Katusuunnitelma, Katajanokanlaituri nro 31840, Ankkurikatu nro 32129, Satamakatu nro 32130, Katajanokka
Katajanokanlaituri, Ankkurikatu, Satamakatu, Yleinen jalankulkualue (ranta-alue), katusuunnitelmat, Katajanokka
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:
- Katajanokanlaituri välillä Satamakatu–Ankkurikatu katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 31840/1 (liite 2)
- Ankkurikatu välillä Yleinen jalankulkualue (ranta-alue)−Katajanokanlaituri suunnitelmapiirustus nro 32129/1 (liite 4)
- Satamakatu välillä Yleinen jalankulkualue (ranta-alue)– Katajanokanlaituri, Yleinen jalankulkualue (ranta-alue) välillä Ankkurikatu−Satamakatu suunnitelmapiirustus nro 32130/1 (liite 6), jota on muutettu 12.3.2024 nähtävillä olon jälkeen
Lisäksi lautakunta päätti määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Väliaikaisen toteutuksen aikana seurattaisiin käyttäjäkokemuksia erityisesti rannan oleskelualueiden ja kävely-ympäristön houkuttelevuudesta ja viihtyisyydestä. Käyttäjäkokemuksia hyödynnetään pysyvän alueen maisema-arkkitehtisuunnittelussa, ja mahdollisuuksien mukaan palautteen pohjalta voidaan tehdä pieniä parannuksia jo väliaikaistoteutuksen aikana varsinkin, jos näitä voidaan hyödyntää myös pysyvässä toteutuksessa.
Väliaikaisten viherelementtien toteutuksessa virkistyskäyttöä, elämyksellisyyttä ja luontokosketusta vahvistetaan esimerkiksi tekemällä asfalttimurskekaistaleista selkeämmin polkuja.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Anna Tienvieri. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus: Amanda Pasanen:
Lisätään päätösehdotukseen: "Väliaikaisen toteutuksen aikana seurataan käyttäjäkokemuksia erityisesti rannan oleskelualueiden ja kävely-ympäristön houkuttelevuudesta ja viihtyisyydestä. Käyttäjäkokemuksia hyödynnetään pysyvän alueen maisema-arkkitehtisuunnittelussa, ja mahdollisuuksien mukaan palautteen pohjalta voidaan tehdä pieniä parannuksia jo väliaikaistoteutuksen aikana varsinkin, jos näitä voidaan hyödyntää myös pysyvässä toteutuksessa.
Väliaikaisten viherelementtien toteutuksessa virkistyskäyttöä, elämyksellisyyttä ja luontokosketusta vahvistetaan esimerkiksi tekemällä asfalttimurskekaistaleista selkeämmin polkuja."
Kannattaja: Mia Haglund
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Amanda Pasasen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:
- Katajanokanlaituri välillä Satamakatu–Ankkurikatu katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 31840/1 (liite 2)
- Ankkurikatu välillä Yleinen jalankulkualue (ranta-alue)−Katajanokanlaituri suunnitelmapiirustus nro 32129/1 (liite 4)
- Satamakatu välillä Yleinen jalankulkualue (ranta-alue)– Katajanokanlaituri, Yleinen jalankulkualue (ranta-alue) välillä Ankkurikatu−Satamakatu suunnitelmapiirustus nro 32130/1 (liite 6), jota on muutettu 12.3.2024 nähtävillä olon jälkeen
Lisäksi lautakunta päättää määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Katusuunnitelmilla mahdollistetaan asemakaavassa nro 12654 kaduiksi, yleiselle jalankululle sekä aukioksi osoitettujen alueiden toteuttaminen siten, että alueisiin rajautuvalle korttelialueelle mahdollistuu uuden toimistorakennuksen rakentaminen. Kortteli on satama-alueen ensimmäinen uudelleen rakentuva kohde ja se viitoittaa koko satama- ja laiturialueen tulevaisuutta sekä rantajulkisivua. Alueen rakentaminen mahdollistaa rannan toiminnallisuuden ja jalankulkureittien jatkumisen katuympäristössä.
Katusuunnitelmat pohjautuvat voimassa olevaan asemakaavaan nro 12654. Suunnittelussa on myös otettu huomioon asemakaavan liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 7107 mukaiset periaatteet. Satamakatu ja ranta-alue, joka asemakaavassa on osoitettu yleiselle jalankululle (jäljempänä Yleinen jalankulkualue), tulee nousemaan tulevaisuudessa korkeammalle tasolle (+3.40) tulvansuojauksellisista syistä ja alueen muusta kehityksestä. Ennen rannan korotusta toteutetaan uuden rakennuksen ja meren väliin sekä rakennuksen luoteispäätyyn väliaikaisvaihe, joka mahdollistaa oleskelun meren äärellä. Väliaikaisvaiheen aikana yleistä jalankulkualuetta rajaa sataman turva-aita. Väliaikaisvaiheen kesto riippuu satamatoimintojen muutoksista. Tulvasuojeluratkaisu tullaan suunnittelemaan uudella katusuunnitelmalla myöhemmin.
Ankkurikatu on olemassa oleva tonttikatu, josta on yhteys satama-alueelle. Ankkurikatu liittyy rannassa Yleiseen jalankulkualueeseen. Katajanokanlaituri on nykyinen olemassa oleva kokoojakatu. Satamakatu on olemassa oleva tonttikatu, joka rajautuu Yleiseen jalankulkualueeseen rannassa. Ankkurikatu, Satamakatu, Katajanokanlaituri ja Yleinen jalankulkualue ympäröivät ja reunustavat korttelialuetta, johon rakentuu uusi toimistorakennus.
Suunnitelma
Katajanokanlaituri välillä Satamakatu–Ankkurikatu, piirustus nro 31840/1 (liite 2)
Katajanokanlaituri on nykyinen kokoojakatu, jonka pohjoisreunaa rajaa jatkossakin nykyiset lehtipuut sekä jalkakäytävä ja pyörätie. Katajanokanlaiturin eteläreunaan rakennetaan jalkakäytävä ja pysäköintitasku. Jalankulun ja pyöräilyn järjestelyjä selkeytetään Katajanokanlaiturin ja Satamakadun risteyksessä. Liittymää muotoillaan, jolloin jalankulun ylitys Satamakadun yli lyhenee ja keskisaareke poistuu. Lisäksi Katajanokanlaiturin ja Satamakadun liittymään istutetaan lehtipuu sekä matalaa istutusta.
Ankkurikatu välillä Yleinen jalankulkualue (ranta-alue)−Katajanokanlaituri, piirustus nro 32129/1 (liite 4)
Ankkurikatu on olemassa oleva tonttikatu, josta on yhteys satama-alueelle. Kadun vasempaan reunaan rakennetaan jalkakäytävä. Kadun oikealle puolelle jää nykyinen pysäköintialue. Sataman raskaan liikenteen reitti siirtyy tulevalta Yleiseltä jalankulkualueelta Ankkurikadulle.
Satamakatu välillä Yleinen jalankulkualue (ranta-alue)–Katajanokanlaituri, Yleinen jalankulkualue (ranta-alue) välillä Ankkurikatu–Satamakatu, piirustus nro 32130/1 (liite 6), jota on muutettu 12.3.2024 nähtävillä olon jälkeen
Satamakatu on olemassa oleva tonttikatu, joka rajautuu tulevaan Yleiseen jalankulkualueeseen rannassa. Yleinen jalankulkualue on nykyistä satamalaituria, joka muutetaan jalankulkualueeksi. Nämä alueet muodostavat jalankulku- ja oleskelualueen rantaan. Sataman raskaan liikenteen reitti siirtyy uudelta yleiseltä jalankulkualueelta Ankkurikadulle.
Satamakadulle sijoitetaan pyörätelineitä, pöytäryhmiä ja matalaa kasvillisuutta. Satamakadun asemakaavassa aukioksi osoitettua aluetta ja uuden toimistorakennuksen Yleisen jalankulkualueen puolen reunaa ympäröi terassi- ja istuskeluportaikko, joka mahdollistaa oleskelun ja esteettömän sisäänkäynnin kiinteistöön. Yleistä jalankulkualuetta rajaa väliaikainen satama-alueen turva-aita.
Satamakadun ja Yleisen jalankulkualueen katusuunnitelma koskee väliaikaista vaihetta. Lopullinen alueen tilanne ratkaistaan myöhemmin laadittavassa katusuunnitelmassa, kun Yleisen jalankulkualueen tulvasuojaus ja alueen muu rakentuminen tulee ajankohtaiseksi. Väliaikaisvaiheen kesto riippuu satamatoimintojen muutoksista.
Nähtävillä olleeseen suunnitelmapiirustukseen 32130/1 (liite 6) on muutettu sataman turva-aita väliaikaiseksi sataman turva-aidaksi.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee suunnitelmaselostuksista nro 31840/1 (liite 1), nro 32129/1 (liite 3) ja nro 32130/1 (liite 5). Koostepiirustus on liitteenä 7.
Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnitelma on laadittu yhteistyössä Helsingin Satama Oy:n ja suunnitelmaan rajautuvan Katajanokanlaituri 4 -kiinteistön kanssa.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 22.11.−5.12.2023 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla kirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin uutiset sanomalehdessä.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 8.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 17.1.−30.1.2024 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutuksen käsittely
Suunnitelmista jätettiin 1 muistutus.
Muistutus 1
Muistutuksessa esitetään huoli satamaliikenteen haitallisista vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ympäristöhäiriöihin. Lisäksi ympäristörakenteiden osalta pidetään hyvänä, että nyt esitetty suunnitelma on väliaikainen ja alue kunnostetaan kokonaisvaltaisemmin. Esitetään, että pysyvät toimenpiteet kuten puiden istuttaminen tai tukimuurien rakentaminen eivät ole tarkoituksenmukaisia.
Muistutuksessa esitetään, että pyörä- ja jalankulkuväylän risteäminen Katajanokanlaiturin ja Satamakadun risteyksessä on hankala ja esitetään suojatien lisäämistä kumpaankin jalankulkusuuntaan pyörätien yli.
Muistutuksessa esitetään, että Satamakadun kulku- ja näköakseli katkeaa.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Sataman raskaan liikenteen reitti kulkee tämän suunnitelman toteutumisen myötä Ankkurikadun ja Kanavakadun kautta. Tämä reitti on todettu riittävän toimivaksi edellyttäen, että Kanavakadulla toteutetaan vähäisiä muutoksia valo-ohjaukseen, jotka tehdään tämän suunnitelman toteuttamisen yhteydessä. Reitissä huomioidaan myös jalankulkijoiden turvallisuus. Raskaan liikenteen määrä alueella tulee myös vähentymään tulevaisuudessa, kun Tallinnaan suuntautuva lauttaliikenne keskitetään Länsisatamaan Helsingin Sataman kehittämisohjelman mukaisesti.
Katusuunnitelmassa esitetty uusi puu on sijoitettu siten, että se voi olla siinä myös myöhemmissä rakentamisvaiheissa eli sitä ei ole tarkoitus myöhemmin poistaa. Katusuunnitelmissa esitetyt väliaikaiset istuskeluportaat sekä luiska ja portaat rakennuksen sisäänkäynnille rakennetaan maanvaraisina, huomioiden väliaikaisen tarpeen. Sisäänkäynnin tulee olla esteetön, joten tukimuurin rakentaminen on välttämätön luiskan takia. Portaissa ja luiskissa käytetään luonnonkiveä, joita on tarkoitus hyödyntää katualueella myös seuraavassa rakennusvaiheessa. Myös muissa rakenteissa kuten reunakivissä tullaan käyttämään mahdollisimman paljon kierrätyskiveä.
Muistutuksen perusteella pyörätien ylittävää suojatietä laajennetaan ja sijoitetaan se paremmin koskemaan molempia kävelysuuntia. Nämä muutokset tehdään myöhemmin laadittavassa liikenteenohjaussuunnitelmassa, jonka mukaan suojatiemerkinnät toteutetaan.
Näköakseliin ei katusuunnitelmilla ole merkittävää vaikutusta.
Muistutus ei aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat 710 000 euroa, 62 euroa/m² (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat seuraavasti:
yht. euroa (alv. 0 %) | euroa/m² (alv. 0 %) | |
Katajanokanlaituri | 152 000 | 21 |
Ankkurikatu | 194 000 | 162 |
Satamakatu, yleinen jalankulkualue | 365 000 | 126 |
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 26 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 8 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2024 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 uudisrakentaminen.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 § maankäyttö- ja rakennusasetus 41 - 43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Tiedoksianto
Päätös toimitetaan yleistiedoksiantona, koska vastaanottajia on yli 30 (hallintolaki 55 § 2 momentti). Asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan viranomaisen ilmoitustaululla.
Kaupunkiympäristölautakunta 12.03.2024 § 149
05.03.2024 Pöydälle
This decision was published on 21.03.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Anna Tienvieri, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 20480