Hankinta, puitejärjestely, kosteudenhallintakoordinaattorit ja puhtaudenhallinta-asiantuntijat 2023-2025, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-010532
More recent handlings
Case 5. / 119 §

Kosteudenhallintakoordinaattoreita ja puhtaudenhallinnan asiantuntijoita koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2024 – 2025 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kosteudenhallintakoordinaattoreita ja puhtaudenhallinnan asiantuntijoita koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1 Kosteudenhallintakoordinaattori

1. Afry Buildings Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. Ryhmittymä Sweco Finland Oy ja Sweco PM Oy

4. Ideastructura Oy

5. Raksystems Insinööritoimisto Oy

Osa-alue 2 Puhtaudenhallinnan asiantuntija

1. Ramboll Finland Oy

2. Sirate Group Oy

3. Raksystems Insinööritoimisto Oy

4. Ryhmittymä Sweco Finland Oy ja Sweco PM Oy

5. Afry Buildings Finland Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Binä Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 1, koska Binä Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 2, koska Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy:n ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Aeronos Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 1, koska Aeronos Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki ryhmittymä A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n ja A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 2, koska ryhmittymä A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Brado Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 2, koska Brado Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Ideastructura Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 2, koska Ideastructura Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Sitowise Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 1, koska Sitowise Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 6 000 000 euroa (enimmäisarvo

8 000 000 euroa) jakautuen osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 4 000 000 euroa (enimmäisarvo 5 000 000 euroa).

Osa-alue 2: 2 000 000 euroa (enimmäisarvo 3 000 000 euroa).

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.12.2025. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan Helsingin kaupunkiympäristön toimialan talonrakennushankkeisiin kosteudenhallintakoordinaattoreita ja puhtaudenhallinnan asiantuntijoita.

Helsingin kaupunki ohjaa rakennushankkeiden suunnittelua siten, että rakennus täyttää sen kosteustekniselle toimivuudelle asetetut tekniset vaatimukset. Suunnittelussa huolehditaan, että rakennus on kosteusteknisesti toimiva rakennuksen, rakenteiden ja rakennusosien teknisen käyttöiän ajan. Rakennuksen hyvän sisäilman laadun kannalta on keskeistä, että rakenteiden kosteudesta ei aiheudu vaurioita rakennukselle, mikä voisi aiheuttaa terveyshaittaa rakennuksessa oleskeleville. Rakennushankkeen työmaavaiheen alussa urakoitsija laatii kosteudenhallintasuunnitelman, jonka noudattamista tilaaja valvoo. Sekä suunnittelu- että rakentamisvaiheessa tilaaja tarvitsee kosteudenhallintakoordinaattorin valvomaan, että rakennushanke täyttää tilaajan asettamat, säädösten mukaiset vaatimukset ja tavoitteet. Urakoitsija laatii työmaavaiheen alussa puhtaudenhallintasuunnitelman, jonka noudattamista tilaaja valvoo. Tilaaja tarvittaessa tilaa puhtaudenhallinnan asiantuntijapalveluja varmistamaan, että urakoitsija on noudattanut tilaajan asettamat vaatimukset ja tavoitteet.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2025 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu kahteen osa-alueeseen seuraavasti:

  1. Kosteudenhallintakoordinaattori
  2. Puhtaudenhallinnan asiantuntija

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista. Puitejärjestelyn molempiin osa-alueeseen valitaan viisi (5) sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 15.9.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-010532. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 17.9.2023 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 17.10.2023 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 14 tarjoajaa (suluissa osa-alueet, joita tarjous koskee):

  • Aeronos Oy (1)
  • AFRY Buildings Finland Oy (1 ja 2)
  • Ryhmittymä A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy (1 ja 2)
  • Binä Oy (1)
  • Brado Oy (2)
  • Ideastructura Oy (1 ja 2)
  • Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy (2)
  • Raksystems Insinööritoimisto Oy (1 ja 2)
  • Ramboll Finland Oy (1 ja 2)
  • Rapp Valvontakonsultit Oy (1)
  • Sirate Group Oy (1 ja 2)
  • Sitowise Oy (1)
  • Ryhmittymä Sweco Finland Oy ja Sweco PM Oy (1 ja 2)
  • WSP Finland Oy (1)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Binä Oy oli ilmoittanut osa-alueen 1 yrityksen vähimmäisreferensseinä 10 kohdetta, joista 9 kohdistui palvelurakennuksiin ja 1 asuinkerrostaloihin. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Binä Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia osa-alueella 1, koska vähimmäisreferensseissä tulee olla vähintään kolme (3) asuinkerrostaloa ja vähintään kolme (3) palvelurakennusta.

Näin ollen Binä Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy oli ilmoittanut osa-alueen 2 yrityksen vähimmäisreferensseinä 10 kohdetta, joista 5 kohdistui palvelurakennuksiin ja 5 asuinkerrostaloihin. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska vähimmäisreferensseissä saa olla enintään kolme (3) asuinkerrostaloa.

Näin ollen Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Aeronos Oy oli nimennyt osa-alueelle 1 vain yhden (1) kosteudenhallintakoordinaattorin. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Aeronos Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia osa-alueella 1, koska tarjoajan piti nimetä neljä (4) kosteudenhallintakoordinaattoria.

Näin ollen Aeronos Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Ryhmittymä A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy oli nimennyt osa-alueelle 2 neljänneksi (4.) puhtaudenhallinnan asiantuntijaksi henkilön, jonka osalta oli epäselvää, että täyttääkö hän nimetyille henkilöille asetetun vaatimuksen vähintään kolmen (3) vuoden työkokemuksesta puhtaudenhallintaan liittyvistä tehtävistä vähimmäisvaatimuksena esitetyn koulutuksen jälkeen. Tarjoajaa pyydettiin täsmentämään, täyttyykö kyseinen vaatimus. Tarkastusvaiheessa tarjouksen ja saatujen lisäselvitysten perusteella todettiin, että ryhmittymä A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy ei täytä osa-alueelle 2 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska neljänneksi puhtaudenhallinnan asiantuntijaksi nimetyllä henkilöllä on vain kaksi (2) vuotta työkokemusta puhtaudenhallintaan liittyvistä tehtävistä vähimmäisvaatimuksena esitetyn koulutuksen jälkeen.

Näin ollen Ryhmittymä A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 2 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Brado Oy oli nimennyt osa-alueelle 2 vain kaksi (2) puhtaudenhallinnan asiantuntijaa. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Brado Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia osa-alueella 2, koska tarjoajan piti nimetä neljä (4) puhtaudenhallinnan asiantuntijaa.

Näin ollen Brado Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Ideastructura Oy oli nimennyt osa-alueelle 2 toiseksi (2.) puhtaudenhallinnan asiantuntijaksi henkilön, jolle oli ilmoitettu seitsemän (7) P1- puhtaudenhallintaan liittyvää referenssikohdetta, joissa nimetty henkilö oli vastannut peruskorjaus- tai uudisrakennustyömailla P1- puhtaudenhallintaan liittyvistä tehtävistä. Referenssikohteissa yhdessä oli ilmoitettu 5 puhtaudenhallinnan tehtävää ja kuudessa referenssikohteessa 4 puhtaudenhallinnan tehtävää. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Ideastructura Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska toiseksi (2.) puhtaudenhallinnan asiantuntijaksi nimetylle henkilölle ilmoitetuista referenssikohteista vain 1 täyttää vaatimuksen siitä, että nimetty henkilö on vastannut peruskorjaus- tai uudisrakennustyömailla vähintään viidestä (5) ESPD-lomakkeella ja laadunarviointikaavakkeella luetellusta yhdeksästä P1- puhtaudenhallintaan liittyvistä tehtävästä. Vaatimuksena on, että nimetyllä henkilöllä on vähintään kolme (3) P1- puhtaudenhallintaan liittyvää referenssikohdetta, joissa nimetty puhtaudenhallinnan asiantuntija on vastannut peruskorjaus- tai uudisrakennustyömailla vähintään viidestä (5) ESPD-lomakkeella ja laadunarviointikaavakkeella luetellusta yhdeksästä P1- puhtaudenhallintaan liittyvistä tehtävästä.

Näin ollen Ideastructura Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 2 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Sitowise Oy oli nimennyt osa-alueelle 1 ensimmäiseksi (1.) kosteudenhallintakoordinaattoriksi henkilön, jonka työkokemukseksi kosteudenhallintakoordinaattorin tehtävistä vähimmäisvaatimuksena esitetyn koulutuksen jälkeen on ilmoitettu kaksi (2) vuotta. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Sitowise Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska ensimmäiseksi kosteudenhallintakoordinaattoriksi nimetty henkilö ei täytä nimetyille henkilöille asetettua vaatimusta vähintään kolmen (3) vuoden työkokemuksesta kosteudenhallintakoordinaattorin tehtävistä vähimmäisvaatimuksena esitetyn koulutuksen jälkeen.

Näin ollen Sitowise Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden / kustannusten edullisuuden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • hinta, painoarvo 40 %
  • laatu, painoarvo 60 %

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevista osa-aluekohtaisista vertailu- ja laadunarviointitaulukoista sekä laadun pisteytyskriteereistä.

Tarjoushinnat ilmoitettiin osa-alueittain tarjouspyynnön syöttölomakkeella yksikköhintoina. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu osa-alueittain hankittavalla määrällään kerrottujen yksikköhintojen summasta.

Laatutekijät oli esitetty osa-alueittain tarjouspyynnön liitteinä olevilla laadunarviointikaavakkeilla sekä laadun pisteytyskriteereissä. Tarjoajan tuli täyttää tarjoamiensa osa-alueiden laadunarviointikaavakkeet ja ladata ne tarjouksen liitteeksi.

Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että halvin tarjous (a) saa 40 hintapistettä. Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat osa-alueittain näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*40.

Tarjousten vertailussa käytettävät laadun vertailupisteet muodostuvat tarjousten laatupisteistä osa-alueittain siten, että laadunarvioinnissa parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laadun vertailupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laadun vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*60.

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjouksen yhteenlasketuista vertailussa käytettävistä hintapisteistä ja laatupisteistä siten, että parhaat yhteenlasketut pisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten pisteet muodostuvat näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1 Kosteudenhallintakoordinaattori

  1. Afry Buildings Finland Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Ryhmittymä Sweco Finland Oy ja Sweco PM Oy
  4. Ideastructura Oy
  5. Raksystems Insinööritoimisto Oy

Osa-alue 2 Puhtaudenhallinnan asiantuntija

  1. Ramboll Finland Oy
  2. Sirate Group Oy
  3. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  4. Ryhmittymä Sweco Finland Oy ja Sweco PM Oy
  5. Afry Buildings Finland Oy

Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen osa-aluekohtaisen prosenttijakauman perusteella. Prosenttijakauma muodostuu seuraavasti: tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puite- järjestelyyn valittujen tarjoajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja.

Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.

Prosenttijakauman mukaisesta toimeksiantojen tilaamisesta voidaan poiketa sopimusehdoissa mainituilla perusteilla.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

This decision was published on 05.12.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Kari Vähämäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39884

kari.vahamaki@hel.fi

Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438

anniina.tolonen@hel.fi

Attachments

1. Laadunarviointitaulukko, osa-alue 1
2. Vertailutaulukko, osa-alue 1
3. Laadunarviointitaulukko, osa-alue 2
4. Vertailutaulukko, osa-alue 2
5. Laadun pisteytyskriteerit

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.