Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 28.8.2023 & 31.8.2023, Niittyluhdantie 41, As. Oy Ripusuontie 93

HEL 2023-012323
More recent handlings
Case 11. / 397 §

Oikaisuvaatimukset kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 25.4.2024 § 61 (kiinteistövaurio)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 25.4.2024 (61 §) tehdyt oikaisuvaatimukset.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimusten kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on 25.4.2024 (61 §) päätöksellään hylännyt huleveden aiheuttamiin kiinteistövaurioihin liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä on tehty kaksi oikaisuvaatimusta, joista toisen on tehnyt hakijana oleva asunto-osakeyhtiö edustajanaan isännöitsijä ********** ja toisen kyseisen asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajat ********** ja **********

Hakijan oikaisuvaatimus

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 250 euron vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 28.8.2023 kello 16‒17 ja 31.8.2023 yöllä tapahtuneisiin kadulta tulleen huleveden tulvimisesta aiheutuneisiin vahinkoihin. Hakijan kiinteistön sadevesiviemäröintijärjestelmän pumppaamo sekä sadevesikaivot tukkeutuivat, ja hakijalle on aiheutunut ylimääräisiä kustannuksia järjestelmän tyhjentämisestä, puhdistamisesta ja tarkistamisesta. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksensa perusteena muun ohessa, että hulevesiviemäröinti alueella on riittämätön ja kaupunki on suhtautunut tilanteeseen välinpitämättömästi viimeiset 10‒15 vuotta. Hulevedet kerääntyvät taloyhtiön kohdalla normaalilla sateella, ei ainoastaan voimakkaan tai pitkäaikaisen sateen tai myrskyn seurauksena. Maasto-olosuhteet ovat hakijan kiinteistön kohdalla sellaiset, että asfaltoidut kadut kaatavat pitkältä matkalta neljästä suunnasta kiinteistön suuntaan. Lisäksi kiinteistön kohdalla katujen kallistus on kiinteistöön päin. Tämän ovat todenneet myös kaupungin edustajat katselmuksissaan jo ainakin vuonna 2013 sekä syksyllä 2023. Yhtiön kohdalle on näin syntynyt laajalta alueelta aiheutuva valuma-alue, jota kaupungin hulevesijärjestelmät eivät riittämättömän kapasiteetin vuoksi pysty hoitamaan.

Hakija katsoo lisäksi, että kaupungin väitteet siitä, että taloyhtiö olisi myötävaikuttanut vahinkojen syntymiseen, ovat perusteettomat. Taloyhtiön kiinteistön rakentaminen sekä sen kosteuden ja hulevesien hallintaan tehdyt ratkaisut ovat lainmukaiset ja kiinteistön kunnossapidon kannalta välttämättömät.

Hakija on täydentänyt oikaisuvaatimustaan 21.5.2024. Täydennyksen mukaan toukokuussa 2024 tehdyn hulevesikaivojen lisäämiseen liittyvän työn yhteydessä on havaittu, että risteysalueelta Lähdepolun suuntaan johtava hulevesirunkoputki on pahasti tukkeutunut ja myös painauman vaurioittama ainakin välillä Ripusuontie 93 - Lähdepolku.

Kyseisen työn vastaavalta Staran työnjohtajalta saadun lisäselvityksen mukaan HSY tuli tarkastamaan kyseisen hulevesilinjan kohdan ja ilmoitti kohdan olevan kunnossa. Myöskään työtä suorittava Stara ei ole todennut hulevesirunkoputken olevan tukkeutunut.

Hakijaa on kuultu saadusta lisäselvityksestä. Hakija on 19.6.2024 toimittamassa vastauksessa pitänyt annettua lisäselvitystä tosiasioiden vastaisena. Hakija pitää lisäksi periaatteellisesti arveluttavana, että lisäselvityspyyntöön osallistuu muutoksenhakuvaiheessa henkilö, joka on aikaisemmin tehnyt asiassa kielteisen päätöksen. Hakija pyytää, että ennen oikaisuvaatimuksen käsittelyä kaupunkiympäristölautakunta tekisi luotettavan ja neutraalin selvityksen huleveden runkoputken kunnossapidosta.

Osakkeenomistajien oikaisuvaatimus

Osakkeenomistajat vaativat lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön tekemän hylkäävän päätöksen kumoamista, ja alun perin yhtiön 28.9.2023 tekemän vahingonkorvausvaatimuksen mukaisen korvauksen maksamista. Hakijayhtiön osakkaina (omistusosuus 50 %) osakkeenomistajat ovat maksaneet kyseisestä summasta 125 euroa yhtiölleen ylimääräisenä hoitovastikkeena. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Osakkeenomistajat yhtyvät hakijan tekemän oikaisuvaatimuksen perusteluihin. Lisäksi he toteavat muun ohessa, että kaupungin hulevesiviemärijärjestelmien toimimattomuus aiheuttaa sellaisen vahingon, joka johtaa selkeään yhtiön osakkeiden markkina-arvon alenemiseen yhtiön omistaman kiinteistön asumiskelpoisuuden ja asumisturvallisuuden heikkenemisen myötä.

Oikaisuvaatimusten tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa molemmat oikaisuvaatimukset katsotaan asianosaisten tekemiksi, sillä toisen on tehnyt hakijana oleva yhtiö ja toisen hakijayhtiön kaksi osakkeenomistajaa, joiden etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle ja samalla toiselle oikaisuvaatimuksen tehneelle osakkeenomistajalle tiedoksi sähköpostilla 26.4.2024. Oikaisuvaatimukset kaupunkiympäristölautakunnalle ovat saapuneet 8. ja 9.5.2024 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Vahingonkorvausasia

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungille vahingonkorvausvastuuta. Kunnossa- ja puhtaanapidon osalta kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta, ja kunta vastaa hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella. Kaupungin vastuulle kuuluu hulevesikaivojen puhtaanapito kaduilla ja muilla yleisillä alueilla. HSY vastaa huleveden runkoviemäriverkoston rakentamisesta ja kunnossapidosta erikseen määritellyllä huleveden viemäröintialueella.

Saatujen selvitysten mukaan alueen kaivoja ja linjoja on tarkistettu vuoden 2023 aikana, eikä niissä ole havaittu tukoksia. Pakilan alueelle on suunnitteilla HSY:n hulevesisaneeraus, johon liittyvä rakentaminen ajoittuu näillä näkymin vuosille 2025‒2027. Laajemman saneerauksen lisäksi alueella on käynnistynyt kuluvana vuonna kaupungin ja HSY:n yhteishanke, jossa kaupunki lisää hulevesikaivoja Ripusuontielle sekä Lähdepolulle. Lisäksi Heinämäentien oja, johon huleveden runkolinja purkaa, perataan. HSY saneeraa omaa verkostoaan samalla. Saadun lisäselvityksen mukaan käynnissä olevan hankkeen yhteydessä ei ole havaittu tukkeumia tai muuta vikaa alueen hulevesirakenteissa.

Ilmatieteen laitoksen mukaan sade määritellään rankkasateeksi, kun sademäärä on 7 mm tunnissa tai 20 mm vuorokaudessa. Kumpulan säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan ensimmäistä vahinkopäivää edeltävänä päivänä 27.8.2023 (klo 10‒14) on satanut yhteensä 25,60 mm ja vahinkopäivänä 28.8.2023 (klo 10.30‒18) yhteensä 41,19 mm vettä. Tästä vahinkopäivän sademäärästä suurin osa, 23,84 mm, on tullut kahden tunnin aikana klo 14.30‒16.30. Sade on ollut voimakkaimmillaan klo 16.00‒16.30, jolloin on satanut yhteensä 9,44 mm.

Toisena vahinkoajankohtana 30. ja 31.8.2023 välisen yön aikana (klo 22‒6) Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan on satanut 18,43 mm vettä. Vuorokauden aikana 30.8.2023 klo 8 ja 31.8.2023 klo 8 on satanut yhteensä 27,18 mm. Kyseisestä sademäärästä 18,22 mm on satanut klo 3.40 ja klo 4.50 välisenä aikana, ja 11,4 mm kymmenessä minuutissa klo 3.50 ja klo 4 välisenä aikana.

Hulevesiviemäriverkoston kapasiteetti voi rankkasateella olla riittämätön. Hulevesien hallinnan tavoitteena ei ole välittömästi suoraan ohjata hulevesiä hulevesiviemäriin, vaan tavoite on maankäyttö- ja rakennuslain mukaan imeyttää ja viivyttää hulevesiä niiden kerääntymispaikalla. Tällä imeyttämisellä ja viivyttämisellä varaudutaan nimenomaan muun muassa siihen, että rankkasateiden aikana hulevesiviemäristön kapasiteetti ylittyy. Hulevesiviemäriverkostot on rakennettu rakentamisajankohtansa vaatimusten mukaisesti. Kaupunki on teettänyt vuonna 2021 Pakilan aluetta koskevan hulevesiselvityksen, jonka pohjalta tällä hetkellä käynnissä olevaa hulevesijärjestelmän aluesaneerausta suunnitellaan.

Hakija katsoo, että sen kiinteistön kosteuden ja hulevesien hallintaan liittyvät ratkaisut ovat lainmukaiset ja välttämättömät, eikä taloyhtiö sen vuoksi ole myötävaikuttanut vahinkojen syntymiseen. Viranhaltijapäätöksessä on todettu, että hakijan toimittamien valokuvien sekä ilmakuvien perusteella hakijan kiinteistön piha-alueesta arviolta yli 40 % on kivetty tiiviillä kiveyksellä. Kiveys jatkuu rakennuksen seinään kiinni. Nykyinen, 7.6.2023 voimaan tullut Helsingin kaupungin rakennusjärjestys edellyttää, että pihamaalla käytetään mahdollisuuksien mukaan vettä läpäiseviä materiaaleja. Läpäisevien materiaalien käyttö ehkäisee pintavalumia ja tulvia, ja niillä voisi viivyttää ja imeyttää hulevesiä.

Hakija on vaatinut selvitystä huleveden runkoputken kunnossapidosta. Huleveden runkoputki ja sen kunnossapitovastuu kuuluvat HSY:lle. HSY on kuntayhtymänä Helsingin kaupungista erillinen oikeushenkilö, ja se vastaa omaan kunnossapitovastuuseensa liittyvistä vahingonkorvausvaatimuksista ja niiden selvittämisestä. Asiassa saadun selvityksen mukaan HSY on ilmoittanut kuitenkin kaupungille runkoviemärin olleen kunnossa, eikä saadun tiedon oikeellisuutta ole syytä epäillä.

Osakkeenomistajat ovat oikaisuvaatimuksessaan vedonneet siihen, että yhtiön osakkeiden markkina-arvo alenee toimimattoman hulevesijärjestelmän vuoksi. Vahingonkorvaus on jälkikäteinen keino, jolla korvataan vahingonkärsijälle tuottamuksellisesti aiheutettuja syntyneitä vahinkoja. Vaatimus koskien osakkeiden markkina-arvon alentumisesta on ennenaikainen.

Sekä 27.8.2023 että molempina vahinkopäivinä, 28.8.2023 ja 31.8.2023, on ollut rankkasateita, jotka ovat todennäköisesti aiheuttaneet hulevesikaivojen ja hulevesiviemärin kapasiteetin ylittymisen. Saadun selvityksen perusteella kaupungin vastuulle kuuluvat hulevesikaivot ovat rakenteellisesti kunnossa, ja kaupunki on ryhtynyt jo vuonna 2021 eli ennen vahinkotapahtumia alueen hulevesijärjestelmän saneeraukseen liittyvään selvitystyöhön ja hankkeen valmisteluun yhdessä HSY:n kanssa. Edellä esitetyin ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevin perustein kaupungin katsoo, ettei asiassa ole kaupungin toiminnassa sellaista virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, joka muodostaisi kaupungille tuottamuksen perusteella vahingonkorvausvastuun.

Menettely asian käsittelyssä

Hakija pitää periaatteellisesti arveluttavana sitä, että sama henkilö, joka on tehnyt viranhaltijapäätöksen, osallistuu muutoksenhakuvaiheessa asian käsittelyyn. Kunnallishallinnossa ei sovelleta ns. toisen asteen jääviyttä, eli osallistuminen saman asian käsittelyyn useissa toimielimissä ei aiheuta esteellisyyttä. Kunnan sisäisessä muutoksenhaussa oikaisuvaatimuksella jatketaan saman asian käsittelyä ylemmässä toimielimessä hallintoasiana eikä oikaisuvaatimuksen käsittelyä pidetä lainkäyttönä. Viranhaltija voi sen vuoksi valmistella omasta päätöksestään tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta viittaa vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyy vahingonkorvaustiimin päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen. Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan kiinteistön hulevesijärjestelmän tyhjentämisestä, puhdistamisesta ja tarkistamisesta aiheutuneista kustannuksista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut säännökset

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 13 a luku 103 c §, 103 e § ja 103 i §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 § ja 9–10 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Helsingin kaupungin rakennusjärjestys (2023) 16 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 25.04.2024 § 61

Close

This decision was published on 03.09.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Attachments

1. Confidential: Tietosuojalaki 29 §
2. Oikaisuvaatimus, hakija, 7.5.2024
The attachment will not be published on the internet.
3. Confidential: Tietosuojalaki § 29
4. Oikaisuvaatimus, osakkeenomistajat, 8.5.2024
The attachment will not be published on the internet.
5. Oikaisuvaatimus, hakija, täydennys 21.5.2024, saate
The attachment will not be published on the internet.
6. Oikaisuvaatimus, hakija, täydennys 21.5.2024
The attachment will not be published on the internet.
7. Oikaisuvaatimus, osakkeenomistajat, täydennys 21.5.2024, saate
The attachment will not be published on the internet.
8. Oikaisuvaatimus, osakkeenomistajat, täydennys 21.5.2024
The attachment will not be published on the internet.
9. Lisäselvitys oikaisuvaatimukseen Stara HEL 2023-012323
The attachment will not be published on the internet.
10. Kuulemispyyntö 6.6.2024
The attachment will not be published on the internet.
11. Oikaisuvaatimus, täydennys 19.6.2024, saate
The attachment will not be published on the internet.
12. Oikaisuvaatimus, täydennys 19.6.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.