aikataulua asian korjaamiseksi. Yhdessä sovittuja aikatauluja ei ole noudatettu.

Asianosaiselle annettiin mahdollisuus tehdä määrätyt korjaukset 4.4.2023 mennessä. Asianosaiselle ilmoitettiin, ettei määräaikaa tulla tämän jälkeen enää jatkamaan ja tarvittaessa pelastusviranomainen siirtyy pelastuslain 379/2011 105§ mukaisiin pakkokeinoihin (uhkasakko ja teettämisuhka).

Huoneiston suuri tavaramäärä aiheuttaa vähäistä suuremman tulipalon leviämisen vaaran sekä vaarantaa turvallisen poistumisen asunnosta. Suuren tavaramäärän aiheuttama palokuorma syttyessään voi johtaa voimakkaasti kehittyvään paloon, joka aiheuttaa palo-osastoinnin sekä kantavien rakenteiden palonkeston vaarantumisen ja palon leviämisen naapurihuoneistoon. Lisäksi suuren tavaramäärän takia pelastustoiminnan suorittaminen huoneistossa ei ole turvallista ja tehokasta. Huoneistosta pelastaminen tai sammutustoiminta voi aiheuttaa riskin pelastushenkilöstön turvallisuudelle.

Arviointi Glutter Image Rating asteikolla 1-9:

Asteikon avulla arvioidaan tavaramäärää. Huomattava palo- ja onnettomuusriski syntyy, kun huoneet ovat asteikolla välillä 5-9. Glutter Image Rating asteikkoa kuvaava kuvasarja on asiakirjan liitteenä.
Pelastusviranomaisen 4.4.2023 jälkitarkastuksella tekemän arvioinnin mukaan asunnon huoneet ovat arvioitu seuraavasti:

Olohuone – vastaa Glutter Image Rating asteikolla kuvaa 7

Keittiö – vastaa Glutter Image Rating asteikolla kuvaa 6

Eteinen - vastaa Glutter Image Rating asteikolla kuvaa 4

Makuuhuone - vastaa Glutter Image Rating asteikolla kuvaa 8

Pelastusviranomainen katsoo tavaramäärän olevan asianmukainen kuvista 1-4 ilmenevillä tasoilla. Olohuoneen, keittiön sekä makuuhuoneen osalta asianmukainen taso ylittyy.

ASIANOSAISEN VASTINE

Pelastusviranomainen varasi asianosaiselle mahdollisuuden antaa asiasta kirjallisen selityksen velvoitteen ja uhkasakon asettamista koskien 19.05.2023 mennessä. Asianosainen on saanut asettamisvaiheen kuuleminen ja kehotus asiakirjan todisteellisesti tiedoksi haastemiestiedoksiantona 5.6.2023, jonka takia pelastusviranomainen antoi asianosaiselle vastineen toimittamiseksi lisää aikaa 4.7.2023 saakka.

Asianosaisen valtuuttama edustaja toimitti vastineen Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle sähköpostitse 27.6.2023. Vastineen perusteella huoneiston tavaramäärää on johdonmukaisesti vähennetty maaliskuusta 2023 alkaen. Lisäksi vastineessa on kuvattu huonekohtaisesti suunnitelma, miten tavaramäärää tullaan vähentämään. Saapunut vastine on käsitelty. Vastine on asiakirjan liitteenä.

UHKASAKON TARPEELLISUUDEN UUDELLEENARVIOINTI

Uhkasakon tarpeellisuus uudelleenarvioitiin käymällä kohteessa 29.06.2023. Käynnillä tehtyjen havaintojen perusteella asianosainen on noudattanut päävelvoitetta 2 sekä edistänyt päävelvoitteen 1 noudattamista. Huoneistossa on kulkukelpoiset poistumisreitit. Pelastusviranomainen on hyväksynyt päävelvoitteen numero 2 toteutetuksi.

Arviointi Clutter Image Rating asteikolla 1-9:

Asteikon avulla arvioidaan tavaramäärää. Huomattava palo- ja onnettomuusriski syntyy, kun huoneet ovat asteikolla välillä 5-9. Clutter Image Rating asteikkoa kuvaava kuvasarja on asiakirjan liitteenä.
Pelastusviranomaisen 29.06.2023 uhkasakon tarpeellisuuden uudelleen arviointikäynnillä tekemän arvioinnin mukaan asunnon huoneet ovat arvioitu seuraavasti:

Olohuone – vastaa Glutter Image Rating asteikolla kuvaa 7

Keittiö – vastaa Glutter Image Rating asteikolla kuvaa 6

Eteinen - vastaa Glutter Image Rating asteikolla kuvaa 4

Makuuhuone - vastaa Glutter Image Rating asteikolla kuvaa 6

Pelastusviranomainen katsoo tavaramäärän olevan asianmukainen kuvista 1-4 ilmenevillä tasoilla.

YHTEENVETO

Pelastusviranomainen teki päätöksen uhkasakon asettamisesta 2.8.2023.Päävelvoite 1:Asetettava hallintopakkomenettely: Kiinteä uhkasakko 2000,00 € (kaksituhatta euroa)Määräaika päävelvoitteen korjaamiselle: 26.09.2023Hallintopakkomenettelyn jakautuminen asianosaisten kesken: Kiinteä uhkasakko asetetaan **********

VALITUSOIKEUS

Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty.

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§)

This decision was published on 15.08.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Essi Aho, palotarkastaja, puhelin: 09 31031352

essi.aho@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
8. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
9. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
10. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
11. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
12. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
13. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
14. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.