Tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyynti, BiBi Resturant, Kauppakartanonkatu 3, BiBi Food Oy

HEL 2023-012823
More recent handlings
§ 10

Päätös tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntilupahakemusta koskevassa asiassa

Ympäristötarkastaja

Päätös

Terveysinsinööri päätti myöntää BiBi Food Oy:lle (3352280-9) luvan tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntiin myyntipaikassa BiBi Resturant, osoitteessa Kauppakartanonkatu 3, 00930 Helsinki.

Lupanumero

71807334

Voimassaolo

Tämä lupa on voimassa toistaiseksi.

Tietojen muutos

Luvanhaltijan on ilmoitettava vähittäismyyntiluvan myöntäjälle lupahakemuksessa ilmoitettujen tietojen muutoksesta ja vähittäismyynnin lopettamisesta.

Mikäli luvanhaltija alkaa myydä vähittäin myös nikotiininesteitä tai lopettaa tupakkatuotteiden vähittäismyynnin, hänen on ilmoitettava muutoksesta vähittäismyyntiluvan myöntäjälle.

Hakemuksen käsittelymaksu

205 euroa. Laskun toimittaa erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelu-liikelaitos.

Vuosittainen valvontamaksu

500 euroa. Vähittäismyyntipisteiden määrä vaikuttaa vuosittaisen valvontamaksun määrään. Vuosittaisen valvontamaksun suuruus määräytyy maksun määräytymispäivänä voimassa olevan taksan perusteella. Maksun määräytymispäivä on ensimmäisenä vuonna myyntiluvan myöntämispäivä ja sitä seuraavina vuosina tammikuun 1. päivä. Vuosittaisen valvontamaksun periminen lopetetaan, vasta kun luvanhaltija on ilmoittanut luvan myöntäjälle tupakkatuotteiden vähittäismyynnin lopettamisesta. Maksuja ei palauteta.

Päätöksen perustelut

Tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyynti on järjestetty siten, että se täyttää tupakkalain (549/2016) sekä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (593/2016) vaatimukset.

Hakija on toimittanut tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntilupahakemuksen, jossa on selvitys myyntipaikassa sijaitsevien myyntipisteiden lukumäärästä ja sijainnista sekä tupakkatuotteiden, tupakan vastikkeiden ja tupakointivälineiden sijoittelusta myyntipisteessä.

Hakija on ilmoittanut lupahakemuksessa myyvänsä tupakkatuotteita. Hakija on täydentänyt hakemustaan sähköpostitse ja ilmoittanut, ettei myyntipaikassa myydä vesipiipputupakkaa. Vesipiipuissa käytettäväksi myyntipaikassa myydään hedelmäkiviä.

Lisäksi hakija on toimittanut hakemuksen liitteenä omavalvontasuunnitelman.

Myyntipaikassa on hakemuksen mukaan 1 kpl tupakkatuotteiden myyntipisteitä.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

  1. Tupakkalain 44 §:n mukainen vähittäismyyntilupahakemus 30.7.2023
  2. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 593/2016 mukainen omavalvontasuunnitelma
  3. Sähköposti 10.10.2023

Sovelletut oikeusohjeet

Tupakkalaki (549/2016)

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (593/2016)

Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa ja maksut, Liite 3 kohdat 1 ja 4

This decision was published on 13.10.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Anna Petäjäniemi, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32059

anna.petajaniemi@hel.fi

Decisionmaker

Anna Petäjäniemi
ympäristötarkastaja

Attachments

1. 71807334
The attachment will not be published on the internet.
2. Hakemus 30.7.2023
The attachment will not be published on the internet.
3. Hakemus 30.7.2023, liite, omavalvontasuunnitelma
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.