Hankinta, Itä-Helsingin alueurakka 1.1. - 30.9.2024, kaupunkiympäristön toimiala
Hankintapäätös, Itä-Helsingin alueurakka 1.1. - 30.9.2024
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hankkia Itä-Helsingin kunnossapitotöitä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staralta ajalle 1.1. - 30.9.2024. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on enintään 4 266 585,20 euroa (alv. 0 %).
Hankintaan sisältyvät hankinnat
- tavoitehinta 3 048 821,00 euroa (alv. 0 %),
- yksikköhintaisena lisätyönä sisältyvän lumenpoiskuljetuksen lumenvastaanottopaikoille, lisä- ja muutostöitä sekä sopimukseen sisältyviä erillistöitä yhteensä enintään 1 065 323,15 euroa (alv. 0 %).
- mahdolliset tavoitehinnan ylitykset urakan aikana yhteensä enintään 152 441,05 euroa (alv. 0 %).
Samalla Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti yleiset alueet -palvelun infrapäällikön toimeenpanemaan tämän päätöksen. Tämä sisältää sopimuksen allekirjoituksen, tilaukset ja vähäiset muutokset.
Sopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet alueurakkaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektinjohtaja Tero Koppinen ja yksikön päällikkö Janne Pesola. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on yleisten alueiden kunnossapitotöiden alueurakka, joka toteutetaan tavoitehintaurakkana. Alueurakka kattaa katu- ja viheralueiden kunnossapitotyöt sopimusasiakirjojen laajuudessa. Sopimusalueena on osa Itä-Helsingin alueesta, käsittäen muun muassa Vuosaaren kaupunginosan ja Östersundomin suurpiirit.
Hankintamenettely
Hankinta tehdään sidosyksikköhankintana Helsingin kaupungin omistamalta Rakennuspalvelu liikelaitos Staralta.
Päätöksen muut perustelut
Hankinta perustuu Kuntalain § 7:n mukaiseen tehtävien järjestämisvelvollisuuteen sekä § 9:n mukaiseen palvelujen tuottamistavan valinnan oikeuteen. Kuntalain mukaisesti kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää sille laissa erikseen säädetyt tehtävät. Kunta voi tuottaa järjestämisvastuulleen kuuluvat palvelut itse tai hankkia ne sopimukseen perustuen muulta palvelujen tuottajalta.
Hankittavien palvelujen järjestämisen vastuu on kaupungin hallintosäännössä määritetty Kaupunkiympäristön toimialalle ja palvelun tuottaminen kaupungin omana tuotantona Rakentamispalveluliikelaitos Staralle.
Kaupunginhallitus on 16.11.2020 § 807 linjannut yleisten alueiden kunnossapidon palvelujen järjestämisestä, että ”Yleisten alueiden ylläpidon tavoitetilassa Staran tuotannon osuus kaupungin yleisten alueiden ylläpidon kokonaispinta-alasta on 50 %. Ylläpidon kilpailuttamisen laajentamiseen varaudutaan Staran toimintaa kehittämällä.”
Linjausten toteuttamiseksi ja tavoitetilan saavuttamiseksi kaupunginhallitus kehotti kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään tilaamisen tavoitetilaan johtavan kehittämissuunnitelman.
Tilaamisen tavoitetilaan johtavassa kehittämissuunnitelmassa Staran tuotantoalueita muutetaan ja siirretään kilpailutettavien alueurakoiden alueisiin siten, että vuoden 2024 aikana saavutetaan 50 %:n tavoitetila.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on päätöksillään (13.12.2018 § 138 ja 3.6.2021 § 57) päättänyt hankkia Staralta Itä-Helsingin alueurakan kunnossapitotyöt aikajaksolle 1.1.2019 - 31.12.2023.
Staran Itä-Helsingin alueurakka-alueen tilalle ollaan tilaamisen tavoitetilaan johtavan kehittämissuunnitelman mukaisesti valmistelemassa kilpailutettavaa Vuosaaren alueurakkaa. Vuosaaren alueurakan alkamisajankohdaksi on suunniteltu 1.10.2024 ja valmistelu tämän toteuttamiseksi on käynnissä.
Staran Itä-Helsingin alueurakan voimassa olevan sopimuksen päättyessä 31.12.2023, on valmisteltu ja neuvoteltu Staran kanssa, että Stara hoitaisi Itä-Helsingin alueurakan alueen kunnossapitotyöt edelleen 1.1.- 30.9.2024 ajan, saman sisältöisellä jatkosopimuksella, kuin on 31.12.2023 asti toimittu.
Sopimushinta ja lisäkustannuksiin varautuminen
Staralta on pyydetty tavoitehintainen tarjous Itä-Helsingin alueurakan kunnossapitotöiden toteuttamisesta aikavälille 1.1. - 30.9.2024.
Staralta saadun tarjouksen mukaan tavoitehinnaksi määräytyy 3 048 821,00 euroa (alv. 0 %)
Tavoitehinnan lisäksi on varauduttava erilaisiin lisäkustannuksiin. Lumen kuormaus ja poiskuljetus lumen vastaanottopaikalle tilataan yksikköhintaperusteisesti, Staran antaman yksikköhinnan ja määritetyn määrän perusteella on tähän varattava 120 000,00 euroa (alv. 0 %). Urakan päättämiseen liittyviin järjestelyihin Stara on ilmoittanut aiheutuvan kustannuksia 388 000,00 euroa (alv. 0 %). Lisä- ja muutostöihin tulee varautua 15 %:n suuruisella summalla, tarkoittaen 457 323,15 euroa (alv. 0 %). Alueurakkaan liittyy myös erinäisiä erillistöitä, jotka Stara on tarjoutunut hoitamaan 100 000,00 eurolla (alv. 0 %). Lisäkustannuksiin tulee varautua yhteensä 1 065 323,15 euroa (alv. 0 %).
Tavoitehinnan ja lisäkustannusten lisäksi on tavoitehintaisen urakan käytäntöihin liittyen varauduttava tavoitehinnan muuttamisen tarpeeseen. Tähän on arvioitu riittävän tavoitehintaan nähden 5 %:n euromääräinen varautuminen, tarkoittaen 152 441,05 euroa (alv. 0 %).
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on enintään 4 266 585,20 euroa (alv. 0 %).
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 19.12.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on 1.1.2024 lähtien, maanantaista perjantaihin klo 08.15–15.00.
Kirjaamon aukioloaika on 31.12.2023 saakka, maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on 1.1.2024 lähtien, maanantaista perjantaihin klo 08.15–15.00.
Kirjaamon aukioloaika on 31.12.2023 saakka, maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Tero Koppinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 78342