Hankinta, puitejärjestely, julkisten talonrakennushankkeiden rakennuttamis- ja valvontapalvelut 2024–2026, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-010535
More recent handlings
Case 4. / 32 §

Julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontapalveluita koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2024-2026 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontapalveluita 2024-2026 koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1: Rakennuttaminen (RAK); Perusparannus- ja uudisrakennushankkeet, tavanomaiset julkiset palvelutilat

1. Sitowise Oy

2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

3. Boost Brothers Oy

4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

5. Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Finland Oy ja Rejlers PM Oy

6. RAPP Valvontakonsultit Oy

7. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy

8. Sweco PM Oy

Osa-alue 2: Rakennuttaminen (RAK); Rakennuttamistehtävät, vaativat kohteet, kuten suojellut tai arkkitehtonisesti tai teknisesti vaativat kohteet

1. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

2. Sitowise Oy

3. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy

4. RAPP Valvontakonsultit Oy

5. Sweco PM Oy

Osa-alue 3: Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot, kuten yhteistoimin-nalliset toteutusmuodot tai elinkaarimalli (toteutusvaiheen rakennuttamisen ja valvonnan tehtävät)

1. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

2. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy

3. Boost Brothers Oy

4. Sweco PM Oy

5. Ramboll CM Oy

Osa-alue 4: Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot, kuten vuokramalli (toteutusvaiheen rakennuttamisen ja valvonnan tehtävät)

1. RAPP Valvontakonsultit Oy

2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

3. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy

4. Sitowise Oy

5. Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Finland Oy ja Rejlers PM Oy

Osa-alue 5: Rakennuttaminen (RAK); Tekniset ja toiminnalliset osakorjaushankkeet sekä tilaelementtihankkeet

1. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

2. Sitowise Oy

3. RAPP Valvontakonsultit Oy

4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

5. Sweco PM Oy

Osa-alue 6: Rakennustöiden valvonta

1. Sitowise Oy

2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

4. WSP Finland Oy

5. Welado Oy

6. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy

7. RAPP Valvontakonsultit Oy

8. Sweco PM Oy

9. Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Fin-land Oy ja Rejlers PM Oy

10. Granlund Oy

Osa-alue 7: LVIJA-rakennuttaminen ja –valvonta

1. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

3. RAPP Valvontakonsultit Oy

4. Granlund Oy

5. WSP Finland Oy

6. Sweco PM Oy

Osa-alue 8: Sähkörakennuttaminen ja –valvonta

1. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

2. Insinööritoimisto Stacon Oy

3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

4. RAPP Valvontakonsultit Oy

5. Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Fin-land Oy ja Rejlers PM Oy

6. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy

7. Sweco PM Oy

8. Granlund Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki ryhmittymän Rakentava Valvonta: Insinööritoimisto Rakentava Oy ja Rakennuttajatoimisto Projektikonsultit Oy tarjouskilpailusta osa-alueelta 6, koska ryhmittymä Rakentava Valvonta ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Serrasorte Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 5 ja 6, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Binä Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 1, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Sitowise Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 8, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Ryhmittymän Ahma Insinöörit Oy ja Rejlers PM Oy tarjouksen koskien osa-aluetta 7 ja 8, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 54 700 000 euroa (enimmäisarvo 73 100 000 euroa) jakautuen osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 14 337 000 euroa (enimmäisarvo 19 900 000 euroa).

Osa-alue 2: 9 354 000 euroa (enimmäisarvo 13 000 000 euroa).

Osa-alue 3: 5 483 000 euroa (enimmäisarvo 7 500 000 euroa).

Osa-alue 4: 2 718 000 euroa (enimmäisarvo 3 600 000 euroa).

Osa-alue 5: 906 000 euroa (enimmäisarvo 1 200 000 euroa).

Osa-alue 6: 12 466 000 euroa (enimmäisarvo 15 900 000 euroa).

Osa-alue 7: 5 624 000 euroa (enimmäisarvo 7 150 000 euroa).

Osa-alue 8: 3 812 000 euroa (enimmäisarvo 4 850 000 euroa).

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 28.2.2026. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Käsittely

Esteelliset: Martin Aalto (hallintolain 28 §:n 1 momentin 4 kohta)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan julkisten talonrakennushankkeiden rakennus-, sähkö- ja LVIJA-teknisten töiden rakennuttamis- ja valvontatehtäviä.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.2.2026 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu 8 osa-alueeseen seuraavasti:

  1. Rakennuttaminen (RAK); Perusparannus- ja uudisrakennushankkeet, tavanomaiset julkiset palvelutilat
  2. Rakennuttaminen (RAK); Rakennuttamistehtävät, vaativat kohteet, kuten suojellut tai arkkitehtonisesti tai teknisesti vaativat kohteet
  3. Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot, kuten yhteistoimin-nalliset toteutusmuodot tai elinkaarimalli (toteutusvaiheen rakennuttamisen ja valvonnan tehtävät)
  4. Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot, kuten vuokramalli (toteutusvaiheen rakennuttamisen ja valvonnan tehtävät)
  5. Rakennuttaminen (RAK); Tekniset ja toiminnalliset osakorjaushankkeet sekä tilaelementtihankkeet
  6. Rakennustöiden valvonta
  7. LVIJA-rakennuttaminen ja –valvonta
  8. Sähkörakennuttaminen ja –valvonta

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista. Puitejärjestelyn osa-alueeseen 1 valitaan 5-8, osa-alueeseen 2 valitaan 3-5, osa-alueeseen 3 valitaan 3-5, osa-alueeseen 4 valitaan 3-5, osa-alueeseen 5 valitaan 3-5, osa-alueeseen 6 valitaan 5-10, osa-alueeseen 7 valitaan 5-8 ja osa-alueeseen 8 valitaan 5-8 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 18.12.2023 päivättyyn sekä 21.12.2023 ja 12.1.2024 korjattuun tarjous-pyyntöön HEL 2023-010535. Hankinta on toteutettu julkisista hankin-noista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palvelu-hankinta.

Hankinnasta on 18.12.2023 julkaistu EU-hankintailmoitus ja 22.12.2024 ja 14.1.2024 korjausilmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 31.1.2024 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 22 tarjoajaa (suluissa osa-alueet, joita tarjous koskee):

  • Ryhmittymä Ahma Insinöörit Oy ja Rejlers PM Oy (5, 6, 7 ja 8)
  • A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8)
  • Binä Oy (1, 5 ja 6)
  • Boost Brothers Oy (1, 2 ja 3)
  • Brado Oy (1)
  • Ryhmittymä Genpro Group: Genpro Solutions Oy ja Rejlers PM Oy (1, 2, 5, 7 ja 8)
  • Granlund Oy (1, 2, 5, 6, 7 ja 8)
  • Ideastructura Oy (1, 5 ja 6)
  • Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8)
  • Ryhmittymä Rakentava Valvonta: Insinööritoimisto Rakentava Oy ja Rakennuttajatoimisto Projektikonsultit Oy (6)
  • Insinööritoimisto Stacon Oy (8)
  • Rakennuttajatoimisto HTJ Oy (1, 2, 3, 5, 6, 7 ja 8)
  • Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy (1, 5, 6, 7 ja 8)
  • Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Finland Oy ja Rejlers PM Oy  (1, 4, 5, 6, 7 ja 8)
  • Ramboll CM Oy (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8)
  • Rapp Valvontakonsultit Oy (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8)
  • Serrasorte Oy (5 ja 6)
  • Sitowise Oy (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8)
  • Suomen Aluerakennuttaja Oy (1 ja 6)
  • Sweco PM Oy (1, 2, 3, 5, 6, 7 ja 8)
  • Welado Oy (6)
  • WSP Finland Oy (1, 2, 3, 5, 6, 7 ja 8)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että ryhmittymä Rakentava Valvonta: Insinööritoimisto Rakentava Oy ja Rakennuttajatoimisto Projektikonsultit Oy oli tarjouksessaan ilmoittanut tekevänsä tarjouksen ryhmittymänä ja toimittanut tarjouksen liitteenä selvityksen ryhmittymästä. Tarjouspyynnössä oli ohjeistettu, että mikäli tarjouksen jättää ryhmittymä, tulee jokaisen ryhmittymään kuuluvan yrityksen täyttää oma ESPD-lomake. Tarjouksen ryhmittymän edustajana tarjouspalvelussa jättänyt Insinööri-toimisto Rakentava Oy ei ollut kuitenkaan omalle ESPD-lomakkeelleen ilmoittanut osallistuvansa hankintamenettelyyn yhteistyössä muiden kanssa eli ryhmittymänä, eikä ESPD-lomaketta oltu toimitettu toisen ryhmittymän jäsenen osalta.

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehto-ja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:n mukaisesti tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatteita.

Tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankintayksikkö ei ole voinut pyytää täsmennystä eikä antaa mahdollisuutta muuttaa tarjousta tarjousajan päättymisen jälkeen niin olennaisesti, että tarjoaja voisi vasta tarjousajan jälkeen toimittaa tarjouksesta kokonaan puuttuneen ESPD-lomakkeen ryhmittymän jäsenen osalta. Ryhmittymän jäsenen ESPD-lomakkeen puuttuminen tarjouksesta tarkoittaa sitä, että tarjoajan soveltuvuuden arvioiminen ei ole ollut mahdollista.

Näin ollen ryhmittymä Rakentava Valvonta: Insinööritoimisto Rakentava Oy ja Rakennuttajatoimisto Projektikonsultit Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 6 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehto-ja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:n mukaisesti tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatteita.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjoavan yrityksen henkilöstöä koskevat vähimmäisvaatimukset osa-alueittain oli esitetty tarjouspyynnön liitteessä 2.

Tarjoajien tuli ilmoittaa nimettyjen henkilöiden vähimmäisreferenssiä, työsuhdetta ja suomen kielen taitoa koskevat tiedot tarjouslomakkeella. Nimettyjen henkilöiden muut tiedot tuli täyttää ko. osa-aluetta koskevalle laadunarviointilomakkeelle (tarjouspyynnön liitteet 3a-3h).

Osa-alueelle 1 tarjoajan tuli nimetä hankintayksikön hankkeisiin vähintään kolme vastuullista rakennuttajakonsulttia, joilla tuli olla vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu rakennusinsinöörin tutkinto. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Binä Oy:n tarjous koskien osa-aluetta 1 on tarjouspyynnön vastainen, koska osa-alueen 1 laadunarviointilomakkeelle 2. rakennuttajakonsultiksi nimetyn henkilön koulutukseksi on ilmoitettu rakennusmestari, joten nimetyn henkilön koulutus ei täytä koulutukselle asetettua vähimmäisvaatimusta.

Näin ollen Binä Oy tulee hylätä osa-alueelta 1 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Osa-alueelle 5 tarjoajan tuli nimetä hankintayksikön hankkeisiin vähintään kaksi vastuullista rakennuttajakonsulttia, joilla on vähintään viiden (5) vuoden työkokemus rakennuttamistehtävissä. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Serrasorte Oy:n tarjous koskien osa-aluetta 5 on tarjous-pyynnön vastainen, koska osa-alueen 5 laadunarviointilomakkeelle 2. vastuulliseksi rakennuttajakonsultiksi nimetyn henkilön työkokemukseksi rakennuttamistehtävissä on ilmoitettu neljä (4) vuotta, joten nimetyn henkilön työkokemus ei täytä asetettua vähimmäisvaatimusta.

Osa-alueelle 6 tarjoajan tuli nimetä hankintayksikön hankkeisiin vähintään kolme (3) rakennustöiden valvojaa. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Serrasorte Oy oli nimennyt tarjouslomakkeelle osa-alueelle 6 rakennustöiden valvojaksi kolme henkilöä. Osa-alueen 6 laadunarviointi-lomakkeelle oli täytetty vain 1. ja 2. nimettyjen rakennustöiden valvojien tiedot koulutuksesta, jatkokoulutuksesta, pätevyyksistä, kokemusvuosista ja referenssihankkeista. Serrasorte Oy:n tarjous, koskien osa-aluetta 6 on tarjouspyynnön vastainen, koska laadunarviointilomakkeelta puuttui 3. nimetyn rakennustöiden valvojaa koskevat tiedot kokonaan.

Tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankintayksikkö ei ole voinut pyytää täsmennystä eikä antaa mahdollisuutta muuttaa tarjousta tarjousajan päättymisen jälkeen niin olennaisesti, että tarjoaja voisi vasta tarjousajan jälkeen toimittaa tarjouksesta kokonaan puuttuvia tietoja. Osa-alueen 6 laadunarviointilomakkeelta 3. nimetyn rakennus-töiden valvojan tietojen puuttuminen tarjouksesta tarkoittaa sitä, että tarjoajan henkilöstöä koskevien vähimmäisvaatimusten arvioiminen koulutuksen ja työkokemusvuosien osalta ei ole ollut mahdollista.

Näin ollen Serrasorte Oy tulee hylätä osa-alueilta 5 ja 6 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Sitowise Oy oli toimittanut tarjouksen liitteenä laadunarviointilomakkeen, joka oli nimetty osa-aluetta 8 koskevaksi. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Sitowise Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska osa-aluetta 8 koskeva laadunarviointilomake oli oikeasti osa-aluetta 7 koskeva lomake. Sitowise Oy ei siis ollut toimittanut osa-aluetta 8 koskevaa laadunarviointilomaketta.

Tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankintayksikkö ei ole voinut pyytää täsmennystä eikä antaa mahdollisuutta muuttaa tarjousta tarjousajan päättymisen jälkeen niin olennaisesti, että tarjoaja voisi vasta tarjousajan jälkeen toimittaa tarjouksesta kokonaan puuttuneen osa-aluetta 8 koskevan laadunarviointilomakkeen. Laadunarviointi-lomakkeen puuttuminen tarjouksesta tarkoittaa sitä, että tarjoajan henkilöstöä koskevien vähimmäisvaatimusten arvioiminen koulutuksen ja työkokemusvuosien osalta ei ole ollut mahdollista.

Näin ollen Sitowise Oy tulee hylätä osa-alueelta 8 tarjoajien tasapuoli-sen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Osa-alueelle 7 tarjoajien tuli nimetä hankintayksikön hankkeisiin vähintään kaksi (2) vastuullista LVIJA-rakennuttajakonsulttia ja kaksi (2) LVI-JA-töiden valvojaa. Sama henkilö voitiin nimetä sekä LVIJA-rakennuttajan että LVIJA-töiden valvojan tehtävään. Tarkastusvaiheessa todettiin, että ryhmittymä Ahma Insinöörit Oy ja Rejlers PM Oy oli nimennyt tarjouslomakkeelle osa-alueelle 7 kaksi (2) vastuullista LVIJA-rakennuttajakonsulttia ja kaksi (2) LVIJA-töiden valvojaa. Osa-aluetta 7 koskevalle laadunarviointilomakkeelle ei ollut täytetty 1. ja 2. LVIJA-rakennuttajakonsultin tietoja.

Osa-alueelle 8 tarjoajien tuli nimetä hankintayksikön hankkeisiin vähintään kaksi (2) vastuullista sähkörakennuttajakonsulttia ja kaksi (2) sähkötöiden valvojaa. Sama henkilö voitiin nimetä sekä sähkörakennuttajan että sähkötöiden valvojan tehtävään. Tarkastusvaiheessa todettiin, että ryhmittymä Ahma Insinöörit Oy ja Rejlers PM Oy oli nimennyt tarjous-lomakkeelle osa-alueelle 8 kaksi (2) vastuullista sähkörakennuttajakonsulttia ja kaksi (2) sähkötöiden valvojaa. Osa-aluetta 8 koskevalle laadunarviointilomakkeelle ei ollut täytetty 1. ja 2. sähkörakennuttajakonsultin tietoja.

Tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankintayksikkö ei ole voinut pyytää täsmennystä eikä antaa mahdollisuutta muuttaa tarjousta tarjousajan päättymisen jälkeen niin olennaisesti, että tarjoaja voisi vasta tarjousajan jälkeen toimittaa tarjouksesta kokonaan puuttuvia tietoja. Osa-alueen 7 ja 8 laadunarviointilomakkeilta 1. ja 2. nimettyjen rakennuttajakonsulttien tietojen puuttuminen tarjouksesta tarkoittaa sitä, että tarjoajan henkilöstöä koskevien vähimmäisvaatimusten arvioiminen työkokemusvuosien osalta ei ole ollut mahdollista.

Näin ollen ryhmittymä Ahma Insinöörit Oy ja Rejlers PM Oy tulee hylätä osa-alueilta 7 ja 8 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • Osa-alueiden 1-6 tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 40 % ja laadun 60 %
  • Osa-alueiden 7-8 tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 50 % ja laadun 50 %.

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista vertailu- ja laadunarviointitaulukoista sekä laadunarviointikriteereistä.

Tarjoushinnat ilmoitettiin tarjouspyynnön syöttölomakkeella yksikköhintoina osa-alueittain. Tarjouksen osa-aluekohtainen vertailuhinta muodostuu hankittavalla määrällään kerrottujen yksikköhintojen summasta.

Laatutekijät oli esitetty tarjouspyynnön liitteenä olevilla laadunarviointilomakkeilla sekä laadunarviointikriteereissä. Tarjoajan tuli täyttää tarjoamiensa osa-alueiden laadunarviointilomake ja ladata se tarjouksen liitteeksi.

Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että osa-alueilla 1-6 halvin tarjous (a) saa 40 hintapistettä (= osa-alueiden 1-6 max. hintapisteet) ja osa-alueilla 7-8 halvin tarjous saa 50 hintapistettä (= osa-alueiden 7-8 max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat osa-alueittain näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*osa-alueen max. hintapisteet.

Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten laatupisteistä siten, että osa-alueilla 1-6 parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laatupistettä (= osa-alueiden 1-6 max. laatupisteet) ja osa-alueilla 7-8 parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 50 laatupistettä (= osa-alueiden 7-8 max. laatupisteet). Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*osa-alueen max. laatupisteet.

Tarjousten kokonaisvertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että osa-alueen parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Osa-alueen muiden tarjousten kokonaispisteet muodostuvat näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Rakennuttaminen (RAK); Perusparannus- ja uudisrakennushankkeet, tavanomaiset julkiset palvelutilat

  1. Sitowise Oy
  2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  3. Boost Brothers Oy
  4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  5. Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Finland Oy ja Rejlers PM Oy
  6. RAPP Valvontakonsultit Oy
  7. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy
  8. Sweco PM Oy

Osa-alue 2: Rakennuttaminen (RAK); Rakennuttamistehtävät, vaativat kohteet, kuten suojellut tai arkkitehtonisesti tai teknisesti vaativat kohteet

  1. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  2. Sitowise Oy
  3. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy
  4. RAPP Valvontakonsultit Oy
  5. Sweco PM Oy  

Osa-alue 3: Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot, kuten yhteistoimin-nalliset toteutusmuodot tai elinkaarimalli (toteutusvaiheen rakennuttamisen ja valvonnan tehtävät)

  1. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  2. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy
  3. Boost Brothers Oy
  4. Sweco PM Oy
  5. Ramboll CM Oy

Osa-alue 4: Rakennuttaminen (RAK); Erikoistoteutusmuodot, kuten vuokramalli (toteutusvaiheen rakennuttamisen ja valvonnan tehtävät)

  1. RAPP Valvontakonsultit Oy
  2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  3. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Finland Oy ja Rejlers PM Oy

Osa-alue 5: Rakennuttaminen (RAK); Tekniset ja toiminnalliset osakorjaushankkeet sekä tilaelementtihankkeet

  1. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  2. Sitowise Oy
  3. RAPP Valvontakonsultit Oy
  4. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  5. Sweco PM Oy

Osa-alue 6: Rakennustöiden valvonta

  1. Sitowise Oy
  2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  4. WSP Finland Oy
  5. Welado Oy
  6. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy
  7. RAPP Valvontakonsultit Oy
  8. Sweco PM Oy
  9. Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Finland Oy ja Rejlers PM Oy
  10. Granlund Oy

Osa-alue 7: LVIJA-rakennuttaminen ja –valvonta

  1. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  3. RAPP Valvontakonsultit Oy
  4. Granlund Oy
  5. WSP Finland Oy
  6. Sweco PM Oy

Osa-alue 8: Sähkörakennuttaminen ja –valvonta

  1. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  2. Insinööritoimisto Stacon Oy
  3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
  4. RAPP Valvontakonsultit Oy
  5. Ryhmittymä Raksystems Insinööritoimisto Oy, AFRY Buildings Finland Oy ja Rejlers PM Oy
  6. Ryhmittymä: Indepro Oy, Tom Hult Consulting Oy, HT-Prokon Oy, Optireal Oy
  7. Sweco PM Oy
  8. Granlund Oy

Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen osa-aluekohtaisen prosenttijakauman perusteella. Prosenttijakauma muodostuu seuraavasti: tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puite- järjestelyyn valittujen tarjoajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 10 % -yksikköä / toimittaja.

Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.

Prosenttijakauman mukaisesta toimeksiantojen tilaamisesta voidaan poiketa sopimusehdoissa mainituilla perusteilla.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankin-nasta.

Close

This decision was published on 27.03.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Erkki Huitti, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 31866

erkki.huitti@hel.fi

Markus Anttila, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 26098

markus.anttila@hel.fi

Jari Kiuru, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 43340

jari.kiuru@hel.fi

Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438

anniina.tolonen@hel.fi

Attachments

1. Laadunarviontitaulukko osa-alue 1
The attachment will not be published on the internet.
2. Vertailutaulukko, osa-alue 1
The attachment will not be published on the internet.
3. Laadunarviontitaulukko osa-alue 2
The attachment will not be published on the internet.
4. Vertailutaulukko, osa-alue 2
The attachment will not be published on the internet.
5. Laadunarviontitaulukko osa-alue 3
The attachment will not be published on the internet.
6. Vertailutaulukko, osa-alue 3
The attachment will not be published on the internet.
7. Laadunarviontitaulukko osa-alue 4
The attachment will not be published on the internet.
8. Vertailutaulukko, osa-alue 4
The attachment will not be published on the internet.
9. Laadunarviontitaulukko osa-alue 5
The attachment will not be published on the internet.
10. Vertailutaulukko, osa-alue 5
The attachment will not be published on the internet.
11. Laadunarviontitaulukko osa-alue 6
The attachment will not be published on the internet.
12. Vertailutaulukko, osa-alue 6
The attachment will not be published on the internet.
13. Laadunarviontitaulukko osa-alue 7
The attachment will not be published on the internet.
14. Vertailutaulukko, osa-alue 7
The attachment will not be published on the internet.
15. Laadunarviontitaulukko osa-alue 8
The attachment will not be published on the internet.
16. Vertailutaulukko, osa-alue 8
The attachment will not be published on the internet.
17. Laadunarviointikriteerit, osa-alueet 1-8
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.