Virkasuhteen täyttäminen, talous- ja suunnittelupalvelut, asiakasmaksupäällikkö, työavain KASKO-05-84-23

HEL 2023-013662
More recent handlings
§ 38

Asiakasmaksupäällikön määräaikaisen viran täyttäminen, työavain KASKO-05-84-23

Hallintojohtaja

Päätös

Hallintojohtaja päätti valita ********** asiakasmaksupäällikön määräaikaiseen virkaan (vakanssinumero 035176) ajalle 1.12.2023–30.11.2024.

Määräaikaiseen virkasuhteeseen valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Asiakasmaksupäällikön virka

Asiakasmaksupäällikön määräaikainen virka (vakanssinumero 035176) oli julkisesti haettavana 22.9.−6.10.2023 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa. Hakuilmoitus oli esillä myös TE-palveluiden, Joblyn ja Duunitorin työnhakusivustoilla sekä LinkedInin työpaikkajulkaisuissa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimintasäännön 2 luvun 2.1.4 kappaleen mukaan talous- ja suunnittelupalvelujen asiakasmaksut ja laskutus -yksikköä johtaa asiakasmaksupäällikkö.

Asiakasmaksut ja laskutus -yksikkö vastaa toimialan varhaiskasvatuksen ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksujen laskutuksesta, kotikuntalaskutuksesta sekä toimialan muusta asiakaslaskutuksesta.

Toimialajohtajan HR-asioiden delegointipäätöksen (30.6.2021 § 90) mukaan asiakasmaksupäällikön ottamisesta määräaikaiseen virkasuhteeseen päättää hallintojohtaja.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 § 2 momenttia säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Asiakasmaksupäällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto ja työkokemuksella osoitettu osaaminen sekä hyvä suomen kielen ja tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä menestyäkseen hakijalla on oltava johtamisosaamista, hyvät vuorovaikutustaidot sekä kokemusta prosessien kehittämisestä ja muutosten läpiviemisestä. Eduksi katsottiin laskutusprosesseihin liittyvä osaaminen, itsenäinen työote, asiakaslähtöisyys ja kehittämismyönteisyys.

Hakijat ja rekrytointiprosessi  

Virkaa haki hakuajan kuluessa 13 henkilöä. Hakijoista kolme ei täyttänyt viran kelpoisuusvaatimuksia. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Haun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna 6.–10.10.2023. Videohaastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta paras osaaminen. Lähihaastatteluihin kutsuttiin videovaiheessa mukana olleet kolme hakijaa. Hakijat ********** ********** haastateltiin 16.–18.10.2023 välisenä aikana. Hakijoita haastattelivat talous- ja suunnittelujohtaja Tero Vuontisjärvi ja hallintojohtaja Kati Takanen.

**********

**********

**********

Arviointi

Asiakasmaksupäällikkö johtaa asiakasmaksut ja laskutus -yksikön toimintaa ja kehittämistä. Laskutusprosessin kehittäminen ja asiakasmaksuprosessin automatisointi ovat määräaikaisen viran tärkeimmät tavoitteet.

Kaikilla kolmella haastatellulla on tehtävässä edellytettyä työkokemuksella osoitettua osaamista prosessien kehittämisestä ja muutosten läpiviennistä sekä vaadittua johtamisosaamista.

Hakuasiakirjoihin ja haastatteluihin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on **********

Hakuilmoituksessa hakijan eduksi katsottiin laskutusprosesseihin liittyvä osaaminen, itsenäinen työote, asiakaslähtöisyys ja kehittämismyönteisyys. ********** valintaa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tuotu vahva näyttö motivaatiosta johtaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan laskutusprosessien automatisointia ja tähän liittyvä aiempi kokemus vastaavan muutosprosessin läpiviennistä varhaiskasvatuksen laskutuksessa ********** Varhaiskasvatuksen laskutuksen automatisointi on tehtävässä keskeisin tavoite, koska tämän laskutuksen osuus kokonaislaskutuksesta on Helsingissä lähes 93 %. Kokonaisarvion perusteella ********** on myös parhaat vuorovaikutustaidot, kyky motivoida henkilöstö mukaan muutokseen ja asiakaslähtöinen lähestymistapa muutoksen läpivientiin.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

This decision was published on 30.10.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 09 310 80295

tero.vuontisjarvi@hel.fi

Decisionmaker

Kati Takanen
hallintojohtaja

Attachments

1. Hakijaluettelo

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.