Katusuunnitelma, Lentoasemankorttelien alue, piirustusnumerot 31449/2, 32004/1-2, 32005/1, 32007/1, 32008/1, 32009/1 ja 32010/1, Malmi
Brommankatu, Kastrupinkatu, Malmin lentoaseman katu, Pulkovonkuja, Spilvenkuja, Tempelhofinkatu, Vanha Viipurin maantie, katusuunnitelmat, Malmi
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavana olivat tiimipäällikkö Anni Tirri, liikenneinsinööri Kari Tenkanen ja projektinjohtaja Jere Saarikko. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Sameli Sivosen ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:
- Vanha Viipurin maantie välillä Ilmasillantie-Kastrupinkatu, suunnitelmapiirustus nro 31449/2 (liite 2)
- Brommankatu välillä Lentoreitinpuisto-Kastrupinkatu, suunnitelmapiirustus nro 32004/1 (liite 4)
- Brommankatu välillä Kastrupinkatu-Spilvenkuja, suunnitelmapiirustus nro 32004/2 (liite 5)
- Pulkovonkuja, suunnitelmapiirustus nro 32005/1 (liite 8)
- Kastrupinkatu, suunnitelmapiirustus nro 32007/1 (liite 10)
- Tempelhofinkatu, suunnitelmapiirustus nro 32008/1 (liite 12)
- Malmin lentoaseman katu, suunnitelmapiirustus nro 32009/1 (liite 14)
- Spilvenkuja, suunnitelmapiirustus nro 32010/1 (liite 16)
Lisäksi lautakunta päättää hyväksyä
Brommankadun paaluseinän julkisivupiirustus nro 32153 (liite 17)
Lähtökohdat ja tavoitteet
Katusuunnitelmilla mahdollistetaan asemakaavassa nro 12623 kaduiksi osoitettujen alueiden rakentaminen. Katujen rakentamisen tavoitteena on mahdollistaa uuden kerrostalovaltaisen asuinalueen toteuttamisen lähipalvelu- ja puistoalueineen. Katusuunnitelmat pohjautuvat voimassa olevaan asemakaavaan nro 12623. Suunnittelussa on myös otettu huomioon kaavaratkaisun yhteydessä laaditun liikennesuunnitelman nro 7033 mukaiset periaatteet. Katusuunnitelmissa on tarkennettu liikennesuunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja pyöräily- ja jalankulkuväylien ja pysäköinnin osalta.
Suunnittelualue on nykytilassaan suurimmalta osin rakennettua ympäristöä. Tulevien katualueiden nykytila vaihtelee lentokenttätoimintaan käytettyjen alueiden, puustoisten alueiden, pihapiirien, yhdyskuntateknisten huoltoalueiden, maisemaniittyjen ja joutomaiden välillä. Idässä ja koillisessa suunnittelualue rajautuu teollisuus- ja varastoalueiden korttelialueisiin. Lentokenttätoimintaa palvelleiden rakennusten lisäksi alueella on väliaikaisesti väistötiloissa toimiva pelastusasema, matalia toimitila- ja asuinrakennuksia apurakennuksineen, tenniskenttä, sekä muita rakenteita.
Suunnittelualueelle sijoittuu ensimmäisen maailmansodan aikaisia maalinnoitteita; Tukikohdat IX:2, IX:3 ja IX:4, Vanhan Porvoontien vanha tienpohja sekä Turusta Viipuriin johtaneen historiallisen Suuren Rantatien linjaus.
Alueen kasvillisuus on melko runsasta ja puusto täysikasvuista. Alueen korkeuserot ovat maltillisia, maasto nousee hieman alueen eteläosassa kohti Tattariharjuntietä ja lentokenttärakennusten eteläpuolella on kaksi kallioista kumparetta.
Suunnitelma
Vanha Viipurin maantie välillä Ilmasillantie-Kastrupinkatu, katusuunnitelman piirustus nro 31449/1 (liite 2)
Vanha Viipurin maantie on uusi 6,0 metriä leveä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, joka sijoittuu keskelle uuden Lentoasemankortteleiden kerrostaloaluetta. Lännessä katu rajautuu Ilmasillantiehen ja idässä Tattariharjuntiehen. Katuosuudella on kolme katuaukiota, joille sijoitetaan istutusalueita ja oleskelua.
Vanha Viipurin maantie päällystetään betonilaatoin ja maatiilin. Hulevedet johdetaan katualueelle sijoittuvan kourun kautta kasvillisuusalueille.
Brommankatu välillä Lentoreitinpuisto-Kastrupinkatu, katusuunnitelman piirustukset nro 32004/1 (liite 4) ja nro 23004/2 (liite 5)
Brommankatu on uusi tonttikatu, jonka molemmissa reunoissa on reunakivillä rajattu jalkakäytävä, lukuun ottamatta kadun Malmin lentoaseman kadun länsi-puolista osuutta, jossa jalkakäytävä sijaitsee ainoastaan katualueen eteläreunalla. Kapean katualueen vuoksi kyseinen osuus jalkakäytävästä toteutetaan 2,5 metriä leveänä. Pyöräily tapahtuu ajoradalla sekaliikennejärjestelynä. Katuvälillä Malmin lentoaseman katu-Spilvenkuja kadun reunaan on sijoitettu pysäköintitaskuja, joiden välissä sijaitsee katupuita. Pysäköintipaikkojen ja jalkakäytävien välissä sijaitsee erotuskaista. Brommankadun länsipäässä on puistoalueeseen rajautuva paaluseinä tukimuuri, joka suojakaide on Cor-ten terästä. Tukimuurin korkeus on enimmillään 4.10 m.
Brommankatuun liittyy suunnittelualueen muista tonttikaduista Malmin Lentoaseman katu, Kastrupinkatu, Pulkovonkuja ja Spilvenkuja. Kyseisten katujen liittymäalueet rakennetaan korotettuna. Brommankadun länsipää rajoittuu autopaikkojen korttelialueeseen ja Lentoreitinpuistoon ja katualueen pääty on hyödynnetty liikennesuunnitelman mukaisesti kaikkien liikkumismuotojen yhteiseksi jaetuksi tilaksi. Brommankatu päättyy koillisessa Spilvenkujaan ja katujen liittymäkohtaan rakennetaan kääntöpaikka.
Kadun ajorata ja jalkakäytävä rakennetaan pääosin asfalttipäällysteisenä. Erotuskaistat rakennetaan noppakiveyksellä ja pysäköintipaikat päällystetään nurmikivillä.
Pulkovonkuja, katusuunnitelman piirustus nro 32005/1 (liite 8)
Pulkovonkuja on uusi tonttikatu välillä Tempelhofinkatu-Brommankatu, jonka molemmissa reunoissa on reunakivillä rajattu jalkakäytävä. Pyöräily tapahtuu ajoradalla sekaliikennejärjestelynä. Kyseisellä katuvälillä kadun reunassa sijaitsee erotuskaistalla rajattuja pysäköintitaskuja.
Kadun ajorata ja jalkakäytävä rakennetaan asfalttipäällysteisenä. Erotuskaistat rakennetaan noppakiveyksellä ja pysäköintipaikat päällystetään nurmikivillä.
Brommankadun luoteispuolella Pulkovonkuja jatkuu kivettynä katuaukiona, jossa sijaitsee istutusalueita, sekä hulevesien tulva-allas, jota voidaan käyttää myös pelikenttänä.
Kastrupinkatu, katusuunnitelman piirustus nro 32007/1 (liite 10)
Kastrupinkatu on uusi lyhyt tonttikatu välillä Tattariharjuntie-Brommankatu, jonka molemmissa reunoissa on osalla matkaa erotuskaistalla rajattuja pysäköintitaskuja. Kadun koko matkalla molemmilla puolin on reunakivillä rajattu jalkakäytävä. Pyöräily tapahtuu kadun ajoradalla sekaliikennejärjestelynä.
Kadun ajorata ja jalkakäytävä rakennetaan asfalttipäällysteisenä, erotuskaistat rakennetaan noppakiveyksellä ja pysäköintipaikat päällystetään nurmikivillä.
Tempelhofinkatu, katusuunnitelman piirustus nro 32008/1 (liite 12)
Tempelhofinkatu on uusi tonttikatu, joka rajautuu länsipuolella Lentoasemankortteleiden uusiin kerrostalokortteleihin ja itäpuolella nykyisen teollisuus- ja varastoalueiden kortteleihin. Kadun molemmilla puolilla sijaitsee koko matkalla reunakivellä korotettu jalkakäytävä. Itäpuolella jalkakäytävä rajataan ajoradasta pysäköinti- ja erotuskaistalla. Pysäköintiruutujen väliin sijoitetaan katupuita. Tempelhofinkadun pohjoispäähän toteutetaan jaettu katutila, joka rajautuu pohjoispäässä Lentoasemanpuistoon. Pulkovonkuja ja Spilvenkuja liittyvät Tempelhofinkatuun ja liittymäalueet toteutetaan korotettuna.
Katualueen maasto nousee Tattarinharjuntielle päin, jonka vuoksi Tempelhofinkatua joudutaan pengertämään Tattarinharjuntien ja Pulkovonkujan liittymien välillä.
Kadun ajorata ja jalkakäytävä rakennetaan asfalttipäällysteisenä. Erotuskaistat rakennetaan noppakiveyksellä ja pysäköintipaikat päällystetään nurmikivillä.
Malmin lentoaseman katu, katusuunnitelman piirustus nro 32009/1 (liite 14)
Malmin lentoaseman katu on uusi tonttikatu, joka sijoittuu Ilmasillantien ja Malmin lentoaseman aukion välille ja joka risteää Brommankatua. Ilmasillantien ja Brommankadun välisellä osuudella kadun itäpuolella sijaitsee pysäköintisyvennys ja katuaukio ja länsipuolella reunakivellä korotettu jalkakäytävä. Brommankadun ja Malmin lentoaseman aukion välisellä osuudella kadun itäpuolella sijaitsee jalkakäytävä ja kadun länsipuolella Lentoreitinpuisto. Pyöräily tapahtuu ajoradalla.
Ilmasillantien puoleisessa päässä kadun tasaus leikkaa selkeästi nykyisen maanpinnan alapuolelle, jonka vuoksi kyseiseltä osuudelta tulee paljon leikkausmassoja. Katuosuus Brommankadun ja Malmin lentoaseman aukion välillä noudattelee olemassa olevan väylän linjausta ja tasausta.
Kadun ajorata ja jalkakäytävä rakennetaan asfalttipäällysteisenä. Erotuskaistat rakennetaan noppakiveyksellä ja pysäköintisyvennys päällystetään nupukivillä.
Spilvenkuja, katusuunnitelman piirustus nro 32010/1 (liite 16)
Spilvenkuja on uusi lyhyt tonttikatu välillä Tempelhofinkatu-Brommankatu, jonka pohjoispuolella sijaitsee reunakivellä korotettu jalkakäytävä ja eteläpuolella pysäköintisyvennys. Pyöräily tapahtuu kadun ajoradalla sekaliikennejärjestelynä.
Spilvenkujan eteläpuolella sijaitsee katuaukio, jossa sijaitsee istutusalueita ja istuskelumuureja, sekä aluevaraus kioskille. Spilvenkujan luoteispuolella sijaitsee yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, joka johtaa Lentoasemanpuistoon.
Kadun ajorata ja jalkakäytävä rakennetaan asfalttipäällysteisenä ja pysäköinti-paikat päällystetään nurmikivillä. Katuaukio päällystetään harmaalla betonilaatalla ja keltaisella maatiilellä.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee suunnitelmaselostuksista nro 31149/1 (liite 1), nro 32004/1 (liite 3), nro 32005/1 (liite 6), nro 32007/1 (liite 8), nro 32008/1 (liite 10), nro 32009/1 (liite 12) ja nro 32010/1 (liite 14). Koostepiirustus on liitteenä 6.
Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oy ja Telia Finland Oyj. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 6.9. - 19.9.2023 välisen ajan. Alueen suunnitelmia on esitelty Uutta Koillis-Helsinkiä -verkkotilaisuudessa 24.5.2023. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutiset-sanomalehdessä. Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 18.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 29.11. - 12.12.2023 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutusten käsittely
Suunnitelmista jätettiin 5 muistutusta.
Muistutukset on käsitelty aihepiireittäin ja niihin annetut vastineet löytyvät liitteenä 19 olevasta muistiosta. Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin. Muistutusten johdosta tarkastellaan vielä kasvilajiston monipuolistamista rakennussuunnitteluvaiheessa.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat noin 8 980 000 euroa, 366,98 euroa/m² (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:
yht. euroa (alv. 0 %) | euroa/m²(alv. 0 %) | |
Vanha Viipurin maantie | 710 000 | 370 |
Brommankatu | 2 350 000 | 360 |
Pulkovonkuja | 1 070 000 | 365 |
Kastrupinkatu | 540 000 | 330 |
Tempelhofinkatu | 1 990 000 | 330 |
Malmin lentoaseman katu | 1 440 000 | 480 |
Spilvenkuja | 880 000 | 350 |
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat yhteensä noin 135 900 euroa, 6,15 euroa/m² (alv 0 %).
Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2024 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 08 02 Projektialueiden kadut.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
This decision was published on 15.02.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Anni Tirri, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38335