Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 30.8.2023-31.8.2023

HEL 2023-013334
More recent handlings
This is a motion

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 25.4.2024 § 62 (kiinteistövaurio)

Urban Environment Committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 25.4.2024 (62 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on 25.4.2024 (62 §) päätöksellään hylännyt huleveden aiheuttamaan kiinteistövaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 900 euron vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 30.‒31.8.2023 välisenä yönä tapahtuneeseen kiinteistövaurioon. Hakijan kiinteistölle oli valunut rankkasateen ja Elontien sadevesiviemärien toimimattomuuden vuoksi naapurikiinteistöltä vettä, joka tulvi rakennuksen kellariin lattiakaivojen kautta tai betonilaatan läpi. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksensa perusteluna muun ohessa, että kaupungilla on ollut tiedossa puutteet hulevesijärjestelmässä kyseessä olevalla Elontien katuosuudella, ja kaupunki on laiminlyönyt parannus- ja puhtaanapitotoimet, minkä vuoksi vesivahinko aiheutui. Hakijan kiinteistöllä on toimiva sadevesijärjestelmä, salaojat sekä pumppaamo sadevesien poistoa varten, mutta hakijan naapurikiinteistöön, jonka kautta vesi hakijan kiinteistölle tulee, kohdistuva vesirasitus oli valtava eikä hakijan kiinteistön pumppaamo saanut poistettua kiinteistön järjestelmästä vettä, koska kaupungin viemäriverkosto on ollut täynnä.

Kaupungilla on myös ollut tieto Elontien kokonaispituuskaltevuudesta sekä sadevesien ohjautumisesta kyseessä olevalla katuosuudella. Elontien pituuskaltevuus on kyseessä olevalla tien osuudella sellainen, että sadevesi kulkeutuu hakijan naapurikiinteistön kohdalle pitkältä matkalta molemmista suunnista katua. Sadevesiviemäröinti tällä alueella on täysin riittämätön, se ei pysty vastaanottamaan näin suurelta alueelta kohdistuvaa vesikuormaa, ja vesi lainehtii kadulla usein. Naapurikiinteistön kohdalla on tien molemmin puolin yksi ritiläkaivo, jotka lisäksi tukkiutuvat normaalillakin sateella usein, koska roskia kulkeutuu kaivojen päälle usean sadan metrin matkalta.

Kadun puhtaanapito ei myöskään ole riittävää, vaan kadun kiinteistöjen haltijat joutuvat toistuvasti itse putsaamaan sekä katua että tukkiutuneita kaivojen ritilöitä. Usean kiinteistön haltijat ovat myös olleet asiasta kaupunkiin yhteydessä jo vuosien ajan. Kyseessä olevan vahinkotapahtuman jälkeisenä päivänä lakaisukone ilmestyi putsaamaan katua, ja ajoi naapurikiinteistön kohdalla 4 kertaa edestakaisin, mikä on täysin poikkeuksellista.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostilla 26.4.2024. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 10.5.2024 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungille vahingonkorvausvastuuta. Kunnossa- ja puhtaanapidon osalta kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta, ja kunta vastaa hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella. Kaupungin vastuulle kuuluu hulevesikaivojen puhtaanapito kaduilla ja muilla yleisillä alueilla. HSY vastaa huleveden runkoviemäriverkoston rakentamisesta ja kunnossapidosta erikseen määritellyllä huleveden viemäröintialueella.

Alueen rakenteellisesta kunnossapidosta vastaavalta saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla olevat kaivot kuuluvat kolmen vuoden huoltokiertoväliin, ja kaivot on edellisen kerran tyhjennetty 15.‒16.6.2021. Seuraava ohjelman mukainen puhdistus on vuonna 2024. Kunnossapito on 9.11.2023 tehnyt vahinkopaikalla tarkastuskäynnin, jonka mukaan vahinkopaikalla olevat kaivot ovat rakenteellisesti kunnossa. Kunnossapidon tietoon ei ole tullut ilmoituksia kyseisen vahinkopaikan puhtaanapidosta, kaivojen kunnosta tai tulvimista koskevista ongelmista. HSY:n selvityksen mukaan sen vastuulle kuuluvassa hulevesirunkolinjassa ei ole havaittu mitään rakenteellista ongelmaa.

Ilmatieteen laitoksen mukaan sade määritellään rankkasateeksi, kun sademäärä on 7 mm tunnissa tai 20 mm vuorokaudessa. Ilmatieteen laitoksen Helsingin Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan 30.‒31.8.2023 välisen yön aikana (klo 22‒6) on satanut 18,43 mm vettä. Vuorokauden aikana 30.8.2023 klo 8 ja 31.8.2023 klo 8 on satanut yhteensä 27,18 mm. Kyseisestä sademäärästä 18,22 mm on satanut klo 3.40 ja klo 4.50 välisenä aikana, ja 11,4 mm kymmenessä minuutissa klo 3.50 ja klo 4 välisenä aikana.

Hulevesiviemäriverkoston kapasiteetti voi rankkasateella olla riittämätön. Hulevesien hallinnan tavoitteena ei ole välittömästi suoraan ohjata hulevesiä hulevesiviemäriin, vaan tavoite on maankäyttö- ja rakennuslain mukaan imeyttää ja viivyttää hulevesiä niiden kerääntymispaikalla. Tällä imeyttämisellä ja viivyttämisellä varaudutaan nimenomaan muun muassa siihen, että rankkasateiden aikana hulevesiviemäristön kapasiteetti ylittyy.

Rankkasateiden aikana on myös tyypillistä, että kasvillisuusjätettä ja muuta irtoroskaa kulkeutuu veden mukana ja keräytyy hulevesikaivojen päälle. Tätä ei voida kaupungin toimin ennaltaehkäistä, vaan katu ja kaivojen pinnat puhdistetaan rankkasateen jälkeen irtoroskasta, kuten hakijan oikaisuvaatimuksen mukaan asiassa on toimittukin.

Asiassa saadun selvityksen perusteella hulevesi tulee hakijan kiinteistölle naapurikiinteistöltä, ja vastuu kiinteistön hulevesien hallinnasta on kullakin kiinteistön omistajalla. Vahinko on lisäksi tapahtunut rankkasateen aikana, ja saadun selvityksen perusteella kaupungin vastuulle kuuluvat hulevesikaivot ovat rakenteellisesti kunnossa. Edellä esitetyin ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevin perustein kaupunki katsoo, ettei asiassa ole kaupungin toiminnassa sellaista virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, joka muodostaisi kaupungille tuottamuksen perusteella vahingonkorvausvastuun.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta viittaa vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyy vahingonkorvaustiimin päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen. Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan kiinteistölle aiheutuneista vaurioista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut säännökset

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 13 a luku 103 c §, 103 e § ja 103 i §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 § ja 9–10 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 25.04.2024 § 62

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 19.10.2023 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen hakijan kiinteistölle aiheutuneesta vesivahingosta. Vaatimuksen mukaan 30.–31.8.2023 välisenä yönä hakijan kiinteistön alakertaan nousi rankkasateen ja Elontien sadeviemärien toimimattomuuden vuoksi vesi.

Hakija on toimittanut vaatimuksen liitteenä tarkastusraportin, jonka mukaan rankkasade nosti vettä kellariin, joko lattiakaivojen kautta tai betonilaatan läpi. Vesi on valunut naapuritontilta taloa kohti ja talon alle. Pihakaivossa on pumppu, mutta se ei ole ehtinyt tyhjentää suurta vesimäärää kaupungin viemäriverkostoon, joka sekin oli täynnä vettä.

Hakija on 14.4.2024 täsmentänyt vaatimuksen määrältään 900 euroon, joka on vakuutuksen omavastuuosuus.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta, ja kunta vastaa hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kaupungin vastuulle kuuluu myös hulevesikaivojen puhtaanapito kaduilla ja yleisillä alueilla.

Helsingissä hulevesien hallinnan vastuut jakautuvat kaupungin, HSY:n ja kiinteistön omistajan tai haltijan kesken. Kaupunki vastaa esimerkiksi hulevesien hallinnan kokonaissuunnittelusta, HSY huolehtii huleveden runkoviemäriverkoston rakentamisesta ja kunnossapidosta erikseen määritellyllä huleveden viemäröintialueella, ja kiinteistön omistaja tai haltija huolehtii kiinteistöllä muodostuvan huleveden hallinnasta.

Tulvariskien hallinnasta annetun lain mukaan kaupunki tekee alustavan arvioinnin hulevesitulvista aiheutuvista tulvariskeistä, nimeää hulevesitulvien merkittävät tulvariskialueet sekä laatii alueille tulvavaarakartat ja tulvariskikartat. Tulvariskien alustava arviointi tehdään toteutuneista tulvista sekä ilmaston ja vesiolojen kehittymisestä saatavissa olevien tietojen perusteella ottaen huomioon myös ilmaston muuttuminen pitkällä aikavälillä. Alue, jolla todetaan arvioinnin perusteella mahdollinen merkittävä tulvariski tai jolla sellaisen riskin voidaan olettaa ilmenevän, nimetään merkittäväksi tulvariskialueeksi. Kaupunki laatii hulevesitulvan vuoksi merkittäväksi tulvariskialueeksi nimetylle alueelle tulvariskien hallintasuunnitelman.

Helsingin kaupungin alueen hulevesitulvariskien alustava arviointi on tehty vuosina 2011 ja 2018. Kummankin arvioinnin perusteella on todettu, että kaupungin alueella ei ole lain mukaisia merkittäviä hulevesitulvariskialueita. Arviointien perusteella on kuitenkin todettu, että kaupungissa on monta hulevesitulvaherkkää aluetta, joissa mahdolliset hulevesitulvat voivat aiheuttaa oleellista haittaa kaupungin toiminnalle tai omaisuudelle, mutta lain mukainen merkittävyyden kynnys ei ylity.

Hulevesitulvariskialueiden ja hulevesitulvaherkkien alueiden selvittämisen loppuraportissa on todettu, että Länsi-Pakilan Ripusuontien länsipään kohdalla on tarve tarkemmalle tarkastelulle ja on laadittava erillisselvitys, jossa verkostomallinnuksella ja maastokäynneillä arvioidaan tulvien syitä ja vähentämistoimenpiteitä. Länsi-Pakilan alueella on kohtia, jotka kuuluvat Suomen ympäristöpalvelun laatiman hulevesitulvariskien alustavan arvioinnin mukaiselle kerran sadassa vuodessa toistuvalle hulevesitulvaherkälle alueelle.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvässä vahingonkorvausasiassa kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan hulevesikaivojen kunnosta ja hulevesien hallinnasta on pyydetty selvitys. Saadun selvityksen mukaan alue on suunniteltu ja rakennettu 1960-luvulla. Maaperä on täyttömaata ja moreenia. Tontti on rakennettu huomattavasti kadun rakentamista myöhemmin ja tontin tulee aina sopeuttaa pihan korkomaailma olemassa olevaan katuun.

Alueesta on laadittu hulevesiselvitys vuonna 2021, jossa on tarkasteltu hulevesiverkoston kapasiteettia eli putkiverkoston ja kaivojen riittävyyttä sadantaan nähden. Selvityksen perusteella hulevesiverkoston kapasiteetti ei ole riittävä ja pidempikestoisella rankkasateella hulevesiviemäriverkosto tulvii eli kaivot eivät vedä riittävästi ja vesi lammikoituu. Luonnollisia tulvareittejä ei ole, kadun kokonaispituuskaltevuus ei siis ole sellainen, jonka avulla sadevedet ohjautuisivat kadun pintaa pitkin hallitusti vaikkapa toiselle kadulle tai puistoon.

Hakijan kiinteistön puolella osoitteessa Elontie ********** ei ole jalkakäytävää, vaan kiinteistö rajautuu suoraan ajorataan. Ajoliittymän kohdalla ei ole reunakiveä. Kadun pituuskaltevuus on kuitenkin hakijan kiinteistön kohdalla sellainen, että se ei ole kadun alin kohta eikä lammikko muodostu ensimmäisenä siihen. Alin kohta sijaitsee naapurikiinteistön kohdalla osoitteessa Elontie ********** ja tällä kohdalla on ritiläkannelliset hulevesikaivot ajoradan molemmilla reunoilla. Naapurikiinteistön kivetetyn alueen reunassa kiinteistöjen rajalla on havaittavissa painumaa. Hulevesi on päätynyt hakijan kiinteistölle naapurikiinteistön kautta tästä kohdasta. Valumareitti on esitetty hakijan vahingonkorvausvaatimuksessa.

HSY:n selvityksen mukaan hulevesirunkolinjassa ei ole havaittu mitään rakenteellista ongelmaa. Alueelle on suunnitteilla HSY:n hulevesisaneeraus 2030-luvulla, jonka lisäksi Pakilan alueella on kaupungin ja HSY:n yhteishankkeena käynnistymässä kuluvan vuoden aikana Pakilan osalla kaduista, eli niillä akuuteilla, joilla tulvimista on kadulta tontille, mutta kyseinen kohta ei ole mukana nyt käynnistyvässä suunnittelussa.

Alueen rakenteellisesta kunnossapidosta vastaavalta saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla olevat kaivot kuuluvat kolmen vuoden huoltokiertoväliin, ja seuraava ohjelman mukainen puhdistus on vuonna 2024. Elontien kaivot on edellisen kerran tyhjennetty 15.–16.6.2021. Kunnossapito on tehnyt vahinkopaikalla tarkastuskäynnin 9.11.2023, jonka mukaan vahinkopaikalla olevat kaivot ovat rakenteellisesti kunnossa.

Kunnossapidon tietoon ei ole tullut ilmoituksia kyseisen vahinkopaikan kaivoja tai tulvimista koskevista ongelmista. Kaupungille ei ole saapunut samalta vahinkopaikalta muita vahingonkorvausvaatimuksia. Kaupungille on esitetty hakijan kiinteistön lähettyviltä Pakilan alueelta toinen vahingonkorvausvaatimus. Kyseinen vaatimus koskee 28.8.2023 ja 31.8.2023 hulevesien seurauksena tehtyä kiinteistön sadevesiviemäröintijärjestelmän puhdistusta ja järjestelmälle aiheutunutta vahinkoa.

Ilmatieteen laitoksen Helsingin Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan 30.–31.8.2023 välisen yön aikana (klo 22–6) on satanut 18,43 mm vettä. Kyseisestä sademäärästä 18,22 mm on satanut klo 3.40 ja klo 4.50 välisenä aikana, ja 11,4 mm kymmenessä minuutissa klo 3.50 ja klo 4 välisenä aikana. 30.8.23 klo 8–31.8.23 klo 8 sademäärä oli yhteensä 27,18 mm. Ilmatieteen laitoksen mukaan sade määritellään rankkasateeksi, kun sademäärä on 7 mm tunnissa tai 20 mm vuorokaudessa.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Helsingin kaupungin ilmastotyöryhmä on laatinut vuonna 2017 Helsingin ilmastonmuutokseen sopeutumisen linjaukset vuoteen 2025 saakka. Linjauksissa esitettyjä hulevesiin liittyviä sopeutumistoimenpiteitä toimeenpannaan vuonna 2018 julkaistulla Helsingin kaupungin hulevesiohjelmalla. Ilmastonmuutosennusteiden mukaan Helsingissä etenkin talvella sateet lisääntyvät ja kesällä rankkasateet voimistuvat ja yleistyvät, mutta toisaalta myös kuivat kaudet yleistyvät. Hulevesiviemäriverkoston kapasiteetti voi rankkasateella olla riittämätön. Hulevesiohjelmassa kiinnitetään entistä enemmän huomiota hulevesivirtaamien hallintaan suunnittelussa ja rakentamisessa. Tavoitteena on estää kaupunkitulvia myös tulevaisuudessa.

Rankkasade aiheutti 31.8.2023 yön aikana useita vesivahinkoja Helsingissä. Helsingin pelastuslaitos tiedotti 31.8.2023, että Helsingissä oli ollut yön ja aamun aikana 15 vahingontorjuntatehtävää, ja että vahingontorjuntatehtäviin oli hälytetty myös sopimuspalokunnat. Esimerkiksi Helsingin yliopiston metroasema oli jouduttu sulkemaan tulvivan veden takia.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Ilmastonmuutosennusteiden mukaan Helsingissä etenkin talvella sateet lisääntyvät ja kesällä rankkasateet voimistuvat ja yleistyvät, ja on todettu, että hulevesiviemäriverkoston kapasiteetti voi olla riittämätön rankkasateella. Kaupungin voimassa olevassa hulevesiohjelmassa kiinnitetään entistä enemmän huomiota hulevesivirtaamien hallintaan suunnittelussa ja rakentamisessa. Helsingissä on monta hulevesitulvaherkkää aluetta, joissa mahdolliset hulevesitulvat voivat aiheuttaa haittaa, mutta tulvariskien hallinnasta annetun lain mukainen merkittävyyden kynnys ei ylity. Toimenpiteet hulevesitulvariskien poistamiseksi ja vähentämiseksi tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä ovat usein vaikeita toteuttaa, ja tapahtuvat usein suurempien hankkeiden yhteydessä.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamuksellisuutta. 30.–31.8.2023 aikana on satanut 27,18 mm vettä, joka määritellään rankkasateeksi. Tämä on todennäköisesti aiheuttanut hulevesikaivojen kapasiteetin ylittymisen. Rankkasateen seurauksena kaupungissa on tapahtunut vahinkoyönä myös useita muita vesivahinkoja.

Vahinkopaikalla on tehty kunnossapidon tarkastuskäynti 9.11.2023 ja tarkastuskäynnillä on todettu, että kaivot ovat rakenteellisesti kunnossa.

Vahingon aiheuttanut hulevesi ei ole kulkeutunut hakijan kiinteistölle kaupungin kadulta, vaan naapurikiinteistön kautta. Kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistön hulevesijärjestelmän hallinnasta sekä siihen kuuluvasta laitteistosta ja rakenteista. Esimerkiksi kiinteistön pihalla olevat ojat, kaivot, putket ja painanteet, salaojarakenteet ja perustusten kuivatukseen käytettävät, sekä muut huleveden johtamiseen ja käsittelyyn käytettävät rakenteet ovat kiinteistön vastuulla. Myös tonttiliittymän rakenne on kiinteistön vastuulla ajoradan reunaan saakka. Asiassa ei voida poissulkea hakijan kiinteistön ja hakijan naapurikiinteistön puolella ja vastuulla olevien hulevesien johtamiseen ja käsittelyyn käytettävien rakenteiden mahdollista myötävaikutusta vahinkojen aiheutumiseen.

Asiassa saadun selvityksen perusteella kaupunki ei ole laiminlyönyt vahinkopaikan rakenteiden kunnossa- ja puhtaanapitoa. Hulevesiviemärin hetkellinen täyttyminen on aiheutunut voimakkaan sääilmiön seurauksena. Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei asiassa ole kaupungin toimintaa koskevaa virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, eikä kaupunki näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 13 a luku 103 e § ja 103 i §

Vesihuoltolaki (119/2001) 3 a luku 17 d §

Laki tulvariskien hallinnasta (620/2010) 5 §, 7–8 §, 10 § ja 19 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 9–10 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätiedot

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi
Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Attachments

1. Confidential: Tietosuojalain 29 §
2. Oikaisuvaatimus 9.5.2024

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.