Hankinta, liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-010714
More recent handlings
Case 9. / 9 §

Hankinta, liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut, puitejärjestely 1.3.2024 - 28.2.2025 (optiot 1v+2v)

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan allekirjoittamaan liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyn hankintasopimukset seuraavien tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti sekä tekemään hankintasopimuksiin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1: Liikennejärjestelmän kehittäminen

1. WSP Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. Sitowise Oy

4. Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy

Osa-alue 2: Liikenteen mallintaminen

1. WSP Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. Sitowise Oy

Osa-alue 3: Liikennesuunnittelu

1. Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. WSP Finland Oy

4. Sitowise Oy

Osa-alue 4: Kävelyn ja pyöräliikenteen kehittäminen

1. Ramboll Finland Oy

2. Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy

3. WSP Finland Oy

Osa-alue 5: Liikenteenohjaussuunnittelu

1. Sitowise Oy

2. WSP Finland Oy

3. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 6: Liikennelaskennat ja -selvitykset

1. Ramboll Finland Oy

2. Sitowise Oy

Osa-alue 7: Liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvät kyselytutkimukset

1. Taloustutkimus Oy

2. IROResearch Oy Tutkimustoimisto

Puitejärjestelyn arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 6 000 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 7 800 000 euroa. Ennakoitu arvioitu arvo ja enimmäisarvo jakaantuvat osa-alueiden kesken seuraavasti:

Osa-alue 1: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 1 200 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 560 000 euroa.

Osa-alue 2: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 040 000 euroa.

Osa-alue 3: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 1 200 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 560 000 euroa.

Osa-alue 4: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 040 000 euroa.

Osa-alue 5: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 040 000 euroa.

Osa-alue 6: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 600 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 780 000 euroa.

Osa-alue 7: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 600 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 780 000 euroa.

Puitejärjestelyä koskeva hankintasopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.3.2024 ja se päättyy 28.2.2025. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhden (1) vuoden 1.3.2025-28.2.2026 ja kahden (2) vuoden 1.3.2026–29.2.2028 pituisilla optiokausilla. Optiokaudella tarkoitetaan mahdollisuutta hankintasopimuksen jatkamiseen alkuperäisin ehdoin. Tilaaja päättää mahdollisen optiokauden käyttöönotosta osa-aluekohtaisesti. Tilaaja voi siten päättää, että optiokausi otetaan kaikkien osa-alueiden osalta käyttöön tai ettei optiokautta oteta käyttöön kuin joidenkin osa-alueiden osalta tai ettei optiokautta oteta minkään osa-alueen osalta käyttöön.

Puitejärjestelyä koskeva hankintasopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen hankintasopimuksen.

Puitejärjestelyä koskeva hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen hankintapäätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitejärjestelyä koskeva hankintasopimusta ei voida tehdä, ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Puitejärjestelyä koskeva hankintasopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Puitejärjestelyllä hankitaan toimeksiantokohtaisesti liikennettä koskevia suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalveluja. Hankinta on jaettu seitsemään (7) eri osa-alueeseen seuraavasti:

- Osa-alue 1: Liikennejärjestelmän kehittäminen

- Osa-alue 2: Liikenteen mallintaminen

- Osa-alue 3: Liikennesuunnittelu

- Osa-alue 4: Kävelyn ja pyöräliikenteen kehittäminen

- Osa-alue 5: Liikenteenohjaussuunnittelu

- Osa-alue 6: Liikennelaskennat ja -selvitykset

- Osa-alue 7: Liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvät kyselytutkimukset

Tarjouskilpailulla valitaan konsulttiyritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella hankintasopimukset 28.2.2025 saakka. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhden (1) vuoden 1.3.2025-28.2.2026 ja kahden (2) vuoden 1.3.2026–29.2.2028 pituisilla optiokausilla.

Tarjouspyynnön mukaan osa-alueille valitaan konsultit seuraavasti:

- Osa-alueelle 1 valitaan neljä (4) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

- Osa-alueelle 2 valitaan kolme (3) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

- Osa-alueelle 3 valitaan neljä (4) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

- Osa-alueelle 4 valitaan kolme (3) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

- Osa-alueelle 5 valitaan kolme (3) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

- Osa-alueelle 6 valitaan kolme (3) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

- Osa-alueelle 7 valitaan kaksi (2) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Kilpailutus perustuu 17.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-010714 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoitukseen 1.12.2023. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin Tarjouspalvelu -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 19.12.2023 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti 7 tarjoajaa osa-alueittain seuraavasti:

- IROResearch Oy Tutkimustoimisto: osa-alue 7

- Ramboll Finland Oy: osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5 ja 6

- Sitowise Oy: osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5 ja 6

- Taloustutkimus Oy: osa-alue 7

- WSP Finland Oy: osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5

- Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy: osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5

- Ryhmittymä: FLOU Oy, Kaponieeri Oy, Traficon Oy, Waystep Consulting Oy, Wuutis Oy: osa-alueet 1 ja 2

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueittain.

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella osa-alueittain seuraavasti:

- Hinta, painoarvo 40 %

- Laatu, painoarvo 60 %

Tarjousten vertailu ja konsulttien valinta tehdään osa-aluekohtaisesti.

Osa-alueilla 1-6 hinnan vertailuperusteena käytettiin osa-alueelle tarjottua vertailuhintaa SKOL 01. Osa-alueella 7 vertailuhinta muodostui vertailuyksikkömäärillä (h) kerrottujen tuntiveloitushintojen summasta. Kaikilla osa-alueilla hintapisteet laskettiin kaavalla: halvin tarjottu vertailuhinta/vertailtavan tarjouksen vertailuhinta * 40. Tarjouspyynnön mukaan saadut hintapisteet pyöristetään kahden (2) desimaalin tarkkuuteen.

Laatuarvioinnissa arvioitiin osa-alueelle nimetyn/nimettyjen projektipäällikön/projektipäälliköiden kokemusta (maksimissaan 60 pistettä). Projektipäällikön kokemus pisteytettiin osa-alue kohtaisessa arviointilomakkeessa esitettyjen kokemustietojen perusteella. Osa-alueen laadun vertailupisteet muodostuivat seuraavasti: Osa-alueelle nimetyn/nimettyjen projektipäällikön/projektipäälliköiden pisteytettävästä kokemuksesta saadut laatupisteet lasketaan yhteen ja parhaat yhteenlasketut laatupisteet saanut tarjous saa 60 laadun vertailupistettä ja muut suhteessa tähän kaavalla: tarjoajan yhteenlasketut laatupisteet / parhaimmat yhteenlasketut laatupisteet *60. Tarjouspyynnön mukaan saadut laatupisteet pyöristetään kahden (2) desimaalin tarkkuuteen.

Kullakin osa-alueella lasketaan yhteen saadut hintapisteet ja laadun vertailupisteet.

Laatutekijät ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Arviointilomakkeet osa-alueet 1-7.

Kunkin tarjoajan osa-aluekohtaisesti saamat hinta- ja laatupisteet käyvät ilmi päätöksen liitteistä Vertailutaulukko (OA1, OA2, OA3, OA4, OA5, OA6 ja OA7).

Sopimuskonsulteiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Liikennejärjestelmän kehittäminen

1. WSP Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. Sitowise Oy

4. Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy

Osa-alue 2: Liikenteen mallintaminen

1. WSP Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. Sitowise Oy

Osa-alue 3: Liikennesuunnittelu

1. Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. WSP Finland Oy

4. Sitowise Oy

Osa-alue 4: Kävelyn ja pyöräliikenteen kehittäminen

1. Ramboll Finland Oy

2. Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy

3. WSP Finland Oy

Osa-alue 5: Liikenteenohjaussuunnittelu

1. Sitowise Oy

2. WSP Finland Oy

3. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 6: Liikennelaskennat ja -selvitykset

1. Ramboll Finland Oy

2. Sitowise Oy

Osa-alue 7: Liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvät kyselytutkimukset

1. Taloustutkimus Oy

2. IROResearch Oy Tutkimustoimisto

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Osa-alueilla 1, 2, 3, 4, 5 ja 6 kullekin konsultille kohdennetaan toimeksiantoja osa-aluekohtaisten prosenttilukujen mukaisessa suhteessa riippuen osa-alueelle valittujen konsulttien määrästä. Prosenttiosuudet lasketaan osa-alueittain tilausten euromääräisestä kokonaisarvosta seuraavasti:

Kaksi valittua tarjoajaa:

- 1. sija 80–60 %

- 2. sija 40–20 %

TAI

Kolme valittua tarjoajaa:

- 1. sija 60–40 %

- 2. sija 40–20 %

- 3. sija 20–10 %

TAI

Neljä valittua tarjoajaa:

- 1. sija 60–40 %

- 2. sija 40–20 %

- 3. sija 20–10 %

- 4. sija 10–0 %

Osa-alueella 7 toimeksiannot tilataan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisessa järjestyksessä ensimmäisenä olevalta konsultilta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 milj. euron suu- ruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

This decision was published on 29.01.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Hanna Pund, Liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 28036

hanna.pund@hel.fi

Attachments

1. Arviointilomakkeet osa-alueet 1-7
2. Vertailutaulukko OA1
3. Vertailutaulukko OA2
4. Vertailutaulukko OA3
5. Vertailutaulukko OA4
6. Vertailutaulukko OA5
7. Vertailutaulukko OA6
8. Vertailutaulukko OA7

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.