Valtuustoaloite, sähköpotkulautojen pysäköintisäännöt koko Helsingin alueelle
Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Ville Jalovaaran valtuustoaloitteeseen koskien sähköpotkulautojen pysäköintisääntöjä koko Helsingin alueelle
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta katsoi valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsinki valmistelee kesäksi 2024 pysäköintisäännöt ja valvonnan koko kaupungin alueelle. Kauden 2023 pysäköintijärjestelyjä on suunniteltu laajennettavan kesäkaudelle 2024. Tavoitteena on toteuttaa pysäköintijärjestelyt kaikkien Helsingin metro- ja juna-asemien ympäristöihin. Toteutus tehdään geoaitaamalla ja pääosin tiemerkinnöin. Koko kaupunkia koskevien pysäköintisääntöjen toteuttaminen vaatii ensin nykyisen lainsäädännön muuttamista. Tämä on Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti käynnissä ja lakimuutosta tavoitellaan jo kesäkaudelle 2025.
Helsingin kaupunki toteutti Helsingin eteläisen kantakaupungin alueelle uudet pysäköintijärjestelyt sähköpotkulaudoille kaudella 2023. Mikroliikkumisvälineiden pysäyttäminen kiellettiin liikennemerkeillä alueellisesti ja kieltoalueen sisälle merkittiin noin 250 pysäköintialuetta, joilla sähköpotkulaudan pysäköinti on sallittua. Pysäköintialueiden käytöstä muodostettiin operaattoreiden kanssa sopimus, jolla mm. velvoitettiin operaattoreita geoaitaamaan rajoitusalueet sovelluksiinsa ja lautojen määrälle asetettiin rajoitus kieltoalueen sisällä.
Sähköpotkulautojen pysäköinnin rajoittamisella saavutettiin kauden aikana toivottuja tuloksia eteläisen kantakaupungin alueella: suurin osa laudoista oli pysäköity pysäköintialueille tai niiden välittömään läheisyyteen, lautamäärä pysyi koko kauden kohtuullisella tasolla keskustassa, väärin pysäköityjen lautojen haittatilanteet vähenivät, operaattoreiden kanssa allekirjoitettiin sitova sopimus ja operaattorit myös maksoivat katutilan käytöstä. Sähköpotkulautojen määrän keskiarvo laski eteläisen kantakaupungin rajoitusalueella kaudella 2023 noin 3 300 lautaan, eli noin puoleen kauden 2022 arvoon verrattuna. Koko kaupungin alueella sähköpotkulautojen keskiarvollinen määrä laski noin 2 500 laudalla hieman yli 11 000 lautaan. Kesän huippuvuorokausiin verrattuna lautoja oli keskustassa noin 5 000 vähemmän kuin kaudella 2022, joka vastasi myös koko kaupungin huippuvuorokausien eroa. Rajoitusalueen ulkopuolella lautojen määrä nousi keskiarvollisesti noin 700 laudalla, lähinnä esikaupungeissa. Vuosaaressa kaudella 2023 toimi pääasiassa yksi operaattori 300 laudalla. Kasvua edeltävään kauteen oli noin 100 sähköpotkulautaa. Edellä mainitut muutokset ovat vähentäneet sähköpotkulautapalvelun käyttöä arviolta noin neljänneksen.
Kauden 2024 valmistelu ja sopimusneuvottelut ovat käynnissä. Tavoitteena on toteuttaa kauden 2024 aikana keskustan rajoitusalueiden ratkaisuja mukailevat pysäköintijärjestelyt kaikkien Helsingin metro- ja juna-asemien ympäristöihin. Asemien ympäristöt on tarkoitus geoaidata pysäköintikieltoalueiksi operaattoreiden sovelluksiin ja alueen sisälle rajataan kohteet, jonne sähköpotkulaudat on sallittua pysäköidä. Maalattuja pysäköintiruutuja on tarkoitus toteuttaa yhteensä noin 60 kohteeseen Pasilan, Hakaniemen, Sörnäisten, Kalasataman, Lauttasaaren ja Herttoniemen asemien yhteyteen. Asemat ovat sellaisia, joilla lautojen ja operaattorien määrät ovat olleet suurimpia. Muilla asemilla pysäköintiä ohjataan ensisijaisesti kauden alussa sovelluksen kautta virtuaalisilla pysäköintialueilla, esimerkiksi liityntäpyöräpysäköintikohteita hyödyntäen. Tarvittaessa kohteiden sijaintia tai kokoa voidaan muokata kauden aikana joustavasti, tai merkitä mahdollisissa ongelmakohteissa yksittäisiä maalattuja pysäköintiruutuja myös muille asemille.
Koko Helsingin alueella ovat myös voimassa syksyllä 2021 käyttöönotetut nopeus- ja ajorajoitukset. Sähköpotkulautojen maksiminopeus arkiöisin (00-05) on 15 km/h ja laitteiden käyttö on kokonaan kielletty viikonloppuöisin (klo 00–05). Lisäksi maksiminopeus on 20 km/h kaikkina muina aikoina, kun lainsäädäntö mahdollistaa ajoneuvoille maksiminopeuden 25 km/h. Tämän lisäksi kaupunki on neuvotellut operaattoreiden kanssa aiempina kausina esteettömyyden kannalta tärkeistä pienemmistä pysäköintikieltoalueista, kuten pikaraitiolinjan 15 pysäkkialueet ja näkövammaisten Iiris-keskuksen ympäristö. Laajempia puistoalueita ja katutyömaita on myös kokonaan kielletty. Myös kaupungille tulleisiin yhteydenottoihin ongelmatilanteista on pyritty löytämään ratkaisu operaattoreiden kanssa yhteisesti neuvottelemalla.
Sähköpotkulautapalvelumarkkinoihin vaikuttanee myös lakimuutos liikennevakuutuksista. Tämän on suunniteltu tulevan voimaan 1.5.2024. Lakimuutoksessa on esitetty vuokrattaville sähköpotkulaudoille pakollinen liikennevakuutus. Tällä on tarkoitus kattaa sähköpotkulautaonnettomuuksista aiheutuvia yhteiskunnallisia kustannuksia. Vakuutuksen hintaohjauksella on arvioitu olevan vaikutusta siihen, että yritykset tulevat entisestään kiinnittämään huomiota palvelun liikenneturvallisuuteen. Tämä ei korvaa kaupungin merkitystä seurata kehitystä ja säädellä sähköpotkulautapalvelun kokonaisturvallisuutta. Lisäksi käyttäjällä on edelleen vastuu siitä, että liikkuu näillä välineillä turvallisesti ja lainmukaisesti.
Koko kaupunkia koskevien pysäköintisääntöjen toteuttaminen vaatii nykyisen lainsäädännön muuttamista. Tällä hetkellä lainsäädäntö mahdollistaa kaupungeille liikenteenohjauslaitteiden käytön ja vapaaehtoisuuteen perustuvan neuvottelun mikroliikkumispalveluiden hallintaan. Koko kaupungin alueen kattavan pysäköintikieltoalueen ja sen sisälle merkittävien pysäköintipaikkojen toteuttaminen liikenteenohjauslaitteisiin perustuen on liian jäykkä tapa ratkoa pysäköintihaasteita. Se olisi myös käytännössä mahdotonta toteuttaa yhden kauden aikana. Tämän takia kauden 2024 pysäköintiratkaisut on keskitetty alueille, joilla pystytään ratkaisemaan merkittävimpiä keskustan ulkopuolisia pysäköintihaasteita.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä kautta 2025 varten. Helsingin kaupunki tuo työryhmän aktiivisena jäsenenä esille näkemykset lainsäädännön muutostarpeista, jotta kunnilla olisi tulevaisuudessa käytössä tehokkaat keinot hallita sähköpotkulaudoista aiheutuneita ongelmia ja mahdollistaa palvelun kestävä jatko osana kaupungin liikkumisratkaisuja.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Ville Jalovaara on tehnyt 27.9.2023 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen: Sähköpotkulautojen pysäköintisäännöt koko Helsingin alueelle
"Sähköpotkulautojen pysäköintikaaos on kesällä 2023 helpottanut Helsingin keskustassa niillä alueilla missä kaupungin lautayrittäjien kanssa sopimat pysäköintisäännöt on otettu käyttöön. Lähiöissä tilanne sen sijaan ei ole parantunut. Pikemminkin päinvastoin. Kun keskustassa tuli rajoituksia, yritykset ovat tuoneet lisää lautoja esimerkiksi Vuosaareen.
Lähiöissä lautoja jätetään mitä erikoisempiin paikkoihin ja syksyn pimetessä ne muodostavat esimerkiksi pyörällä kulkeville törmäysvaaran. Linja-autopysäkeillä ja asemien (metro & juna) ovien edessä kaatuneiden lautojen kasat vaikeuttavat matkustajien kulkua. Koulujen ympäristöissä on usein runsaasti jalkakäytävillä makaavia lautoja. Pysäköinnissä taloyhtiöiden pihoilla ei ole myöskään sääntöjä, ja laudat saattavat tukkia esimerkiksi jäte ja muiden huoltoautojen kulkureittejä. Nämä esimerkkeinä tapauksista, joissa lautojen holtiton pysäköinti vaikeuttaa muiden liikkujien turvallista ja vapaata kulkua.
Ehdotan valtuustoaloitteella, että Helsinki ryhtyy toimiin, että kesäksi 2024 sähköpotkulaudoille saadaan pysäköintisäännöt ja valvonta koko kaupungin alueelle."
Toimivalta
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.
Aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan tai sen alaisen viranomaisen toimivaltaan.
This decision was published on 21.03.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Miikka Kulpakko, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37657