Vuokraus, maa-alue, Oulunkylä, Oulunkylän Curlinghalli Oy

HEL 2023-011829
More recent handlings
Case 6. / 61 §

Oikaisuvaatimus koskien liikuntapaikkapäällikön päätöstä 1.3.2024, 9 §

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkäsi Oulunkylän Curlinghalli Oy:n oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oulunkylän Curlinghalli Oy on tehnyt 18.3.2024 oikaisuvaatimuksen liikuntapaikkapäällikön päätöksestä 1.3.2024, 9 §. Liikuntapaikkapäällikön päätöksellä on vuokrattu maa-alue Oulunkylän liikuntapuistosta Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa ja se voidaan tutkia.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksen tekijä on oikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että vuokra-aika oikaistaan hakemuksen mukaiseksi eli 20 vuodeksi (1.1.2024–31.12.2043).

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa katsotaan, että koko kerrosala kuuluisi olla 50 prosentin subvention alainen. Siirto-oikeus ja vakuus (kiinnitys/rahavakuus) pyydetään sopimukselle samansisältöiseksi, kuin muilla vastaavilla vuokrasopimuksilla.

Helsingin kaupunki ja oikaisuvaatimuksen tekijä ovat neuvotelleet ja tehneet vuokrasopimuksen Oulunkylän liikuntapuistossa reilut 20 vuotta sitten. Alueelle on sovittu rakennettavaksi curlinghalli, jonka rakentamiskustannuksista ja käyttökustannuksista Oulunkylän Curlinghalli Oy vastaa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan sopimus on tehty siinä hengessä, että vuokrasopimusta käytännössä jatketaan automaattisesti sen päättyessä, ja kaupunki subventoi tonttivuokraa niin kauan, kuin rakennus on liikuntakäytössä.

Oikaisuvaatimus tarkempine perusteluineen on asian liitteenä.

Helsingin kaupunki

Oulunkylän Curlinghalli sijaitsee Oulunkylän liikuntapuistossa, jossa on mahdollista harrastaa curlingin ohella muun muassa jalkapalloa, jääkiekkoa, jääpalloa, pikaluistelua ja yleisurheilua. Liikuntapuisto on monipuolisuutensa ja hyvän maantieteellisen saavutettavuutensa takia yksi Helsingin keskeisimmistä. Helsingin kaupungin liikuntapalvelukokonaisuuden strategisten tavoitteiden mukaan puiston monipuolisten palveluiden tulee säännöllisesti olla mahdollisimman suuren ihmisjoukon käytettävissä.

Helsingin kaupunki päätti vuokrata vuonna 2001 Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle maa-alueen Oulunkylän liikuntapuistosta curlinghallin rakentamista varten. Hallin valmistuminen viivästyi, eikä kiinteistön toinen kerros ollut liikuntapalvelukokonaisuuden näkemyksen mukaan valmis merkittävään liikunta- tai sitä tukevaan käyttöön myöskään syksyllä 2023.

Curlinghallin curlingratojen käyttö on liikuntapalvelukokonaisuuden näkemyksen mukaan ollut viime vuosina vähäistä. Oulunkylän Curlinghalli Oy toteaa asian myös itse 18.9.2023 Helsingin kaupungin kirjaamoon toimittamassaan vuokrahakemuksessa (HEL 2023-011829): ”Jäähallin käyttöaste pelkällä curlingilla on melko pieni ja mahdollisuus lisätä muita jäälajeja on tutkittu ja tutkitaan edelleen. Muiden jäälajien tai muun urheilutoiminnan tuominen laajemmassa mittakaavassa kiinteistöön vaatii lisärakentamista ja investointeja, joihin toistaiseksi ei ole löytynyt ratkaisua.”

Lisähaasteena liikuntapalvelukokonaisuus pitää Oulunkylän Curlinghalli Oy:n toimintatapaa olla harjoittamatta laajamittaista ja monipuolista yhteistyötä Suomen curling-yhteisön kanssa. Palvelukokonaisuuden näkemyksen mukaan valittu toimintatapa aiheuttaa haasteita curlinghallin tulevaisuuden käytölle ja taloudelle.

Tilanteen selventämiseksi liikuntapalvelukokonaisuus pyysi Oulunkylän Curlinghalli Oy:ltä loppuvuoden 2023 aikana useaan kertaan selvityksiä curlinghallin käyttötaloudesta, liikuntakäytöstä ja tulevaisuuden kehittämissuunnitelmista sähköpostilla sekä puhelimitse. Halliyhtiö toimitti viimeisimmän selvityksen kaupungin kirjaamoon 30.11.2023. Liikuntapalvelukokonaisuuden johto totesi selvitykset kuitenkin puutteellisiksi, sillä niissä ei vastattu riittävällä tarkkuudella pyydettyihin asiakohtiin.

Haasteiden ratkaisemiseksi liikuntapaikkapäällikkö päätti vuokrata oikaisuvaatimuksen kohteena olevan maa-alueen Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle 1.1.2024–31.12.2024 väliseksi ajaksi. Päätöstä tehdessään liikuntapaikkapäällikkö on keskustellut asiasta liikuntapalvelukokonaisuuden johdon kanssa sekä peilannut ratkaisua liikuntapalvelukokonaisuuden strategisiin tavoitteisiin.

Uuden vuokrasopimuksen aikana vuokralaisella on mahdollisuus kehittää toimintaansa vastaamaan paremmin liikuntapalvelukokonaisuuden strategisia tavoitteita ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 20.6.2023 hyväksymien liikuntapalvelukokonaisuuden päivitettyjen maanvuokrausperiaatteiden mukaiseksi. Liikuntapalvelukokonaisuus odottaa vuokralaisen toimittavan kattavan selvityksen tehdyistä muutostöistä päätöksenteon tueksi. Selvityksessä vuokralaista on pyydetty esittämään oma näkemyksensä curlinghallin viime vuosien kävijämääristä, kilpa- ja seuratoiminnan osuudesta hallin aukioloaikoina, suunniteltujen muutos- ja kehittämistöiden edellytyksistä, tarkempi aikataulu sekä edellä mainittujen vaikutus hallin tulevien vuosien kävijämääriin ja liikunnalliseen käyttöön.

Liikuntapalvelukokonaisuuden uusien maanvuokrausperiaatteiden keskeisenä tavoitteena on varmistaa se, että liikunta-alueilla toteutetaan ensisijaisesti liikuntatoimintaa. Tätä tavoitetta edistetään liikuntamaa-alueiden kiinteällä hinnoittelulla sekä liikuntatilojen osalta maanvuokrasubventiolla (vuonna 2024 50 prosenttia). Muiden kuin liikuntatilojen osalta peritään jatkossa periaatteiden mukaisesti markkinaehtoista vuokraa.

Liikuntapalvelukokonaisuuteen kuuluvan liikuntapaikat –palvelu yhtenäisti maanvuokrasopimustensa siirto-oikeus- ja vakuuspykälät kesällä 2023. Oulunkylän Curlinghalli Oy:n tammikuussa 2024 tehdyssä maanvuokrasopimuksessa edellä mainitut pykälät on kirjattu vastaavalla tavalla kuin muissakin samankaltaisissa sopimuksissa kesästä 2023 lähtien.

Liikuntapalvelukokonaisuuden maanvuokrauskäytäntöihin ei kuulu vuokrasopimusten automaattinen uusinta. Vuokralaisella on useimmissa tapauksissa etuoikeus saada maa-alue uudelleen vuokralle vuokrasopimuksensa päättyessä, jos vuokralainen on hoitanut velvoitteensa moitteettomasti edellisen vuokrakauden aikana. Maanvuokrasopimuksen uudistaminen edellyttää kuitenkin poikkeuksetta selvitystä maa-alueen tulevasta käytöstä ja vuokralaisen edellytyksistä selviytyä vuokrakauden ajan velvoitteistaan.

Johtopäätökset

Oikaisuvaatimuksessa ei yllä käsitellysti ole esitetty sellaisia perusteita, joiden johdosta oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä tulisi muuttaa. Näin ollen oikaisuvaatimus on hylättävä.

Toimivalta

Liikuntapaikkapäällikön päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen osalta päätösvalta on kuntalain nojalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalla.

Close

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Liikuntapalvelukokonaisuus Liikuntapaikat Liikuntapaikkapäällikkö 01.03.2024 § 9

Close

This decision was published on 26.04.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

hallintojohtaja
Kirsti Laine-Hendolin

Ask for more info

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 09 310 87791

petteri.huurre@hel.fi

Kimmo Isotalo, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 32342

kimmo.isotalo@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus, Oulunkylän Curlinghalli Oy, 18.3.2024
2. Oikaisuvaatimus, Oulunkylän Curlinghalli Oy, 18.3.2024, liite 1
3. Oikaisuvaatimus, Oulunkylän Curlinghalli Oy, 18.3.2024, liite 2
4. Oikaisuvaatimus, Oulunkylän Curlinghalli Oy, 18.3.2024, liite 3

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.