Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, kampus 1, määräaikainen tuntiopettaja, työavain KASKO-03-306-23
Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta määräajaksi
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikön 11.12.2023 (§ 12) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on tehnyt 18.12.2023 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen, Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikön 11.12.2023 (§ 12) tekemästä päätöksestä, jolla koulutuspäällikkö on ottanut hakijapalveluihin tuntiopettajan virkasuhteeseen määräajaksi 1.1.2024 – 31.12.2024 terveystieteiden kandidaatti **********
Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikkö (Kampus 1) on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 30.6.2021 (§ 90) tekemään päätökseen perustuen ammatillisen koulutuksen tuntiopettajan määräajaksi ottaa kampuksen koulutuspäällikkö.
Hakuprosessista
Stadin ammatti- ja aikuisopiston tuntiopettajan määräaikainen virkasuhde hakijapalveluihin on ollut julkisesti haettavana 14.11.–28.11.2023.
Koulutuspäällikön päätöksen ja lausunnon mukaan tehtävään haki hakuajan kuluessa 31 henkilöä, joista 26 täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset eli ammatillisten osien opettajan kelpoisuuden (13 §) ja kielitaitovaatimuksen (§ 17).
Hakuilmoituksessa muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi edellytettiin ammatillisen koulutusjärjestelmän tuntemusta, vankkaa suunnittelu- ja organisointiosaamista, hyviä suullisia ja kirjallisia viestintätaitoja sekä monipuolista osaamista digitaalisten välineiden käytöstä.
Edellä todetun lisäksi eduksi luettiin kehittämis- ja verkosto-osaaminen, projekti- ja prosessiosaaminen sekä erinomaiset työyhteisön vuorovaikutustaidot.
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan haastatteluun kutsuttiin seitsemän kelpoista hakijaa, joista yksi peruutti hakemuksensa. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ollut näiden seitsemän haastatteluun kutsutun joukossa. Rehtorin lausunnon mukaan kuudesta haastatellusta henkilöstä kolme henkilöä vetäytyi hakuprosessista ensimmäisen kierroksen jälkeen. Toiselle haastattelukierrokselle osallistui kolme hakijaa.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen kumoamista, koska päätös on lainvastainen, eikä se ole tarkoituksenmukainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että oikaisuvaatimuksen tekijä tulee valita ansioituneempana hakijana ko. virkaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajien kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Ammatillisten osien opettajan kelpoisuuden säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 13 §:ssä. Asetuksen sisältämien siirtymäsäännösten perusteella kelpoisuus voi määräytyä myös muilla perusteilla.
Edelleen opetustoimen henkilöstön kelpoisuudesta annetun asetuksen 23 §:n 3 momentin mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, voidaan 13–13 b §:ssä tarkoitettua ammatillisten tutkinnon osien opetusta määrätä enintään kahden vuoden ajaksi antamaan henkilö, jolla on opetustehtävän edellyttämä riittävä koulutus ja vahva käytännön ammattitaito. Tällainen henkilö voidaan määrätä antamaan opetusta yli vuoden ajaksi vain, jos opetustehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.
Asian arviointi
Koulutuspäällikön lausunnon ja virkaan määräajaksi otetun hakemuksen mukaan tehtävään valittu on suorittanut terveystieteiden kandidaatin tutkinnon 1.6.2023. Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2022. Hakemuksen mukaan määräaikaiseen virkaan valitulla on mm. noin 10 kuukauden kokemus ammatillisen opettajana, josta puoli vuotta kelpoisena.
Koulutuspäällikön lausunnon ja oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut filosofian maisteriksi vuonna 2019. Lisäksi hän on valmistunut sosionomiksi vuonna 2011. Hakemuksen mukaan hän on suorittanut aikuisopetukseen suuntaavat pedagogiset opinnot vuonna 2020. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on mm. yli kahden vuoden tuntiopettajan kokemus kelpoisena ammatillisesta oppilaitoksesta.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita, kenet se kutsuu haastatteluun ja kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista valitaan. Tämän lisäksi kuten edellä on todettu opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annettu asetus antaa mahdollisuuden määrätä antamaan ammatillisten tutkinnon osien opetusta enintään kahden vuoden ajaksi henkilö, jolla on opetustehtävän edellyttämä riittävä koulutus ja vahva käytännön ammattitaito. Sekä tehtävään valittu, että oikaisuvaatimuksen tekijä ovat tehtävään kelpoisia.
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan haastatteluihin valittiin hakemusten sekä kokonaisarvioinnin perusteella pedagogisesti kelpoiset hakijat, joilla olisi parhaat edellytykset toimia ko. tehtävässä määräaikaisena tuntiopettajana. Kuten edellä on todettu oikaisuvaatimuksen tekijää ei 26 kelpoisen hakijan joukosta kutsuttu haastatteluun.
Vaikka oikaisuvaatimuksen tekijällä on hieman pidempi opetuskokemus ammatillisesta koulutuksesta, on tehtävään määräaikaisesti valitulla riittävä opetuskokemus. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan kolmesta ryhmähaastatteluun lopulta osallistuneista määräaikaisen tuntiopettajan virkaan valittu suoriutui parhaiten ryhmähaastattelun kysymys-, ryhmäkeskustelu- sekä yksilötehtäväosuudesta.
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan virkaan määräaikaisesti valitulla on aiempaa monipuolista työkokemusta sekä opettajakokemusta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Hän on toiminut myös mm. varhaiskasvatuksen opettajana sekä mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajana. Edelleen lausunnossa todetaan, että valitulla on monipuolista näyttöä asiakaslähtöisestä työotteesta ja hänellä on kehittämis- ja verkosto-osaamista, projektinhallintataitoja sekä vahva näyttö erinomaisista työyhteisön vuorovaikutustaidoista, joita luettiin hakuilmoituksessa eduksi. Lausunnon mukaan valitulla on hyvä ammatillisen koulutusjärjestelmän tuntemus, pedagogista osaamista sekä monipuoliset digitaidot.
Esittelijä toteaa, että oikeuskäytännön mukaan kenelläkään ei ole siis ehdotonta oikeutta tulla valituksi pelkästään siksi, että henkilöllä pitempi työkokemus kuin esim. virkaan valitulla. Edelleen työnantajalla on laaja harkintavalta siitä, ketä se kutsuu haastatteluun. Pidempi työkokemus ei tee hakijasta automaattisesti vähemmän työkokemusta omaavaa hakijaa parempaa. Lausunnon mukaan hakemuksen, kaksivaiheisen haastattelun (yksilö- ja ryhmähaastattelu) sekä kokonaisarvioinnin perusteella koulutuspäällikkö on katsonut valitun selviytyvän parhaiten haettavana olleesta tehtävästä.
Esittelijä katsoo koulutuspäällikön valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja soveliaimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen tuntiopettajan tehtävään määräajaksi.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Koulutuspäällikkö on harkintansa mukaan voinut ottaa hakemuksen, haastattelujen ja kokonaisarvion perusteella kyseisen tuntiopettajan määräajaksi. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että koulutuspäällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun sekä koulutuspäällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
This decision was published on 12.02.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180