Meluilmoitus, purkutyöt, Lastenkodinkatu 5, Kiinteistö Oy Lastenkodinkatu 5

HEL 2023-013299
More recent handlings
§ 59

Päätös Kiinteistö Oy Lastenkodinkatu 5:n meluilmoituksesta koskien purkutyön jatkumista osoitteessa Lastenkodinkatu 5, Kamppi

Johtava ympäristötarkastaja

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön johtava ympäristötarkastaja päätti hyväksyä Kiinteistö Oy Lastenkodinkatu 5:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee purkutyön jatkumista 15.7.−30.8.2024 osoitteessa Lastenkodinkatu 5, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Häiritsevää melua aiheuttavien koneiden ja laitteiden käyttö sekä raskas ajoneuvoliikenne ovat kiellettyjä yöaikaan kello 22.00−7.00 ilman pakottavaa ja perusteltua syytä.
  2. Työkoneen puomiin kiinnitettyä hydraulista iskuvasaraa saa käyttää purkutyössä vain arkisin maanantaista perjantaihin kello 8.00−16.00. Lisäksi tulee ottaa huomioon päiväkoti Lapin ja Ressun peruskoulun kanssa sovittavat aikarajoitukset (määräys 3).

    Jos työkohteen etäisyys lähimpään asuinhuoneistoon on alle 10 metriä, hydraulista iskuvasaraa tai muuta erityisen häiritsevää runkomelua aiheuttavaa laitetta saa käyttää vain arkisin maanantaista perjantaihin kello 9.00−15.30.

    Töitä ei saa tehdä pyhäpäivinä, eikä niihin rinnastettavina muina
    yleisinä juhlapäivinä.
  3. Meluhaitan riittävästä torjunnasta on sovittava ennakkoon päiväkoti Lapin (Lapinlahdenkatu 6) ja Ressun peruskoulun (Lapinlahdenkatu 10) johdon kanssa neuvottelemalla. Työstä ei saa aiheutua haittaa päiväkodin eikä koulun toiminnoille.
  4. Työn jatkumista koskeva tiedote on jaettava viivytyksettä vähintään porraskäytäväkohtaisesti osoitteisiin Lapinlahdenkatu 8. Lapinrinne 2, Lastenkodinkatu 7 ja 9, Lastenkodinkatu 2−10 ja Työmiehenkatu 11.

    Niihin asuin- ja liikehuoneistoihin, jotka rajautuvat työmaahan, pitää jakaa ajantasainen tiedote viikon välein purkutyön päättymiseen asti.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi työn kokonaiskesto, päivittäiset työajat sekä urakoitsijan ja työn tilaajan yhteystiedot. Mikäli tiedotetta ei ole jo jaettu, tulee se jakaa mahdollisimman pian.
  5. Niihin asuin- ja liikehuoneistoihin, jotka rajautuvat työmaahan, tulee jakaa kuulosuojaimet asukkaiden tai liikkeenharjoittajien niitä halutessa. Kuulosuojainten saatavilla olosta tulee olla maininta tiedotteessa.
  6. Purkutyössä käytettävät koneet ja laitteet on varustettava kastelu- tai pölynkeräyslaitteistolla tai työkohteen ympärille on rakennettava tiivis suojarakennelma pölyn ja muiden epäpuhtauksien leviämisen estämiseksi.
    Pölyävien kuormien on oltava peitettyjä tai kasteltuja. Työmaalta kadulle leviävä kura on pestävä pois pölyämisen estämiseksi. Pesu on suoritettava tarvittaessa päivittäin.
  7. Siirrettävä polttoainesäiliö on sijoitettava tiiviille alustalle, ellei säiliö ole rakenteeltaan valuma-altaallinen, kaksoispohjainen tai -vaippainen tai sijoitettu katettuun suoja-altaaseen. Säiliö on sijoitettava siten, että polttoaineet eivät pääse vahinkotilanteessa viemäriin tai maaperään. Tankkauspaikoilla on oltava imeytysainetta ja kalustoa mahdollisten vuotojen keräämistä ja säilyttämistä varten.

Kuva 1. Määräyksen 4 mukainen kartta työmaa-alueesta ja tiedotusalueesta.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 1050,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024, 31 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Yöaikainen melu aiheuttaa eniten haittaa, joten on tärkeää, että yöllä tehdään vain ne työvaiheet, joita ei liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden tai muun perustellun syyn vuoksi voi tehdä päiväaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 22 §.
  2. Päivittäisen työajan rajoittaminen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi alueen asukkaille kohtuutonta häiriötä. Päiväaikaisen melun osalta asukkailta odotetaan suurta kärsivällisyyttä, minkä vuoksi on tarpeen, että asukkaat voivat levätä ilta-aikaan ja viikonloppuisin melun häiritsemättä kohtuuttomasti. Sallittu työaika on ilmoituksen mukainen.
  3. Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta pitkäkestoisesta melusta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa erityisen herkkien kohteiden toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  4. Lähiympäristön tiedottamisella voidaan vähentää työstä naapureille aiheutuvaa haittaa tai häiriötä. Tiedottamisen avulla asukkaat ja muut altistuvat kohteet voivat varautua ennakolta tulevaan meluun. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  5. Määräys on tarpeen, jotta asukkaat voivat oleilla kotona ja liikkeenharjoittajat työskennellä myös meluisimpien työvaiheiden aikana.
  6. Määräys on tarpeen, jotta työmaan aiheuttama pölyhaitta olisi mahdollisimman vähäinen. Pitkäkestoisen purkutyön välittömässä läheisyydessä on pölylle erityisen herkkiä altistujia, joten pölyntorjuntaan tulee kiinnittää erityistä huomiota ja työtä tulee tehdä siten, että pölyhaitat ehkäistään mahdollisimman tehokkaasti. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 19 §.
  7. Määräys on tarpeen, jotta polttoaineiden käsittelystä ei aiheutuisi ympäristön pilaantumista. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 11 §.

Ilmoituksen tekijä

Kiinteistö Oy Lastenkodinkatu 5, Lastenkodinkatu 5, 00180 Helsinki

Y-tunnus: 0119614−8

Yhteyshenkilö: Jari Laine, 050 599 2299, jari.laine@nuorisosaatio.fi

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee piikkausrobotin käyttöä pihakannen purkamiseen 15.7.−30.8.2024 arkisin maanantaista perjantaihin kello 8.00−16.00 osoitteessa Lastenkodinkatu 5. Kyseessä on 9.10.2023 aloitetun purkutyön jatkuminen. Ilmoitettuun työn kestoon on sisällytetty kolmen viikon verran varoaikaa mahdollisten viivästysten sekä lisääntyvän piikkaustarpeen varalle.

Jäljellä on enää Lastenkodinkadun puoleinen pihakannen purkaminen. Purku alkaa jo aiemman päätöksen ollessa voimassa, mutta työtä ei saada valmiiksi aiemmin ilmoitetussa aikataulussa eli 15.7.2024 mennessä. Piikkaustyöt jatkuvat, sillä purun edetessä esiin tulevien betonirakenteiden tutkimuksissa on ilmennyt lisääntynyt purkamisen tarve.

Rakenteiden kantavuutta on selvitetty työmaan edistymisen mukaan ja suunnitelmat ovat muuttuneet ja rakennevahvistuksia on jouduttu tekemään työn etenemiseksi. Piikkausrobotteja on ollut käytössä useampia eri kokoja sekä yhtä aikaa että yksittäin. Laite tai laitteet on valittu ja valitaan tulevassa työssä rakenteiden kestävyyden mukaan, ottaen huomioon mahdollisimman lyhytkestoisen piikkaustarpeen. Piikkausrobottien (Brokk 60, Brokk 70 ja Brokk 160) ilmoitettu äänitehotaso (LWA) on 90 dB.

Lähimmät häiriintyvät kohteet ovat purkukohteeseen rajautuvat asuinrakennukset osoitteissa Lapinlahdenkatu 8 ja Lapinrinne 2, sekä kadun vastakkaisella puolella sijaitseva rakennus noin 15 metrin etäisyydellä purettavasta kohteesta. Piikkauksesta aiheutuvan melutason arvioidaan olevan lähimpien melulle altistuvien kohteiden luona 60 dB (LAeq).

Työstä tiedotetaan isännöitsijöiden kautta huoneistokohtaisesti osoitteissa Lastenkodinkatu 7 ja 2−10 sekä Työmiehenkatu.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus työn jatkumisesta on jätetty Lupapisteeseen 26.6.2024. Ilmoitusta on täydennetty Lupapisteessä 8.7.2024 liittyen käytettäviin laitteisiin, purkutyön aikatauluun ja työvaiheiden etenemiseen.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön johtavan ympäristötarkastajan ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Asian aiempi käsittely

Johtava ympäristötarkastaja on tehnyt aiemmista ilmoituksista päätökset 15.11.2023 (94 §), 15.1.2024 (1 §) ja 15.2.2024 (9 §).

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 24 ja 26 §

Päätöksen antaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

This decision was published on 11.07.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 52719

kirsi.jarvisalo@hel.fi

Decisionmaker

Harri Pasanen
johtava ympäristötarkastaja