Uhkasakon tuomitseminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Sahaajankatu 9

HEL 2023-014449
More recent handlings
§ 40

PÄÄTÖS HALLINNOLLISTEN PAKKOKEINOJEN ASETTAMISESTA

Pelastuskomentaja

Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajamestarissa (Sahaajankatu 9, pysyvä rakennustunnus 25960) tehtiin määräaikainen palotarkastus 24.08.2022. Valvontatapahtuman tarkemmat tiedot pöytäkirjassa 89 462.

Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon alla eritellyn päävelvoitteen tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämät asiat liitteenä olevassa selityspyynnössä edellytettyjen vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.

Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.

PÄÄVELVOITE

Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajamestarin tiloissa olevan väestönsuojan huolto- ja kunnossapitotoimenpiteistä ei ole voitu varmistua. Dokumentaatiota asiasta ei ole ollut esittää. Kohteen edustaja on määräaikaisella palotarkastuksella antanut suullisen selvityksen, jonka mukaan tietoa edellisistä kunnossapitotoimista ei ole. Väestönsuojan varusteita tai suojelumateriaaleja ei myöskään ollut tarkastuksella havaittavissa.

Asianosaisen on varmistuttava väestönsuojan laitteiden ja varusteiden toimintakunnosta huolehtimalla laitevalmistajan ohjeiden mukaisista tarkastus-, huolto- ja kunnossapitotoimenpiteistä. Väestönsuojan laitteiden toimintakunnon varmistamiseksi ne tulee tarkastaa ja huoltaa vähintään 10 vuoden välein. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §)

Laiminlyönti havaittiin 24.08.2022 suoritetun määräaikaisen palotarkastuksen aikana. Pelastusviranomainen määritti korjausmääräyksen määräajaksi asianosaista kuultuaan 31.01.2023. Tämän jälkeen pelastusviranomainen suoritti kohteeseen jälkivalvontaa 11.05.2023 sekä 01.06.2023. Lisäksi ohjausta ja neuvontaa päävelvoitteen osalta oli annettu sähköpostikirjeenvaihtona. Jokaisella jälkivalvontakerralla laiminlyönti oli korjaamatta, eikä asianosaisella ollut esittää konkreettista suunnitelmaa tai aikataulua asian korjaamiseksi. Muita annettuja korjausmääräyksiä oli noudatettu.

ASIANOSAISEN VASTINE

Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (14.09.2023, pöytäkirjan numero 93 678) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa.

Asianosainen on antanut 13.11.2023 kirjallisen vastineensa. Asiaosaisen vastineen mukaan väestönsuojan kunto on kartoitettu ja korjaavat toimenpiteet on suunniteltu toteutettaviksi tammikuun 2024 aikana. Annetun vastineen perusteella toimenpiteet on aloitettu, mutta päävelvoitetta ei vielä ole täytetty.

PÄÄTÖS

Päävelvoite on edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteen tehosteeksi kiinteän uhkasakon (2200 €). Päävelvoitteen määräajaksi asetetaan 31.1.2024. Uhkasakko asetetaan Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajamestarille.

Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.

YHTEENVETO

Väestönsuojan ylläpitotoimenpiteet – 2200 € – 31.1.2024 mennessä.

Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§)

This decision was published on 16.11.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Tomi Helasuo, johtava palotarkastaja, puhelin: 09 310 31354

tomi.helasuo@hel.fi

Anna Karppinen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31350

anna.karppinen@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. Pöytäkirja 89462

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.