Avustuksen myöntäminen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset vuodelle 2024, kaupunginkanslia

HEL 2023-013068
More recent handlings
Case 12. / 777 §

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset 2024

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2024 toimintaan yhteensä 5 000 000 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti. Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin vuonna 2024 on varattu kaupungin talousarvioissa talousarviokohdalle 1 30 03 Valtionperinnöt määrärahoja 4 000 000 euroa ja 1 000 000 euroa talousarviokohdalle 1 30 02 Kaupunginhallituksen avustukset.

Samalla kaupunginhallitus päätti avustusten ehdoista seuraavaa:

- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2024 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2025 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2026. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2026 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2024 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.

- Kaupungin mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Sopimuksen Euroopan unionin toiminnasta (SEUT) 107(1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan

Helsingin kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset myönnetään sellaiseen avustus- ja tukemistoimintaan, joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista EU:n jäsenvaltioista. Avustuksen vaikutus rajat ylittävien investointien tai sijoittautumisen edellytyksiin on korkeintaan marginaalinen (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä EUVL 2016/C 262/01, kohta 196). Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi.

Avustusten myöntäminen hakijoille ei sisällä SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.

Lisäksi kaupunginhallitus kehottaa kaupunginkansliaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti delegoida kaupunginkanslian viestintäjohtajalle 10 000 euroa ja vähemmän avustusta saavien hakijoiden avustusten myöntämisen vuodesta 2025 alkaen.

Lisäksi kaupunginhallitus suosittaa järjestöjä ilmoittamaan avustuksella tuetusta toiminnasta ensisijaisesti Palvelutietovarannossa (PTV) tai vaihtoehtoisesti Hyte ry:n ylläpitämässä Lähellä.fi- palvelussa.

Käsittely

Esteelliset: Anniina Iskanius ja Marcus Rantala
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen ja kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan 6.6.2022 § 27, että kaupunginkansliaan keskitetään kaupunginhallituksen valtionperintöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu. Avustuspäätösten sisällöllisessä valmistelussa tehdään yhteistyötä ja hyödynnetään kaikkien toimialojen asiantuntemusta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa vuodesta 2023 alkaen lausunnon hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.

Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisen valtionrahoituksen käyttösuunnitelmassa olevien avustusmäärärahojen osalta päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Avustusten jakamisessa kiinnitetään jatkossa korostetusti huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen.

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (7 § 4 mom.) perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin. Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin.

Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).

Valtionperintömäärärahat ovat kaupungin talousarviomäärärahoja ja talouden eriyttämisvelvoitteen vuoksi niitä ei voi käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten rahoittamiseen. Kaupungilla on oikeus hakea valtionperintönä saaman omaisuuden luovuttamista kunnalle. Perintökaaren (40/1965) 5 luvun 1 §:n mukaan perintö menee valtiolle, jollei perillistä ole. Perintökaaren 5 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan omaisuus voidaan luovuttaa myös sille kunnalle, jossa perittävä viimeksi asui. Kiinteä omaisuus voidaan lisäksi luovuttaa sille kunnalle, jossa omaisuus sijaitsee. Vuodesta 2023 alkaen kaupunginhallitus on päättynyt valtionperinnöistä myönnettävistä kunta-Helsingin toimintaa täydentävistä hyvinvointia ja terveyttä edistävistä järjestöavustuksista.

Valtionperinnöistä jaettavien avustusten tulee ensisijaisesti tukea kunnan vastuuta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin, kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Kaupunginhallitus vahvisti 8.6.2020 § 351 valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveystoimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan myöntämät avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kaupunginhallitus on tehnyt 27.6.2022 § 508 päätöksen, jossa se vahvisti kyseessä olevasta päivämäärästä eteenpäin haettavien valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kyseiseen päätökseen asti valtionperinnöt on haettu vuonna 2020 määriteltyyn käyttötarkoitukseen.

Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 661 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten kriteerit.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle vuoden 2024 esitystä koskevan lausunnon 12.12.2023 § 248 liitteen yksi mukaiselle esitykselle hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten jakautumisesta järjestöittäin. Esitys on lausunnon mukainen.

Avustuskriteerit

Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Avustuksilla tuetaan helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointieroja kaventavaa toimintaa.

Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esimerkiksi vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.

Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esimerkiksi luentopalkkiot, juhlat ja retket).

Avustuksia ei myönnetä kertaluontoiseen toimintaan. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvamuotoista. Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.

Pelastustoiminnan avustukset kohdennetaan järjestöille, joiden toiminta kytkeytyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.

Vuoden 2024 avustusten haku ja viestintä ja saapuneet hakemukset

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten hakuaika vuodelle 2024 oli 1.4.–2.5. 2023. Kaupunginhallituksen vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi ja ruotsiksi sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 2.12.2022. Avustushaun aukeaminen kuulutettiin Helsingin Sanomissa sekä Hufvudstadsbladetissa 2.12.2022. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävätasoisesti.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi(Link leads to external service)). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 2.5.2023 kello 16.00.

Avustushausta järjestettiin avustusinfo 23.3.2023 Teamisin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse 15.2.2023 vuosina 2022 ja 2023 avustuksia saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli tieto avustushaun aikataulusta, linkki avustuskuulutussivulle sekä infon ajankohta ja linkki infon tapahtumailmoitukseen sekä muuta ajankohtaista tietoa järjestöille.

Tiedot avustusinfosta julkaistiin myös sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla sekä tapahtumailmoituksena Helsingin kaupungin verkkosivuilla. Avustushaun aukeamisesta julkaistiin myös hel.fi-uutinen 3.4.2023.

Pakollisia liitteitä koskeva hakemusten täydennyspyyntö lähetettiin hakijoille sähköpostilla 30.8.2023. Määräaika liitteiden toimittamiselle oli 15.9.2023 mennessä. Hakijoille kerrottiin viestissä, että mikäli pyydetyt liitteet eivät saavu määräajassa, hakemus tullaan esittämään kaupungin yleisten avustusohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Hakijoihin, joilla oli edelleen puutteita pakollisissa liitteissä 15.9. määrärajan jälkeen, oltiin vielä yhteydessä 3.10. ja annettiin lisäaikaa 10.11. asti toimittaa kokonaan puuttuvat tai puutteelliset liitteet.

Kaupunginhallitukselle ja sosiaali- ja terveystoimelle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2024 saapui yhteensä 172 järjestöltä. Pelastustoimelle osoitettuja hakemuksia vuodelle 2024 saapui hakuaikaan mennessä yhdeltä järjestöltä.

Kolme avustushakemusta saapui myöhässä. Jos hakemusta ei ole toimitettu määräaikaan mennessä, on hakemus myöhästynyt. Kaupungin avustusten yleisohjeen mukaan myöhästyneet hakemukset tulee hylätä. Avustuksesta päättävä toimielin tekee hylkäävän päätöksen.

Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet

Avustusesityksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 4 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723). Lisäksi kaupunginhallitus 26.9.2022 § 661 päätti avustuskriteerit (liite 5), jotka täydentävät kaupungin avustusten yleisohjeita.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan valtion yleiskatteellisella rahoituksella avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, joiden on katsottu olevan merkittävässä ja kriittisessä roolissa sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisten palvelutoimintojen täydentämisessä ja turvaamisessa kohdennettuna haavoittuvassa asemassa oleville helsinkiläisille. Avustuksilla tuetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointi- ja terveyseroja kaventavaa korjaavaa/kuntouttavaa yksilö- tai ryhmämuotoista auttamistoimintaa järjestöissä.

Sekä kunnalla että hyvinvointialueella on tehtävänä hyvinvoinnin edistäminen. Valtionperinnöistä rahoitettavien avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, jotka tukevat kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävää ja tavoitteita.

Pelastustoiminnan avustusten arvioinnissa on noudatettu periaatetta, jonka mukaan jaettavien avustusten toiminnan tulee kytkeytyä onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan myöntämiin järjestöjen avustuksiin on käytettävissä vuonna 2024 yhteensä 6 010 000 euroa seuraavasti:

Talousarviokohdalle 5 10 01 Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut ovat varattu 1 010 000 euroa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestöavustuksiin. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestötoimijoille kohdennetaan avustusmäärärahasta 918 500 euroa ja pelastustoimen toimintaa täydentävälle järjestölle 91 500 euroa.

Kunta-Helsingin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin on varattu yhteensä 5 000 000 euroa, josta 1 000 000 euroa on varattu talousarviokohdalle 1 30 02 Kaupunginhallituksen avustukset ja 4 000 000 euroa talousarviokohdalle 1 30 03 Valtionperinnöt. Kunta-Helsingin avustuksista päättää kaupunginhallitus.

Edellisen avustuksen käytön valvonta

Hakemusten käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2022 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, niin hakemus esitetään hylättäväksi.

Osana avustusten käytönvalvontaa tehdään myös kuudelle järjestölle, joille on myönnetty avustusta vuonna 2022, pistokoeluontoiset tarkastukset yhteistyössä KPMG Oy:n kanssa. Valvontakäynnit ja raportit valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Avustusesitys valvontakohteiden osalta on ehdollinen, kunnes saadaan tarkastusraportit. Jos toiminta ei täytä kaupungin avustusten yleisiä avustusohjeita ja kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskriteereitä, avustusta ei voida myöntää.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2022 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2022 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on asian liitteenä 3. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2022, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.

Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), niin näihin pyydetään kiinnittämään huomiota.

Avustusehdotuksen laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet

Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly kunta-Helsingin avustusten jakoperusteisiin tai jos hylkäämiseen on muu painava syy.

Hylkäysesitysten perusteita ovat myös pakollisten liitteiden puuttuminen, liitteiden puutteellisuus, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä.

Kaupunginhallituksen myöntämissä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten tarkastelussa on huomioitu Helsingin kaupungin strategian ja hyvinvointisuunnitelman painopisteitä. Esityksessä on priorisoitu avustuskriteerien mukaista välitöntä ennaltaehkäisevää auttamis- ja tukemistoimintaa, joiden on katsottu erityisesti ehkäisevän avustusten kohderyhmien ajautumista raskaampiin sosiaali- ja terveyspalveluihin tai ehkäisevän lisäresursointitarvetta muihin kunta-Helsingin palveluihin esimerkiksi kasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla. Avustusesityksessä on esitetty leikkauksia eräiden järjestöjen avustuksiin verrattuna vuonna 2023 myönnettyihin avustuksiin sekä esitetty lakkautettavaksi kokonaan eräitä avustuskohteita.

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista esitetään lakkautettavaksi sellaiset, jotka eivät kuulu selvästi avustuskokonaisuuden sisään. Tällaista toimintaa on eräät maksulliset ja työllisyyttä edistävät kurssi- ja koulutustoiminnat.

Esityksessä on tarkennettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisten avustusten ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten välistä rajapintaa verrattuna vuodelle 2023 myönnettyihin avustuksiin. Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten kokonaisuuteen on tunnistettu kuuluvaksi vertais- ja vapaaehtoistoiminta, matalankynnyksen avoin kohtaamispaikkatoiminta, osallisuutta edistävä toiminta sekä kansanterveysjärjestöjen yleinen ennaltaehkäisevä neuvonta ja ohjaus hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä leiritoiminta.

Avustuksen saajissa on järjestöjä, joiden avustettava toiminta on jakaantunut sekä kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten piiriin. Näitä järjestöjä ovat Helsingin muistiyhdistys ry, Klubitalo Eskot, Mieli ry, Kehitysvammatuki57, Monika-Naiset liitto ry ja Helsingin pelastusliitto ry.

Sellaisten avustettavien toimintojen, jotka sijoittuivat jaottelussa kunnan ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtävien rajapinnalle, hakijakohtaisiin perusteluihin on kirjattu ”Avustus tulee käyttää kunnan vastuulla olevaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön. Avustusta ei saa käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämisvastuulla oleviin, ostamiin tai avustamiin palveluihin tai toimintoihin. Mikäli avustuksen kohteena on osin tai kokonaan edellä mainitut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelut tai toiminnot, avustuksensaajan tulee neuvotella avustuksen uudelleen kohdentamisesta kaupungin kanssa.”. Järjestöt raportoivat toiminnasta avustuksen käytönvalvonnan yhteydessä.

Kaupunginkanslia jatkaa vuonna 2023 aloitettua kaupungin avustustoiminnan kehittämistä, johon kuuluu muun muassa keskushallinnon ja toimialojen avustuslajeja, tavoitteita ja kriteereitä koskevan kokonaiskuvan tarkentaminen, avustusviestintä ja avustusten valmistelu avustettavan toiminnan vaikuttavuuden, yleishyödyllisyyden ja hakijan omavaraisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on selkiyttää kaupunkitasoisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustamisen kokonaisuutta ja avustusten kohdentumista kunta-Helsingissä ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan Kestävän kasvun hankkeessa (2023–2025) Helsingissä kehitetään ja käyttöönotetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti (jäljempänä hyte-palvelukonsepti). Hyte-palvelukonseptin mallilla pyritään ehkäisemään niiden kuntalaisten ohjautuminen sote-palveluihin, jotka hyötyvät paremmin esim. kulttuuri- tai liikuntapalveluista tai järjestötoiminnasta, ja tukemaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin osallistumista osana palvelujen kokonaisuutta.

Osana hyte-palvelukonseptia luodaan uusi digitaalinen hyte- palvelutarjotin, joka kokoaa hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminnot asiakkaiden ja ammattilaisten helposti löydettäviksi. Kolmannen sektorin toimijoilla on mahdollisuus ilmoittaa toimintaansa joko palvelutietovarannon (PTV) tai Lähellä.fi-palvelun kautta. Molempien verkkotietovarantojen käyttöön on saatavilla koulutusta. Kestävän kasvun hankkeen yhteistyökumppani HyTe ry tarjoaa tukea Lähellä.fi-palvelun käyttöön ja Digi- ja väestötietovirasto järjestää PTV-koulutuksia.

Kaupunki kannustaa ja suosittaa avustuksia saavia järjestöjä ilmoittamaan toiminnastaan digitaalisella palvelutarjottimella. Palvelutarjotin tarjoaa järjestöille maksutonta näkyvyyttä asukkaiden ja julkisen sektorin suuntaan. Tieto palveluista ja toiminnasta saavuttaa kohderyhmää laajasti. Hyte-palvelutarjotinta voidaan hyödyntää palveluohjauksen välineenä, jolloin asiakkaita voidaan ohjata heille sopiviin palveluihin. Toimijat tavoittavat paremmin toimintansa kohderyhmän ja saavat lisää osallistujia toimintaansa.

Kaupunginhallituksen päätettäväksi esitettävät hakemukset ja päätösehdotukset myönnettävistä avustuksista käyttötarkoituksineen on kuvattu liitteessä yksi, jossa hakemukset esitetään kohderyhmittäin. Liitteessä kaksi esitetään kohderyhmittäin koontina avustuskokonaisuuden jakautuminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtion yleiskatteellisesta rahoituksesta myönnettävien avustusten ja valtionperinnöistä ja kaupunginhallituksen avustus määrärahoista myönnettävien kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten välillä. Liite kolme sisältää hakijoiden taloustiedot.

Liitetaulukoissa sarakkeen otsikossa "päätös sotepe 2024” ja otsikossa ”Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste 2024 sotepe” viitataan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisesta rahoituksesta myönnettyihin avustuksiin. Sarakkeen otsikoissa ”Ehdotettu/päätös hyte 2024” ja ”Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste hyte 2024” viitataan kunta-Helsingin rahoituksella esitettäviin avustuksiin.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 28.11.2023 § 234

Close

This decision was published on 22.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Titta Reunanen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23437

titta.reunanen@hel.fi

Johanna Seppälä, osallisuusjohtaja, puhelin: 09 310 79780

johanna.m.seppala@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.