Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 17.12.2023, Lautatarhankatu

HEL 2023-016264
More recent handlings
This is a motion

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 1.7.2024 § 111 (liukastuminen)

Urban Environment Committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 1.7.2024 (111 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 1.7.2024 (111 §) hylännyt 17.12.2023 Lautatarhankadulla tapahtuneeseen liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 17.12.2023 kello 19 Lautatarhankadulla jalkakäytävällä tapahtuneeseen liukastumiseen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että aluetta ei ole hiekoitettu ollenkaan tai hoidettu asianmukaisesti sääolosuhteiden vaatimalla tavalla. Kadun katuvalot ovat lisäksi olleet pimeänä vähän väliä. Hakija on toimittanut oikaisuvaatimuksen liitteenä vahinkopaikalta ottamiaan kuvia.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 1.7.2024. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 12.7.2024 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa muutoin vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahinkopaikka on jalkakäytävällä, jonka kunnossapitovastuu kuuluu kaupungille kohdalla olevan tontin omistajana. Kaupunki on tilannut kyseisen jalkakäytävän kunnossapidon erikseen urakoitsijalta, jolta saadun selvityksen mukaan vahinkoalue on aurattu ja hiekoitettu edellisen kerran ennen vahinkoa 16.12.2023 klo 22.30 ja 17.12.2023 klo 4.19 välisenä aikana. Aurauksessa on käytetty kulkuväylän pinnan karhentavaa verkkoterää, joka nostaa vanhan hiekoitushiekan pintaan. Tiedot tehdyistä toimenpiteistä perustuvat päiväkirjamerkintöihin.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkoa edeltävänä päivänä lauantaina 16.12.2023 lämpötila on noussut noin klo 12.30 plussan puolelle kolme viikkoa kestäneen yhtäjaksoisen pakkasjakson jälkeen. Tämän jälkeen vahinkohetkeen asti lämpötila on pysynyt nollan yläpuolella ollen vahinkopäivänä sunnuntaina 17.12.2023 enimmillään 4,5 °C kello 2 aikaan yöllä. Vahinkoaikaan kello 19 lämpötila on ollut 1,4 °C. Lumen syvyys on laskenut lämpötilan käännyttyä plussalle 23 senttimetristä vahinkohetkeen mennessä 14 senttimetriin. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä on esiintynyt heikkoja sadekuuroja, joista on kertynyt kello 19.20 ja 2.00 välisenä aikana yhteensä 1,12 mm vettä. Vahinkopäivä on muuten ollut poutainen.

Urakoitsijan tietoon ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista, eikä kaupungille ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Vahinkopaikan ulkovalaistuksesta saadun selvityksen mukaan vahinkopäivänä 17.12.2023 ulkovalot ovat syttyneet kello 15.28. Alueella ei ole ollut rikkinäisiä valaisimia eikä kyseisen valaistusalueen keskuksen kuormassa tai tilatiedoissa näy poikkeamia. Vahinkopaikan valaisimissa ei ole yksilökohtaista ohjausta eikä niistä ole saatavissa lokitietoa, sillä vahinkopaikalla ei ole LED-valaisimia. Ulkovalaistus ei joka tapauksessa ole lakisääteinen vaatimus kaduilla tai teillä, ja myös jalankulkijan tienkäyttäjänä on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Kaupunki katsoo toimineensa Lautatarhankadun jalkakäytävän kunnossapidon osalta huolellisesti, kun jalkakäytävä on vahinkoa edeltävänä yönä aurattu ja hiekoitettu säätilan edellyttämällä tavalla. Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan eikä siten ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta viittaa vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyy vahingonkorvaustiimin päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen. Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle liukastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut säännökset

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Kaupunkiympäristön toimiala Toimialan yhteiset palvelut Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 01.07.2024 § 111

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 20.12.2023 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on liukastunut 17.12.2023 klo 19 osoitteessa Lautatarhankatu 2. Hakija on toimittanut vaatimuksensa liitteenä kartan, johon on merkitty tarkka vahinkopaikka, sekä valokuvia vahinkopaikasta. Vaatimuksen mukaan vahinkopaikka oli jäinen ja hiekoittamaton.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Liukastuminen on tapahtunut jalkakäytävällä, jonka kunnossapitovastuu kuuluu kaupungille jalkakäytävän kohdalla olevana tontin omistajana. Kaupungin velvollisuutena on pitää tontin kohdalla oleva jalkakäytävä käyttökelpoisena poistamalla jalankulkua haittaava lumi ja jää sekä huolehtia liukkauden torjumisesta jalkakäytävällä ja liukkauden torjumiseen käytetyn kiviaineksen poistamisesta jalkakäytävältä. Lisäksi kaupungin velvollisuutena on tarvittaessa poistaa jalkakäytävälle tai sen vierelle kertyneet lumivallit sekä pitää jalkakäytävän viereinen katuoja ja sadevesikouru lumettomana ja jäättömänä.

Kaupungin ja kunnossapitoa suorittavan urakoitsijan välisen sopimuksen mukaan urakoitsijan tehtävänä on huolehtia jalkakäytävän talvikunnossapidosta auraamalla, hiekoittamalla sekä poistamalla kertyneet lumivallit. Alueella on käytävä kerran viikossa, ja talvikunnossapitotyöt on tehtävä tarvittaessa.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkoalue on aurattu ja hiekoitettu edellisen kerran ennen vahinkoa 16.12.2023 klo 22.30 ja 17.12.2023 klo 4.19 välisenä aikana. Aurauksessa on käytetty kulkuväylän pinnan karhentavaa verkkoterää, joka nostaa vanhan hiekoitushiekan pintaan. Tiedot tehdyistä toimenpiteistä perustuvat päiväkirjamerkintöihin.

Urakoitsijan tietoon ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista, eikä kaupungille ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä 17.12.2023 ennen vahinkoa lämpötila on vaihdellut 1,4 °C ja 4,5 °C välillä. Vuorokauden alussa on esiintynyt sadetta ja klo 4 alkaen sää on ollut poutainen vuorokauden loppuun saakka. Vahinkohetkellä 17.12.2023 klo 19 lämpötila on ollut 1,4 °C ja lumen syvyys on ollut 14 cm.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikkaa on talvikunnossapidetty kaupungin normien mukaisesti. Vahinkopaikka on aurattu kulkuväylän pinnan karhentavalla terällä ja hiekoitettu vahinkoa edeltävänä yönä klo 22.30–4.19. Tämän jälkeen vahinkopäivänä keliolosuhteissa ei ole tapahtunut mitään sellaista, mikä olisi aiheuttanut liukkauden tuntuvaa lisääntymistä.

Vallitseva oikeuskäytäntö, asiassa saadut selvitykset ja vallinneet sääolot huomioon ottaen kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta myös silloin, kun vaatimus on määrältään yksilöimätön.

Lisätiedot

Maria Ettilä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52770

kymp.korvausasiat@hel.fi
Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Attachments

1. Confidential: Tietosuojalaki § 29
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
8. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k, Tietosuojalaki § 29

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.