Poikkeaminen, Kruunuhaka, K2 tontti 4, Metsäsikakortteli, Senaatti-kiinteistöt
Kruununhaka, Kirkkokatu 12 ja Hallituskatu 3, poikkeamishakemus
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 1. kaupunginosan (Kruununhaka) korttelin 2 tonttia 4 voimassa olevaa kaavaa koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista voimassa olevasta asemakaavasta nro 8980 seuraavasti:
- Katutasossa ja kellarissa olevat liiketilat saa muuttaa toimistotilaksi.
- Porrashuoneen, siltayhteydet, tekniset kuilut sekä pyöräkatokset saa rakentaa rakennusalasta välittämättä.
- Maanalaisen laajennuksen saa toteuttaa maj -merkinnän ulkopuolelle ja kaavassa osoitetusta c-d-linjasta välittämättä.
- Korttelin pysäköinti voidaan järjestää kokonaisuutena pysäköintinormeista välittämättä, ja autopaikkoja ei tarvitse varata lyhytaikaiseen pysäköintiin.
Maksu
3 346,50 euroa
Hakija
Senaatti-kiinteistöt
Rakennuspaikka
1. kaupunginosan (Kruununhaka) korttelin 2 tontti 4 ja katualuetta
Hakemus
Hakija hakee lupaa Kirkkokatu 12 kiinteistön pihan puolen porrashuoneen (210 k-m²) ja yhdyssillan rakentamiseen naapurikiinteistöjen yhteyteen sekä tontin 4 kellarissa sijaitsevan ravintolatilan (442 k-m²) käyttötarkoituksen muuttamiseen toimistotilaksi, maanalaisten tilojen laajentamiseen, uusien kuilutilojen rakentamiseen teknisiä järjestelmiä varten olemassa olevan porrashuoneen yhteyteen, pyöräkatoksen rakentamiseen, luopua autopaikkanormista ja lyhytaikaisesta pysäköintipaikkavelvoitteesta, poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 8980 siten, että asemakaavan velvoittava määräys sisustaa rakennusten ensimmäisen kerroksen tiloista 2–10 % tontin kerrosalasta näyttely- ja liiketilaksi ei toteudu, uusi porrashuone ja yhdyssilta, tekniset kuilut ja pyöräkatos rakennetaan rakennusalan ulkopuolelle, maanalainen tila laajennetaan linjan c-d eteläpuolelle ja Hallituskadun alle, maj-alueen ulkopuolelle, korttelia 2 koskeva autopaikkanormi ja velvoittava määräys varata 25 % autopaikoista lyhytaikaista pysäköintiä varten ei toteudu.
Hakijan mukaan poikkeamishakemus on osa korttelin perusparannus- hanketta.
Hakija perustelee hakemustaan sillä, että rakennuksia on hankala saada esteettömiksi ilman uutta porrashuonetta. Tavoitteena on saada kortteliin runsaasti pyörätelineitä ja kohtalaisen huomaamattomasti sijoittuva talotekniikka sijoitettua suojeltujen rakennusten ulkopuolelle. Pysäköintipaikat varataan jatkossa virka-autoille ja autopaikkojen leveyttä lisätään. Osa paikoista muutetaan polkupyöräpaikoiksi.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 8.1.1988 vahvistettu Vironniemen Helsingin vanhan kaupunginosan asemakaava nro 8980. Asemakaavan mukaan kortteli on merkitty YH, Hallinto- ja virastorakennusten korttelialue. Rakennuspaikalle tontilla 4 Kirkkokatu 12:n rakennuksen kohdalla rakennuksen laajuus on osoitettu rakennusaloilla, kerrosluvuilla ja korkomerkinnöin nykyisten rakennusosien mukaisesti. Hallituskatu 3:n rakennusten rakennusalat on osoitettu ja rakennukset on merkitty asemakaavassa suojeltaviksi rakennuksiksi sr- ja sk -merkinnöin, joista jälkimmäinen viittaa valtioneuvoston 18.9.1980 asetuksen 480/1985 nojalla tekemään suojelupäätökseen. Hallituskatu 3:n ja Kirkkokatu 12:n rakennusten liitoskohdan tasalla asemakaavaan on merkitty itä-länsi-suuntainen raja (c-d), jonka eteläpuolelle ei saa rakentaa pihanalaisia tiloja. Hallituskadun osalla on maj-merkintä; maanalainen tila kadunalaista jalankulkutunnelia varten. Koko kaava-alue on merkitty historiallisesti, kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaaksi alueeksi (s s s -merkintä), jonka rakennustaiteellisia ja kulttuurihistoriallisia arvoja ei saa vähentää. Korttelin 2 rakennusten katutasoon liittyviin tiloihin tulee sisustaa näyttely- ja liiketilaa yhteensä vähintään 2 %, kuitenkin enintään 10 % tontin kerrosalasta. Näistä tiloista saadaan tontille 4 sijoittaa kellariin enintään 300 m². Maanpäällisten autopaikkojen määrä ja sijainti tontilla on suunniteltava siten, ettei rakennuksen tai sen ympäristön rakennustaiteellinen tai kulttuurihistoriallinen arvo vähene. Piha on istutettava tai päällystettävä tyyliin sopivalla tavalla. Suojelumääräyksellä merkittyjen rakennusten autopaikkanormi on 1 ap / 800 k-m². Muun kerrosalan osalta autopaikkanormi on enintään 1 ap / 350 k-m². Normin edellyttämien autopaikkojen lukumäärän ylittäessä maanpäällisten autopaikkojen määrän saa autopaikkoja rakentaa maan alle tai rakennuksiin siten, että: kortteliin 2 tontille 4 saa sijoittaa korttelin 2 tonttien 1, 4, ja 5, korttelin 5 tontin 8, korttelin 12, korttelin 29 tontin 2 sekä korttelin 591 tontin 4 autopaikkoja. Korttelin 2 autopaikoista on vähintään 25 % varattava lyhytaikaista pysäköintiä varten.
Asemakaava-alue on osa luokiteltua kiinteää muinaisjäännösaluetta (tunnus 1000006099) ja on rauhoitettu muinaismuistolailla (295/1963).
Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu liike- ja palvelukeskustan (C1), keskustatoimintojen alueeksi. Yleiskaavan aluemerkinnän C1 mukaan alue on palvelu-, liike- ja toimitilapainotteinen keskusta, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on osoitettava pääsääntöisesti liiketilaksi. Alue on kävelypainotteinen. Alue erottuu ympäristöään tehokkaampana ja toiminnallisesti monipuolisempana. Liike- ja toimitilan kokonaismäärää ei lähtökohtaisesti tule vähentää.
Helsingin maanalaisen yleiskaavan nro 12704 (tullut voimaan 19.8.2021) mukaan alue on keskustan maanalaisen kehittämisen kohdealuetta, jossa on esitetty alueelle olemassa olevat liikennetunnelit, sekä tilavaraus ohjeellista linjausta noudattavalle suunnitellulle liikennetunnelille.
Hakemuksen mukainen katualueen osa on Museoviraston inventoinnissa (RKY) sisällytetty osittain valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen kohdeluetteloon, ”Senaatintori ympäristöineen”.
Tontin pohjoisosassa (Kirkkokatu 12) sijaitsee viisi-kuusikerroksinen virastorakennus 1980-luvun alusta (arkkitehti Osmo Lappo), jonka yhteyteen kuuluu pihapaviljonki (tontilla 5), istutettu piha-alue ja kellarikerroksia. Tontin eteläosassa (Hallituskatu 3) sijaitsee kolmikerroksinen empiretyyliä edustava rakennus 1840-luvulta sekä nelikerroksinen uusrenessanssia edustava rakennus 1870-luvulta. Hallituskatu 3:n kellarissa sijaitseva ravintolatila on poissa käytöstä. Rakennukset ovat nykyään valtioneuvoston toimistokäytössä. Karttapalvelun tietojen mukaan tontin kerrosala on yhteensä 11 626 k-m².
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Selvitys naapureiden kuulemisesta ja heidän mahdollisuudestaan tehdä muistutus on liitetty hakemusasiakirjoihin. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Muistutuksia saatiin 1 kpl, jonka mukaan hankkeessa tulee huomioida vireillä olevan asemakaavan muutosehdotuksen nro 12799 sm-merkinnän suojelumääräykset.
Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että Hallituskadun alueella on tehty kaivuutöitä 2007 ja 2010. Kaivuut on suoritettu arkeologien valvomana ja niistä löytyy raportit. Senaatti-kiinteistöt huolehtii, että mahdollisissa kaivuutöissä Hallituskadulla huomioidaan arkeologiset tutkimukset ennen kaivuutöiden aloitusta ja sovitaan toimenpiteistä Museoviraston ja Helsingin kaupunginmuseon kanssa.
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Helsingin kaupunginmuseolta, Museovirastolta ja ELY-keskukselta.
Kaupunginmuseo toteaa lausunnossa (7.3.2024), että Helsingin kaupunginmuseo on 31.5.2023 antanut lausunnon HEL 2020-011646 T 10 03 03 valtioneuvoston asemakaavan muutosehdotuksesta. Arkeologisista tutkimuksista ja muinaisjäännökseen kajoamisesta järjestettiin 6.2.2023 muinaismuistolain 13 §:n edellyttämä neuvottelu. Nyt esitettyyn poikkeuslupahakemukseen liittyviin asiakirjoihin on Helsingin kaupunginmuseo tutustunut hankkeen esittelytilaisuudessa 12.2.2024. Poikkeamislupahankkeen toteuttamisen yhteydessä saattaa tulla tarve Hallituskadun katualueella, kortteleiden 0910010001 ja 0910010002 välisellä kohdalla tehtäviin kaivutöihin. Tällaisessa tapauksessa on kaivualueen kohta tutkittava ennen töiden aloittamista arkeologisella tutkimuksella. Kuten edellä mainitussa muinaismuistolain 13 §:n neuvotteluissa 2023 sovittiin, hankkeen toteuttaja tilaa tutkimuksen arkeologisia kenttätöitä tekevältä konsultilta. Tutkimuksessa on noudatettava Museoviraston antamia arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita. Tutkimuskustannuksista, joihin kuuluvat myös mahdolliset analyysi- ja konservointikulut vastaa rakennushankkeen toteuttaja. Kenttätöiden jälkeen konsultti laatii alustavan tutkimusraportin, jonka perusteella Museovirasto päättää voidaanko muinaisjäännöksen osa poistaa vai tarvitaanko paikalla vielä lisätutkimuksia. Alustava sekä lopullinen raportti toimitetaan työn tilaajalle, Museovirastolle ja Helsingin kaupunginmuseolle.
Museovirasto toteaa lausunnossa (8.3.2024), että hankkeen arkkitehdin Museovirastolle esittelemät luonnokset osoittavat, että esitetyt asemakaavasta poikkeavat ratkaisut ovat osana korttelin kehittämishanketta sovitettavissa hyväksyttävällä tavalla korttelin kulttuuriympäristöön ja suojeltuihin rakennuksiin. Museovirasto puoltaa poikkeamishakemusta. Korjaus- ja muutossuunnitelmista on rakennuslupakäsittelyä varten pyydettävä Museoviraston lausunto.
ELY-keskus toteaa lausunnossaan (21.2.2024), että hankkeeseen liittyvät asiakirjat on esitelty sovitussa esittelytilaisuudessa kaupunkiympäristön toimialan tiloissa. Yhtä rakennusta lukuun ottamatta rakennukset on suojeltu asetuksella ja toimivalta niiden osalta on Museovirastolla. Yhtä rakennusta ei ole suojeltu, eikä sen osalta ole huomautettavaa.
Päätöksen perustelut
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska hakemuksen mukainen poikkeaminen asemakaavasta on vähäinen eikä aiheuta ympäristöön merkittäviä muutoksia. Esitettyjen suunnitelmien mukainen toteuttaminen parantaa merkittävästi korttelin sisäisiä yhteyksiä, mahdollistaa korttelin ilmastointitekniikkaan tehtäviä parannuksia, parantaa autopaikkojen käytettävyyttä sekä lisää pyöräpaikkojen lukumäärää. Rakennusalan ylitykset tapahtuvat korttelin sisäosissa ja Hallituskadun osalta maan alla, eikä niillä siten ole vaikutusta laajemmin kaupunkikuvaan.
Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan, että poikkeamislupahankkeen toteuttamisen yhteydessä saattaa tulla tarve Hallituskadun katualueella kaivutöihin. Tällaisessa tapauksessa on kaivualueen kohta tutkittava ennen töiden aloittamista arkeologisella tutkimuksella lausunnon ehtojen mukaisesti. Hanke toteaa vastineessaan, että Hallituskadun alueella on tehty kaivuutöitä 2007 ja 2010. Kaivuut on suoritettu arkeologien valvomana ja niistä löytyy raportit. Senaatti-kiinteistöt huolehtii, että mahdollisissa kaivuutöissä Hallituskadulla huomioidaan arkeologiset tutkimukset ennen kaivuutöiden aloitusta ja sovitaan toimenpiteistä Museoviraston ja Helsingin kaupunginmuseon kanssa.
Museovirasto on puoltanut esitettyjä poikkeamisia. ELY-keskus toteaa lausunnossaan, että yhtä rakennusta lukuun ottamatta rakennukset on suojeltu asetuksella ja toimivalta niiden osalta on Museovirastolla. Yhtä rakennusta ei ole suojeltu, eikä sen osalta ole huomautettavaa. Korttelin erityinen käyttö huomioiden kyseisellä tontilla sallitaan kellarissa olevien ravintolatilojen toimistokäyttö, uusia autopaikkoja ei tarvitse toteuttaa ja autopaikkoja koskevasta määräyksestä varata 25 % autopaikoista lyhytaikaista pysäköintiä varten saa maankäytöllisistä syistä poiketa.
Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö tai hyödyntäminen sekä tarkoituksenmukaiset pysäköintijärjestelyt.
Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §
Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet
Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
This decision was published on 15.05.2024
Valitusosoitus
Pöytäkirjan 52 § (Poikkeamispäätöksestä).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 52 § (Maksun osalta).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Kajsa Lybeck, arkkitehti, puhelin: 09 310 37052
Janne Prokkola, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37233