Oikaisuvaatimus, varhaiskasvatuspaikka, päätös 2023/00010946

HEL 2023-014456
More recent handlings
Case 25. / 296 §

Oikaisuvaatimus varhaiskasvatusta koskevasta päätöksestä

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen palveluohjaajan 25.10.2023 (nro 2023/00010946) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Päätös, johon vaaditaan oikaisua

Varhaiskasvatuspaikan myöntämistä koskeva palveluohjaajan päätös 25.10.2023 (nro 2023/00010946, liite 1).

Oikaisuvaatimus

Lapsi on saanut varhaiskasvatuspaikan päiväkoti Lapinmäestä 8.1.2024 alkaen (liite 1). Huoltajat ovat tehneet oikaisuvaatimuksen lapselle myönnetystä varhaiskasvatuspaikasta (liite 2). Huoltajat ovat hakemusvaiheessa toivoneet varhaiskasvatuspaikkaa ensisijaisesti päiväkoti Kanervasta, toissijaisesti päiväkoti Aadasta ja kolmantena vaihtoehtona päiväkoti Laajasuosta.

Huoltajat viittaavat perusteluinaan hallintolain 7 §:ään ja katsovat saaneensa virheellistä ohjeistusta hakutilanteessa. Lisäksi huoltajat katsovat, että tehty päätös on vastoin varhaiskasvatuslain 4 §:ää, 5 §:ää ja 9 §:ää. Niin ikään oikaisuvaatimuksessa on viitattu hakijoiden eriarvoiseen kohteluun, vanhempien työmatkoihin, inhimillisiin syihin ja lapsen etuun.

Huoltajien esittämät perustelut ilmenevät tarkemmin oikaisuvaatimuksesta.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa oikealle viranomaiselle.

Päätösprosessi

Lapselle haettiin varhaiskasvatuspaikkaa päiväkoti Kanervasta, Aadasta ja Laajasuosta 8.1.2024 alkaen. Palveluohjaajalta saadun selvityksen perusteella hakemusta käsiteltiin alueellisessa hakijavalintakokouksessa 3.10.2023 toiveiden osalta. Lasta ei voitu kyseisessä kokouksessa valita toivepäiväkoteihin, koska näissä ei ollut tarvittavaa laskennallista tilaa kasvatus- ja koulutuslautakunnnan suomenkielisen jaoston varhaiskasvatuspaikan myöntämisen periaatteiden (8.9.2020, § 34) valossa. Jaoston vahvistamien valintaperusteiden mukaisella tavalla toivepäiväkotien vapaat paikat menivät sisarusprioriteetin ja matka-ajan perusteella muille hakijoille.

Lapsen hakemus käsiteltiin valintakokouksessa 12.10.2023, jossa valittiin lähimpään vapaaseen päiväkotiin hakijoita, jotka eivät olleet saaneet paikkaa hakutoiveiden mukaisista päiväkodeista. Kokoustilanteessa kaikki perheen toivepäiväkodit olivat edelleen täynnä. Kyseisessä kokouksessa ei valittu yhtään lasta Kanervaan, Aadaan tai Laajasuolle. Lähin vapaa -kokouksessa lapselle lähin vapaa päiväkoti olisi ollut päiväkoti Roba, jonne matka-aika olisi ollut 38 minuuttia usealla kulkuvälineellä. Varhaiskasvatuslain 4 §:n mukaisen lapsen edun ensisijaisuuden huomioon ottaen viranhaltija palautti hakemuksen uudelleen tarkasteltavaksi seuraavaan alueelliseen hakijavalintakokoukseen, jotta matka-aika päiväkotiin olisi perheelle kohtuullisempi.

Hakemusta käsiteltiin uudelleen alueellisessa hakijavalintakokouksessa toiveiden osalta. Kokousten välillä päiväkotien paikkatilanteissa oli tullut muutoksia esimerkiksi toteutuneiden siirtojen myötä ja saatujen paikkojen peruutusten myötä. Lasta ei voitu tässäkään kokouksessa valita toivepäiväkoteihin, koska näissä ei ollut tarvittavaa laskennallista tilaa kasvatus- ja koulutuslautakunnnan suomenkielisen jaoston varhaiskasvatuspaikan myöntämisen periaatteiden (8.9.2020, § 34) valossa. Jaoston vahvistamien valintaperusteiden mukaisella tavalla toivepäiväkotien vapaat paikat menivät toiveen prioriteettijärjestyksen, matka-ajan, laskennallisen tilan sekä aloituspäivämäärän perusteella muille hakijoille. Koska paikkaa ei voitu antaa toiveena olleista päiväkodeista, paikka annettiin tässä kokoustilanteessa lähimmästä vapaasta vaihtoehdosta päiväkoti Lapinmäestä, jonne matka-aika on HSL:n reittioppaan mukaan 18 minuuttia perheen kotiosoitteesta.

Edellä esitetyn perusteella todetaan, että varhaiskasvatuspaikkaa koskevassa päätöksessä on menetelty Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston varhaiskasvatuspaikan myöntämisen periaatteiden (8.9.2020, § 34) mukaisella tavalla. Niin ikään menettelyssä on nimenomaisesti huomioitu lapsen edun ensisijaisuus sellaisena, kuin tämä on varhaiskasvatuslain 4 §:ssä säädetty.

Oikaisuvaatimuksessa nimenomaisesti esitetyt perustelut

Huoltajat ovat oikaisuvaatimuksessaan vedonneet hallintolain 7 §:ään. He ovat katsoneet saaneensa virheellistä ohjeistusta hakutilanteessa. Oikaisuvaatimuksessa ei kuitenkaan ole tarkemmin avattu milloin ja mikä taho tällaista virheellistä ohjeistusta olisi antanut. Oikaisuvaatimuksessa esitettyjä väitteitä ei myöskään ole tuettu konkreettisella asiakirjaselvityksellä tai muulla näytöllä. Palveluohjaajalta saadun selvityksen valossa asiassa ei ole ilmennyt virheellistä ohjeistusta. Oikaisuvaatimuksen väitteet virheellisestä ohjeistuksesta jäävätkin tarkemmin yksilöimättä ja toteen näyttämättä, joten ne eivät anna aihetta tehdyn päätöksen muuttamiselle.

Oikaisuvaatimuksessa on ohjeistuksen osalta viitattu myös Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen verkkosivustoon. Huoltajat ovat katsoneet, että verkkosivustolla oleva tieto on virheellistä. Tältä osin todetaan, että varhaiskasvatukseen hakeutumista koskevalla Helsingin kaupungin verkkosivustolla on nimenomaisesti esitetty pdf-tiedostona edellä mainitut varhaiskasvatuspaikan myöntämisen periaatteet, jotka kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on hyväksynyt 8.9.2020 (§ 34). Näissä periaatteissa mainitaan nimenomaisesti kriteerinä aloittamispäivämäärä. Helsingin kaupungin verkkosivustolla oleva ohjeistus on ajantasaista ja oikeaa. Oikaisuvaatimuksen väittämät eivät anna aihetta päätöksen muuttamiselle.

Oikaisuvaatimuksessa on vedottu hakijoiden eriarvoiseen kohteluun. Tältä osin huoltajat ovat todenneet, että osalta varhaiskasvatukseen hakeutuvien lasten vanhemmista on kysytty työmatkoista sekä ylimääräisistä toiveista, mikäli paikkaa toivotuista päiväkodeista ei voida myöntää. Tältä osin todetaan, että oikaisuvaatimuksen väitteet jäävät tarkemmin yksilöimättömiksi, toteen näyttämättömiksi ja perustelemattomiksi. Väitteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiselle.

Oikaisuvaatimuksessa on vedottu perheen vanhempien työmatkoihin. Tältä osin todetaan, että Helsingin kaupungin varhaiskasvatuspaikan myöntämisen periaatteissa ei mainita työmatkojen huomioimista osana päätösprosessia. Kenenkään hakijan osalta ei selvitetä huoltajien kulkusuuntia työhön. Oikaisuvaatimuksen maininnat työmatkoista eivät anna aihetta päätöksen muuttamiselle.

Oikaisuvattimuksessa on viitattu varhaiskasvatuslakiin (540/2018). Esille on nostettu lain 4 §:n mukainen lapsen edun ensisijaisuus sekä 5 §, jossa todetaan muun ohella, että kunnan on pyrittävä järjestämään varhaiskasvatusta lähellä palvelun käyttäjiä ottaen huomioon asutuksen sijainti sekä liikenneyhteydet. Viimeisenä esille on nostettu varhaiskasvatuslain 9 §, joka koskee varhaiskasvatuksen päivittäistä kestoa ja jonka mukaan varhaiskasvatus saa pääsääntöisesti kestää enintään kymmenen tuntia yhtäjaksoisesti, lukuunottamatta vuorohoitoa, jossa päivittäinen kesto on lapsen tarpeen mukainen.

Lapselle on myönnetty varhaiskasvatuspaikka päiväkoti Lapinmäestä. Perheen kotiosoitteen ja päiväkodin välinen matka-aika on HSL:n reittioppaan valossa 18 minuuttia. Kilometreissä etäisyys perheen kotiosoitteesta on noin 3 kilometriä sekä kävellen että autolla. Varhaiskasvatuslain säätämistä koskevassa hallituksen esityksessä (HE 40/2018 vp) on todettu varhaiskasvatuslain 5 §:ään liittyen, että pykälän 3 momentti on yleinen kunnan toimintaa ohjaava säännös, jolla ei luoda oikeuksia varhaiskasvatuksen asiakkaille. Säännös ei siis esimerkiksi oikeuta saamaan palvelua aina lähimmästä toimintayksiköstä (HE 40/2018 vp, s. 86). Edellä esitetty matka-aika ja matkan kilometrimääräinen pituus lapsen kotiosoitteen sekä osoitetun päiväkodin välillä ovat kohtuullisia, tavanomaisia ja siten täyttävät varhaiskasvatuslain 5 §:n edellytykset.

Lapsen etu on huomioitu puolestaan siinä, että hakemus käsiteltiin palveluohjaajan aloitteesta uudestaan aluetason kokouksessa, kun lähin vapaa -kokouksessa lapselle olisi tullut päiväkodiksi Roba ja matka-ajaksi peräti 38 minuuttia. Palveluohjaaja viranhaltijana huomioi asiassa nimenomaisesti lapsen edun ja asia käsiteltiin uudestaan aluetason kokouksessa, jossa löydettiin lapselle lähempänä sijaitseva päiväkoti.

Varhaiskasvatuslain 9 §:n osalta todetaan, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia konkreettisia perusteluja, joista olisi todennettavissa, että lapsen varhaiskasvatuspäivä tosiasiallisesti tulisi nyt myönnetyssä päiväkodissa kestämään yli kymmenen tuntia yhtäjaksoisesti. Tältä osin todetaan myös, että em. pykälää ei ole kirjoitettu ehdottomaan muotoon ja tämä on nimenomaisesti mainittu myös varhaiskasvatuslakiin liittyvässä hallituksen esityksessä (HE 40/2018 vp, s. 89–90). Edellä esitetyn perusteella varhaiskasvatuslain 4 §, 5 § ja 9 § eivät anna aihetta päätöksen muuttamiselle.

Yhteenveto

Oikaisuvaatimuksen tekijän lapselle ei ole voitu tarjota paikkaa toivotuista päiväkodeista, koska toivotuissa päiväkodeissa ei ole ollut riittävästi vapaita varhaiskasvatuspaikkoja. Lapselle tehtiin päätös varhaiskasvatuspaikasta päiväkoti Lapinmäkeen.

Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus on asiassa toteutunut, vaikka
lapsi ei saanutkaan paikkaa toivotusta päiväkodista.

Viranhaltijan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranhaltija ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole lainvastainen. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät edellä esitettyyn tapaan anna aihetta päätöksen muuttamiselle. Oikaisuvaatimus on hylättävä.

Close

This decision was published on 21.12.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusasiakirjat voidaan toimittaa myös Helsingin kaupungin kirjaamoon.

Kirjaamon asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Kasvatus- ja koulutuslautakunta
 
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena ole päätös) 
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  3. vaatimuksen perustelut.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat

Valitukseen on liitettävä

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä.

Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
 Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

varhaiskasvatusjohtaja
Miia Kemppi

Ask for more info

Viljami Sainio, lakimies, 310 86350: 09 310 86350

viljami.sainio@hel.fi

Attachments

1. varhaiskasvatuspäätös 25.10.2023
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 2.11.2023
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.