Metron liikennöintisopimus, sopimuksen jatkaminen, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-010796
More recent handlings
Case 5. / 54 §

Metroliikenteen liikennöintisopimuksen jatkosopimus (Lisäsopimus nro 7)

Board of Helsinki City Transport

Päätös

Johtokunta

  • hyväksyi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa solmittavan, sopimusta metroliikenteen hoitamisesta 2010 – 2024 täydentävän lisäsopimuksen nro 7, jolla metroliikenteen operointisopimusta jatketaan 7,5 vuodella 1.1.2025 alkaen
  • valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan tekemään lisäsopimus nro 7 sopimusluonnokseen mahdollisesti tarvittavia vähäisiä muutoksia, ja
  • valtuutti HKL:n toimitusjohtajan allekirjoittamaan lopullisen lisäsopimuksen nro 7 HSL:n kanssa.
 

Käsittely

Esittelijä muutti ehdotustaan lisäämällä toimitusjohtajan -sanan päätösehdotuksen toisen kappaleen (HKL) sanan jälkeen.

Johtokunta

  • hyväksyy Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa solmittavan, sopimusta metroliikenteen hoitamisesta 2010 – 2024 täydentävän lisäsopimuksen nro 7, jolla metroliikenteen operointisopimusta jatketaan 7,5 vuodella 1.1.2025 alkaen
  • valtuuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään lisäsopimus nro 7 sopimusluonnokseen mahdollisesti tarvittavia vähäisiä muutoksia, ja
  • valtuuttaa HKL:n toimitusjohtajan allekirjoittamaan lopullisen lisäsopimuksen nro 7 HSL:n kanssa.

 

Close

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ostaa pääkaupunkiseudun metroliikenteen liikennöinnin liikenneliikelaitokselta voimassa olevan 13.9.2010 allekirjoitetun liikennöintisopimuksen (nykyinen sopimus) mukaisesti. Nykyinen liikennöintisopimus on voimassa 31.12.2024 asti.

HSL:n hallitus päätti 13.12.2022 jatkaa nykyisen metroliikenteen hoitoa koskevan HSL:n ja HKL:n välisen sopimuksen voimassaoloa 7,5 vuodella. HSL:n, HKL:n ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n yhteistyönä on neuvoteltu lisäsopimus nro 7, joka tulisi voimaan 1.1.2025 alkaen.

Päätettävänä olevalla lisäsopimuksella nro 7 metron liikennöintisopimuksen voimassaoloaikaa jatketaan 7,5 vuodella. Nykyisin voimassa oleva sopimus on valmisteltu ennen vuotta 2010, jolloin toimintaympäristö on ollut erilainen. Sopimuksen jatkoaikaa koskevien ehtojen laatimisen yhteydessä on liikenteen tilaajana toimiva HSL nähnyt tarpeelliseksi täydentää voimassa olevaa sopimusta myös siitä puuttuneiden elementtien osalta. Lisäsopimus nro 7 täydentää nykyistä sopimusta mm. kustannusten ja korvausperusteiden läpinäkyvyyden, sopimuksen ohjausvaikutuksen, kustannustehokkuuden parantamisen ja tulevaisuudessa mahdolliseen liikennöinnin kilpailuttamiseen varautumisen edellytysten näkökulmasta.

HKL hankkii johtokunnan 1.2.2022, 26 §, tekemän päätöksen mukaisesti Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ltä alihankintana ne palvelut, joita se tarvitsee kulloinkin voimassa olevan liikennöintisopimuksen mukaisten velvoitteidensa hoitamiseksi.

HSL:n hallitus on osaltaan hyväksynyt Lisäsopimuksen nro 7:n solmimisen 21.5.2024.

Nykyinen sopimus

Metroliikenteen liikennöintisopimus on malliltaan bruttomallinen liikenteenostosopimus, missä liikenteen lipputulot kerää tilaaja, joka kantaa myös lipputuloriskin. Sopimukseen sisältyy operoinnin volyymin mukaan muuttuva yksikköhintoihin (kilometrihinta, tuntihinta ja vuoropäivähinta) ja kiinteisiin eriin perustuva operointiosuus sekä laskennallinen pääomakorvaus, millä korvataan junakaluston pääomakustannukset. Lisäksi sopimukseen sisältyy maltillinen kannustemalli sisältäen liikennöinnin luotettavuuteen liittyvät sakot sekä suoritustasoon liittyvät bonukset.

Sopimusta on sen voimassaoloaikana tarkennettu useilla lisäsopimuksilla koskien mm. länsimetron käyttöönottoa ja CO2-vapaan energian käyttöä.

Liikenteen laajuus on lisäsopimuksen nro 7 alkaessa noin 6,3 miljoonaa linjakilometriä vuodessa. Liikennettä hoidetaan sopimuksen alkaessa 50 metrojunaa käsittävällä kalustolla.

Lisäsopimus nro 7

Metroliikenteen jatkosopimuksena toimivan Lisäsopimuksen nro 7 (jatkosopimus) arvon arvioidaan olevan ensimmäisenä sopimusvuonna 2025 65,9 milj. euroa sisältäen:

  • operointi (kuljettajat, kaluston kunnossapito): 27,8 milj. euroa
  • kiinteät erät (johto ja hallinto, kaluston omaisuudenhallinta ja liikenteenohjaus): 8,1 milj. euroa
  • kalusto ja varikot: 30,0 milj. euroa

 

Jatkosopimuksen arvioitu yhteenlaskettu kokonaisarvo vuoden 2025 hintatasossa on 495 milj. euroa (alv 0 %) 7,5 vuoden sopimuskaudelta.

Operoinnin laadun ja kustannustehokkuuden jatkuva kehittäminen sekä kustannusten ja korvausperusteiden läpinäkyvyys ovat olleet jatkosopimuksen valmistelun keskeisiä ohjaustekijöitä. HSL:n metroliikenteen palvelukuvaukset ja häiriöhallinnan tarpeet on otettu huomioon aiempaa monipuolisemman kannustejärjestelmän kautta. Jatkosopimuksessa sitoudutaan tuottavuuden jatkuvaan parantamiseen ja mahdolliset voitot jaetaan sopimuskumppaneiden kesken. Lisääntyvien raportointivelvoitteiden myötä liikenteen tilaajalle luodaan läpinäkyvyys metroliikenteen kustannusrakenteeseen tulevien sopimuskausien hankintatavan arviointia varten. HKL sitoutuu myös käytössään olevin keinoin avustamaan HSL:ää valmistautumisessa seuraaviin metron liikennöintiä koskeviin hankintamenettelyihin.

Jatkosopimuksessa ajantasaistetaan sopijapuolten väliset tietosuoja- ja tietoturvamääräykset sekä tarkennetaan HSL:n tavoitteita ICT-järjestelmien kehittämisen osalta. Metrojunakaluston mainosoikeudet siirtyvät HSL:lle sopimuskauden alusta alkaen muussa HSL:n tilaamassa joukkoliikenteessä jo olemassa olevan käytännön mukaisesti. Mainostuotot oli huomioitu voimassa olevan sopimuksen mukaisissa korvauksissa, minkä takia kaluston mainostamisesta syntyvien tuottojen siirtyminen HSL:lle kompensoidaan HKL:lle.

Jatkosopimuksen myötä sopimusosapuolten asema ei muutu olennaisesti sillä alkuperäisen metroliikennesopimuksen korvausmallia, yksikköhintoja tai muita korvauksia ei muuteta (pl. mainoskompensaatio). Sopimusneuvotteluissa on tunnistettu tarpeita, jotka saattavat tulevaisuudessa aiheuttaa lisäkustannuksia ja joiden vaikutuksista neuvotellaan tarvittaessa myöhemmin erikseen. Tällaisia tarpeita ovat, esimerkiksi:

  • mahdolliset kaluston ICT-päivitykset
  • lisääntyvät raportointivelvoitteet ja raportointijärjestelmien uusiminen
  • tietoturvaprosessien päivittäminen uuden EU-sääntelyn tasolle

 

Metron kulunvalvontajärjestelmän uusiminen (METKA -hankkeet) ja uuden kaluston (M400) käyttöönotto on tunnistettu sellaisiksi muutoksiksi liikennöintikorvauksen kustannustekijöissä, jotka otetaan myöhemmin erikseen huomioon liikennöintikorvauksen tarkistustekijöinä. Tarvittaessa sopijapuolet neuvottelevat näiden muutosten vaikutuksesta korvaustasoon hyvissä ajoin ennen muutosten toteutumista.

Lisäsopimuksen yhteydessä HSL hyväksyy vuosille 2025 – 2028 kaluston vaihto-osien osalta arvoltaan 6,7 milj. euroa olevan kaluston kehittämissuunnitelman, minkä puitteissa tehtävien investointien pääomakorvaukset maksetaan alkuperäisessä metron liikennöintisopimuksessa säädetyn mukaisesti. Vuosien 2029 – 2032 vaihto-osainvestoinneista sovitaan myöhemmin erikseen. Kaluston uushankintahankkeiden, peruskorjausten ja isojen kehittämishankkeiden korvaamisesta liikennöintisopimuksen pääomakorvauksen kautta päätetään erikseen hankesuunnitelmien perusteella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 8. kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää liikelaitoksen palvelujen hinnoittelusta ja palvelujen myyntiä koskevista sopimuksista.

HKL:n johtokunta on 21.8.2020, 125 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista palvelujen hinnoitteluun ja palveluiden myyntiä koskevien sopimuksiin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000,00 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan myyntisopimuksen arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %), päättää johtokunta sopimuksen hyväksymisestä.

Close

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 09.04.2024 § 32

Päätös

Johtokunta merkitsi tiedoksi saamansa informaation.

19.12.2023 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi
Close

This decision was published on 31.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Attachments

2. Lisäsopimus nro 7
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.